Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun tekee mieli syödä vain herkkuja! :(

Vierailija
07.03.2026 |

On ollut jo pidempään stressaava elämänvaihe. Syön joka ikinen päivä makeaa ja rasvaista, eivätkä ne määrät ole pieniä. Siis suklaata, karkkia, leivonnaisia, jätskiä ym. Pelkään jo terveyteni puolesta. Kukaan ei niitä suuhuni laita kuin minä itse, se on selvä. Mutta ei riitä voimia vastustamaan, makeanhimo on kauhea. Onko tähän mitään apua? Onko jollain ollut samanlaista? Vertaistukikin auttaisi.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semppivä!

Vierailija
2/21 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu, mulla mennyt niin pahaksi, että kun herään yöllä syön jäätelöä ja karkkia. Sitten aamulla morkkis, kunnes makeanhimo saa vallan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötkö riittävästi ruokaa? 

Vierailija
4/21 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä korvaan usein stressaantuneena ja kiireessä normaalin ruoan herkuilla. Aivot kaipaavat nopeaa dopamiiniryöpsähdystä. Tiedän, että se korjaantuisi sillä että huolehtisin terveelliset ateriat 3-4 tunnin välein. No, kun ei tunnu olevan aikaa siihen. 

Vierailija
5/21 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No syö muutama päivä putkeen pelkkää makeaa ilman rajoitteita, johan sitten alkaa jo makea ällöttämään ja suolainen ruoka maistumaan. Muista tuo myös työpäivän aikaan.

Vierailija
6/21 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut sellaista että vedät raastimella sipsien sekaan suklaata

Vierailija
7/21 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys, jäin itsekin pohtimaan. Syön kyllä nykyään enemmän myös oikeaa ruokaa, ennen saatoin korvata aterioita herkuilla. Mutta voi olla, että vieläkin on taipumusta syödä liian vähän. Paitsi niitä herkkuja.

Ap

Vierailija
8/21 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä on top 5 lempiherkkusi?

Vierailija
9/21 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä muistaa ja ujuttaa itsellesi joka aterialla proteiinilähde, hiilarilähde, kuitulähde, hyvälaatuisen rasvan lähde, vitamiinilähde. 5 asiaa. 

Kun syö ne niin herkku himo ainakin vähän hiljenee kehon saadessa oikeita tarvitsemiaan aineita. 

Vierailija
10/21 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole syömishäiriöongelmaa mikä sekoittaisi elimistön tasapainon, niin liikunta on sellaiseen pohjattomaan ruokahaluun lääke, mutta lapsen saanti on siinä varsinainen idea, johtuu geeneistä ja tasaantuu tämäntyyppisillä vaihdevuosiin, jos se yhtään lohduttaa. 

Voisi joku tutkia, tuskin mitään todennettua, vaikka ilmiselvä. 

Vierailija
11/21 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toihan on hyvää toi paksu kreikkalainen jogurtti marjoilla tai hillosilmällä. Käy jäätelöstä.

Vierailija
12/21 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolaisen nälkään voi yrittää tonnikalalla ja voileipäkurkulla päällystettyä ohutta ja sitkeää ruisleipää. Siihenkin tulee hinku.

Vierailija
13/21 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys, jäin itsekin pohtimaan. Syön kyllä nykyään enemmän myös oikeaa ruokaa, ennen saatoin korvata aterioita herkuilla. Mutta voi olla, että vieläkin on taipumusta syödä liian vähän. Paitsi niitä herkkuja.

Ap

Mulla on aina aika ajoin ihan kamala sokerikoukku, josta irrottautuminen vie aina aikaa, mutta siihen auttaa vain totaali stoppi. Se onnistuu vain kun en kuljeta koskaan lompakkoa/rahaa mukanani tai delegoin kaupassa käynnit puolisolle. Jos ei mitenkään pääse yli sokerin himosta kaupassa, niin ostan niitä eri makuisia taateleita. Pienempi paha kuin kilo irtokarkkia, mutta takuulla sokerihammas saa tyydytyksen.

Vierailija
14/21 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mulla on aina aika ajoin ihan kamala sokerikoukku, josta irrottautuminen vie aina aikaa, mutta siihen auttaa vain totaali stoppi. Se onnistuu vain kun en kuljeta koskaan lompakkoa/rahaa mukanani tai delegoin kaupassa käynnit puolisolle. Jos ei mitenkään pääse yli sokerin himosta kaupassa, niin ostan niitä eri makuisia taateleita. Pienempi paha kuin kilo irtokarkkia, mutta takuulla sokerihammas saa tyydytyksen.

Aika ajoin? Minä olen 66 ja sokerikoukku alkoi noin 7-vuotiaana ja jäi jokapäiväiseksi.

Vierailija
15/21 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Aika ajoin? Minä olen 66 ja sokerikoukku alkoi noin 7-vuotiaana ja jäi jokapäiväiseksi.

Se olisi päällä 247 ellen sitä oikeasti välillä stoppaa. Eihän se nyt pitkään kestä kerrallaan, mutta ompahan välillä stoppi. 

Vierailija
16/21 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Se olisi päällä 247 ellen sitä oikeasti välillä stoppaa. Eihän se nyt pitkään kestä kerrallaan, mutta ompahan välillä stoppi. 

Minä en edes yritä stopata, vaan syön joka päivä jäätelöä noin kaksi desiä ja suklaata kaksi riviä. Välillä riistäytyy käsistä varsinkin suklaan osalta ja menee levyllinen kerralla. Enimmäkseen olen kuitenkin saanut pidettyä itseni kurissa ja tyydyn noihin määriin.

Vierailija
17/21 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa ruoat kotiin kerran viikossa etkä osta mitään herkkuja etkä käy kaupassa sen lisäksi. Tee kauppatilaus, kun olet kylläinen.

Vierailija
18/21 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilaa ruoat kotiin kerran viikossa etkä osta mitään herkkuja etkä käy kaupassa sen lisäksi. Tee kauppatilaus, kun olet kylläinen.

Minulle ei ole mitään hyötyä, vaikka kaapit olisi täynnä ruokaa, kuten enimmäkseen onkin. Koko ajan ajatuksissa päällimmäisenä on herkut ja herkuttelu, jos niitä ei löydy kaapista.

Vierailija
19/21 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit kokeilla alkaa syödä maustatonta maitorahkaa, raejuustoa, keiettyjä kananmunia taikka kourallisen manteleita, tm. pähkinöitä, aina kun sinua hiukoo. Tai vastaavasti juot vettä ensihätään, mikäli kehon signaalit ovat menneet sekaisin, ja oletkin janoinen nälän sijasta(näin voi käydä). 

Jos joku olisi minulle ehdottanut maitorahkaa makeanhimoon, olisin nauranut hänet pihalle! Koska päätin ehdottaa sitä itselleni, pysyin kokeilussani sinnikkäästi. Ostin yhä karkkia, mutta huomasin niiden lopulta jäävän kaappiin. Mikä oli siis muuttunut? Olin lakannut syömästä sokeria nälkääni, korvannut sen terveellisellä proteiinilla, ja kehoni ei enää kaivannut tai vaatinut makeaa jatkuvasti, koska en ollut NÄLKÄINEN. 

Neuvoni on, että älä yritä jättää mitään pois, ns.pelkän kieltäymyksen kautta, vaan korvaa se jollakin terveellisellä, varsinaisella ruoalla, joka on nopea eikä vaadi erityisvalmisteluja. Näin sinulla on aina nälän tullen jotakin terveellistä saatavilla kaapissa(olethan ne herkutkin sinne etukäteen ostanut). 

Itselleni toimi tuotteet maustamattomina, ja se että lisäsin hedelmän tai marjoja kylkeen(tuoreena tai pakasteesta), jotta esim.erilaisten makurahkojen erilaiset makuaineet eivät laukaisseet ylimääräisiä mielitekoja, jolloin saatoin päätyä syömään niitä vaikka 3 päivässä, mikä ei tuntunut enää kohtuu määrältä. Sinulla voi toki toimia ne maustetutkin Ap, kokeile. Toisin sanoen opettelin tunnistamaan oikean nälän tunteen ja syömään siihen, enkä mielitekojen mukaan. Silloin en kokenut, että tarvitsen ruoalta valtavan makuelämyksen, vaan ns.tylsä ja maustamaton maitorahkakin on ihan ok, ajaa asiansa. Aikaa tämä toki vaati hieman, totuttelua! Mutta opin. 

Lopulta myös laihduin hieman noin toimimalla pitkällä aikavälillä, koska korvasin ennen päivittäiseksi muodostuneet karkit sillä terveellisellä proteiinilla nyt päivittäin, ja liialliset mieliteot makeaan katosivat, kun nälkä ei enää yllättänyt. Opin myös tunnistamaan koska minulla on aidosti nälkä, mitä sitten vain yritin siirtää sokerisia syömällä. Opin sitä kautta kohtuuden sokerin syöntiin, enkä enää halua palata entiseen, koska olo on monella tavoin parempi nyt. 

Mutta vaatii harjoittelua ja erehdyksiä. Ole kärsivällinen ja armollinen itsellesi! Tsemppiä Ap, mihin metodiin sitten päädytkin liiallisten herkkuhimojen taltuttamisessa.

Vierailija
20/21 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile maustamatonta kreikkalaista jugurttia. Jos et tykkää siitä mausta niin mausta maikka stevialla (kunhan vaan muistat ettei steviaa voi laittaa paljoa koska on paljon makeampi kuin sokeri). Sitten heität hedelmiä ja pähkinöitä sekaan. On sen verran täyttävää että usein helpottaa makeanhimoon.

Ei tää mikään täysi parannuskeino ole mutta suurella todennäköisyydellä vähenee se sokerihiiriys!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan