Tuttava joka on rokotevastainen. Muilla tällaisia kokemuksia?
Hei!
En kerro kauheasti minkä ikäisestä ihmisestä on kyse, ja missä päin asutaan, mutta asumme siis samassa kaupungissa. Hän on vanhempi henkilö, jonka kanssa tutustuimme vuosia sitten.
Kun korona alkoi, hän oli rokotteen kannalla ja oli kovin halukas olemaan ensimmäisten joukossa saamaan rokotteen.
Yllättäen kuitenkin hän muuttui jostain syystä rokotevastaiseksi, ja luki mitä ihmeellisimpiä juttuja kuulema netistä, ja kuullut siitä kaikenlaista. Ja ne jutut meni laidasta laitaan, ja muutamat olivat jopa sairaita. Tämä on aika lievä, mutta kuulema esim. Tasan 3v rokotteen oton jälkeen kuulema kuolee, mutta minä en siis usko yhteenkään näistä.
No kuitenkin, minä olen siis saanut 2 rokotetta ja rokote passin, koska minä haluan käydä elokuvissa ja ravintoloissa, tai muutenkin ettei mahdollinen koronatartunta tule vakavana. Samaa mieltä on lapseni, ja hänelläkin on 2 rokotetta ja se passi.
Olen koittanut "peitellä" tätä tältä iäkkäältä meuhkaajalta, jottei alkaisi meuhkaamaan.
Tänään hän kuitenkin soitti, ja rupesi kaikenlaista tästä koronapiikistä jne meuhkaamaan, ja mun oli ns. "pakko" jo sanoa, että meillä on ainakin rokotukset ja se on jokaisen oma asia ottaako vai eikö. Kukaan ei ottaisi varmaan rokotetta, jota ei ois tarpeeksi hyvin muka tutkittu. :D
Mutta hän ei edes kuunnellut, kun koitin 3-4 kertaa sanoa, että mä en jaksa oikeesti sitä meuhkaamista jaksa kuunnella. Sitten vasta älysi lopettaa selittelyn ja puhelun, kun haistatin v-sanan kanssa hänelle, että mua ei kiinnosta oikeesti mitä hän ajattelee, tai mitä p##### netissä lukee. Se rokote on tutkittu, kukaan ei sitä huvikseen ota, ja on esimerkiksi terveyskeskukseen voi soittaa, sekä esittää kysymyksiä aiheesta, jos puheet rokotteesta epäilyttävät.
Pitkä teksti, anteeksi siitä. Kysymys otsikossa, ja haluaisin muilta vastauksia myös, millaisia kokemuksia on ja mitä ootte tehneet sellaisten tyyppien kanssa, kun muuten se älytön meuhkaaminen ei lopu.
Ootteko vaihtaneet puhelinnumeroa, ja pistäneet välit kokonaan poikki, vai mitä?
Kommentit (63)
Mun tuttavapiirissä ja sukulaisissa näitä meuhkaajia on vain rokotetuissa. Osalla jo ihan hirveä pakkomielle saada viimeiset rokottamattomat piikille.
Tässä olisi joululahjaideaa. Silikoninen käsivarsi rokotuksessa käymistä varten.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/b1c55596-3f39-4334-a6dd-b2e0539f0fe2
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on ihan sama otatko sen rokotteen vai et. Eli aivan täysin oma päätös, mutta oman tutkimuksen perusteella sanon sen olevan myrkkyä. Mutta jos haluat ottaa sen niin en ikinä estä enkä välitä päätöksestäsi.
Omaan tutkimukseen kannattakin luottaa, eikä vaikkapa koulutettujen tutkijoiden päätelmiin.
Sinulla on varmaan virologin pätevyys ja kun ihan itse tutkit netistä, saat sen oikean totuuden selville ihan itse. Osaathan lukea, eli olet jo lähes pätevä tutkija.
Oman elämänsä virologien ei tarvitse osata lukea. He katsovat videoita.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on ihan sama otatko sen rokotteen vai et. Eli aivan täysin oma päätös, mutta oman tutkimuksen perusteella sanon sen olevan myrkkyä. Mutta jos haluat ottaa sen niin en ikinä estä enkä välitä päätöksestäsi.
Seuraavan kerran kun olet lähdössä sairaalaan niin voitkin googlata oman hoidon ja lääkkeet. Ja kertoa lääkärille suoraan diagnoosin ja lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavan kerran kun olet lähdössä sairaalaan niin voitkin googlata oman hoidon ja lääkkeet. Ja kertoa lääkärille suoraan diagnoosin ja lääkkeet.
Ymmärrän mitä tarkoitat.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän mitä tarkoitat.
Eri
Jos sun oma osaamisesi rokotteiden suhteen vastaa jo virologin koulutusta, niin yleislääkärin pätevyys onnistuu varmaan myös googlaamalla ja videoita katsomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä itse asiassa kerran turhautuneena googlasin. Olin ravannut lääkärillä monta kertaa ja asia ei edennyt. Ja kas kummaa, lääkäri teetti ehdottamani labratestin ja minulla oli kuin olikin kyseinen nykyaikana jo harvinaisempi tauti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän mitä tarkoitat.
Eri
Jos sun oma osaamisesi rokotteiden suhteen vastaa jo virologin koulutusta, niin yleislääkärin pätevyys onnistuu varmaan myös googlaamalla ja videoita katsomalla.
???
En kysynyt sulta mitään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaan tutkimukseen kannattakin luottaa, eikä vaikkapa koulutettujen tutkijoiden päätelmiin.
Sinulla on varmaan virologin pätevyys ja kun ihan itse tutkit netistä, saat sen oikean totuuden selville ihan itse. Osaathan lukea, eli olet jo lähes pätevä tutkija.
Oman elämänsä virologien ei tarvitse osata lukea. He katsovat videoita.
Eikä niitäkään tarvi ymmärtää, riittää että on katsonut....
En ole ottanut rokotetta. Keskustelut kavereiden kanssa tyyliin näin:
Ootko käynyt rokotuksessa?
-en
Miks?
-luotan luonnolliseen immuniteettiin
Ai oot joku foliohattu?
-en ole.
Kyl se nyt vaan kannattais ottaa
-miksi?
Sä et pääse koht mihinkään
-en ole menossa mihinkään
Mitä jos se tulee pakolliseksi
-meen vaikka istumaan sit
Jne..
Vierailija kirjoitti:
Ystävistäni kaksi vastustavat rokotetta.
Yksi on eläkeikäinen, joka aktivoitui taas rajoituksien tiukentuessa ja omikronin levitessä. Hän linkittelee Facessa rokote- ja koronapassivastaisia asiantuntijalaustuntoja. Mitään uutta niissä ei ole ja mitä hän ei olisi jo muutenkin julistanut, joten arvelen sen olevan hänelle tärkeää harrastetta pakkasten paukkuessa. Hän uskoo niin moneen muuhunkin "jännään" maailmassa, etten ole erityisesti kaivannut hänen seuraansa muutenkaan. Väsyn aika herkästi, jos toinen meuhkaa ufoista posket innosta hehkuen.
Toinen ystäväni on samaa mieltä kanssani siitä, että rokotus tai rokottamattomuus on jokaisen henkilökohtainen asia. Koronatilanne yhteiskunnassamme koskee niin häntä kuin minuakin, joten aiheesta voi vaihtaa ajatuksia ihan hyvässäkin hengessä toista mollaamatta.
Näen rokotevastaiset usein säikkyina ja turvattomina kauriin pentuina, jotka eivät oikein tiedä mitä pitäisi tehdä. Yritän siksi ymmärtää ja nyökytellä ystävällisesti. Heillä on oikeus olle eri mieltä ja se heille suotakoon. Elämäänsä hekin elävät.
Jotain järkeviäkin ihmisiä palstalla, kylmien empaattomattomien vihaajien sijaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä itse asiassa kerran turhautuneena googlasin. Olin ravannut lääkärillä monta kertaa ja asia ei edennyt. Ja kas kummaa, lääkäri teetti ehdottamani labratestin ja minulla oli kuin olikin kyseinen nykyaikana jo harvinaisempi tauti.
Juu ei lääkäreitä kiinosta tehdä töitänsä, ellei kunnolla vaadi asioita, pitää vaan neuroottisena yliajattelijana, että on turhaan hakeutunut lääkäriin.
Minuun otti aivan vastavasti kuin AP:llä yhteyttä eräs tuttu ex-työkaveri, joka on herännyt vouhottamaan rokotteista. Aivan ihmeellistä suoltamista ja käännytystä, kuin uskovaiselta. Argumentointi oli kuin jehovalaisella, kaikkeen löytyi vastaus ja linkki jostakin Ameriikan-sivustolta. Ja lähteet olivat mitä olivat, huomaa, että henkilö ei ole tieteellisesti suuntautunut ja medialukutaito lähdekriitisyyksineen on mitä on.
Hänen mielenterveysongelmansa on kai taas puhjennut pahemmaksi, kun on joutunut istumaan eristyksissä kotonaan ja on hirveän huolissaan pandemiasta. Hieman olen hänestä itsestään huolissani, muttei kai ole muille vaaraksi.
Vierailija kirjoitti:
En ole ottanut rokotetta. Keskustelut kavereiden kanssa tyyliin näin:
Ootko käynyt rokotuksessa?
-enMiks?
-luotan luonnolliseen immuniteettiinAi oot joku foliohattu?
-en ole.Kyl se nyt vaan kannattais ottaa
-miksi?Sä et pääse koht mihinkään
-en ole menossa mihinkäänMitä jos se tulee pakolliseksi
-meen vaikka istumaan sitJne..
Joo minua ärsyttää valtavasti tämä lammaslaumailu. "et pääse mihinkään" ota passi. Ota piikit että pääset. Naiset varsinkin ovat niin helposti auktoriteetteja uskovia, että tälläiset menee läpi kansan ajattelematta mitä se tuo mukanaan. Kohta ette saa edes palkkaa ilman passia. Ja joillekkin sekin on ok. bäääää?
Vierailija kirjoitti:
Eräs rokottamaton pariskunta kysyi uskallanko pyytää heitä kylään? Olin hämmentynyt, heidänhän se pitäisi olla varovaisia, eikä minun joka olen nyt jo 3sti rokotettu (ja yhä hengissä hurraa:). Jotenkin outoa miten mielet hämmentyy näitten kanssa. Itse kuitenkin 3x riskiryhmäläisenä olen ehdottomasti mieluummin rokotemyönteinen.
Kyllä mäkin rokottamattomana enemmän "pelkään" niitä työkavereita, jotka tuplarokotettuina eivät käy koskaan testeissä ja viettävät aikaa täpötäysissä elokuvateattereissa, harrastuksissa, ravintoloissa, baareissa, tapahtumissa ja osa jopa ulkomailla, eivätkä käytä maskia.
Itse en käy käytännössä missään enkä tapaa ketään, käytän FFP2 -hengityssuojainta ja menen testiin pienistäkin oireista. Silti saan joka päivä kuulla kuinka rokottamattomat on vastuuttomia ja vaaraksi kunnon ihmisille. Mietin vaan, että millähän logiikalla..
Tämän keskustelun tarkoitus ei ole se, että haukutaan puolesta ja vastaan.
Rokotteen otto ja ottamatta jättäminen on ihmisten oma päätös ja valinta, eikä kellään ole minusta oikeutta arvostella sitä.
Itse otin rokotteen, koska en halua sairastaa tautia vakavana ja joutua jopa teholle saakka, jos sellainen nyt minulle sattuisi joku kerta tulemaan. Haluan suojella itseäni, sekä nähdä säännöllisesti vielä ystäviä ja läheisiä, joten nekin ovat eräitä syitä siihen miksi otin rokotteen.
Vaikka olenkin rokotettu, en meuhkaa rokottamattomille siitä mikä on oikein ja mikä väärin. Minun tehtäväni ei ole vaikuttaa muiden mielipiteisiin.
Toivottavasti nämä fanaattiset rokotteiden puolesta ja vastaan puhujat vielä ymmärtävät tämän, ja antavat muiden ihmisten jatkossa tehdä omat päätöksensä aivan itse ilman, että täytyy yrittää kaikenlaisia kapuloita heittää rattaisiin, että et "vaan ota tai ole ottamatta".
Siksi otin myös rokotteen, koska tiedän, että kaikki rokotteet tutkitaan aina ennen ihmisille antamista.
Aluksi itsekin olin koronarokotteesta sitä mieltä etten ota, koska se tuli saataville "normaalia" nopeammin. Mutta toisaalta mietin, että miksi ihmisille annettaisiin rokotteita joita ei olisi muka tarkasti tutkittu, ja koska vakavia haittavaikutustapauksia on todella vähän niin päätin itsekin ottaa molemmat rokotteet. Ei tullut muuta kuin lievää kipua käteen viikoksi, ja päänsärkyä, mutta hyvin pärjäsin levolla ja parilla särkylääkkeellä.
Tavallaan sekin vaikutti kun passista alettiin puhua, että kuinka paljon se vaikuttaa jos ei ole rokotteita eikä näin ollen passiakaan, ja koska tosiaan haluan käydä erilaisissa paikoissa niin onhan se helpompaa olla rokotettu ja omistaa tosiaan pässi kuin säännöllisesti käydä testeissä, jotta saa todistuksen ettei ole koronaa. Ja sekin vaan tietyn ajan voimassa. Ja sitä en itse halunnut.
Tarkoitukseni on kuitenkin tosiaan se, että oli sitten rokote hyvä asia tai ei, niin ei se fanaattinen me uhkaaminen puolesta ja vastaan ainakaan auta. Toivottavasti olette aikuisia ihmisiä, jotka ajattelette kuin aikuiset ihmiset, niin ei tarttis oikeesti moneen kertaan selittää näitä(kin) asioita.
T. Ap
Eräs rokottamaton pariskunta kysyi uskallanko pyytää heitä kylään? Olin hämmentynyt, heidänhän se pitäisi olla varovaisia, eikä minun joka olen nyt jo 3sti rokotettu (ja yhä hengissä hurraa:). Jotenkin outoa miten mielet hämmentyy näitten kanssa. Itse kuitenkin 3x riskiryhmäläisenä olen ehdottomasti mieluummin rokotemyönteinen.