En pysty huolehtimaan esikoisesta, koska hemoglobiini on niin alhainen!!!!
Olen raskaana rv15. Esikoinen on vajaa vuoden ja todella meneväistä sorttia. Viimeneuvolassa hb oli lähelle 100. Ja sain obsidania (?) syötäväksi aamuin illoin. Nyt oon sitä pariviikkoa vetänyt, ja olo vaan huononee. Kaupassakaan en kykene enää käymään. Kuulen pelkän sydämensykkeeni, meinaan oksennella ja pyörtyillä, mies sairaslomalla töistä koska en mitenkään saa edes suurimmaks osaks ajasta haettua itselleni vettä!! Sairaalasta antaa vissiin aika huonosti nykyään enää noita rauta pistoksia? Mitä mun kannattaisi tässä tilanteessa tehdä. Soittaa neuvolaan, varata aika ja jankata pistosta, auttaako ne?? Aah olen aivan avuton nyt.
Kommentit (61)
Oisko syytä mittauttaa verenpaine eikä hinkua jotain mystisiä piikkejä? Verenpaineeseen muuten auttaa juominen ja riittävä suolan syöminen.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 20:51"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 20:44"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 20:35"]Mulla ei auttanut noi rautatabletit ollenkaan, vaan raskausaikana hemoglobiini laski noiden rautatablettien syömisestä huolimatta. Ostin sitten apteekista jotain nestemäistä juomaa, missä oli mukana myös rautaa (vähemmän kuin obsidaneissa) ja hemoglobiini nousi hetkessä hyviin lukemiin. Kannattaa kokeilla, olisko siitä apua. Apteekissa sanoivat siis, että voin syödä sekä obsidania että ottaa sitä nestemäistä juomaa.
[/quote]Just näin! Kävin alkuviikosta apteekissa ja aijoin siis ostaa tuota nesteistä rautaa, että imeytyis paremmin. Apteekintäti sitten kyseli HB:tä ja totesi että "eeiiiii kyllä sun pitää obsidaneilla jatkaa kun rauta on noin alhainen, ja toputteli lähtemään kotiin" :D kyllä vähän kyrpi, ja nyt vielä enemmän, kun kerroit että olisivat auttaneet.
[/quote]
Mulle vielä oikein sanottiin, että se nestemäinen imeytyy paremmin. Ja tolla (+niillä obsidaneilla) sain hemoglobiinin nousemaan 100 --> 129 synnytykseen mennessä. Eli suosittelen ainakin kokeilemaan. :)
[/quote]Huomenna siis apteekkiin!! Toivottavasti on eri täti. Edellinen suorastaan kielsi ostamasta nestemäistä, ja olinkin ihan varma että neuvolasta suosittelivat sitä lisäksi. Obsidania oon nytten ottanut aamuin illoin.
Toi hemoglobiinitaao, joka on muuten ihan inhimillinen ei selitä yhtäkään aun oireista.
Terv lekuri
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 21:00"]Oisko syytä mittauttaa verenpaine eikä hinkua jotain mystisiä piikkejä? Verenpaineeseen muuten auttaa juominen ja riittävä suolan syöminen.
[/quote]Verenpaine mitataan joka neuvolakäynnillä, on kuulemma hivenen alhainen. Kiitos vaan "kysymästä".
Pk-seudulla suonensisäisiä annettaessa hb-raja oli joko 80 tai 90. Ravinnolla ei ole merkittävää vaikutusta, jos rautavarastot ovat tyhjät, siksi pitäisi ottaa laajemmat verikokeet ja kiltisti tankata Obsidania. Ja vähän nyt tsempata, tulee aika pitkä loppuraskaus jos tässä vaiheessa jo sun asenne ja olo on tuota luokkaa.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 20:43"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 18:01"]
Olen raskaana rv15. Esikoinen on vajaa vuoden ja todella meneväistä sorttia. Viimeneuvolassa hb oli lähelle 100. Ja sain obsidania (?) syötäväksi aamuin illoin. Nyt oon sitä pariviikkoa vetänyt, ja olo vaan huononee. Kaupassakaan en kykene enää käymään. Kuulen pelkän sydämensykkeeni, meinaan oksennella ja pyörtyillä, mies sairaslomalla töistä koska en mitenkään saa edes suurimmaks osaks ajasta haettua itselleni vettä!! Sairaalasta antaa vissiin aika huonosti nykyään enää noita rauta pistoksia? Mitä mun kannattaisi tässä tilanteessa tehdä. Soittaa neuvolaan, varata aika ja jankata pistosta, auttaako ne?? Aah olen aivan avuton nyt.
[/quote] olin 43 v kun olin raskaana ja hb meni alhaiseksi mutta sain rautalääkkeet, sitten tuli diabetes ja piikitin itseäni, 2 kertaa pyörryin kotona ja kerran oksensin. Pikkujuttuja. Muuten oli loistava olo ja kävelin päivittäin ja fillarilla kaupassa.
[/quote] sitten tuli kiireellinen sektio ja se meni hyvin ja toivoinkin sektiota mutta en sentään kiireellisenä. Kaikki meni loistavasti.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 20:58"]Aah mä voin niin samaistua sun fiiliksiin, ap! Raskausaikana ei ollut mitään ongelmaa, mutta synnytyksessä menetin niin paljon verta, että täysin tokkurassa meni esikoisen ekat 3 kk. Pystyssä en pysynyt, istuminen oli mahdotonta tikkien takia - elikäs sängyssä maaten yritin hoitaa vauvaa. Mies ei pystynyt pitämään päivääkään isyyslomaa, oli 12 h töissä. Ja vielä kehtasivat sukulaiset päivitellä ja KADEHTIA kun mulla oli niin helppoa sen vauvan kanssa, kun se ei huutanut! Niin, jos olisi ollut koliikkivauva, olisin varmaan joutunut muuttamaan kasseineni takaisin osastolle.
Vaadi jotain apua tohon nyt neuvolasta, en ole sh mutta kai ne jotain voivat tehdä? Ystävälleni auttoi luontaistuotekaupan rautalisä, kun Obsidanit ym. oli tuloksetta kokeiltu.
[/quote]Kiitos kauheasti! Ja voi kamala! Miten ihmeessä sairaanhoitajat eivät silloin tehneet mitään? :o Ja kyllä todella aion maanantain neuvolassa vaatia testejä kun ihan yhtäkkiä olo huononi näin paljon!
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 20:52"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 20:48"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 20:36"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 20:22"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 19:12"]Suonensisäistä rautaa ei suositella raskaana oleville, tai siitä ei ole riittävästi tutkimuksia. Raskauden aikana Hb laskee aina jonkun verran nesteenkertymisen vuoksi. Toki raudan kulutus on suurempaa mutta suun kautta rauta imeytyy raskauden aikana hyvin. Rautainfuusiolla voi lisäksi olla vaikeita reaktioita, eli ei niihin noin vain lähdetä. Lisäksi oireet voivat johtua muistakin syistä.
[/quote]Kuulin kyllä miehen mummolta, että joskus kun hän teki lapset, antoivat sairaalassa raskausaikana noita piikkejä. Ois kiva saada joku nopeampi keino ku vedellä näitä hyödyttömän tuntusia pillereitä. Ja näköjään aloituksessa olen antanut vähän väärän kuvan olostani. Noin kello neljän jälkeen tasottuu olo jokapäivä ja on taas loppuajan suht ok. Jo edellisessä viestissä mainitsin, että mulla olisi tänään ollut neuvola. Neuvolatädin kanssa olen myös ollut yhteydessä.
[/quote]
Miehen mummon raskaudesta lienee jo hieman kulunut aikaa.
[/quote]No kappas, kun en tiennytkään.:D Pönkitä itsetuntoasi muualla.
[/quote]
Vaikuttaa näemmä tuo Hb:n mataluus moneen asiaan. Mm.ystävällisyyteen. Paljonko otat C-vitamiinia sen raudan kanssa? Tai älä vastaa, en kaipaa v..ttuilua... Koetahan jaksella.
[/quote]
No kai sitä vähemmästäkin palaa käpy kun toinen pyytä apua ja neuvoja. Sitten hyökkää taas aveen harakat kimppuun syyllistyksineen ja huudellaan paskaksi äidiksi. Kyllä minäkin puolustautuisin. Ymmärrän myös apeeta sillä esikoista odottaessa hemoglobiinini tipahti 89. Ei auttanut mitkään rautavalmisteet ne saivat minut vain oksentamaan jostain syystä. Onneksi ei ollut lasta silloin hoidettavana en tiedä miten olisin pystynyt. Tsemppiä siis apeelle. Punaista lihaa kyllä alkaisin apeena syömään jos mikään muu ei auta. Tietenkin jos on esimerkiksi ollut koko elämänsä kasvissyöjä, ei keho kestä sitä lihaa ja silloin välttäisin.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 20:58"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 20:52"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 20:48"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 20:36"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 20:22"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 19:12"]Suonensisäistä rautaa ei suositella raskaana oleville, tai siitä ei ole riittävästi tutkimuksia. Raskauden aikana Hb laskee aina jonkun verran nesteenkertymisen vuoksi. Toki raudan kulutus on suurempaa mutta suun kautta rauta imeytyy raskauden aikana hyvin. Rautainfuusiolla voi lisäksi olla vaikeita reaktioita, eli ei niihin noin vain lähdetä. Lisäksi oireet voivat johtua muistakin syistä.
[/quote]Kuulin kyllä miehen mummolta, että joskus kun hän teki lapset, antoivat sairaalassa raskausaikana noita piikkejä. Ois kiva saada joku nopeampi keino ku vedellä näitä hyödyttömän tuntusia pillereitä. Ja näköjään aloituksessa olen antanut vähän väärän kuvan olostani. Noin kello neljän jälkeen tasottuu olo jokapäivä ja on taas loppuajan suht ok. Jo edellisessä viestissä mainitsin, että mulla olisi tänään ollut neuvola. Neuvolatädin kanssa olen myös ollut yhteydessä.
[/quote]
[/quote]
Vaikuttaa näemmä tuo Hb:n mataluus moneen asiaan. Mm.ystävällisyyteen. Paljonko otat C-vitamiinia sen raudan kanssa? Tai älä vastaa, en kaipaa v..ttuilua... Koetahan jaksella.
[/quote]:'D Se (jos nyt johtuukaan sitten Hb:stä) ihan todella vaikuttaa siihen, että oon kokoajan vittuuntunut kaikestä, ja neuvolantäti kyseli myös vitsillä, onko vastaavaa "oiretta" ollut :D Anteeksi siis vastaukseni...
[/quote]
Ok. Toivotaan että olosi kohentuu pikaisesti. Itse käytin nestemäistä ja C-vitskua aikoinani.
Mulla myös huono hB 108, olen jo ylittänyt lasketun ajan ja yritän kaikkeni, että hB nousisi ennen synnytystä. Viimeksi synnytyksen jälkeen hB oli vain 76 ja olin todella huonossa kunnossa. Silloin veriarvot korjattiin verensiirrolla ja vasta sen jälkeen alkoi maito nousemaan ja pystyin kävelemään ottamatta seinistä tukea. Sinänsä tämä tämänhetken hB 108 ei tunnu minusta liian alhaiselta, ei siis väsytä tai estä olemista esikoisen kanssa.
Pitäisikö sinun alkaa syödä punaista lihaa ja verituotteita? Eläinperäinen rauta imeytyy paremmin kuin kasviperäinen. Voithan palata omaan ruokavalioosi sitten lapsen synnyttyä? Minä en pysty syömään obsidania, tulee kauheita vatsavaivoja. Juon nestemäistä Iron Vital F tupla-annoksena, olen sillä saanut hB pysymään edes näissä lukemissa... Rautaa syödessä kannattaa nauttia jotain C-vitamiinipitoista samalla. Parantaa imeytymistä.
Tuo olosi voi kyllä johtua verenpaineesta tai ihan hormoneistakin? Itse olin alkuraskauden todella väsynyt, olisin voinut nukkua aina vain, mutta veriarvoissa ei ollut mitään häikkää. En muista, että ensimmäinen raskaus olisi ollut yhtä väsynyt.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 21:07"]No kai sitä vähemmästäkin palaa käpy kun toinen pyytä apua ja neuvoja. Sitten hyökkää taas aveen harakat kimppuun syyllistyksineen ja huudellaan paskaksi äidiksi. Kyllä minäkin puolustautuisin. Ymmärrän myös apeeta sillä esikoista odottaessa hemoglobiinini tipahti 89. Ei auttanut mitkään rautavalmisteet ne saivat minut vain oksentamaan jostain syystä. Onneksi ei ollut lasta silloin hoidettavana en tiedä miten olisin pystynyt. Tsemppiä siis apeelle. Punaista lihaa kyllä alkaisin apeena syömään jos mikään muu ei auta. Tietenkin jos on esimerkiksi ollut koko elämänsä kasvissyöjä, ei keho kestä sitä lihaa ja silloin välttäisin.
[/quote]Häh?
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 21:01"]Toi hemoglobiinitaao, joka on muuten ihan inhimillinen ei selitä yhtäkään aun oireista.
Terv lekuri
[/quote] Mikä puoskari oot, eläinlääkärikö? Mulla kun oli hb 105, niin olo oli karmea. Väsytti, meinasin mm.pyörtyä suihkuun, huimasi, olin aivan raato. Vointi normalisoitui kun hb nousi.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 19:51"]Ihme marinaa. Oot varmaan akateeminen hissukka. Raskaus ei oo sairaus.
[/quote]
Akateeminen hissukka? :D no, mieluummin sellainenkin kuin rääväsuu elämänkoulun käynyt...
Ja vauvan terveyden puolesta ei tarvitse tässä maassa korottaa ääntään, kyllä se lääkäri kuulee normaalin äänenkin.
Itselläni oli myös alhainen hb ongelma. Eri rautavalmisteita kokoiltu vaan mikään ei auttanut ( ei edes se apteekin nestemäinen juoma) Kun hb oli jo alle 90 niin annettiin rautaa tiputuksella suoneen naistenklinikan lääkärin määräämänä. Tämä auttoi ja hb nousi melkein 110:een. Loppuraskaus menikin sitten helpommin kun ei pyörryttänyt eikä väsyttänyt ihan koko aikaa
Taisin saada täältä tarpeellisen tiedon;) eli pyydän lisää kokeita, vaikka olenkin aika varma että Hb:stä johtuu. Sekä käyn hakemassa sitä nestemäistä rautaa :) Hyvää illanjatkoa! Ap tekee nyt salaatin, ottaa obsidanin. Kiittää ja kuittaa.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 21:12"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 21:07"]No kai sitä vähemmästäkin palaa käpy kun toinen pyytä apua ja neuvoja. Sitten hyökkää taas aveen harakat kimppuun syyllistyksineen ja huudellaan paskaksi äidiksi. Kyllä minäkin puolustautuisin. Ymmärrän myös apeeta sillä esikoista odottaessa hemoglobiinini tipahti 89. Ei auttanut mitkään rautavalmisteet ne saivat minut vain oksentamaan jostain syystä. Onneksi ei ollut lasta silloin hoidettavana en tiedä miten olisin pystynyt. Tsemppiä siis apeelle. Punaista lihaa kyllä alkaisin apeena syömään jos mikään muu ei auta. Tietenkin jos on esimerkiksi ollut koko elämänsä kasvissyöjä, ei keho kestä sitä lihaa ja silloin välttäisin.
[/quote]Häh?
[/quote]
No ei tietenkään kukaan täällä suoraan sanonut, että apee olet paska äiti. Vihjaillaan siihen tahtiin, kuten ensimmäisen sivun superäiti kommentti.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 20:52"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 20:48"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 20:36"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 20:22"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 19:12"]Suonensisäistä rautaa ei suositella raskaana oleville, tai siitä ei ole riittävästi tutkimuksia. Raskauden aikana Hb laskee aina jonkun verran nesteenkertymisen vuoksi. Toki raudan kulutus on suurempaa mutta suun kautta rauta imeytyy raskauden aikana hyvin. Rautainfuusiolla voi lisäksi olla vaikeita reaktioita, eli ei niihin noin vain lähdetä. Lisäksi oireet voivat johtua muistakin syistä.
[/quote]
[/quote]
[/quote]:'D Se (jos nyt johtuukaan sitten Hb:stä) ihan todella vaikuttaa siihen, että oon kokoajan vittuuntunut kaikestä, ja neuvolantäti kyseli myös vitsillä, onko vastaavaa "oiretta" ollut :D Anteeksi siis vastaukseni...