En pysty huolehtimaan esikoisesta, koska hemoglobiini on niin alhainen!!!!
Olen raskaana rv15. Esikoinen on vajaa vuoden ja todella meneväistä sorttia. Viimeneuvolassa hb oli lähelle 100. Ja sain obsidania (?) syötäväksi aamuin illoin. Nyt oon sitä pariviikkoa vetänyt, ja olo vaan huononee. Kaupassakaan en kykene enää käymään. Kuulen pelkän sydämensykkeeni, meinaan oksennella ja pyörtyillä, mies sairaslomalla töistä koska en mitenkään saa edes suurimmaks osaks ajasta haettua itselleni vettä!! Sairaalasta antaa vissiin aika huonosti nykyään enää noita rauta pistoksia? Mitä mun kannattaisi tässä tilanteessa tehdä. Soittaa neuvolaan, varata aika ja jankata pistosta, auttaako ne?? Aah olen aivan avuton nyt.
Kommentit (61)
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 20:29"]Kai tiesit ettei maitotuotteita ja esim. Kalsiumia saa ottaa samaan aikaan raudan kanssa?
[/quote]Tiesin, saattaa ollakin että se aiheuttaa myös huonoa oloa, kun olen yleensä semmonen ihminen, että syön pitkin päivää, mutta voin syödä vain pieniä annoksia. Toi yhteensä N. 4 tunnin "ruokatauko" aiheutaa myös samoja oireita..
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 20:22"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 19:12"]Suonensisäistä rautaa ei suositella raskaana oleville, tai siitä ei ole riittävästi tutkimuksia. Raskauden aikana Hb laskee aina jonkun verran nesteenkertymisen vuoksi. Toki raudan kulutus on suurempaa mutta suun kautta rauta imeytyy raskauden aikana hyvin. Rautainfuusiolla voi lisäksi olla vaikeita reaktioita, eli ei niihin noin vain lähdetä. Lisäksi oireet voivat johtua muistakin syistä.
[/quote]Kuulin kyllä miehen mummolta, että joskus kun hän teki lapset, antoivat sairaalassa raskausaikana noita piikkejä. Ois kiva saada joku nopeampi keino ku vedellä näitä hyödyttömän tuntusia pillereitä. Ja näköjään aloituksessa olen antanut vähän väärän kuvan olostani. Noin kello neljän jälkeen tasottuu olo jokapäivä ja on taas loppuajan suht ok. Jo edellisessä viestissä mainitsin, että mulla olisi tänään ollut neuvola. Neuvolatädin kanssa olen myös ollut yhteydessä.
[/quote]
Miehen mummon raskaudesta lienee jo hieman kulunut aikaa.
Pyydä mittauttamaan B12-vitamiiniarvo. Sen puute aiheuttaa anemiaa. Helppo todeta verikokeella. Mulla ongelmana joka raskaudessa. Ja toiseksi, mulle Obsidan ei sopinut yhtään!
Musta se rautamehu on parempaa kuin pillerit. Floradix. Itse join lihan kanssa aina appelsiinimehua, ja maidon sit toiste erikseen. Kalsium estää raudan imeytymistä.
Ja huomasin kyllä ettet syö lihaa, mutta kyselit mitä muut on syöneet, niin kerroin.
t 26
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 18:01"]
Olen raskaana rv15. Esikoinen on vajaa vuoden ja todella meneväistä sorttia. Viimeneuvolassa hb oli lähelle 100. Ja sain obsidania (?) syötäväksi aamuin illoin. Nyt oon sitä pariviikkoa vetänyt, ja olo vaan huononee. Kaupassakaan en kykene enää käymään. Kuulen pelkän sydämensykkeeni, meinaan oksennella ja pyörtyillä, mies sairaslomalla töistä koska en mitenkään saa edes suurimmaks osaks ajasta haettua itselleni vettä!! Sairaalasta antaa vissiin aika huonosti nykyään enää noita rauta pistoksia? Mitä mun kannattaisi tässä tilanteessa tehdä. Soittaa neuvolaan, varata aika ja jankata pistosta, auttaako ne?? Aah olen aivan avuton nyt.
[/quote] olin 43 v kun olin raskaana ja hb meni alhaiseksi mutta sain rautalääkkeet, sitten tuli diabetes ja piikitin itseäni, 2 kertaa pyörryin kotona ja kerran oksensin. Pikkujuttuja. Muuten oli loistava olo ja kävelin päivittäin ja fillarilla kaupassa.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 20:35"]Mulla ei auttanut noi rautatabletit ollenkaan, vaan raskausaikana hemoglobiini laski noiden rautatablettien syömisestä huolimatta. Ostin sitten apteekista jotain nestemäistä juomaa, missä oli mukana myös rautaa (vähemmän kuin obsidaneissa) ja hemoglobiini nousi hetkessä hyviin lukemiin. Kannattaa kokeilla, olisko siitä apua. Apteekissa sanoivat siis, että voin syödä sekä obsidania että ottaa sitä nestemäistä juomaa.
[/quote]Just näin! Kävin alkuviikosta apteekissa ja aijoin siis ostaa tuota nesteistä rautaa, että imeytyis paremmin. Apteekintäti sitten kyseli HB:tä ja totesi että "eeiiiii kyllä sun pitää obsidaneilla jatkaa kun rauta on noin alhainen, ja toputteli lähtemään kotiin" :D kyllä vähän kyrpi, ja nyt vielä enemmän, kun kerroit että olisivat auttaneet.
Tällä hetkellä käytössä olevaa suonensisäistä rautavalmistetta ei ole tutkittu juuri raskaana olevilla. Mahdollisesti turvallisinta käyttää ensimmäisellä ja viimeisellä kolmanneksella. Eläinkokeiden perusteella sikiöhaitat mahdollisia myös ihmisillä.
Mitä se sun hb sitten on tällä hetkellä, jos kerran tänään oli neuvola? Kuinka pitkään olet rautaa syönyt ja millä annoksella?
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 20:33"]Mikä sun miehellä on? Miksi toka lapsi noin pienellä ikäerolla? Oliko ekassa raskaudessa samoja oireita? Olisko aihetta alkaa syödä lihaa?
[/quote]Mites mun lasten hankkiminen nyt liittyy aiheeseen yhtään mitenkään :D Ja mies ollut eilisen ja tämänpäivän palkattomalla "saikulla", jotta saisin levätä ja jos se auttais tähän oloon paremmin. Punaista lihaa en aio syödä! Voi hyvänenaika :D
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 20:36"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 20:22"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 19:12"]Suonensisäistä rautaa ei suositella raskaana oleville, tai siitä ei ole riittävästi tutkimuksia. Raskauden aikana Hb laskee aina jonkun verran nesteenkertymisen vuoksi. Toki raudan kulutus on suurempaa mutta suun kautta rauta imeytyy raskauden aikana hyvin. Rautainfuusiolla voi lisäksi olla vaikeita reaktioita, eli ei niihin noin vain lähdetä. Lisäksi oireet voivat johtua muistakin syistä.
[/quote]Kuulin kyllä miehen mummolta, että joskus kun hän teki lapset, antoivat sairaalassa raskausaikana noita piikkejä. Ois kiva saada joku nopeampi keino ku vedellä näitä hyödyttömän tuntusia pillereitä. Ja näköjään aloituksessa olen antanut vähän väärän kuvan olostani. Noin kello neljän jälkeen tasottuu olo jokapäivä ja on taas loppuajan suht ok. Jo edellisessä viestissä mainitsin, että mulla olisi tänään ollut neuvola. Neuvolatädin kanssa olen myös ollut yhteydessä.
[/quote]
[/quote]No kappas, kun en tiennytkään.:D Pönkitä itsetuntoasi muualla.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 20:45"]Tällä hetkellä käytössä olevaa suonensisäistä rautavalmistetta ei ole tutkittu juuri raskaana olevilla. Mahdollisesti turvallisinta käyttää ensimmäisellä ja viimeisellä kolmanneksella. Eläinkokeiden perusteella sikiöhaitat mahdollisia myös ihmisillä.
[/quote]Ok kiitos paljon tiedosta :) ja 31:lle, tänäänollut neuvola, yhä, peruuntui neuvolatädin (vai oliko lapsensa) sairasrumisen vuoksi.
Hemoglobiinin kuuluu laskea raskaudessa. Monesti on niin ettei ae kovin herkästi nouse. Hemoglobiini sopii mennä aika alhaalle, kun pitkäaikaisen raudan varastot ovat jossain kunnossa. Kannattaa pyrkiä neuvolalääkärin vastaanotolle, hän voi tilata labrat, jossa voi tarkistaa ferritiinitasot.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 20:44"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 20:35"]Mulla ei auttanut noi rautatabletit ollenkaan, vaan raskausaikana hemoglobiini laski noiden rautatablettien syömisestä huolimatta. Ostin sitten apteekista jotain nestemäistä juomaa, missä oli mukana myös rautaa (vähemmän kuin obsidaneissa) ja hemoglobiini nousi hetkessä hyviin lukemiin. Kannattaa kokeilla, olisko siitä apua. Apteekissa sanoivat siis, että voin syödä sekä obsidania että ottaa sitä nestemäistä juomaa.
[/quote]Just näin! Kävin alkuviikosta apteekissa ja aijoin siis ostaa tuota nesteistä rautaa, että imeytyis paremmin. Apteekintäti sitten kyseli HB:tä ja totesi että "eeiiiii kyllä sun pitää obsidaneilla jatkaa kun rauta on noin alhainen, ja toputteli lähtemään kotiin" :D kyllä vähän kyrpi, ja nyt vielä enemmän, kun kerroit että olisivat auttaneet.
[/quote]
Mulle vielä oikein sanottiin, että se nestemäinen imeytyy paremmin. Ja tolla (+niillä obsidaneilla) sain hemoglobiinin nousemaan 100 --> 129 synnytykseen mennessä. Eli suosittelen ainakin kokeilemaan. :)
Onko tullut mieleen, että se olo voi johtua myös muista asioista? Ei se hb:n nousu välttämättä edes tunnu miltään
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 20:48"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 20:36"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 20:22"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 19:12"]Suonensisäistä rautaa ei suositella raskaana oleville, tai siitä ei ole riittävästi tutkimuksia. Raskauden aikana Hb laskee aina jonkun verran nesteenkertymisen vuoksi. Toki raudan kulutus on suurempaa mutta suun kautta rauta imeytyy raskauden aikana hyvin. Rautainfuusiolla voi lisäksi olla vaikeita reaktioita, eli ei niihin noin vain lähdetä. Lisäksi oireet voivat johtua muistakin syistä.
[/quote]
[/quote]No kappas, kun en tiennytkään.:D Pönkitä itsetuntoasi muualla.
[/quote]
Vaikuttaa näemmä tuo Hb:n mataluus moneen asiaan. Mm.ystävällisyyteen. Paljonko otat C-vitamiinia sen raudan kanssa? Tai älä vastaa, en kaipaa v..ttuilua... Koetahan jaksella.
Paljon sä syöt sitä obsidania? Mä jouduin syömään tupla-annosta ja C-vitamiinia
Tupla-annos nestemäistä (Floradix), sillä nousi mulla 90-> melkein 120
Aah mä voin niin samaistua sun fiiliksiin, ap! Raskausaikana ei ollut mitään ongelmaa, mutta synnytyksessä menetin niin paljon verta, että täysin tokkurassa meni esikoisen ekat 3 kk. Pystyssä en pysynyt, istuminen oli mahdotonta tikkien takia - elikäs sängyssä maaten yritin hoitaa vauvaa. Mies ei pystynyt pitämään päivääkään isyyslomaa, oli 12 h töissä. Ja vielä kehtasivat sukulaiset päivitellä ja KADEHTIA kun mulla oli niin helppoa sen vauvan kanssa, kun se ei huutanut! Niin, jos olisi ollut koliikkivauva, olisin varmaan joutunut muuttamaan kasseineni takaisin osastolle.
Vaadi jotain apua tohon nyt neuvolasta, en ole sh mutta kai ne jotain voivat tehdä? Ystävälleni auttoi luontaistuotekaupan rautalisä, kun Obsidanit ym. oli tuloksetta kokeiltu.
Mulla ei auttanut noi rautatabletit ollenkaan, vaan raskausaikana hemoglobiini laski noiden rautatablettien syömisestä huolimatta. Ostin sitten apteekista jotain nestemäistä juomaa, missä oli mukana myös rautaa (vähemmän kuin obsidaneissa) ja hemoglobiini nousi hetkessä hyviin lukemiin. Kannattaa kokeilla, olisko siitä apua. Apteekissa sanoivat siis, että voin syödä sekä obsidania että ottaa sitä nestemäistä juomaa.