Siis saisinko sossusta enemmän rahaa kuin nyt??!
Saan tällä hetkellä työmarkkinatukea (524e) ja Kelan asumistukea 329e). Vuokrani on 555e, joten käteen jää vuokran jälkeen 298e. Sossu taas maksaisi vuokrani kokonaan ja sen lisäksi saisin toimeentulotukea, jonka perusosa on tietääkseni 485e. Sossusta saisin yhteensä siis yli tonnin! Onko minua nyt huijattu vai mistä on kyse?
Kommentit (40)
Et saa sossusta isompaa kokonaissummaa, vaan sossu täydentää puuttuvat rahat tuohon päälle. Olet siis toisin sanoen oikeutettu toimeentulotukeen.
Tee sinne sossuun hakemus. Siellä laskevat ja sitten joko myönteisen tai kielteisen päätöksen. Ei sitten mietitytä asia enempää.
Sinun tulee hakea ensisijaisia etuuksia, eli juurikin noita Kelan tukia ensin. Kun elämiseen jää noin vähän, voit täyttää tulot ja menot (vuokra, vesi, sähkö sekä peruseläminen= määritelty perusosa) sossun toimeentulotukihakemukseen ja mahdollisesti saadakin sitä "miinukselle jäävän" verran.
sossu ei noilla tukiaisilla maksa vuokraa kokonaan. Vuokran jälkeen jää laskennallisesti jotain reilu 400 joten saat ehkä reilun satasen. + mahdollisen sähkölaskun tai ainakin osan siitä. + mahdolliset sairauden hoitoon määrätyt lääkkeet. + ehkä jotain muuta, en tiedä.
Minä saan sossulta toimeentulotukea ja kelalta asumistukea. Kun olen maksanut vuokran, minulle jää käteen 485,50€
Sossu edellyttää, että nostat ensin kaikki Kelan ym. tuet, mihin olet oikeutettu, kuten siis nyt teet. Sossu maksaa sitten loput, niin, että kohtuullisten asumiskulujen (summa riippuu kaupungista) jälkeen sinulle jää käyttöön tuo 485 euroa. Eli jos sinulla nyt jää 298 euroa, niin hakemalla toimeentulotukea saat sossusta vielä noiden Kela-tukien LISÄKSI 187 euroa. Lisäksi saat korvauksen vesi- ja sähkölaskusta, mikäli ne eivät sisälly tuohon mainitsemaani vuokra/asumiskulu summaan jo. Eli hae hyvä ihminen toimeentulotukea!
Voinko saada takautuvasti sossusta jotain rahaa kun olen puoli vuotta saanut vuokran jälkeen käteen 298 euroa? Ei ihme ettei rahat riitä!
ap
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 16:07"]
Sossu edellyttää, että nostat ensin kaikki Kelan ym. tuet, mihin olet oikeutettu, kuten siis nyt teet. Sossu maksaa sitten loput, niin, että kohtuullisten asumiskulujen (summa riippuu kaupungista) jälkeen sinulle jää käyttöön tuo 485 euroa. Eli jos sinulla nyt jää 298 euroa, niin hakemalla toimeentulotukea saat sossusta vielä noiden Kela-tukien LISÄKSI 187 euroa. Lisäksi saat korvauksen vesi- ja sähkölaskusta, mikäli ne eivät sisälly tuohon mainitsemaani vuokra/asumiskulu summaan jo. Eli hae hyvä ihminen toimeentulotukea!
[/quote]
Siis hetkinen. Olen ollut ilman sossun rahoja työttömänä 8 vuotta, koska olen käsittänyt niin, että tilin pitää olla käytännössä nollilla, ennen kun sossusta saa mitään? Minulla on kuitenkin jotain pari tuhatta tilillä, niin ei kai sieltä sossusta mitään tule?
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 16:08"]Voinko saada takautuvasti sossusta jotain rahaa kun olen puoli vuotta saanut vuokran jälkeen käteen 298 euroa? Ei ihme ettei rahat riitä!
ap
[/quote]Et voi saada takautuvasti, mutta hae nyt ihmeessä sitä tt-tukea!
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 16:09"]
[/quote]
Siis hetkinen. Olen ollut ilman sossun rahoja työttömänä 8 vuotta, koska olen käsittänyt niin, että tilin pitää olla käytännössä nollilla, ennen kun sossusta saa mitään? Minulla on kuitenkin jotain pari tuhatta tilillä, niin ei kai sieltä sossusta mitään tule?
[/quote]
Tuossahan tuo onkin: "Kaikki omat sekä mahdollisen puolison ja mahdollisen samassa taloudessa elävän lapsen tulot ja varallisuus on käytettävä tukea hakevan toimeentuloon ja elämiseen, ennen kuin voi saada toimeentulotukea"
Eli joka kuukausi pitäisi olla tili nollilla ja aina pitäisi olla täyttelemässä jotain lappupaskaa. Mieluummin menen nykytyyliin kuin siten, että väkisin yritän käyttää kaikki rahat, jotka kuukausittain saan.
-ed.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 16:09"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 16:07"]
[/quote]
[/quote]Joo säästöt pitää käyttää ennen sossua. Käteisenä voi tietysti olla pöytälaatikossa mitä vaan...
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 16:09"]
[/quote]
[/quote]
Et saa takautuvasti mitään ja toisaalta jos on säästöjä niin et saa siltikään koska ne lasketaan mukaan.
Elämä on ja jossain mielessä sossu on perseestä koska köyhä ei käytännössä voi säästää mihinkään isompaan investointiin.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 16:09"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 16:07"]
[/quote]
[/quote]
Jos olet kahdeksan vuotta pärjännyt ilman, että on ollut edes tarvetta selvittää asiaa, niin mitä olet sossusta vailla?
Vuokran jälkeen käteen pitää jäädä tuo 485€. Eli olet oikeutettu toimeentulotukeen jota saat tuon erotuksen eli n. 180€. Toimeentulotuki on viimesijainen tuki eli tuo muut tulot pitää olla ensin haettu, niin kuin sinulla onkin. Lisäksi sossu korvaa reseptilääkkeet. Tuosta 485€ sun pitää maksaa kaikki muu eläminen, ruoka, laskut, vakuutukset jne. Eli käyppä sossussa ja hae toimeentulotukea.
Kannattaa säästää kaikki rahat "sukanvarteen." Maksaa sitten käteisellä sen mitä hankkii. Periaatteessa sossu ei saisi laskea tuloiksi sitä mitä tuista säästää, mutta sossu nyt toimii miten toimii.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 16:13"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 16:09"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 16:07"] Sossu edellyttää, että nostat ensin kaikki Kelan ym. tuet, mihin olet oikeutettu, kuten siis nyt teet. Sossu maksaa sitten loput, niin, että kohtuullisten asumiskulujen (summa riippuu kaupungista) jälkeen sinulle jää käyttöön tuo 485 euroa. Eli jos sinulla nyt jää 298 euroa, niin hakemalla toimeentulotukea saat sossusta vielä noiden Kela-tukien LISÄKSI 187 euroa. Lisäksi saat korvauksen vesi- ja sähkölaskusta, mikäli ne eivät sisälly tuohon mainitsemaani vuokra/asumiskulu summaan jo. Eli hae hyvä ihminen toimeentulotukea! [/quote] Siis hetkinen. Olen ollut ilman sossun rahoja työttömänä 8 vuotta, koska olen käsittänyt niin, että tilin pitää olla käytännössä nollilla, ennen kun sossusta saa mitään? Minulla on kuitenkin jotain pari tuhatta tilillä, niin ei kai sieltä sossusta mitään tule? [/quote] Jos olet kahdeksan vuotta pärjännyt ilman, että on ollut edes tarvetta selvittää asiaa, niin mitä olet sossusta vailla?
[/quote]
Voisin ostaa sitten vihanneksia ja hedelmiä, vaihtaa reikäiset vaatteet uusiin, hommata salikortin ja vaikka juoksukengät. Eihän nuo toisaalta välttämättömiä elämiseen ole.
saaks työtön jonka puoliso töissä, toimentulotukea kans?
Kelan tuista ja toimeentulotuesta voi säästää, mutta pitää pystyä todistamaan että on säästetty niistä eikä ole ollut muuta tuloa. Tai sitten nostaa rahaa ja säästää käteisenä. Mutta jos on valmiiksi säästöjä, ne pitää käyttää elämiseen ennen toimeentulotuen hakemista.
Paljonko vuokran jälkeen pitää jäädä perheelle, jossa äiti ja kaksi teiniä? Siis jos teillä on tietoa. -ohis
Miten sä saat noin paljon asumistukea noin pieneen vuokraan?