Töihin vs saikku
Eli nyt viikon ollu flunssa. Aivastelua, niistämistä ja jatkuva alilämpö. Eilen olin saikulla kun aamulla kuumeinen olo (alilämpö) ja loppupäivän voimaton olo ja pää kipeä.
Jäisitkö sinä minun tapauksessa tänään kotiin? Alilämpöä vieläkin muttei kuumeista oloa eikä pää kipua. Nenä tukossa, kunnon räkä aivastuksia, niistämistä ja kurkku rouhean tuntoinen (uusi vaiva, kuivaa yskimistä koko yön). Mutta jonkun ne työtkin pitäisi tehdä :( Mitä teen? Mitä sinä tekisit?
Ps. Sori mahd. kirjotusvirheistä koska samsung ja nakkisormet.
Kommentit (17)
Pelkkä nuha ja yskä voi jatkua monta viikkoa ja kukaan lääkäri ei kirjoita sellaisen takia kolmen viikon sairaslomaa, joten kyllä silloin on työkuntoinen. Itse ainakaan en voi omalla ilmoituksella olla pois kuin 3 päivää.
Riippuu vähän minkälaista työtä teet. Ainakaan Asiakaspalveluun, päiväkotiin tai ravintolatöihin en lähtisi sairaana.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00263
Sellaista asiaa kuin alilämpö ei olekaan, ellei kyse ole hypotermiasta. Tutustuin asiaan itse, kun mittari koko ajan näytti alle 36 astetta.
Toimistotyötä, tarvii pää olla terävänä. Ei kait muuta..
AP
No asiakaspalveluun, ravintolaan, sairaalaan, päiväkotiin en menisi. Toimistotyöhön voisin mennä ja ottaa särkylääkkeen ja nenää avaavan lääkeen.
Tiedän tuon tunteen, minullekaan ei juuri koskaan tule kuumetta, vaan kuumemittarin lukemat valahtava alaspäin.
Jos mitään todella kiireellistä ei töissä ole, jäisin kotiin.
Jos haluat ottaa riskin ja saada jälkitauteja, töihin:)
Raja sen suhteen, mennäkö töihin vai ei, on tosi häilyvä ja riippuu ihan siitä sun olosta. Jos nenä vuotaa ja yskittää, mutta olo muuten on suht ok, menen toimistotyöhöni. Jos olo on huono ja on ihan poikki ja päätä särkee ja joka paikkaa kolottaa ja viluttaa ja nenä on ihan tukossa, jään kotiin, vaikka kuumetta ei olisikaan.
Musta parempi sairastaa kotona vielä yksi päivä, töihin jos toipilaana menet voi flunssaoireet vaan pitkittyä rasituksen takia. Ja työpanoskin kärsii.
Kyllä mä tuossa vaiheessa jo voisin mennä. Itellä nyt parina päivänä ollu kuume 40:ssä, keuhkoputkentulehdus ja semmosta kivaa. Mun toipumisaika tulee oleen pidempi, koska työ on aspaa ja elintarvikkeiden käsittelyä.
Täh? Onko nuha, aivastelu ja kurkkukipu syitä jäädä pois töistä? Mä olisin joka toinen viikko pois töistä jos noista syistä jäisin kotiin...
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 09:04"]
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00263 Sellaista asiaa kuin alilämpö ei olekaan, ellei kyse ole hypotermiasta. Tutustuin asiaan itse, kun mittari koko ajan näytti alle 36 astetta.
[/quote]
eihän tuossa artikkelissa kiistetä alilämmön esiintymistä vaan todetaan, ettei sellaista normaalitilanteessa ole, vaan liittyy johonkin muuhun sairauteen, ja jos ihmisellä ei muita oireita ole, ei sen vuoksi tarvitse hakeutua lääkärille. Ap:n tapauksessa alilämpöisyys voisi johtua artikkelia lähteenä käyttäen esimerkiksi sitä, että kipeänä hikoilu saattaa lisääntyä ja tästä syystä syntyy mittausvirhe.
mut töihin menemistä kannattaa miettiä ihan hyödynkin kannalta, jos esimerkiksi tehtyjen ja virheiden määrä kasvaa huomattavasti, ei liene kenenkään etujen mukaista mennä töihin?
toivottavasti olet saikulle jäänyt! Itse jäin kun päätä vihloo ja jäseniä pakottaa, hirveä väsymys, sydän muljahtelee....kuume ei nouse.
Menin töihin. Toivottavasti 12 on tyytyväinen :D Toivottavasti tämä ei kostaudu. Lähden kyllä heti jos tuntuu siltä. Kiitos vastauksista.
AP
En haluasi työkaverini tulevan kipeänä töihin.
Joudun ms-taudin takia käyttämään lääkitystä joka heikentään immuunipuolustusta, ja saan helposti tartuntataudit riesakseni. Erityisen ikävää niissä on se, että ne pahentavat ms-oireita. Huonolla tuurilla olen flunssan jälkeen työkyvytön useita viikkoja, jopa kuukausia.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 09:18"]Täh? Onko nuha, aivastelu ja kurkkukipu syitä jäädä pois töistä? Mä olisin joka toinen viikko pois töistä jos noista syistä jäisin kotiin...
[/quote]
Sun kannattais kyllä jo alkaa miettimään saisko tota vastustuskykyä yhtään paremmaksi jos joka toinen viikko on nuhaa :o