Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teillä isovanhemmat auttoivat vauva-aikana?

Vierailija
03.12.2021 |

En kaipaa tähän vastauksia "hoida itse lapses, jos oot sellaisen hankkinu." Perheitä on monenlaisia ja jotkut isovanhemmat auttaa mielellään. Kiinnostaa, millaista apua saatte isovanhemmilta vauvan kanssa? Auttaako isovanhemmat vauvan kanssa/tekevätkö teillä kotitöitä/järjestävätkö vapaa-aikaa teille vanhemmille? Oletteko tyytyväisiä apuun?

Itse siis mietin, kun meillä on vain yhdet isovanhemmat. Isovanhemmat tulevat käymään, isoäiti hoivaa vauvaa ja isoisä avaa telkkarin ja istuu katsomaan sitä. Heille pitää laittaa ruoka/kahvit valmiiksi. Pääsen käymään kaupassa yksin isovanhempien tullessa kylään, mutta siinä se. Ei yhteistä aikaa puolison kanssa tai muutakaan apua. Mietin, onko tavallistakin.

Kommentit (639)

Vierailija
521/639 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas vinkumisketju.  Kyllä isovanhempien pitää antaa rahaa ja tavaraa ja käydä siivoamassa ja laittamassa ruuat ja hoitamassa lapset.  Ei tätä lapsiperheen elämää muuten kestä.

Ja kahviahan etenkään anoppimummolle ketä, juo kaksikin kuppia ja kahvi on kallista.

Miksi avaat ketjun, jos vain haluat vinkua vinkumisesta?

Vierailija
522/639 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äiti ei auttanut mitenkään, vaikka vähintään 15-vuotta jaksoi jankuttaa, että pitäisi lapsia tehdä. Sen kyllä arvasinkin. Miehen äiti ottaa noin kerran tai pari kertaa kuussa pariksi tunniksi leikkimään. Se on tosi kiva ja aivan sopiva apu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/639 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysymällä poissa, kun ei kutsuttu. Uskon, että tämä oli heille lahja.

Vierailija
524/639 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudellista apua sain toisilta isovanhemmilta, jotka olivat vielä työelämässä. Toiset kävivät sitten auttamassa. Tosin se auttaminen oli vähän sellaista valikoivaa. Eli mummo olisi tehnyt kaikkea kivaa lasten kanssa, jotta minä saan siivota rauhassa. Siivousapua ei ollut luvassa, että minä olisin voinut mennä hyvillä mielin lasten kanssa vaikka puistoon tms.  Mutta hyvin se meni niinkin. En valita. Kaikki apu oli tarpeen. 

Vierailija
525/639 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin hupaisa ajatus, että isovanhempien pitäisi tulla kotitöitä tekemään. Heidän tehtävänä on luoda suhde siihen lapsen lapseen, ei siivota toisten kodissa. Olkaa kiitollisia jos he tulevat viettämään aikaa pienokaisten kanssa niin voitte itse siinä samalla siivoilla. 

Niin, sitten saa rouva Kaikkitietävä haukkua, kun miniällä on ihan vääränlaiset tavat tehdä asioita, väärät pesuaineet, liian erikoinen imuri... ei ehdi lapsen kanssa seurustella, kun pitää neuvoa ja puuttua ihan joka hiton asiaan. 

Eiköhän nuoret naiset nykyisin ole viisaampia kuin vanhat akat ja lisäksi hyvin itsetietoisia , mieliksi puhuminen vaikeaa.

Vierailija
526/639 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko mukavasti siihan asti kunnes vaari sai " persuherätyksen". Sen jälkeen vain v''tuili.

Vierailija
527/639 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloudellista apua sain toisilta isovanhemmilta, jotka olivat vielä työelämässä. Toiset kävivät sitten auttamassa. Tosin se auttaminen oli vähän sellaista valikoivaa. Eli mummo olisi tehnyt kaikkea kivaa lasten kanssa, jotta minä saan siivota rauhassa. Siivousapua ei ollut luvassa, että minä olisin voinut mennä hyvillä mielin lasten kanssa vaikka puistoon tms.  Mutta hyvin se meni niinkin. En valita. Kaikki apu oli tarpeen. 

Siivousapua saa siivoustoimistoista.  Jos mu..o olisi siivonnut olisit valittanut väärin laitetuista tavaroista ja nuuskimisesta.

Jos on terve nainen, hän siivotkoon itse, mummo luo mummosuhdetta lapsiin. 

Vierailija
528/639 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoivat että ota ittees niskasta ja matkustelivat ulkomailla. Olivat lapsensa jo hoitaneet kuulemma.

Vierailija
529/639 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahdet isovanhemmat. Toiset olivat niin vanhoja, etteivät pystyneet auttamaan, mutta ostivat välillä vauvalle vaatteita. Toisista isovanhemmista taas isäni oli hyväkuntoinen, mutta omaishoitajana äidilleni ja he asuivat parin tunnin ajomatkan päässä. Isä tuli silloin tällöin, ehkä kerran, pari kuukaudessa, päiväseltään pariksi tunniksi käymään ja vei vauvan vaunukävelylle, jolloin saimme olla hetken miehen kanssa kahdestaan. Se oli yllättävän tärkeä ja suuri apu, koska vauva huusi käytännössä ekat puoli vuotta putkeen eikä meillä ollut miehen kanssa muuta yhteistä parisuhde/hengähdystaukoa kuin ne pienet hetket, jotka isäni mahdollisti.

Mahdollistiko kukaan isällesi hengähdystaukoa noista hoitohommista?

Vierailija
530/639 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyysin kerran anoppia hoitamaan kahta lastani 8 ja4 vuotiaita päiväksi 8h ,ei käy en hoida.

Nimimerkki unelma vävy.

Vierailija
531/639 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiset isovanhemmat kävivät n. kerran kuussa tai vähän harvemmin. Mummi laittoi ruoat, pyykkäsi ja siivosi. Ukki oli paljon vauvan kanssa. Ostivat kaupasta meille pesuaineita, ruokaa yms.

Toiset isovanhemmat tulivat lähinnä passattaviksi. 

Arvaat varmaan, kumpia arvostin enemmän??

Omiasi.

Vierailija
532/639 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun äiti ei auttanut mitenkään, vaikka vähintään 15-vuotta jaksoi jankuttaa, että pitäisi lapsia tehdä. Sen kyllä arvasinkin. Miehen äiti ottaa noin kerran tai pari kertaa kuussa pariksi tunniksi leikkimään. Se on tosi kiva ja aivan sopiva apu.

Hienoa teille kaikille. Meillä ei saa pienet olla kun vanhempien kanssa muutaman tunnin ja muutaman kerran vuodessa ja silloinkin pitää olla kuin vieraassa kylässä ei niin kuin mummulassa, lapsia pitää kohdella vieraan kohteliaasti ja etäisesti. Tuntuu että miniä on tunnevammainen eikä käy täysillä. Miten asiasta voisi mainita ettei hirviö ala huutamaan?

Vierailija
533/639 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään.

Vierailija
534/639 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin hupaisa ajatus, että isovanhempien pitäisi tulla kotitöitä tekemään. Heidän tehtävänä on luoda suhde siihen lapsen lapseen, ei siivota toisten kodissa. Olkaa kiitollisia jos he tulevat viettämään aikaa pienokaisten kanssa niin voitte itse siinä samalla siivoilla. 

Niin, sitten saa rouva Kaikkitietävä haukkua, kun miniällä on ihan vääränlaiset tavat tehdä asioita, väärät pesuaineet, liian erikoinen imuri... ei ehdi lapsen kanssa seurustella, kun pitää neuvoa ja puuttua ihan joka hiton asiaan. 

Eiköhän nuoret naiset nykyisin ole viisaampia kuin vanhat akat ja lisäksi hyvin itsetietoisia , mieliksi puhuminen vaikeaa.

Joo hyvin ovat itsetietoisia hirvmuvaltiaita. Kaikki normaali tunneäly nurkkaan ja miestä kiristetään sänkyelämällä palvelemaan rumia diivoja jotka on ihan peräsuolesta.

Vierailija
535/639 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivousapua saa siivoustoimistoista.  Jos mu..o olisi siivonnut olisit valittanut väärin laitetuista tavaroista ja nuuskimisesta.

Jos on terve nainen, hän siivotkoon itse, mummo luo mummosuhdetta lapsiin. 

Miniän äiti käy nuuskimassa tyttärensä nurkat ja tekee ruoat että saamaton tytär ehtii venyä netissä.

Vierailija
536/639 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas vinkumisketju.  Kyllä isovanhempien pitää antaa rahaa ja tavaraa ja käydä siivoamassa ja laittamassa ruuat ja hoitamassa lapset.  Ei tätä lapsiperheen elämää muuten kestä.

Ja kahviahan etenkään anoppimummolle ketä, juo kaksikin kuppia ja kahvi on kallista.

Kaikissa muissa kulttuureissa isovanhemmat kyllä auttaa. Ja meilläkin ennen.

On se kumma että täällä ei pidetä enää mitenkään pakollisena. 

Vierailija
537/639 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei heillä ole mitään tehtävää. Ei siivota, eikä luoda mitään suhdetta. 

Vierailija
538/639 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miniä loukkaantuu jos apua tarjoan, tarvii vaan rahallista omaisuutta. On alistanut poikamme siivoamaan ja palkaksi saa hakea roskaruokaa grilliltä, että sellainen miniä.

Vierailija
539/639 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskako? Esim ikäluokkani, maalta muuttaneet, pärjäsivöt kyllä ilman vanhemmilta saatua rahaa ja apua.

Minkälaisia aikuisia mielestään ovat ihmiset jotka hankkivat lapsia ja kuitenkin vaativat vanhemmiltaan edelleen rahaa ja kotityöpalvelukset?  Jokainen täälläkin kuitenkin "hyväpalkkaisessa asiantuntijatyöszä".

Vierailija
540/639 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikissa muissa kulttuureissa isovanhemmat kyllä auttaa. Ja meilläkin ennen.

On se kumma että täällä ei pidetä enää mitenkään pakollisena. 

Eihän se ole pakollista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan