Miten teillä isovanhemmat auttoivat vauva-aikana?
En kaipaa tähän vastauksia "hoida itse lapses, jos oot sellaisen hankkinu." Perheitä on monenlaisia ja jotkut isovanhemmat auttaa mielellään. Kiinnostaa, millaista apua saatte isovanhemmilta vauvan kanssa? Auttaako isovanhemmat vauvan kanssa/tekevätkö teillä kotitöitä/järjestävätkö vapaa-aikaa teille vanhemmille? Oletteko tyytyväisiä apuun?
Itse siis mietin, kun meillä on vain yhdet isovanhemmat. Isovanhemmat tulevat käymään, isoäiti hoivaa vauvaa ja isoisä avaa telkkarin ja istuu katsomaan sitä. Heille pitää laittaa ruoka/kahvit valmiiksi. Pääsen käymään kaupassa yksin isovanhempien tullessa kylään, mutta siinä se. Ei yhteistä aikaa puolison kanssa tai muutakaan apua. Mietin, onko tavallistakin.
Kommentit (639)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen näitä, jotka asuvat symbioosissa omien tai appivanhempien kanssa. Mua ainakin ahdistaisi, jos joka päivä olisi joku ulkopuolinen mukana perheen elämässä. Vähempikin riittää.
Meillä isovanhemmat kuuluvat perheeseen eivätkä ole mitään ulkopuolisia.
Ovat sukua, eivät perhettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen näitä, jotka asuvat symbioosissa omien tai appivanhempien kanssa. Mua ainakin ahdistaisi, jos joka päivä olisi joku ulkopuolinen mukana perheen elämässä. Vähempikin riittää.
Meillä perhettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä perhettä.
Ette te voi määritellä suomen kielen sanoja itse uudestaan. Karhu on karhu, ette te voi päättää että se olisi susi.
Mun äiti on auttanut todella paljon lapsen kanssa ihan vastasyntyneestä asti. On hoitanut, tehnyt ruokaa, ostanut vaatteita jne ja ihan vapaaehtoisesti. Tarjoutuu ottamaan lapsen yökylään, jotta saadaan miehen kanssa omaa aikaa. Lapsi on ihan pienestä asti ollut välillä äitini luona yökylässä ja musta on ihan mahtavaa nähdä miten hyvä suhde niillä kahdella on jo nyt, lapsi on alle 1,5v tällä hetkellä. Kunpa kaikilla olisi tällainen isovanhempi lapselleen.
Toiset isovanhemmat asuvat ulkomailla ja toiset meistä 300 km päässä, nähdään jälkimmäisiä noin 2 kk välein, ulkomaan isovanhempia ei vielä ollenkaan. Nämä Suomen isovanhemmat ovat tuoneet lahjoja ja auttaneet minua, kun mies oli työmatkalla. Olin vanhempieni luona, heidän avulla ehdin syömään hyvin ja ottamaan päiväunetkin, kun äitini oli vauvan kanssa. Mutta pääosin arkea eletään ilman isovanhempien apua ja minä ilman mieheni apua. Yksin oon vauvan kanssa tehnyt kauppareissut ja siivoukset, minkä olen pystynyt.
Ei mitään apua avoimesti kateellisia työtä vieroksuvan tyttären miehelle
Hoidamme itse lapsemme ja teemme itse kaikki kotityömme. Isovanhemmat eivät ole auttaneet eivätkä auta meitä mitenkään. Isovanhemmat eivät ole lastenhoitajina ja lapsemme eivät ole mummoloissa hoidossa.
On koomista, että jopa äitiysneuvolassa ja lastenneuvolassa kuvitellaan vielä, että isovanhemmat ja sukulaiset olisivat kaikille lapsiperheille joku "tukiverkko". Eivät ole. Neuvoloiden terveydenhoitajien ja lääkäreiden olisi jo hyvä siirtyä nykyaikaan ja huomata, että moni lapsiperhe ei saa koskaan mitään apua isovanhemmilta ja sukulaisilta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä omat vanhempani ovat kuolleet ja appivanhemmat asuvat kaukana emmekä saa heiltä mitään apua.
- Jotkut isovanhemmat auttaa mielellään. Monet eivät auta mielellään eivätkä vastentahtoisesti.
- Millaista apua saatte isovanhemmilta vauvan kanssa? Saamme apua 0 tuntia vuodessa. Hoidan omat lapset ihan mielelläni itse. Olen imettänyt lapsentahtisesti ja pitkään enkä halua olla erossa vauvasta.
- Auttaako isovanhemmat vauvan kanssa/tekevätkö teillä kotitöitä/järjestävätkö vapaa-aikaa teille vanhemmille? Oletteko tyytyväisiä apuun?
---> Eivät auta vauvan, leikki-ikäisen tai kouluikäisten lasten kanssa mitenkään. Isovanhemmmat eivät tee meidän kotitöitä, vaan teemme itse kaikki kotityöt. Isovanhemmat eivät järjestä meille vapaa-aikaa. Mannerheimin Lastensuojeluliitosta saa lastenhoitajan kotiin.
Olen tyytyväinen tilanteeseen. Minusta lastenhoito ja kotityöt eivät kuulu isovanhemmille mitenkään. Vastuu lapsista on lapsen äidillä ja isällä.
Miksi lapsi oli jatkuvasti isovanhemmilla hoidossa? Missä lapsen vanhemmat olivat ja miksi vanhemmat eivät hoitaneet omaa lastaan?
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli tyttö joka vk-loppu hoidossa joko mummilla ( miehen puolelta) tai papalla ( minun isäni) hoitivat vauvasta ala-asteelle asti, kunnes tyttö ei enää halunnut mennä kun tuli koulu ja kaverit kuvioihin. Sellaista ei taida nykypäivänä enää olla että isovanhemmat hoitaa joka vk-loppu. Melkein tuli riitaa aina että kuka saa tytön vk-lopuksi. Tänä päivänä valitettavasti molemmat isovanhemmat jo kuolleet. Tytärkin on jo 24 ja omillaan.
No just näin, kovasti mainostetaan, että autetaan, mutta apu suuntautuu lähestulkoon aina veljelle ja tyttärelleen. Kyllä kismittää, kun kaikki lasten lomatkin vaan hoidetaan serkkua, eikä omat lapset juuri isovanhempiaan tapaa. Itsellä kuitenkin ihan mahtavat muistot omista isovanhemmistani, joiden kanssa vietettiin lähestulkoon jokainen loma. Surullista.
Vierailija kirjoitti:
Meillä toiselta puolelta aina sanoivat auttavansa mielellään, mutta vaimon siskon lapset oli selvästi tärkeämpiä ja aina hoidossa, minun äitini taasen selitti auttavansa, mutta siskon lapset oli tärkeämpiä. No, ei niitä nyt kauheasti tule autettua ja sitten noi isoäidit vikisee, ettei heillä ole hyvää suhdetta meidän lapsiin. Miksiköhän?
Edellinen siis tähän viitaten.
Zero.
Nyt jo aikuisia.
Vanhemmat 70v.
Mitäpä lottoatte mikä NYT on tilanne...
Eivät auttaneet mitenkään. Omat vanhempani ovat sairaita, eivätkä varmaan olisi edes voineet auttaa, kun päinvastoin heitä pitää auttaa.
Mieheni vanhemmat eivät totta tosiaan hekään auttaneet mitenkään. Eivät kysyneet tarvitaanko apua, vaikka ovat hyväkuntoisia ja asuvat ihan lähellä. En edes ole tajunnut tätä asiaa, kun vasta nyt kun tämän ketjun luettuani aloin pohtia asiaa. En siis edes tajunnut että hehän olisivat varmasti voineet hyvin auttaakin erinäisissä asioissa. Esikoisen jälkeen sairastuin raskaudenjälkeiseen masennukseen ja etenkin silloin olisi kyllä apu ollut tarpeen. En vaan vielä silloin tuntenut miehen vanhempia ehkä sitten niin hyvin että olisin osannut kysyä apua. Olin myös tosi nuori, elämä oli vähän sellaista selviytymistä silloin. Selviytymistä yksin.
Vanhempia lapsia ovat miehen vanhemmat hoitaneet välillä hieman isompana, mutta eivät mitenkään säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
No just näin, kovasti mainostetaan, että autetaan, mutta apu suuntautuu lähestulkoon aina veljelle ja tyttärelleen. Kyllä kismittää, kun kaikki lasten lomatkin vaan hoidetaan serkkua, eikä omat lapset juuri isovanhempiaan tapaa. Itsellä kuitenkin ihan mahtavat muistot omista isovanhemmistani, joiden kanssa vietettiin lähestulkoon jokainen loma. Surullista.
Tämä on kyllä erikoista. Meillä vähän sama tilanne. Miehen vanhemmat auttaneet toisten lasten perheitä ihan eri mittakaavassa, niin rahallisesti kuin muutenkin. Ei siinä, ollaan me pärjätty, kun on ollut pakko. Mutta kyllä etenkin silloin kun oli kaksi pientä lasta, eikä mitään apuja saanut, oli tosi rankkaa aikaa.. ja samalla kun vielä huomasi että serkut ovat aina mummolassa hoidossa… Näin itse useamman lapsen vanhempana ihmettelen. Vaikea kuvitella että toimisin noin?
Toiset isovanhemmat eivät mitenkään. Toiset vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä erikoista. Meillä vähän sama tilanne. Miehen vanhemmat auttaneet toisten lasten perheitä ihan eri mittakaavassa, niin rahallisesti kuin muutenkin. Ei siinä, ollaan me pärjätty, kun on ollut pakko. Mutta kyllä etenkin silloin kun oli kaksi pientä lasta, eikä mitään apuja saanut, oli tosi rankkaa aikaa.. ja samalla kun vielä huomasi että serkut ovat aina mummolassa hoidossa… Näin itse useamman lapsen vanhempana ihmettelen. Vaikea kuvitella että toimisin noin?
Näinpä. Minulla kolme pientä lasta, ja olen etenkin lomilla ilmaissutkin, että vaikea jaksaa, kun mies muualla töissä pitkiä aikoja. Silti serkku kiilaa tärkeysjärjestyksessä aina edelle, ja viettää lomansa isovanhemmillaan. Pakkohan se on tosiaan pärjätä, vaikka vähän kyllä katkeroittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauva palstat ovat vanhusten ja vanhempien vihaajia ja se näköjään sallitaan.
Sehän riippuu niin monesta asiasta, esim. välimatkasta, kuinka paljon isovanhemmat voivat olla lastenlasten kanssa. Jotkut eivät edes salli, että heidän lapsiaan joku muu hoitaa/kasvattaa, kuin he itse.
Jos haluatte enemmän huomiota ja apua isovanhemmilta, niin sanokaa se ystävällisesti heille.
Turhaa kitinää täällä siitä kirjoitella.
Ja se, että vihaan anoppiani ei johdu hänen iästään. Hän on inhottava ilkeä ihminen, joka tekee läheistensä elämästä helvetin ja nauttii jokaisesta sekunnista. Joskus kuvittelin, että kaikkien kanssa voi tulla toimeen, mutta anopin tapaamisen jälkeen tämä harha on karissut ajatuksista.
Mä en koskaan jaksa ottaa tälläistä vuodatusta tosissaan, niin mustavalkoinen juttu kuin olla voi. Yhden ihmisen näkemys kaikesta.Olisi kiva kuulla toisen osapuolen tarina.
Käy toki kysymässä. Sulle varmasti esittää yksinäinen vanhusreppana-esityksen. Olisi varmaan ollut hyvä näyttelijä, anoppini siis, jos olisi sen polun aikoinaan valinnut. Luuletko, että tuollainen narsku näyttää vieraille ihmisille todellisen itsensä?
Vierailija kirjoitti:
Hoidamme itse lapsemme ja teemme itse kaikki kotityömme. Isovanhemmat eivät ole auttaneet eivätkä auta meitä mitenkään. Isovanhemmat eivät ole lastenhoitajina ja lapsemme eivät ole mummoloissa hoidossa.
On koomista, että jopa äitiysneuvolassa ja lastenneuvolassa kuvitellaan vielä, että isovanhemmat ja sukulaiset olisivat kaikille lapsiperheille joku "tukiverkko". Eivät ole. Neuvoloiden terveydenhoitajien ja lääkäreiden olisi jo hyvä siirtyä nykyaikaan ja huomata, että moni lapsiperhe ei saa koskaan mitään apua isovanhemmilta ja sukulaisilta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä omat vanhempani ovat kuolleet ja appivanhemmat asuvat kaukana emmekä saa heiltä mitään apua.
- Jotkut isovanhemmat auttaa mielellään. Monet eivät auta mielellään eivätkä vastentahtoisesti.
- Millaista apua saatte isovanhemmilta vauvan kanssa? Saamme apua 0 tuntia vuodessa. Hoidan omat lapset ihan mielelläni itse. Olen imettänyt lapsentahtisesti ja pitkään enkä halua olla erossa vauvasta.
- Auttaako isovanhemmat vauvan kanssa/tekevätkö teillä kotitöitä/järjestävätkö vapaa-aikaa teille vanhemmille? Oletteko tyytyväisiä apuun?
---> Eivät auta vauvan, leikki-ikäisen tai kouluikäisten lasten kanssa mitenkään. Isovanhemmmat eivät tee meidän kotitöitä, vaan teemme itse kaikki kotityöt. Isovanhemmat eivät järjestä meille vapaa-aikaa. Mannerheimin Lastensuojeluliitosta saa lastenhoitajan kotiin.
Olen tyytyväinen tilanteeseen. Minusta lastenhoito ja kotityöt eivät kuulu isovanhemmille mitenkään. Vastuu lapsista on lapsen äidillä ja isällä.
Mun vanhemmat auttavat kyllä,mutta asuvat kaukana. Ei heistä ole arjen pelastajaksi.
Ei niin mitenkään. Toisen puolen isovanhemmat kuolleet jo ennen lapsenlapsia. Toisen puolen asuvat ulkomailla ja heillä on niin paljon lapsenlapsia että tuskin muistavat meidän lapsiamme. Kortti taitaa tulla jouluisin, joskus synttäreinä. Pari kertaa ovat lainanneet rahaa kun olemme olleet pulassa, toki on pitänyt maksaa takaisinkin. Joskus ovat jonkun kympin antaneet lapsille, mutta eivät esim. lähetä säännöllisesti lapsille synttärilahjaa/joululahjaa tai lahjarahaa. Eletään kuin ei mitään isovanhempia olisikaan, sääli kyllä lapsia kun kuulevat kavereiden käyneen mummolassa lomalla jne.
Eipä oikeastaan mitenkään..Niille omat menot on tärkeämpiä,kerran kaksi kuussa ehkä soittavat,mutta ei puhettakaan että ottaisivat lapset esim.yöksi että pääsisi joskus vaimon kanssa viettämään kaksin aikaa.Nykyään on niin että itse on pärjättävä