Lisälämmittimet kerrostalossa
Minkä olette hankkineet? Talvella näissä pakkasissa huomaa aina että asunto viilenee aivan liikaa.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on Savotan kalliit makuupussit (450 €/kpl), joissa pysyy lämpimänä -25 pakkasasteeseen. Toiveena, ettei niitä koskaan tarvitsisi ottaa käyttöön.
Ja ne ovat vain hätätilaa varten.
Missä myydään
Omani osti aikoinani Varustelekasta, mutta onhan noita muitakin. Vaikka Partiovaruste?
jos palelee 20 asteessa ja on pukeutunut asianmukaisesti, niin silloin on syytä epäillä jotain kehollista vikaa. Ilmanvaihto voi aiheuttaa vetoa, mutta silloin ei voi sanoa, että 20 astetta on liian kylmä: tuolloin kylmän tunteen syy on veto, ei lämpötila.
Joskus nukuin talvellakin ikkuna auki lämpimän peiton alla. Nykyään en ihan tuohon mene enää, mutta saatan palella useammin ja auttaa Prismasta ostettu 40 e lämmitin olohuoneessa jossa lähinnä oleillaan ja nukutaan. 40 euroa öljylämmitin Prismasta, toimii hyvin :)
Veto ja poikkeava kylmäkuorma (kulmasijainti, ylin krs, vastapäätä porraskuilua) -> 17 astetta ja jäätävä veto *läpi korvien*. Asunut tässä jo pitkään, asiaa yritetty korjata - ei onnistu. :( Siispä sähköpeitto ja / tai patja, joskus molemmat käytössä. Maksavat n. 29 - 39 e, kestävät yleensä 2 - 3 vuotta. Eivät kuluta järjettömästi sähköä, kun suunnittelee käyttöä.
Esim. olkkarissa ei voi istua koskaan ilman lisähuopia tai sähköpeittoa, alkaa täristä vilusta. Tämä ei ole vain oma tuntemus, myös mies ja vieraat palelevat. Meillä kaikilla on 3 - 5 paitaa, villapaita tai ulkohuppari, pikkarit, merinovillaiset pitkät kalsarit, paksut farkut sekä paksut sukat, joiden päällä villasukat. Itse asiassa ulkona pärjää paremmin! Veto on niin järjetöntä ilmastointisysteemin takia, että tekisi mieli teipata jokainen rako umpeen.
Toivoisin niin kovasti, että ei tarvitsisi palella. Käy hermoille ja vaikuttaa toimintakykyyn huomattavasti. :(
Vierailija kirjoitti:
Veto ja poikkeava kylmäkuorma (kulmasijainti, ylin krs, vastapäätä porraskuilua) -> 17 astetta ja jäätävä veto *läpi korvien*. Asunut tässä jo pitkään, asiaa yritetty korjata - ei onnistu. :( Siispä sähköpeitto ja / tai patja, joskus molemmat käytössä. Maksavat n. 29 - 39 e, kestävät yleensä 2 - 3 vuotta. Eivät kuluta järjettömästi sähköä, kun suunnittelee käyttöä.
Esim. olkkarissa ei voi istua koskaan ilman lisähuopia tai sähköpeittoa, alkaa täristä vilusta. Tämä ei ole vain oma tuntemus, myös mies ja vieraat palelevat. Meillä kaikilla on 3 - 5 paitaa, villapaita tai ulkohuppari, pikkarit, merinovillaiset pitkät kalsarit, paksut farkut sekä paksut sukat, joiden päällä villasukat. Itse asiassa ulkona pärjää paremmin! Veto on niin järjetöntä ilmastointisysteemin takia, että tekisi mieli teipata jokainen rako umpeen.
Toivoisin niin kovasti, että ei tarvitsisi palella. Käy hermoille ja vaikuttaa toimintakykyyn huomattavasti. :(
Öö... Ei maistu muuttaa pois?
Vierailija kirjoitti:
Näistä kylmästä huoneilmasta ulisevista aloituksista puuttuu aina se lämpötila, eli mikä on asunnon lämpötila? 20 riittää mainiosti. Mittari maksaa muutaman euron.
Tietenkin aina joku jonka mielestä asunnossa pitäisi olla ylikuuma 25.
AP:n asunnossa on nyt vähän alle 21 astetta. Patterit ovat täysillä mutta eivät silti lämmitä tarpeeksi.
Tuntuu että tuo pattereiden säätö on yhtä tyhjän kanssa kun pitävät lämmön vain tuossa 21c max.
Ostin kesällä Dysonin pure hot + cool -laitteen lähinnä asunnon viilennykseen, mutta se toimii myös lämmittimenä. Asun uudessa vuokratalossa, jonka omistaja on päättänyt sulkea patterit kokonaan yöksi, puoliltaöin ne viilentyvät nopeasti huolimatta ulkoilman pakkasesta. Dyson on nyt saanut lämmittää makuuhuonetta muutamana yönä. Minulle paras lämpötila kotona on +24 astetta, kun menee sen alle, niin herään aamuisin kuin flunssassa nielu limaa ja nenä räkää täynnä.
Kysynpähän vain, että kuinka paljon pitäisi maksaa vuokraa, jotta saisi asua mukavassa lämpötilassa? Pattereitahan voi säätää pienemmälle jos viihtyy viileämmässä. Talossa säästetään myös wc-istuimen huuhteluveden määrässä, itse pitää silloin tällöin heittää pyttyyn ämpärillinen vettä, jotta tavarat liikkuisi eteenpäin viemärissä, muutoin pukkaavat tulemaan takaisin näytille. Jei.
Tein eilen niin, että laitoin samaan aikaan päälle uunin, astianpesukoneen, saunan, pyykinpesukoneen ja sain asunnon lämpötilan kohoamaan yhdellä asteella 22 asteeseen.
t. ap
Jos ihmisellä on kylmä tai kuuma niin silloin on. Siinä ei auta muiden mielipiteet että kyllä se 18 tai 30 astetta on oikein mukava lämpötila. Itselle 22 on ainakin liian vähän kotona, kun ilmastointikanavasta puhaltaa kylmää ilmaa.
Ostin juuri verkkokauppa.comista kolmenkympin konvektorilämmittimen. Lämmittää kyllä tehokkaasti mutta pitää ärsyttävää sirinää ja ainakin näin alkuun vähän käryää (ohjeen mukaan normaalia). Eli ei välttämättä kannata ostaa halvinta.
Itse möin juuri pois sähköpatterin ja nyt on n. 20 astetta huoneen lämpö. Alkutalvesta tuntui hirveän kylmältä, mutta kun olen käynyt juoksemassa ja kävelemässä tuolla pakkasessa, niin pikkuhiljaa myös sisällä on tarjennut paremmin. Suosittelen totuttautumaan, tuo on pitkälti tottumiskysymys nähdäkseni.
Asunnossa on 21 astetta, mutta ei riitä minulle. Aiemmissa asunnoissa on ollut pieni lisäpatteri sängyn vieressä, mutta se hajosi edellisessä muutossa. Nyt olen yrittänyt pärjätä ilman, mutta ei tule mitään, pakko hommata lämpöpatteri.
Turha kenenkään tulla sanomaan, missä lämpötilassa minä pärjään. Minulle sopiva ja ainoa oikea on 24 astetta kaikkina vuodenaikoina. Kesälläkin viilennän asunnon tuohon lämpötilaan siirrettävällä ilmastointilaitteella.
Mua ei haittaa viileys. Mutta ilmanvaihdosta tuleva jäätävä ilma haittaa, sekä aina kylmät lattiat.
Olisi paljon mielenkiintoisempaa lukea, kuinka monta astetta asunnossanne on, kuin se, että teitä palelee? Toisia palelee 25 asteessa ja toisista 20 astetta on lämmin.
Kerrostaloissa on useinmiten pattereissa termostaatit, jotka on säädetty tiettyyn astelukuun. Jos asunnossa käyttää lisälämmitintä, niin termistaatti vain vähentää talon omaa lämmitystä ja siirtää siten lämmityskustannuksia tämän asukkaan maksettaviksi!
Koneellinen ilmanvaihto = ikkunat vetää. Lämmitys pelkällä lattialämmityksellä. 15,8 astetta :D
+20 Hekan asunnossa. Riittää. Villasukat yötä päivää jaloissa ja tuplapeitto yöllä.
Siis kuljetko kesälläkin 20 asteen kelissä sekä pitkähihainen ja villatakki ylläsi? Vaikea uskoa. Laita villasukat jalkaan.