Mitä minun olisi pitänyt tehdä tässä tilanteessa lapsiparkissa
Olin eilen eräässä lapsiparkissa töissä. Yleensä siellä on noin 4-10 vuotiaita lapsia, mutta eilen eräs äiti toi sinne 4kk ikäisen vauvan. Vauva oli sellaisessa kopassa, imi tuttia ja äiti toi mukanaan myös tuttipullon ja sanoi, että jos vauva alkaa itkeä niin maitoa sitten vaan. No äiti lähti jumppaan ja varmaan vartti meni hyvin kunnes vauva alkoi itkemään. Heiluttelin sitä koppaa, koitin antaa sen tuttipullon yms. mutta itku vaan jatkui. Mitä minun olisi tuossa tilanteessa pitänyt tehdä? En ole ikinä ollut noin pienen lapsen kanssa eli en osaa ottaa tuollaista esim syliin tms.
Kommentit (99)
Luuletteko oikeasti, että lapsiparkeissa on koulutettuja lastenhoitajia? Ei todellakaan ole :D Ei sillä palkalla.
Salilla jolla työskentelen on ikärajaton lapsiparkki. Hoitoon pitää kuitenkin ilmoittautua 3päivää aikaisemmin, jotta parkkiin osataan varata riittävä määrä hoitajia. Alle 1vuotiailla on aina omahoitaja, vanhemmilla sitten useampi lapsi/hoitaja. Lisäksi lasten määrää on muutenkin rajoitettu. Vanhempien kanssa sovitaan erikseen haluavatko, että heitä haetaan, jos lapsi kovasti itkee.
Siis mitä paskaa! Anteeksi kiihtymykseni, mutta pakko tulla kommentoimaan. Sympatiani ovat täysin tämän luokanopettajatytön (pojan?) puolella. Olen itse varhaiskasvatuksen opiskelija ja minusta tulee lastentarhanopetttaja JA KYLLÄ, MEILLEKÄÄN EI OPETETA YLIOPISTOTASOISESSA KOULUTUKSESSA VAIPANVAIHTOA TAI LASTENHOITOA, mikä ei todellakaan ole korkeakoulututkinnon tavoitekaan. Oletteko myös siinä uskossa, että kuntokeskuksilla on resursseja kouluttaa saati palkata lastenhoitoon ammattiihmistä, jonka palkkavaatimuskin voi olla hieman korkeampi kuin opiskelijoilla? Ihanaa, että on edes joku, joka haluaa auttaa noissa paikoissa lastenhoidossa, jotta vanhemmat saavat lepohetken ja omaa aikaa itselleen. Ei kai kukaan odotakaan, että hoidon laatu kuntokeskuksen lapsiparkissa korkeatasoista.
Valmistun keväällä lastentarhanopettajaksi ja olen vaihtanut tähän mennessä alle vuoden ikäisille lapsille vaippoja tasan nolla. Uskon, että opin sen kokemuksen kautta. Ilman omaa tai tuttavaperheen lasta on hyvä harjoitella. Ja ei, nukke ei vastaa sitä vastaan vengoittelevaa pienokaista, joka on todellisuutta.
Eiköhän jätetä opiskelija rauhaan ja ollaan kiitollisia siitä, että häntä selvästi kiinnosti ja vaivasi asia niin paljon että tuli siitä kysymään. Ihmetyttää jotkut ihmiset aika paljon..
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 07:54"]Siis mitä paskaa! Anteeksi kiihtymykseni, mutta pakko tulla kommentoimaan. Sympatiani ovat täysin tämän luokanopettajatytön (pojan?) puolella. Olen itse varhaiskasvatuksen opiskelija ja minusta tulee lastentarhanopetttaja JA KYLLÄ, MEILLEKÄÄN EI OPETETA YLIOPISTOTASOISESSA KOULUTUKSESSA VAIPANVAIHTOA TAI LASTENHOITOA, mikä ei todellakaan ole korkeakoulututkinnon tavoitekaan. Oletteko myös siinä uskossa, että kuntokeskuksilla on resursseja kouluttaa saati palkata lastenhoitoon ammattiihmistä, jonka palkkavaatimuskin voi olla hieman korkeampi kuin opiskelijoilla? Ihanaa, että on edes joku, joka haluaa auttaa noissa paikoissa lastenhoidossa, jotta vanhemmat saavat lepohetken ja omaa aikaa itselleen. Ei kai kukaan odotakaan, että hoidon laatu kuntokeskuksen lapsiparkissa korkeatasoista.
Valmistun keväällä lastentarhanopettajaksi ja olen vaihtanut tähän mennessä alle vuoden ikäisille lapsille vaippoja tasan nolla. Uskon, että opin sen kokemuksen kautta. Ilman omaa tai tuttavaperheen lasta on hyvä harjoitella. Ja ei, nukke ei vastaa sitä vastaan vengoittelevaa pienokaista, joka on todellisuutta.
Eiköhän jätetä opiskelija rauhaan ja ollaan kiitollisia siitä, että häntä selvästi kiinnosti ja vaivasi asia niin paljon että tuli siitä kysymään. Ihmetyttää jotkut ihmiset aika paljon..
[/quote]
Ja sori, ammatti-ihmistä tarkoitin viivan kanssa! :D
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 13:59"]Jaaha mikäs perähikiän lapsiparkki tämä on missä ei hoitajille ole kokemusta tai perehdytystä.
Meidän lapsiparkissa alaikäraja on 3kk joka on todella nuori, mutta jos lapsi itkee niin otetaan syliin tai haetaan vanhempi. Ei ne vanhemmat yleensä halua että lapsi itkee koko tunnin ajan. Miten voit ottaa noin pienen lapsen vastuullesi jos et osaa edes ottaa syliin? Olisit edes sanonut ei! Meillä lapsiparkissa joskus hoitaja sanoo että nyt on liikaa pieniä en voi ottaa. Ja mieluummin tulen toisena päivänä kun jätän lapsen hoitajalle jonka resurssit ei riitä. Nyt hei järki käteen.
[/quote]Kiva kun ajanut 50 km vauvan kanssa kuntosalille (ei mikään oieni operaatio) ja sit sä sanot ettei enempää... voi vähän vituttaa ajella takas toiset 50 km..
Te mammat oletatte, että kaikki pyörii teidän ja teidän pilttien ehdoilla. Oisitte edes kiitollisia siitä, että joku kuntokeskus palkkaa edes amatöörin katsomaan teidän lastenne perään. Jollei palvelu kelpaa, niin älkää käyttäkö.
Ihan uskomatota itsekkyyttä taas. Itse oon jättänyt viisivuotiaani hyvillä mielin peräänkatsottavaksi, mutta eihän se salin työntekijä mikään lastenhoitaja ole. Ei tulisi mieleenkää olettaa kuntosalin hintaan sisältyvän vielä ammattilainen lastenhoitajakin.
Tai voiskohan ne hoitaa mun sairasta isää aina sillä aikaa, kun itse meen saunomaan ja juoruamaan.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 07:58"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 13:59"]Jaaha mikäs perähikiän lapsiparkki tämä on missä ei hoitajille ole kokemusta tai perehdytystä. Meidän lapsiparkissa alaikäraja on 3kk joka on todella nuori, mutta jos lapsi itkee niin otetaan syliin tai haetaan vanhempi. Ei ne vanhemmat yleensä halua että lapsi itkee koko tunnin ajan. Miten voit ottaa noin pienen lapsen vastuullesi jos et osaa edes ottaa syliin? Olisit edes sanonut ei! Meillä lapsiparkissa joskus hoitaja sanoo että nyt on liikaa pieniä en voi ottaa. Ja mieluummin tulen toisena päivänä kun jätän lapsen hoitajalle jonka resurssit ei riitä. Nyt hei järki käteen. [/quote]Kiva kun ajanut 50 km vauvan kanssa kuntosalille (ei mikään oieni operaatio) ja sit sä sanot ettei enempää... voi vähän vituttaa ajella takas toiset 50 km..
[/quote]
Ootko kuullut puhelimesta? Sillä vois vaikka soittaa salille ja kysyä tilannetta. Voi luoja, onko näillä luupäillä jälkikasvua :o
Turha teidän on ap:tä kirjoittaa, ihan asiallinen kysymys. Tilanne kertoo äidin ajattelemattomuudesta ja itsekeskeisyydestä, ongelma ei ollut ap:n koulutustaso. Vai ootteko te kaikki muut äidit pedagogiikan ammattilaisia? Ai niin, ettehän te katso omien lastenne perään, niin ei teidän tarvi.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 13:58"]
Puhellaan rauhallisella äänellä, tarjotaan tissiä,
[/quote]
Se ny oliskin ihan varmasti ollut yksi tehokkaimmista tavoista saada tuo hankala tilanne ihan toisille raiteille: Lapsiparkin nuori lapseton tuuraaja tunki tissiään itkevän lapsen suuhun. :D
Kysy vaan vauvapalstalta, täällä tiedetään ja vittumaiseen sävyyn näitä viisauden helmiä sinulle jaetaan.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 11:28"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 13:58"]
Puhellaan rauhallisella äänellä, tarjotaan tissiä,
[/quote]
Se ny oliskin ihan varmasti ollut yksi tehokkaimmista tavoista saada tuo hankala tilanne ihan toisille raiteille: Lapsiparkin nuori lapseton tuuraaja tunki tissiään itkevän lapsen suuhun. :D
Kysy vaan vauvapalstalta, täällä tiedetään ja vittumaiseen sävyyn näitä viisauden helmiä sinulle jaetaan.
[/quote]
Kyllä: sitä saa mitä tilaa :D Yksinkertaiselle yksinkertainen vastaus.
Hmm...yliopiston lapsiparkista ainakin soitetaan heti (tai n. 15min jälkeen) perään, jos paljon isompikin lapsi vain itkee. Ok, äiti oli jumpassa mutta en usko että jätti puhelimen pois ja nelikuisen vieraalle. Eli olisin soittanut äidin paikalle ja häntä odotellessa pitänyt sylissä, tietenkin.
En minäkään osaa lässyttää ja sylitellä itkevää vauvaa hiljaiseksi, vaikka sentään työskentelen erikoissairaanhoidossa välillä lapsipotilaiden parissa. Mutta osaankin elvyttää niitä, kompensoikoon se tätä kamalaa puutettani. :)
Paljonko lapsiparkin hoitajalle maksetaan palkkaa? Tämä opiskelija tykkäisi siitä työstä ja osaa käsitellä vauvojakin.
Mielestäni ap:n vastuulla on pitää vauvaa silmällä ja antaa tuttia tms. Jos vauva itkee eikä rauhoitu koppaa heijaamalla ja tutilla, hänen pitää kutsua äiti hakemaan vauva pois lapsiparkista. Kyllä äidin/isän pitää tuntea omat lapsensa ja saada myös tieto itkemisestä, jotta voivat tehdä ratkaisunsa tuovatko lasta parkkiin tässä vaiheessa kehitystä vai eivät.
Kaikkia lapsia ei voi viedä parkkiin ja joka kehitysvaiheessa ei myöskään samalla lapsella onnistu. Mun mielestä ne parkit on ok leikki-ikäisille lapsille, jotka viihtyvät tunnin katselemassa muumeja tms.
Se ei ole mitään ekstra palvelua, vaan palvelua joka sisältyy kk maksuun, joka on kyllä ihan tarpeeksi korkea kattaakseen tuon tarjoamansa lapsiparkin. Jos kuntosalilla ei rahkeet ja henkilökunta riitä , niin sitten tuommoista palvelua ei pidä olla olemassakaan!
Minulle ainakin lapsiparkki oli se ratkaiseva asia, miksi kuntosalin jäsenyyden hankin. Tuntuu että mua on kusetettu. ..
Lapset 1 ja 3.
Voi luoja kun on vaikeeta. Lapsi oli vähän itkeskelen, AP kirjoittaa ettei edes kunnolla itkenyt vaan kitisi. Mikä hätä sillä kuka oli? On yliherkkä nämä nykymammat, ei ihme et nykypennutkin on niin avuttomia.
äiti jumppasi viereisessä huoneessa ja lapsi vähän kitisi. Mikä hätä?
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 23:34"]Voi luoja kun on vaikeeta. Lapsi oli vähän itkeskelen, AP kirjoittaa ettei edes kunnolla itkenyt vaan kitisi. Mikä hätä sillä kuka oli? On yliherkkä nämä nykymammat, ei ihme et nykypennutkin on niin avuttomia.
äiti jumppasi viereisessä huoneessa ja lapsi vähän kitisi. Mikä hätä?
[/quote]
Onko sinulla omia lapsia?
Toivottavasti ei.
Eli taas lapsettomat maksaa vanhempien kuluja. Ilmankos noi kuntosalit maksaa niin paljon, kun muitten kävijöiden pitää kustantaa lastenhoito itsekeskeisten laiskureiden lapsille.
Voihan se olla vaikeaa ymmärtää, että kuntosalien vahvinta osaamisaluetta ei oo lastenhoito. Lastenhoitajat on erikseen, tiesittekö?
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 13:46"]
Olisin sanonut että en uskalla ottaa noin pientä vauvaa vastuulleni. Onko lapsi parkissa ikärajat?
[/quote]Lapsi ei ollut parkissa, vaan lapsiparkissa, huoh