Mitä minun olisi pitänyt tehdä tässä tilanteessa lapsiparkissa
Olin eilen eräässä lapsiparkissa töissä. Yleensä siellä on noin 4-10 vuotiaita lapsia, mutta eilen eräs äiti toi sinne 4kk ikäisen vauvan. Vauva oli sellaisessa kopassa, imi tuttia ja äiti toi mukanaan myös tuttipullon ja sanoi, että jos vauva alkaa itkeä niin maitoa sitten vaan. No äiti lähti jumppaan ja varmaan vartti meni hyvin kunnes vauva alkoi itkemään. Heiluttelin sitä koppaa, koitin antaa sen tuttipullon yms. mutta itku vaan jatkui. Mitä minun olisi tuossa tilanteessa pitänyt tehdä? En ole ikinä ollut noin pienen lapsen kanssa eli en osaa ottaa tuollaista esim syliin tms.
Kommentit (99)
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 14:40"]
kuulostaa hömelöltä tyypiltä ap, on työtehtävissä, joita ei osaa eikä viitsi opetella. Ei pyydä perehdytystä jne...
Parin vuoden päästä sitten opettaa lapsia tämä kädetön ja maalaisjärjetön ap. Toivon, että kypsyy siihen mennessä vähän ja saa esim. suunsa auki tarvittaessa.
ps. alakoulun tärkein oppi ei ole lapsille ne yhteen- ja vähennyslaskut taikka lukeminen, suuri osa lapsista osaa ne jo tullessaan. Sen sijaan esim. reippaus, oma-aloitteisuus ja kansalaistaidot olisi tärkeää omaksua. Heikommastaan huolehtiminen ja suunsa auki saaminen jne. Toki näitä vanhemmat kotona opettavat, mutta onhan se opekin aikuinen roolimalli.
Tsemppiä uralle vaan...
[/quote]
Höpö höpö!
AP:lla on ollut huono perehdytys lapsiparkissa. Ja sitäpaitsi minustakin kuulostaa kummalliselta, että noin pienen vauvan saisi jättää lapsiparkkiin, jossa vain yksi hoitaja. Tässä siis vikaa selvästi lapsiparkissa: AP vain ihmettelee käytäntöjä.
Ja miten noita vauvoja vois osata hoitaa, jos ei kukaan ole koskaan opettanut. Itsekin opin vasta omieni kanssa.
Tsemppiä AP:lle äläkä välitä näistä höyrypäisistä kommentoijista!
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 14:46"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 14:40"]
kuulostaa hömelöltä tyypiltä ap, on työtehtävissä, joita ei osaa eikä viitsi opetella. Ei pyydä perehdytystä jne...
Parin vuoden päästä sitten opettaa lapsia tämä kädetön ja maalaisjärjetön ap. Toivon, että kypsyy siihen mennessä vähän ja saa esim. suunsa auki tarvittaessa.
ps. alakoulun tärkein oppi ei ole lapsille ne yhteen- ja vähennyslaskut taikka lukeminen, suuri osa lapsista osaa ne jo tullessaan. Sen sijaan esim. reippaus, oma-aloitteisuus ja kansalaistaidot olisi tärkeää omaksua. Heikommastaan huolehtiminen ja suunsa auki saaminen jne. Toki näitä vanhemmat kotona opettavat, mutta onhan se opekin aikuinen roolimalli.
Tsemppiä uralle vaan...
[/quote]
Höpö höpö!
AP:lla on ollut huono perehdytys lapsiparkissa. Ja sitäpaitsi minustakin kuulostaa kummalliselta, että noin pienen vauvan saisi jättää lapsiparkkiin, jossa vain yksi hoitaja. Tässä siis vikaa selvästi lapsiparkissa: AP vain ihmettelee käytäntöjä.
Ja miten noita vauvoja vois osata hoitaa, jos ei kukaan ole koskaan opettanut. Itsekin opin vasta omieni kanssa.
[/quote]
Kyllä sun nyt jumalauta pitää osata sanoa jos et osaa vauvaa hoitaa! On lapsiparkissakin vikaa, mutta jos olet aikuinen ihminen ja otat tuollaisen työn vastaan, pitää osata sanoa jos et jotain osaa. Eikä vain ottaa lapsi vastaan ja olla sen jälkeen sormi suussa kun lapsi itkee.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 14:56"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 14:46"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 14:40"]
Tsemppiä uralle vaan...
[/quote]
Höpö höpö!
[/quote]
Kyllä sun nyt jumalauta pitää osata sanoa jos et osaa vauvaa hoitaa! On lapsiparkissakin vikaa, mutta jos olet aikuinen ihminen ja otat tuollaisen työn vastaan, pitää osata sanoa jos et jotain osaa. Eikä vain ottaa lapsi vastaan ja olla sen jälkeen sormi suussa kun lapsi itkee.
[/quote]
Miksi ei sanonut siinä vaiheessa kun lasta ollaan jättämässä parkkiin että hei en osaa hoitaa näin pientä! Ei varmaan äiti mielellään jätä silloin lasta ihmiselle joka ei edes osaa ottaa itkevää lasta syliin?! Järki hoi älä jätä
No voi vittu te muut, mä olin ilman mitään koulutusta päiväkodissa töissä, ei ole omia lapsia eikä sisaruksia joita olisin hoitanut. Sit käskettiin vaan vaihtaa vaippaa, käydä auttamadsa wc, syöttää yms ja mitään näistä en ollut ikinä tehnyt :D olin suurimmanosan pienten ryhmässä 0-3v.. Joskus jopa otin lapset aamuisin vastaan ja pöästin iltapäivällä pois, yksin. Oli kyllä paskat housuissa koko työpöivön ajan, kun koskaan ei mitään opetettu. Huh.
Jokin tässä jutussa ei nyt mätsää. Provo?
Mun mielestä ois kyllä ihan asiallista, että kuntosalintädit osais imettää ja keskittyis enemmän lastenhoitoon, kyllä mä ne combatin liikkeet osaan itekin.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 15:27"]
Eli kaikissa lapsiparkeissa "hoitajat" ovat ketätahansa jammuja...just.
[/quote]Kuka tässä on mistään lapsen tappamisesta tai raiskaamisesta puhunut? Jotain rajaa tohon teidän hössöttämiseen
Menkää vaikka juoksu- tai kävelylenkille niitten lastenne kanssa, vai onko teilllä vaunut vain ilmasia bussimatkoja varten?
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 14:03"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 13:58"]Jos on noin kädetön niin ehkä kannattaisi miettiä opiskelemaansa alaa uudelleen... Ratakiskoa vääntäen; itkevä vauva otetaan yleensä syliin, painetaan omaa kehoa vasten, hyssytellään ja rauhoitellaan. Puhellaan rauhallisella äänellä, tarjotaan tissiä, pulloa, tuttia, lelua. Jne. [/quote] Luokanopettajat eivät tietääkseni työskentele 4kk ikäisten lasten kanssa. Ohis
[/quote]
Tai tarjoa tissiä vauvalle..
Olisin pyytänyt henkilökunnasta jotain ihmistä hakemaan äidin paikalle. Ei se sinun vikasi ollut että vauva itkee ja jos lapsi ei tyynny niin oman äidin vastuulla on olla äiti sylilapselleen. Eli näin äitinä, olisin tietenkin keskeyttänyt jumpan, enkä olisi pitänyt tätä minään sillä, minunhan vauva on ja en halua että hänellä olisi paha olla. Kysy ensi kerralla pienten lasten äideiltä, että voiko tulla hakemaan jos jokin hätänä. Tosin mielestäni lapsiparkin pitäisi olla lapselle mukava asia oli sitten minkäikäinen tahansa eli jos 4 vuotiaani itkee niin toivon että minut haetaan myös silloin paikalle.
Ei ole joo luottamusta herättänyt minussakaan ja siksipä en enää lapsiani niihin vie. Kuitenkin jo suht isoista lapsista kyse, niin siltikin.
Jos kuntosali tämmöistä palvelua asiakkailleen mainostaa ja tarjoaa niin kyllä siellä silloin pitää olla osaavaa henkilökuntaa paikalla JOKA KERTA.
Itse ainakin kävin ekan kerran lasteni kanssa tutustumassa paikassa ja kysyin että onko hoitajat saaneet koulutuksen ja kokemusta lasten hoidosta, niin vastattiin vaan että kyllä kyllä oikein huoletta voit lapset tänne tuoda.
Mutta, mutta. ...... enää en vie.
Siis oletteko tosiaan sitä mieltä että 4 kk ikäisen vauvan voi jättää tuntemattoman ihmisen hoivaan jonkun jumpan takia...! Kotijumpat kehiin tuon ikäisen kanssa, tai jos vaikka vauvan isukki vahtisi lasta tuon hetken?? (jos siis on enää kuvioissa mukana..)
Lapsi itki ja se on kyllä kurjaa, mutta nou hätä ap, ei se lapsi mennyt pilalle siitä! Tietenkin sulle inhottava tilanne yrittää hoitaa niin pientä, kun ei kokemusta.
Paljos te mammat maksatte ylimäärästä tämmösestä ekstrapalvelusta? Että pitäs ihan ammattilaispedagogeja ilmaseksi olla teiän silmäterille, vaikka omat läskit kiinnostaa enemmän ku oma vauva.
Jumpatkaa kotona tai hommatkaa oma lastenhoitaja, jollei palvelutaso piisaa. Ei mitään rajaa.
Kyseessä on lapsiparkki. Kyllähän jo sana ilmoittaa, että siellä ei tarjota lastenhoitoa eikä kehittäviä virikkeitä puhumattakaan siitä, että siellä oikeasti kasvatettaisiin sitä lasta tai tarjottaisiin syliä ja rakkautta. Se on PARKKI. Polkupyöräparkissa ei pyöriä pestä eikä huolleta vaan ne ovat siinä parkissa säilössä. Koulussa meillä on luokassa kännykkäparkki enkä todellakaan niitä kännyköitä lataa saatikka että rupeaisin vielä sen tarkemmin huoltamaan tai kiillottamaan. Ne kännykät ovat siinä turvassa, ne eivät hajoa eikä niitä varasteta. Se on parkin idea.
Lapsiparkin idea on kai se, että ne lapset pidetään siinä valvotun silmän alla etteivät karkaa ulos ja eksy mutta ideana ei ole niitä lapsia ruokkia eikä huoltaa millään muullakaan tasolla eikä itse asiassa edes lasten silmälläpitoon kuulu mikään sylittely. Jos lapsi itkee eikä lohduttava puhe tai pieni silittely auta, niin se on voivoi. Vanhempi on katsonut, että lapsi on henkisesti sillä tasolla, että kestää olla ventovieraan valvonnassa tietyn ajan eikä sitä vanhemman vastuuta voi tuosta vaan sysätä muille sillä varjolla, että kun tällainen palvelu tarjotaan, sen sitten pitäisi muka olla jotenkin laadukasta. Höpöhöpö. Vanhemman tehtävänä on tarkistaa, että palvelun taso vastaa hänen käsityksiään eikä palvelun tarjoajan tarvitse meittiä mahtaako nyt joka mammaa mielllyttää se, miten hommaa hoidetaan. Riittää, kun ei rikota Suomen lakeja ja tarjotaan sitä palvelua, mitä on sovittu (eli lapsi on parkissa, toisin sanoen "pysäköity mamman virikehoidon ajaksi toisten samankaltaisten lasten kanssa asianmukaisten rajojen sisäpuolelle". Parkkpaikastahan tuo idea on tullut.
Ap, ei huolta. Toimit muuten oikein mutta olisit voinut toki soittaa äidin hakemaan vauvansa pois, kun tämä ei muutamassa minuutissa rauhoittunut. Toisaalta jos näin ei ole sinua ohjeistettu tekemään, niin kaikki hyvin. Jokainen vanhempi vastaa omista lapsistaan ja siitä, minkälaisia "elämyksiä" haluavat näille tarjota. Sinä vastaat vain siitä, mihin sinut on palkattu eli toisin sanoen valvot lapsia. Sylittelyt, ruokkimiset, vaipanvaihdot, kehittävät pelit ja leikit eivät kuulu lapsiparkin repertuaariin ja vain erittäin itsekeskeiset ihmiset yrittävät täällä pestä omaatuntoaan puhtaaksi vänkäämällä, että sellainen muka kuuluisi lapsiparkkien tehtäviin. Ei kuulu. Ja kyllä, lapsesi on varmasti huutanut siellä parkissa ja usein ja sinäkin sen tiedät, sinä ap:n syyttelijä. On oikein, että podet huonoa omaatuntoa mutta älä kaada sitä ap:n niskaan. Sinä se äiti olet, ei ap.
Ainakin minun kuntosalilla ikäraja lapselle alkaa 4kk:sta.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 15:00"]No voi vittu te muut, mä olin ilman mitään koulutusta päiväkodissa töissä, ei ole omia lapsia eikä sisaruksia joita olisin hoitanut. Sit käskettiin vaan vaihtaa vaippaa, käydä auttamadsa wc, syöttää yms ja mitään näistä en ollut ikinä tehnyt :D olin suurimmanosan pienten ryhmässä 0-3v.. Joskus jopa otin lapset aamuisin vastaan ja pöästin iltapäivällä pois, yksin. Oli kyllä paskat housuissa koko työpöivön ajan, kun koskaan ei mitään opetettu. Huh.
[/quote]
Tämä taitaa olla laitonta!
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 17:34"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 15:00"]No voi vittu te muut, mä olin ilman mitään koulutusta päiväkodissa töissä, ei ole omia lapsia eikä sisaruksia joita olisin hoitanut. Sit käskettiin vaan vaihtaa vaippaa, käydä auttamadsa wc, syöttää yms ja mitään näistä en ollut ikinä tehnyt :D olin suurimmanosan pienten ryhmässä 0-3v.. Joskus jopa otin lapset aamuisin vastaan ja pöästin iltapäivällä pois, yksin. Oli kyllä paskat housuissa koko työpöivön ajan, kun koskaan ei mitään opetettu. Huh. [/quote] Tämä taitaa olla laitonta!
[/quote]Ai jaa, mulla on kyllä useampi tuttu ollut nuorena päiväkodissa, sijaistamassa tms. Ei heillä kyllä mitään lastenhoitokoulutusta ole ollut. Jos on laitonta, ei kuitenkaan tavatonta.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 13:55"]Huono provo. Lapsiparkeissa on aina ikärajat
[/quote]
Meidän lapsiparkissa se on varmaan 3kk se ikäraja.
Tsemppiä uralle vaan...