Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Töihin avokonttoriin, kokemuksia?

Vierailija
12.03.2015 |

Siinähän se kysymys otsikossa. Huhtikuun alussa pitäisi aloittaa tuollaisessa toimistossa.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot sit koko ajan kipeenä ainakin alussa. Itse olin vuosia jatkuvassa flunssa- ym. kierteesä kun olin avokonttorissa töissä. Vaihdoin työpaikkaa ja olen ollut taas terve lukuunottamatta muutamaa flunssaa vuodessa.

Vierailija
2/25 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulle ainakaan sairauksia tullut mutta pinnaa se kiristää kyllä kun olin tottunut tekemään töitä omassa rauhassa. Ajan kanssa vähän tottuu, mutta itse en ole vuodessa tottunut kokonaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 19:54"]

Oot sit koko ajan kipeenä ainakin alussa. Itse olin vuosia jatkuvassa flunssa- ym. kierteesä kun olin avokonttorissa töissä. Vaihdoin työpaikkaa ja olen ollut taas terve lukuunottamatta muutamaa flunssaa vuodessa.

[/quote]

Muutamaa flunssaa vuodessa? Lopeta se valkoisten jauhojen ja muun paskan puputtaminen.

Vierailija
4/25 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskaahan se on, jatkuvaa melua. Mutta voittaa työttömyyden!

Avokonttoreita tuppaa kaikki uudet toimistot olemaan, kun pitää saada mahdollisimman paljon porukkaa mahdollisimman pieneen tilaan.

Vierailija
5/25 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se on ihan normaali työtila. Olen lyhtä poikkeusta lukuunottmatta ollut aina töissä avokonttorissa ( jos ei opiskeluaikaisia töitä tähän lasketa). On ollut eräänlaiset omat kokkerot, tai itten oltu ilman sermejä. Tilassa on ollut 15 -120 ihmistä töissä. Ihan hyvin se toimii, riippuu hiukan työtehtävistä. Välllä istun kuulokkeet korvilla, kun haluan keskittyä. Osa pitää peltoreita. Mä kuuntelen radiota. 

Vierailija
6/25 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kamalaa olla töissä perinteisessä avokonttorissa. Sen sijaan homma toimii, kun kellään ei ole omia paikkoja, eikä tarvi kuunnella aina saman tyypin puhelimeen puhumista jne. vaan voit ottaa paikan milloin mistäkin tai mennä hiljaiseen tilaan tai kahvilaan jne.

Vierailija
7/25 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat paikat, mutta myös hiljaisia tiloja. Lisäksi puhelinkoppeja ja pyörötuoleja puhumiseen. Mutta toisaalta avokonttorissa on myös ihan hauskaa a tutustuu ihan eri tavalla työkavereihin. Meillä on hyvä henki, auttava ja toista tukeva. Oikeastaan työkaverit on työn paras puoli, kun on kiire j liikaa töitä.

Vierailija
8/25 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan jotain opiskeluajan harjoitteluja lukuunottamatta kaikki duunit olleet avokonttorissa. Viihdyn niin oikein hyvin, pystyn mainiosti keskittymään pienestä taustahälystä riippumatta ja tarpeen vaatiessa kuuntelen musiikkia tai muuta. Olen introvertti, mutta itse asiassa viihdyn paremmin avokonttorissa kuin omassa kopissa. Mutta avokonttorit eivät sovi kaikille, moni suorastaan kärsii niistä, jos eivät kykene keskittymään työskentelyyn muiden läsnäollessa.

Vierailija
9/25 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vihaan avokonttoreita! Neukkareita ei ole tarpeeksi joten 4-5 kollegaa ympärillä pitää telcojaan, joku puhuu puhelimeen ja kävelee ympyrää selän takana, jos itse erehdyt puhumaan normaalisti jonkun kanssa niin saat käskyn olla hiljaa ettet häiritse telcoa jne.

Vierailija
10/25 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimii, mutta sitten on paras tottua pitämään korvatulppia, kuulosuojaimia tai kuulokkeita. Vastamelukuulokkeet ovat ihan jees.

Vierailija
11/25 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululaisetkin saa tehdä läksynsä rauhassa. Aikuset ihmiset ei. Avokonttorissa työskennelleenä valitsin nykyisen työni konttorista jossa on omat huoneet. Työaikani on niin arvokasta ainakin itselleni että haluan tehdä työni kunnolla ja rauhassa keskittyen.

Vierailija
12/25 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle se sopii, mutta mä olenkin hyvä keskittymään ihan omiin juttuihini ja sulkemaan korvat asioilta, jotka eivät koske minua. Olen ollut pienemmän puoleisissa avokonttoreissa. Sellaisissa, joissa on 4-25 henkeä. Tuollaista 120 hengen avokonttoria en osaa edes kuvitella. 

Avokonttori on ihan ok silloin, kun työkaveriksi sattuu fiksuja tyyppejä, jotka ymmärtävät antaa toisillekin työrauhan. Parhaimmillaan se on erittäin luova työtila, missä ideat ja huumori sinkoilevat. Itse koen myös, että avokonttorissa on helpompi kysyä kollegalta apua. Jos kaikki kökittäisiin omissa huoneissamme, ei varmaan tulisi niin helposti lähdettyä kysymään apua, vaan sitä pähkisi yksinään pidempään. Myös viestinnän kannalta avokonttorista löytyy hyviä puolia. 

Vierailija
13/25 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, arvelinkin että löytyy sekä hyviä että huonompia puolia. Täytyy yrittää vain ottaa heti alusta positiivinen asenne, niin eiköhän se siitä... Ap

Vierailija
14/25 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin yksilöllistä. Minulla on yksi työkaveri joka koko ajan ilmaisee kärsimystä avokonttorissa olemisesta ja valittaa melutasosta (joka siis on sellainen kuin mitä muutama kymmenen ihmistä samassa tilassa saa aikaiseksi kun puhuu työpuheluja jne, ei kukaan mitenkään huvikseen rellestä). Toisaalta sitten yksi pomoista haluaa olla avossa siksi että kuulisi mitä me tehdään ja puhutaan eikä missaisi mitään projekteihin liittyvää, vaikka suurin osa siihen oikeutetuista pakenee visusti ovellisiin yksityishuoneisiinsa.

Totta kai keskimäärin avokonttori vähentää tuottavuutta, siitä on ihan tutkimuksia. Mutta minkäs teet, jos vaihtoehtona olisi miljoonien rakennusprojekti, ja ylemmät toimihenkilöt kuitenkin kuittaavat heikentyneen työkykynsä aikana tekemättä jääneet työt vapaa-ajallaan, niin kuin tapa on melkein kaikkialla.

Itse pärjään mielestäni ihan ok avokonttorissa. Tietenkin olisin tehokkaampi omassa huoneessa, mutten myöskään kärsi siitä aktiivisesesti ettei koskaan pysty kunnolla keskittymään.

Vierailija
15/25 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on avokonttori, mutta teen paljon etätöitä (jopa 4 päivää viikossa) niin eipä haittaa. Konttorilpäivänä harvemmin saa mitään kunnollista aikaiseksi. Sovitaan työkaverin kanssa päivät kun ollaan konttorilla. Kaikki kokoukset yritetään keskittää näihin päiviin.

Vierailija
16/25 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla ollut aiemmin AP ihan oma työhuone, vai oletko jakanut sen jonkun kanssa?

Itse olen "valkokaulustyöläinen", tehnyt suorittavan tason toimistotyötä eri alan firmoissa noin 15 vuotta. Olen  työskennellyt omassa työhuoneessa, samassa työhuoneessa kolmen-viiden  muun ihmisen kanssa, avokonttorissa sermin takana ja ilman sermiä, sekä vaativassa asiakaspalvelutyössä "front officessa". Se työpaikka, jossa minulla oli oma huone, oli niin kamala, etten ehkä pysty arviomaan kokemusta työtehon kannalta. Sanotaan nyt vaikka, että pelasin sillä työpaikalla pasianssia viisi kuukautta.

Muissa sitten olen tehnyt oikeasti töitäkin. Akustiikaltaan järkevästi mietityssä avokonttorissa ja pienemmässä työhuoneessa ei ole ollut työtilana oman kokemukseni mukaan hirvittävästi eroa. Olen kummassakin saanut työni hoidettua. Avokonttorissa, jossa on hyvä akustiikkapanelointi, on saatta olla itse asiassa  rauhallisempaa kuin toimistossa, jossa kaikki puhelut kaikuvat. Isossa avokonttorissa on puolensa jopa "vaikeiden" työkavarien kannalta. Olen ollut avokonttorissa, jossa itse itsensä moniongelmaiseksi määritellyt ihminen oli saanut itse itselleen kivan pikku sopen konttorin nurkkaan. Pienemmässä jaetussa toimistossa tuo ei olisi onnistunut! Sen sijan "front office" -työ on ollut itselleni rasittavaa. Itselleni on ollut  todella vaikea keskittyä siihen omaan asiakaspalvelutilanteeseen, kun koko ajan kuulee ja näkee, mitä vieressä tapahtuu.

Vierailija
17/25 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 22:14"]Onko sinulla ollut aiemmin AP ihan oma työhuone, vai oletko jakanut sen jonkun kanssa?
[/quote]

On ollut sekä oma huone (ja kyllä tuli tehtyä ihan kunnolla töita) sekä olen jakanut yhden isomman huoneen kahden - kolmen henkilön kanssa. Molemmat sopivat minulle siis hyvin.

Eniten mietityttää se akustiikka. Silloin kun kävin siellä paikan päällä, toimistolla oli melko tyhjää. Joten se jää nähtäväksi.

Vierailija
18/25 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ostaa laadukkaat vastamelukuulokkeet. 250-400€ on nopeasti pieni panostus viihtyvyydessä. Ja ne voi aika usein laskuttaa vielä firmalta, ainakin nykyisessä ja edellisessä paikassa. Tosin otin kuulokkeet matkaan, joten nykyisessä paikassa ei tarvinnut hommata enää uusia.

Vierailija
19/25 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se avokonttori huono olo jos vieruskaverit eivät ole omituisia höpöttäjiä ja löytyy noita kahvio, puhelin ja neuvotteluhuone tiloja. :)

Olen ollut varmaan kaikissa mahdollisissa konttorimuodoissa omasta huoneesta (rauhallista, mutta oli väillä yksinäistä), sermikoppeihin (harmaata ja usein pimeää, ohikulkijat ärsyttävät) ja nykyiseen sermittömään laboratioon (esd:n takia ei ole sermejä eikä paperia).

Tämä labra on itseasiassa todella mukava paikka vaikka siinä istutaankin neljän riveissä pöydät vastakkain. On ikkunoita joka suuntaan ja valoa riittää. Ikkumoista aukeaa hyvät maisemat missä lepuuttaa silmiä / ajatella (välillä olisi hyvä katsoa kauas kun tekee päätetyötä). Nopeasti laskettuna samassa tilassa on nyt 144 henkeä. Insinöörit ovat hiljaista porukkaa, mitä nyt laitteet hurisevat ja välillä joku huutelee momenttiavaimensa, tms perään. 

Korvatulpat ja spotify auttavat keskittymään omiin hommiin jos työkaveriella on joku juttu menossa johon ei itse tarvitse osallistua.

Vierailija
20/25 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekeekö joku avokonttorilainen sellaista hommaa jossa käsitellään salassa pidettäviä, luottamuksellisia asioita? Miten onnistuu puhelut, tai jos ohikulkija näkee ruudulle tai pöydällä olevat paperit? Oma työni on tällaista, meillä on omat huoneet mutta silti laitan välillä oven kiinni kun puhun puhelimessa. On vaan väläytelty muutosta avokonttoriin ja mietin että voisinko yrittää saada silti oman huoneen tuon työn luonteen perusteella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi