Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteensä alle 5000 €/kk brutto tienaavia pariskuntia paikalla?

Vierailija
04.03.2015 |

Miten pärjäätte? Onko varaa ostaa asunto ja käydä lomamatkoilla jne.? Varsinkin, jos on lapsia, paljon jää käteen kuussa, jos toinen on vaikka kotona ja toinen töissä? 

Olen tässä miettinyt jatkokouluttautumista parempipalkkaiselle alalle...

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 11:28"]Millasissa mummonmökeissä te asutte kun mun äitikin maksaa enemmän asuntolainaa kuussa ja osti tosiaan ikivanhan puutalon lapista keskeltä ei-mitään? Miten sellaiseen mahtuu viisihenkinen perhe? Tuohonkin pitää alkaa tekemään remppaa ja sekään ei ole ilmaista.
[/quote] Me asutaan ihan hyvin. Rintamiestalossa vm 48. n.120 neliötä ja kyllä me tänne mahdutaan. Kolmen lapsen kanssa siis:) hauskaa, että tämä on jonkun mielestä niin kamalan outoa ja pakko olla ainakin ruma mummonmökki tai joku muu pielessä kun rahaa jää muuhunkin kun asumiseen.

Vierailija
42/104 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 11:39"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 11:28"]Millasissa mummonmökeissä te asutte kun mun äitikin maksaa enemmän asuntolainaa kuussa ja osti tosiaan ikivanhan puutalon lapista keskeltä ei-mitään? Miten sellaiseen mahtuu viisihenkinen perhe? Tuohonkin pitää alkaa tekemään remppaa ja sekään ei ole ilmaista. [/quote] Me asutaan ihan hyvin. Rintamiestalossa vm 48. n.120 neliötä ja kyllä me tänne mahdutaan. Kolmen lapsen kanssa siis:) hauskaa, että tämä on jonkun mielestä niin kamalan outoa ja pakko olla ainakin ruma mummonmökki tai joku muu pielessä kun rahaa jää muuhunkin kun asumiseen.

[/quote]

No kyllä mua hiukan ihmetyttää että jos tulot on parin tonnin luokkaa ja sillä matkustellaan vaikka perheessä on vaikkapa 3 lastakin. Jo pelkästään hoitmaksuihin meneen toistasataa ellei ylikin, yleensä perheessä joku/jotkut harrastavatkin vielä, meillä sähkölaskut vain nousevat koko ajan, vakuutukset eivät ole halpoja jne. Sitten kun lapset ovat jo isompia niin alkaa olla kännykkälaskua, vaatteisiin menee enemmän, harrastukset astuu monesti viimeistään kouluiässä kuvioon jne. Ja sitten mua ihmetyttää kun viisihenkisen perheen sanotaan syövän 100€/vko: tarkoitetaanko tällä että ruoka on tyyliin puuroa ja leipää, jotta maha saadaan täyteen vai millä te taiotte nuo ruoat? Itse tykkään ruoanlaitosta, eineksiä ei syödä ja minusta juuri laadukas ruoka maksaa. Makaronit, leivät ja makkarat eivät maksa, mutta eipä niistä ole kuin vatsantäytteeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi aikuista, molempien nettotulot yhteensä n. 3000e kuussa. Ei lapsia. Vuokra-asunto, 780e/kk sis. veden ja sähkön. Ruokaan 400e/kk. Minun omat tuloni ovat noin 1400e/kk, yhteisten menojen jälkeen laitan yleensä n. 500e säästöön ja kuukaudeksi käyttörahaa jää noin 200e. Hyvin pärjätään, asunnon osto haaveissa. Lainansaanti ei meille liene ongelma, varallisuutta löytyy säästöistä. Enkä usko että lainan maksukaan, kun on tottunut elämään pienellä kulutuksella niin mikäs siinä. Teemme n. 3 Euroopan matkaa vuodessa, en oikeastaan käytä omaa rahaani hirveästi muuhun. Vaatteet kirppikseltä, en tuhlaa meikkeihin tai mihinkään turhaan.

Vierailija
44/104 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 11:39"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 11:28"]Millasissa mummonmökeissä te asutte kun mun äitikin maksaa enemmän asuntolainaa kuussa ja osti tosiaan ikivanhan puutalon lapista keskeltä ei-mitään? Miten sellaiseen mahtuu viisihenkinen perhe? Tuohonkin pitää alkaa tekemään remppaa ja sekään ei ole ilmaista. [/quote] Me asutaan ihan hyvin. Rintamiestalossa vm 48. n.120 neliötä ja kyllä me tänne mahdutaan. Kolmen lapsen kanssa siis:) hauskaa, että tämä on jonkun mielestä niin kamalan outoa ja pakko olla ainakin ruma mummonmökki tai joku muu pielessä kun rahaa jää muuhunkin kun asumiseen.

[/quote]

Paljonko teillä on asuntolainaa?paljnko talo maksoi?

Vierailija
45/104 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tiukilla eletään, varsinkin kun totuttiin elämään jossa brutto oli yht. n. 7500e. Nyt on n. 4900e. Lapsia on ja omistusasunto, yksi auto. Matkusteluun ei ole varaa, eikä toiseen autoon. Lapsilla ilmaisia tai edullisia harrastuksia, ei jääkiekkoa, muodostelmaluistelua, viulutunteja tai ratsastusta.

Teinit on kalliita lapsia, kesällä tulot tippuu taas reilusti kun saamme lapsilisää taas yhdestä lapsesta vähemmän.

Vierailija
46/104 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yhteenlasketut tulot tällä hetkellä 1000e ja miehen varmaan keskimäärin 3500e. Miehellä paljon lainanlyhennyksiä ja luottokorttivelkaa. Ei ole varaa käydä matkoilla (eikä kyllä aikaakaan :D), asuntoon säästetään parhaillaan. :)

Vierailija
47/104 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme alle 5000/kkk tienaava perhe ksoka vaimo on sairas ja työkyvytön. Itse tienaan nippa nappa alle 4000. Yhteensä siis vaimon työttömyyskorvauksen kanssa n 4500.

Meillä on yksi lapsi ja olemme viisikymppisiä.

Suurin huoli on mitä tapahtuuisi jos itse jäisin työttömäksi.

Toiseksi suurin huoli ovat vaimon kasvavat terveydenhoitomenot.

Asunto on oma mutta appivanhemmat auttoivat n 10 v sitten antamalla vaimolle n 100.000 € ennakkoperinnön. Ilman sitä ei meillä olisi varaa kunnolliseen asunton pk-seudulla. Aiemmin asuimme asumisoikeusasunnoissa, mutta niissä oli liian kallista.

Perheellämme on 1 auto ja kesämökki jonka olen saanut omilta vanhemiltani perinnöksi/lahjaksi. Se on meidän hätävaramme.

Ulkomaanmatkoja teemme n yhden kerran joka toinen vuosi, ja pelkästään Eurooppaan. Kaukomatkoja emme ole tehneet koska ei kiinnosta. Asuinseutu jossa asumme asuu n 30% maahanmuuttajia joten jostain syystä ei kiinnosta lähteä minnekääm thaimaahan, noita vinosilmiä näkee ja kulee tarpeeksi täällä.  Minä ja poikani teemme pari kertaa vuodessa jonkun laskettelumatkan kotimaassa. Ravintolassa emme käy muutoin kuin jossain pikaruokapaikassa tai alemman keskitason paikassa koko perheen voimin. Aiemmin mulla oli edustustilaisuuksia työni puolesta mutta ei enää.

Emme osta kalliita muotivaatteita mutta vaimo raahaa kirppiksiltä vähän liiankin paljon kaikenlaisia kledjuja, niistä on lähinnä säilytysongelmaa.

Vierailija
48/104 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä joku 1000 euroa tienataan yhdessä kuukaudessa. Olen opiskelija, mies työtön. Minä teen pitkin vuotta pätkissä töitä (eli kaikki loma-ajat ja joskus viikonloppuja), työt nostaa ansioita hetkeksi. Lääke ja sairaskuluja on jonkin verran ja siihen saatiin lainaa miehen vanhemmilta, palkka menee suurimmaksi osaksi hoitoihin ja lääkkeisiin. Miehen vanhemmat sponssaa automaksuissa, sillä työt muissa kaupungeissa, bensat maksetaan itse.
*
Matkustellaan kerran vuodessa halpalennolla, majottaudutaan paikallisten nurkissa ja pyritään käyttämään rahaa matkoilla mahd. vähän. Voi kuulostaa ankealta, mutta on itseasiassa ihan hauskaa. Emme aina syö lämmintä ruokaa päivittäin, joten elopainoa ei ole päässyt kertymään kummallekaan liiaksi. Harrastukset lähes ilmaisia. Ei lapsia, eikä tule ennen kuin terveys kohenee ja rahatilanne paranee. Ollaan kaikesta huolimatta todella onnellisia! Elämä on heitellyt niin paljon, että osaamme olla onnellisia ilman rahaa, kunhan on terveyttä ja rakkautta sekä ystäviä :).

Vierailija
49/104 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 10:32"]Kiitos. Harkitsen tässä, pitäisikö heti lähteä heti työelämään ja hankkia muksuja vai kouluttautua lisää, jotta tulot nousisi. Luultavasti kouluttaudun lisää ja mietin niitä muksuja vasta sitten, jos enää kiinnostaa. 
[/quote]

Mitä ajattelit opiskella? Mikä koulutus, jolla tietää saavansa hyvää palkkaa ja työpaikan?

Vierailija
50/104 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän ketjun perusteella intoudun kilpailuttamaan vakuutukset ja sähköt :) Vakuutukset tällä hetkellä 2600/vuosi ja sähkölaskut karmeat

Vierailija
51/104 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lähden purkamaan tuloja tästä näkökulmasta: kuuden hengen talous (neljä lasta), ruokaan ja muihin taloustarvikkeisiin ja hygieniatuotteisiin menee kuukaudessa 1300€, "laskuihin" 1100€, (nämä laskut pitää sisällään seuraavia: auton osamaksu ja vakuutus, bensakulut, netti ja puhelinliittymät sekä maksullinen tv-kanava, luottokortin lyhennys 400€/kk jota käytetään enimmäkseen matkoihin), asumismenot 1700€/kk (sisältää sähkön, veden ja kotivakuutuksen eli kaikki mitä asumiseen menee) julkisen liikenteen käyttö n. 120€/kk. Eli äkkiseltään laskettuna perheemme tarvitsee n. 4620€ kuukausittaisiin kuluihin. Mitään erityisen turhaa tuossa ei ole muuta kun ehkä tuo summa mitä maksamme lomamatkoja varten.

Sitten lisäksi tietenkin menee rahaa vielä vaatteisiin, kenkiin ja henkilökohtaisiin menoihin muutamia satasia. Vaikea sanoa paljon kun summa vaihtelee kuukausittainkin niin paljon enkä ole pitänyt kirjaa.  Mutta tällaiseen elintasoon mitä me elämme, mikä ei ole mitään luxusta mielestäni saa menemään n.5200 nettotulot ihan kepeästi eikä mitään säästöön jää.  Huom! puhuin siis nettotulosita. Viidentonnin bruttotuloilla emme voisi elää näin.

Vierailija
52/104 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 10:13"]Suurin osa suomen pariskunnista..
[/quote]

Häh? Nyt puhuttiin kuitenkin bruttotuloista. Johan hyväpalkkainen mies tuo yksin bruttona 5000€.

Vierailija
53/104 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 09:44"]

Miten pärjäätte? Onko varaa ostaa asunto ja käydä lomamatkoilla jne.? Varsinkin, jos on lapsia, paljon jää käteen kuussa, jos toinen on vaikka kotona ja toinen töissä? 

Olen tässä miettinyt jatkokouluttautumista parempipalkkaiselle alalle...

Sinänsä vähän tyhmästi kysytty tuo ap:n kysymys. Tuo riippuu niin paljon siitä missä asuu, minkähintaisen asunnon joutuu ostamaan. Onhan siinä eroa maksaako perhe lähemmäs kaksitonnia asumiskuluja tai alle tonnin. Ja sitten vielä lasten lukumäärä merkkaa paljon. Ihan eri menot perheessä esim. ruokamenot jos on yksi alle 7-vuotias kun esim. neljä lasta jossa pari jo teini-ikäistä. Mutta vastatakseni kysymykseen niin periaatteessa tuollaisilla tuloilla pärjää pääkaupunkiseudulla nippanappa lapseton pariskunta tai yhdellä lapsella.

[/quote]

Vierailija
54/104 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:03"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 10:13"]Suurin osa suomen pariskunnista.. [/quote] Häh? Nyt puhuttiin kuitenkin bruttotuloista. Johan hyväpalkkainen mies tuo yksin bruttona 5000€.

[/quote]

Kyllä kai se yleisin pariskuntien tienaava summa on n. 7000€ bruttona yhteensä. Varsinkin jos puhutaan jo neljäänkymppiin ehtineistä lapsiperheistä. Keskipalkkahan nykyään jotain yli 3000€ per nenä.  5000€ bruttotuloilla on pienituloinen perhe.

Vierailija
55/104 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehen tulot 2100 käteen /kk. minä yrittäjä, en mielellään nosta mitään vaan sijoitan voitot uusiin juttuihin. kaksi lasta ja lapsilisät tietty myös tulee. eli tuloiksi voisi laskea:

2300€/kk

sitten miinukset:

vuokra 780e/kk
vesimaksut 50€
sähkö 70€/kk.p
päivähoitomaksut 50€/kk
ruoka 400e/kkasuntolainan lyhennys 450€/kk*
vakuutus 30€/kk

lopputulos noin +500€/kk, joka kyllä aika pitkälti menee aina johonkin hömpötyksiin. Lapset on vielä niin pieniä etteivät harrasta.

* hometalo, myytiin tappiolla pois joten siksi jäi velkaa (ikinä en enää osta omaa taloa)

Vierailija
56/104 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 11:05"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 11:01"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 10:48"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 10:43"] [quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 10:30"]Kertokaa nyt 2000€:lla matkustelevat että minkä verran teillä menee rahaa pakollisiin menoihin, auttaako vanhemmat, tuleeko tukia jne? Voinhan mäkin sanoa täällä että meitä on viis ja pärjätään 100€:lla/kk vaan eipä se taida olla mahdollista. [/quote] Ei saada rahaa keneltäkään. Talolaina 400€/kk, vesi ilmainen, sähkö n. 70-150€/kk. Yhteensä meillä on yleensä laskuja kk noin 1000€ maksimissaan. Minä saan kodinhoidontukena 340€ ja lapsilisää vähän vähemmän. Mies saa sillon tällön km korvaukset. Meillä on kaksi luottokorttia jotka yleensä käytetään reissussa ja maksetaan sitten reissun jälkeen pois parissa kk. Sit vaan uutta matkaa varaamaan. Keplotellaan päivillä ja yhtiöillä niin säästetään matkakustannuksissakin. Lapsilla ei ole maksullisia harrastuksia vielä. Mutta kuten sanottua, valintoja voi tehdä monenlaisia esim asuinpaikka, harrastukset, auton vm jne:) [/quote]   Paljonko teillä on siis nettotulot? [/quote] Nettotulot tuossa siis ilmoitin, mies saa tasan 2000€/kk + kuukaudesta riippuen 200-400€ km korvauksia. Minä olen kotona lasten kanssa ja saan yht tukia n.700€ nettona. Rahaa menee sähköön 70-150€/kk, vakuutukset saman verran, ruoka 100€/vko. Vesi ei maksa mitään, talolaina 400€/kk. Reissukuukautena maksetaan joskus vaan korot 160€. Puhelimet+netti 100€/kk. Emme tilaa lehtiä, ajamme edullisella autolla ja lapset ei harrasta mitään maksullista ainakaan toistaiseksi kun ovat niin pieniä. [/quote] Lisään vielä, että haluamme panostaa matkusteluun, kaikillehan se ei ole yhtä tärkeää. Reissussa majoitumme edullisesti, syömme joka ilta hyvässä ravintolassa ja shoppailen lasten vaatteet reissuilta, mikä tulee paljon halvemmaksi kuin suomen maalla. Suomessa suosin kirppareita/nettikirppareita. Ei todellakaan kuljeta kuitenkaan missään ryysyissä.

[/quote]

Eli asumismenot teillä maksimissaan n. 500€/kk? Hallelujaa, sehän selittää jo paljon. Pääkaupunkiseudulla normimenot on n. 1500€ silloin kun puhutaan perheessä jossa on 2 tai enemmän lapsia.

Vierailija
57/104 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:00"]

Mä lähden purkamaan tuloja tästä näkökulmasta: kuuden hengen talous (neljä lasta), ruokaan ja muihin taloustarvikkeisiin ja hygieniatuotteisiin menee kuukaudessa 1300€, "laskuihin" 1100€, (nämä laskut pitää sisällään seuraavia: auton osamaksu ja vakuutus, bensakulut, netti ja puhelinliittymät sekä maksullinen tv-kanava, luottokortin lyhennys 400€/kk jota käytetään enimmäkseen matkoihin), asumismenot 1700€/kk (sisältää sähkön, veden ja kotivakuutuksen eli kaikki mitä asumiseen menee) julkisen liikenteen käyttö n. 120€/kk. Eli äkkiseltään laskettuna perheemme tarvitsee n. 4620€ kuukausittaisiin kuluihin. Mitään erityisen turhaa tuossa ei ole muuta kun ehkä tuo summa mitä maksamme lomamatkoja varten.

Sitten lisäksi tietenkin menee rahaa vielä vaatteisiin, kenkiin ja henkilökohtaisiin menoihin muutamia satasia. Vaikea sanoa paljon kun summa vaihtelee kuukausittainkin niin paljon enkä ole pitänyt kirjaa.  Mutta tällaiseen elintasoon mitä me elämme, mikä ei ole mitään luxusta mielestäni saa menemään n.5200 nettotulot ihan kepeästi eikä mitään säästöön jää.  Huom! puhuin siis nettotulosita. Viidentonnin bruttotuloilla emme voisi elää näin.

[/quote]

Teillä on ihan järkyttävän suuret ruokakulut. Meillä saman kokoinen perhe ja ruokaan yms. menee kaupaan n. 750e kuukaudessa. Meillä tosin ei syödä luomua, eineksiä eikä hanhenmaksapalleroita ja vastaavia ruokia.

Vierailija
58/104 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun olen kotona nettotulot yhteensä n. 4300. Tulevat laskemaan kun ansiosidonnainen loppuu ja kotihoidontuki alkaa. Vuokra n. 850e, vauva joka ei vielä hirveästi kuluta. Säästämme omaa asuntoa varten.

Vierailija
59/104 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:14"]

Nyt kun olen kotona nettotulot yhteensä n. 4300. Tulevat laskemaan kun ansiosidonnainen loppuu ja kotihoidontuki alkaa. Vuokra n. 850e, vauva joka ei vielä hirveästi kuluta. Säästämme omaa asuntoa varten.

[/quote]

Anteeksi, siis bruttotulot!

Vierailija
60/104 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 11:45"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 11:39"]

[/quote]

No kyllä mua hiukan ihmetyttää että jos tulot on parin tonnin luokkaa ja sillä matkustellaan vaikka perheessä on vaikkapa 3 lastakin. Jo pelkästään hoitmaksuihin meneen toistasataa ellei ylikin, yleensä perheessä joku/jotkut harrastavatkin vielä, meillä sähkölaskut vain nousevat koko ajan, vakuutukset eivät ole halpoja jne. Sitten kun lapset ovat jo isompia niin alkaa olla kännykkälaskua, vaatteisiin menee enemmän, harrastukset astuu monesti viimeistään kouluiässä kuvioon jne. Ja sitten mua ihmetyttää kun viisihenkisen perheen sanotaan syövän 100€/vko: tarkoitetaanko tällä että ruoka on tyyliin puuroa ja leipää, jotta maha saadaan täyteen vai millä te taiotte nuo ruoat? Itse tykkään ruoanlaitosta, eineksiä ei syödä ja minusta juuri laadukas ruoka maksaa. Makaronit, leivät ja makkarat eivät maksa, mutta eipä niistä ole kuin vatsantäytteeksi.
[/quote] käydään lähinnä keskieuroopassa, ei se niin kallista kuule ole kun vähän viitsii ja pystyy katsoa minä päivänä lähtee. Ja jokaiseen reissuun ei lapset lähde mukaan kuten sanoin. Lapset eivät ole hoidossa joten siitä ei tule kuluja. Ihan hyvää ja terveellistä ruokaa syödään ja tuo sata euroa viikko riittää hyvin. Kesällä meillä kasvaa salaatit/yrtit/perunat/vihannekset itsellä. Kanat tekee kananmunat. Leivän leivon itse lasten kanssa. Ei tämä niin vaikeaa ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi