Yhteensä alle 5000 €/kk brutto tienaavia pariskuntia paikalla?
Miten pärjäätte? Onko varaa ostaa asunto ja käydä lomamatkoilla jne.? Varsinkin, jos on lapsia, paljon jää käteen kuussa, jos toinen on vaikka kotona ja toinen töissä?
Olen tässä miettinyt jatkokouluttautumista parempipalkkaiselle alalle...
Kommentit (104)
Meillä nettotulot noin 3400. Asuntolaina+vastike 1050 ei ole autoa ei lapsia. Laskujen jälkeen säästöön menee 600 euroa/kk ruokaan 400euroa. Rahaa jää vielä omiin huvituksiinkin muutama huntti/naama riippuen laskujen määrästä. Etelässä käydään 1-2 krt vuodessa. Ei nääs osteta mitään 6euron hipsterikirsikkatomaatteja ja 8 euron lounassalaatteja ;)
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 13:00"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:57"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:52"] [quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:45"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:38"] [quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:25"] Ja vielä tuosta harrastusasiasta. Kansalaisopiston kurssit maksaa n 50€/kausi ja maailmassa on lukuisia ilmaisia harrastuksia. Miksi niistäkin pitää maksaa?! Ja meillä ainakin matkustaminen on koko perheen "harrastus" myös. *sama joka asuu surkeassa mummonmökissään 400€/kk* [/quote] Sä olet se sama joka taannoinen kertoi kuinka hänen lapset harrastaa vaikka mitä ilamiseksi ja kun tarkemmin rupesi selvittämään niin niiden "harrastukset" oli kaduilla maleksiminen poikaporukalla. [/quote] Niin muuten on! Sama tapaus jonka mielestä koko Suomi voi asua kuten he. [/quote]no enpä varmana ole. Meillä siis kaksivuotias tyttö ja pojat 5 ja 6. Eivät maleksi vielä missään. Meillä ulkoillaan ja leikitään porukalla. Koko talvi ollaan käyty luistelemassa monta kertaa viikossa. Lisäksi keksitään vaikka ja mitä, rakennellaan majoja metsiin jne. Ihan ilmaista on. Kansalaisopiston tarjonta on aika pieni täällä ja joskus lapset on jotain kokeilleet, mutta viihtyvät paremmin omassa pihassa. En näe tässä ongelmaa. Tehdään perheenä muutenkin paljon. Ja kuten sanoin, en valita muiden valinnoista, mulle riittää vanha talo ja vanha auto, eikä se ole multa pois jos joku toinen viihtyy kaupungissa uudessa talossa ja haluaa ajaa uudella autolla. Kustannukset tietysti sen mukaan. [/quote] Voi kulta pieni. Sun lapset on vielä pieniä, ja menot sen mukaisia. Jos asut maalla niin sun pojilla on kohta mopoikä, kortti maksaa noin 600e per poika. Siihen päälle mopo + bensat. Vai miten ajattelit että teinit kulkevat? Niille ei löydy enää vaatetta kirppareilta, niistä maksaa Euroopan matkoilla aikuisen hinnan jne. t. toinen maalla asuva [/quote] Voi kulta pieni toinen siellä. Kysyttiin tämän hetken tilannetta. En ole sanonut että meidän tulot näin riittää hamaan loppuun saakka. Ja kulta pieni rakas, kyllä minäkin aion töihin lähteä kun lapset vähän kasvaa. Lisäksi opetan poikani hankkimaan itse rahansa mopoon ja bensoihin. Että lässyn lässyn.
[/quote]
Ihanko totta, mille alalle mennään tosta vaan töihin? Vai onko sulla vakipaikka odottamassa? Mistä ne lapset tienaa rahansa mopoon yms. jos töitä ei teinille ole. Älä laske kaikkea sen varaan, "et mä sit teen näin". Elämä ei aina mene niin.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 11:06"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 11:01"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 10:48"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 10:43"] [quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 10:30"]Kertokaa nyt 2000€:lla matkustelevat että minkä verran teillä menee rahaa pakollisiin menoihin, auttaako vanhemmat, tuleeko tukia jne? Voinhan mäkin sanoa täällä että meitä on viis ja pärjätään 100€:lla/kk vaan eipä se taida olla mahdollista. [/quote] Ei saada rahaa keneltäkään. Talolaina 400€/kk, vesi ilmainen, sähkö n. 70-150€/kk. Yhteensä meillä on yleensä laskuja kk noin 1000€ maksimissaan. Minä saan kodinhoidontukena 340€ ja lapsilisää vähän vähemmän. Mies saa sillon tällön km korvaukset. Meillä on kaksi luottokorttia jotka yleensä käytetään reissussa ja maksetaan sitten reissun jälkeen pois parissa kk. Sit vaan uutta matkaa varaamaan. Keplotellaan päivillä ja yhtiöillä niin säästetään matkakustannuksissakin. Lapsilla ei ole maksullisia harrastuksia vielä. Mutta kuten sanottua, valintoja voi tehdä monenlaisia esim asuinpaikka, harrastukset, auton vm jne:) [/quote] Paljonko teillä on siis nettotulot? [/quote] Nettotulot tuossa siis ilmoitin, mies saa tasan 2000€/kk + kuukaudesta riippuen 200-400€ km korvauksia. Minä olen kotona lasten kanssa ja saan yht tukia n.700€ nettona. Rahaa menee sähköön 70-150€/kk, vakuutukset saman verran, ruoka 100€/vko. Vesi ei maksa mitään, talolaina 400€/kk. Reissukuukautena maksetaan joskus vaan korot 160€. Puhelimet+netti 100€/kk. Emme tilaa lehtiä, ajamme edullisella autolla ja lapset ei harrasta mitään maksullista ainakaan toistaiseksi kun ovat niin pieniä.
[/quote]
On kyllä halvat vakuutukset teillä, mistä ne on? Teillä ei mene jätemaksuja, bensaan rahaa, autoa ei tartte koskaan huoltaa, vaatteita ostaa, taloa ei tartte rempata, mitään ei kukaan teistä harrasta jne? JA kolmen lapsen kanssa on edullista matkustaa? On kyllä halpa elämä, mäkin haluan sellaisen jossa mihinkään ei mene koskaan rahaa.
[/quote]
Mulla on kotivakuutus 70e VUODESSA. Tulee 3erässä.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 11:16"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 10:43"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 10:30"]Kertokaa nyt 2000€:lla matkustelevat että minkä verran teillä menee rahaa pakollisiin menoihin, auttaako vanhemmat, tuleeko tukia jne? Voinhan mäkin sanoa täällä että meitä on viis ja pärjätään 100€:lla/kk vaan eipä se taida olla mahdollista. [/quote] Ei saada rahaa keneltäkään. Talolaina 400€/kk, vesi ilmainen, sähkö n. 70-150€/kk. Yhteensä meillä on yleensä laskuja kk noin 1000€ maksimissaan. Minä saan kodinhoidontukena 340€ ja lapsilisää vähän vähemmän. Mies saa sillon tällön km korvaukset. Meillä on kaksi luottokorttia jotka yleensä käytetään reissussa ja maksetaan sitten reissun jälkeen pois parissa kk. Sit vaan uutta matkaa varaamaan. Keplotellaan päivillä ja yhtiöillä niin säästetään matkakustannuksissakin. Lapsilla ei ole maksullisia harrastuksia vielä. Mutta kuten sanottua, valintoja voi tehdä monenlaisia esim asuinpaikka, harrastukset, auton vm jne:)
[/quote]
Voi että kun saisi miehen luopumaan "urastaan" ja hakemaan jotain virkaa syrjäseudulta! :-P Terveisin Helsingissä asutaan, vuokra on kolmiosta 1300 e/kk, tuohon päälle autopaikka 70 e/kk ja sähkö. Vaikka tulot ovat toki suuremmat kuin teillä, niin olisihan se huikeaa, jos asumiskulut olisivat samaa luokkaa kuin aikanaan opiskelijana 2000-luvun alussa!
[/quote]
TÄH?! Autopaikka 70e ?!?! Meillä Hyvinkäällä autopaikka 7e !
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 13:15"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 11:06"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 11:01"] [quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 10:48"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 10:43"] [quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 10:30"]Kertokaa nyt 2000€:lla matkustelevat että minkä verran teillä menee rahaa pakollisiin menoihin, auttaako vanhemmat, tuleeko tukia jne? Voinhan mäkin sanoa täällä että meitä on viis ja pärjätään 100€:lla/kk vaan eipä se taida olla mahdollista. [/quote] Ei saada rahaa keneltäkään. Talolaina 400€/kk, vesi ilmainen, sähkö n. 70-150€/kk. Yhteensä meillä on yleensä laskuja kk noin 1000€ maksimissaan. Minä saan kodinhoidontukena 340€ ja lapsilisää vähän vähemmän. Mies saa sillon tällön km korvaukset. Meillä on kaksi luottokorttia jotka yleensä käytetään reissussa ja maksetaan sitten reissun jälkeen pois parissa kk. Sit vaan uutta matkaa varaamaan. Keplotellaan päivillä ja yhtiöillä niin säästetään matkakustannuksissakin. Lapsilla ei ole maksullisia harrastuksia vielä. Mutta kuten sanottua, valintoja voi tehdä monenlaisia esim asuinpaikka, harrastukset, auton vm jne:) [/quote] Paljonko teillä on siis nettotulot? [/quote] Nettotulot tuossa siis ilmoitin, mies saa tasan 2000€/kk + kuukaudesta riippuen 200-400€ km korvauksia. Minä olen kotona lasten kanssa ja saan yht tukia n.700€ nettona. Rahaa menee sähköön 70-150€/kk, vakuutukset saman verran, ruoka 100€/vko. Vesi ei maksa mitään, talolaina 400€/kk. Reissukuukautena maksetaan joskus vaan korot 160€. Puhelimet+netti 100€/kk. Emme tilaa lehtiä, ajamme edullisella autolla ja lapset ei harrasta mitään maksullista ainakaan toistaiseksi kun ovat niin pieniä. [/quote] On kyllä halvat vakuutukset teillä, mistä ne on? Teillä ei mene jätemaksuja, bensaan rahaa, autoa ei tartte koskaan huoltaa, vaatteita ostaa, taloa ei tartte rempata, mitään ei kukaan teistä harrasta jne? JA kolmen lapsen kanssa on edullista matkustaa? On kyllä halpa elämä, mäkin haluan sellaisen jossa mihinkään ei mene koskaan rahaa. [/quote] Mulla on kotivakuutus 70e VUODESSA. Tulee 3erässä.
[/quote]
Mitä se sisältää? Meidän ns. kotivakuutus on 900e vuodessa. Se sisältää 250m2 asuinrakennuksen, 4 piharakennusta, matka- ja matkatavaravakuutuksen, oikeusturvavakuutuksen, irtaimistovakuutuksen ja 5 hengen tapaturmavakuutuksen.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 11:28"]
Millasissa mummonmökeissä te asutte kun mun äitikin maksaa enemmän asuntolainaa kuussa ja osti tosiaan ikivanhan puutalon lapista keskeltä ei-mitään? Miten sellaiseen mahtuu viisihenkinen perhe? Tuohonkin pitää alkaa tekemään remppaa ja sekään ei ole ilmaista.
[/quote]
Paljonko luulet niissä mummonmökeissä olleen asukkaita silloin, kun mökki oli uusi mummo nuori?
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 13:13"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 13:00"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:57"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:52"] [quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:45"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:38"] [quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:25"] Ja vielä tuosta harrastusasiasta. Kansalaisopiston kurssit maksaa n 50€/kausi ja maailmassa on lukuisia ilmaisia harrastuksia. Miksi niistäkin pitää maksaa?! Ja meillä ainakin matkustaminen on koko perheen "harrastus" myös. *sama joka asuu surkeassa mummonmökissään 400€/kk* [/quote] Sä olet se sama joka taannoinen kertoi kuinka hänen lapset harrastaa vaikka mitä ilamiseksi ja kun tarkemmin rupesi selvittämään niin niiden "harrastukset" oli kaduilla maleksiminen poikaporukalla. [/quote] Niin muuten on! Sama tapaus jonka mielestä koko Suomi voi asua kuten he. [/quote]no enpä varmana ole. Meillä siis kaksivuotias tyttö ja pojat 5 ja 6. Eivät maleksi vielä missään. Meillä ulkoillaan ja leikitään porukalla. Koko talvi ollaan käyty luistelemassa monta kertaa viikossa. Lisäksi keksitään vaikka ja mitä, rakennellaan majoja metsiin jne. Ihan ilmaista on. Kansalaisopiston tarjonta on aika pieni täällä ja joskus lapset on jotain kokeilleet, mutta viihtyvät paremmin omassa pihassa. En näe tässä ongelmaa. Tehdään perheenä muutenkin paljon. Ja kuten sanoin, en valita muiden valinnoista, mulle riittää vanha talo ja vanha auto, eikä se ole multa pois jos joku toinen viihtyy kaupungissa uudessa talossa ja haluaa ajaa uudella autolla. Kustannukset tietysti sen mukaan. [/quote] Voi kulta pieni. Sun lapset on vielä pieniä, ja menot sen mukaisia. Jos asut maalla niin sun pojilla on kohta mopoikä, kortti maksaa noin 600e per poika. Siihen päälle mopo + bensat. Vai miten ajattelit että teinit kulkevat? Niille ei löydy enää vaatetta kirppareilta, niistä maksaa Euroopan matkoilla aikuisen hinnan jne. t. toinen maalla asuva [/quote] Voi kulta pieni toinen siellä. Kysyttiin tämän hetken tilannetta. En ole sanonut että meidän tulot näin riittää hamaan loppuun saakka. Ja kulta pieni rakas, kyllä minäkin aion töihin lähteä kun lapset vähän kasvaa. Lisäksi opetan poikani hankkimaan itse rahansa mopoon ja bensoihin. Että lässyn lässyn.
[/quote]
Ihanko totta, mille alalle mennään tosta vaan töihin? Vai onko sulla vakipaikka odottamassa? Mistä ne lapset tienaa rahansa mopoon yms. jos töitä ei teinille ole. Älä laske kaikkea sen varaan, "et mä sit teen näin". Elämä ei aina mene niin.
[/quote] no en laskemaan, mutta ei nyt aina tarvi olla niin pessimistinenkään. Lapset saavat varmasti töitä, kun eivät ole mitään räkänokkia joilla pitäs ekana kesätyönä olla joku siisti sisähomma. Mielellään tietokoneen pelaaminen. Ja ei, mulla ei ole vakipaikkaa odottamassa, mutta uskon sellaisen saavani hyvinkin helposti. Työni ei ole tähtitiedettä eikä siitä makseta sen mukaista palkkaa, mutta olen työssäni hyvä ja saan siitä palkkaa. Lisäksi mieheni opiskelee ja hänen tulonsa tulevat muutaman vuoden kuluttua nousemaan huomattavasti. Mutta ketjussa kysyttiin, miten pärjäämme NYT ja hyvin pärjätään. Ja reissataan. Tultiin lasten kanssa juuri kahden viikon lomalta Unkarista ja toukokuussa lähdemme mieheni kanssa Amerikkaan. Oli se sun mielestä kuinka mahdotonta tajuta tai ei.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 13:26"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 13:13"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 13:00"] [quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:57"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:52"] [quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:45"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:38"] [quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:25"] Ja vielä tuosta harrastusasiasta. Kansalaisopiston kurssit maksaa n 50€/kausi ja maailmassa on lukuisia ilmaisia harrastuksia. Miksi niistäkin pitää maksaa?! Ja meillä ainakin matkustaminen on koko perheen "harrastus" myös. *sama joka asuu surkeassa mummonmökissään 400€/kk* [/quote] Sä olet se sama joka taannoinen kertoi kuinka hänen lapset harrastaa vaikka mitä ilamiseksi ja kun tarkemmin rupesi selvittämään niin niiden "harrastukset" oli kaduilla maleksiminen poikaporukalla. [/quote] Niin muuten on! Sama tapaus jonka mielestä koko Suomi voi asua kuten he. [/quote]no enpä varmana ole. Meillä siis kaksivuotias tyttö ja pojat 5 ja 6. Eivät maleksi vielä missään. Meillä ulkoillaan ja leikitään porukalla. Koko talvi ollaan käyty luistelemassa monta kertaa viikossa. Lisäksi keksitään vaikka ja mitä, rakennellaan majoja metsiin jne. Ihan ilmaista on. Kansalaisopiston tarjonta on aika pieni täällä ja joskus lapset on jotain kokeilleet, mutta viihtyvät paremmin omassa pihassa. En näe tässä ongelmaa. Tehdään perheenä muutenkin paljon. Ja kuten sanoin, en valita muiden valinnoista, mulle riittää vanha talo ja vanha auto, eikä se ole multa pois jos joku toinen viihtyy kaupungissa uudessa talossa ja haluaa ajaa uudella autolla. Kustannukset tietysti sen mukaan. [/quote] Voi kulta pieni. Sun lapset on vielä pieniä, ja menot sen mukaisia. Jos asut maalla niin sun pojilla on kohta mopoikä, kortti maksaa noin 600e per poika. Siihen päälle mopo + bensat. Vai miten ajattelit että teinit kulkevat? Niille ei löydy enää vaatetta kirppareilta, niistä maksaa Euroopan matkoilla aikuisen hinnan jne. t. toinen maalla asuva [/quote] Voi kulta pieni toinen siellä. Kysyttiin tämän hetken tilannetta. En ole sanonut että meidän tulot näin riittää hamaan loppuun saakka. Ja kulta pieni rakas, kyllä minäkin aion töihin lähteä kun lapset vähän kasvaa. Lisäksi opetan poikani hankkimaan itse rahansa mopoon ja bensoihin. Että lässyn lässyn. [/quote] Ihanko totta, mille alalle mennään tosta vaan töihin? Vai onko sulla vakipaikka odottamassa? Mistä ne lapset tienaa rahansa mopoon yms. jos töitä ei teinille ole. Älä laske kaikkea sen varaan, "et mä sit teen näin". Elämä ei aina mene niin. [/quote] no en laskemaan, mutta ei nyt aina tarvi olla niin pessimistinenkään. Lapset saavat varmasti töitä, kun eivät ole mitään räkänokkia joilla pitäs ekana kesätyönä olla joku siisti sisähomma. Mielellään tietokoneen pelaaminen. Ja ei, mulla ei ole vakipaikkaa odottamassa, mutta uskon sellaisen saavani hyvinkin helposti. Työni ei ole tähtitiedettä eikä siitä makseta sen mukaista palkkaa, mutta olen työssäni hyvä ja saan siitä palkkaa. Lisäksi mieheni opiskelee ja hänen tulonsa tulevat muutaman vuoden kuluttua nousemaan huomattavasti. Mutta ketjussa kysyttiin, miten pärjäämme NYT ja hyvin pärjätään. Ja reissataan. Tultiin lasten kanssa juuri kahden viikon lomalta Unkarista ja toukokuussa lähdemme mieheni kanssa Amerikkaan. Oli se sun mielestä kuinka mahdotonta tajuta tai ei.
[/quote]
Ei se ole mahdoton tajuta. Mutta saattaa se ihmetyttää miten noilla tuloilla matkustetaan esim. Amerikkaan. Onhan teillä luottokorti molemmilla kun lähdette reissuun?
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 13:30"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 13:26"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 13:13"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 13:00"] [quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:57"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:52"] [quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:45"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:38"] [quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:25"] Ja vielä tuosta harrastusasiasta. Kansalaisopiston kurssit maksaa n 50€/kausi ja maailmassa on lukuisia ilmaisia harrastuksia. Miksi niistäkin pitää maksaa?! Ja meillä ainakin matkustaminen on koko perheen "harrastus" myös. *sama joka asuu surkeassa mummonmökissään 400€/kk* [/quote] Sä olet se sama joka taannoinen kertoi kuinka hänen lapset harrastaa vaikka mitä ilamiseksi ja kun tarkemmin rupesi selvittämään niin niiden "harrastukset" oli kaduilla maleksiminen poikaporukalla. [/quote] Niin muuten on! Sama tapaus jonka mielestä koko Suomi voi asua kuten he. [/quote]no enpä varmana ole. Meillä siis kaksivuotias tyttö ja pojat 5 ja 6. Eivät maleksi vielä missään. Meillä ulkoillaan ja leikitään porukalla. Koko talvi ollaan käyty luistelemassa monta kertaa viikossa. Lisäksi keksitään vaikka ja mitä, rakennellaan majoja metsiin jne. Ihan ilmaista on. Kansalaisopiston tarjonta on aika pieni täällä ja joskus lapset on jotain kokeilleet, mutta viihtyvät paremmin omassa pihassa. En näe tässä ongelmaa. Tehdään perheenä muutenkin paljon. Ja kuten sanoin, en valita muiden valinnoista, mulle riittää vanha talo ja vanha auto, eikä se ole multa pois jos joku toinen viihtyy kaupungissa uudessa talossa ja haluaa ajaa uudella autolla. Kustannukset tietysti sen mukaan. [/quote] Voi kulta pieni. Sun lapset on vielä pieniä, ja menot sen mukaisia. Jos asut maalla niin sun pojilla on kohta mopoikä, kortti maksaa noin 600e per poika. Siihen päälle mopo + bensat. Vai miten ajattelit että teinit kulkevat? Niille ei löydy enää vaatetta kirppareilta, niistä maksaa Euroopan matkoilla aikuisen hinnan jne. t. toinen maalla asuva [/quote] Voi kulta pieni toinen siellä. Kysyttiin tämän hetken tilannetta. En ole sanonut että meidän tulot näin riittää hamaan loppuun saakka. Ja kulta pieni rakas, kyllä minäkin aion töihin lähteä kun lapset vähän kasvaa. Lisäksi opetan poikani hankkimaan itse rahansa mopoon ja bensoihin. Että lässyn lässyn. [/quote] Ihanko totta, mille alalle mennään tosta vaan töihin? Vai onko sulla vakipaikka odottamassa? Mistä ne lapset tienaa rahansa mopoon yms. jos töitä ei teinille ole. Älä laske kaikkea sen varaan, "et mä sit teen näin". Elämä ei aina mene niin. [/quote] no en laskemaan, mutta ei nyt aina tarvi olla niin pessimistinenkään. Lapset saavat varmasti töitä, kun eivät ole mitään räkänokkia joilla pitäs ekana kesätyönä olla joku siisti sisähomma. Mielellään tietokoneen pelaaminen. Ja ei, mulla ei ole vakipaikkaa odottamassa, mutta uskon sellaisen saavani hyvinkin helposti. Työni ei ole tähtitiedettä eikä siitä makseta sen mukaista palkkaa, mutta olen työssäni hyvä ja saan siitä palkkaa. Lisäksi mieheni opiskelee ja hänen tulonsa tulevat muutaman vuoden kuluttua nousemaan huomattavasti. Mutta ketjussa kysyttiin, miten pärjäämme NYT ja hyvin pärjätään. Ja reissataan. Tultiin lasten kanssa juuri kahden viikon lomalta Unkarista ja toukokuussa lähdemme mieheni kanssa Amerikkaan. Oli se sun mielestä kuinka mahdotonta tajuta tai ei.
[/quote]
Ei se ole mahdoton tajuta. Mutta saattaa se ihmetyttää miten noilla tuloilla matkustetaan esim. Amerikkaan. Onhan teillä luottokorti molemmilla kun lähdette reissuun?
[/quote] on. Sen kerroin jo tuolla aiemmin. Meidän 8 päivän matka LA:han maksoi 900€ menopaluu lennot. Ei tuo nyt niin sairas summa ole. Majoitutaan edullisesti, koska hotellissa emme kuitenkaan vietä juurikaan aikaa. Nautimme säästä, maisemista ja toisistamme (ilmaisia) ja shoppailemme sitten sen mukaan kuin silloin on matkabudjetiksi kertynyt!:)
5000€/kk bruttonakin on jo raha, jolla taatusti pärjää. En ole huonotuloinen, mutta tuosta elintasosta voin vain haaveilla.
Meillä on tuloni bruttona 3300, puolison työllistyessä (aika toivotonta tällä hetkellä) ne voisivat todella hyvässä tapauksessa nousta juuri 5000 tasolle.
Mutta yhä mennään tuilla palkkani lisäksi.
2 tarhaikäistä lasta ja auto. Omaan asuntoon ei mitään mahdollisuuksi. Vuokra + peruseläminen vie palkkani, vaatteisiin ja hätäkäyttöön jää puolison tuesta vähän.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 13:34"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 13:30"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 13:26"] [quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 13:13"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 13:00"] [quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:57"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:52"] [quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:45"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:38"] [quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:25"] Ja vielä tuosta harrastusasiasta. Kansalaisopiston kurssit maksaa n 50€/kausi ja maailmassa on lukuisia ilmaisia harrastuksia. Miksi niistäkin pitää maksaa?! Ja meillä ainakin matkustaminen on koko perheen "harrastus" myös. *sama joka asuu surkeassa mummonmökissään 400€/kk* [/quote] Sä olet se sama joka taannoinen kertoi kuinka hänen lapset harrastaa vaikka mitä ilamiseksi ja kun tarkemmin rupesi selvittämään niin niiden "harrastukset" oli kaduilla maleksiminen poikaporukalla. [/quote] Niin muuten on! Sama tapaus jonka mielestä koko Suomi voi asua kuten he. [/quote]no enpä varmana ole. Meillä siis kaksivuotias tyttö ja pojat 5 ja 6. Eivät maleksi vielä missään. Meillä ulkoillaan ja leikitään porukalla. Koko talvi ollaan käyty luistelemassa monta kertaa viikossa. Lisäksi keksitään vaikka ja mitä, rakennellaan majoja metsiin jne. Ihan ilmaista on. Kansalaisopiston tarjonta on aika pieni täällä ja joskus lapset on jotain kokeilleet, mutta viihtyvät paremmin omassa pihassa. En näe tässä ongelmaa. Tehdään perheenä muutenkin paljon. Ja kuten sanoin, en valita muiden valinnoista, mulle riittää vanha talo ja vanha auto, eikä se ole multa pois jos joku toinen viihtyy kaupungissa uudessa talossa ja haluaa ajaa uudella autolla. Kustannukset tietysti sen mukaan. [/quote] Voi kulta pieni. Sun lapset on vielä pieniä, ja menot sen mukaisia. Jos asut maalla niin sun pojilla on kohta mopoikä, kortti maksaa noin 600e per poika. Siihen päälle mopo + bensat. Vai miten ajattelit että teinit kulkevat? Niille ei löydy enää vaatetta kirppareilta, niistä maksaa Euroopan matkoilla aikuisen hinnan jne. t. toinen maalla asuva [/quote] Voi kulta pieni toinen siellä. Kysyttiin tämän hetken tilannetta. En ole sanonut että meidän tulot näin riittää hamaan loppuun saakka. Ja kulta pieni rakas, kyllä minäkin aion töihin lähteä kun lapset vähän kasvaa. Lisäksi opetan poikani hankkimaan itse rahansa mopoon ja bensoihin. Että lässyn lässyn. [/quote] Ihanko totta, mille alalle mennään tosta vaan töihin? Vai onko sulla vakipaikka odottamassa? Mistä ne lapset tienaa rahansa mopoon yms. jos töitä ei teinille ole. Älä laske kaikkea sen varaan, "et mä sit teen näin". Elämä ei aina mene niin. [/quote] no en laskemaan, mutta ei nyt aina tarvi olla niin pessimistinenkään. Lapset saavat varmasti töitä, kun eivät ole mitään räkänokkia joilla pitäs ekana kesätyönä olla joku siisti sisähomma. Mielellään tietokoneen pelaaminen. Ja ei, mulla ei ole vakipaikkaa odottamassa, mutta uskon sellaisen saavani hyvinkin helposti. Työni ei ole tähtitiedettä eikä siitä makseta sen mukaista palkkaa, mutta olen työssäni hyvä ja saan siitä palkkaa. Lisäksi mieheni opiskelee ja hänen tulonsa tulevat muutaman vuoden kuluttua nousemaan huomattavasti. Mutta ketjussa kysyttiin, miten pärjäämme NYT ja hyvin pärjätään. Ja reissataan. Tultiin lasten kanssa juuri kahden viikon lomalta Unkarista ja toukokuussa lähdemme mieheni kanssa Amerikkaan. Oli se sun mielestä kuinka mahdotonta tajuta tai ei. [/quote] Ei se ole mahdoton tajuta. Mutta saattaa se ihmetyttää miten noilla tuloilla matkustetaan esim. Amerikkaan. Onhan teillä luottokorti molemmilla kun lähdette reissuun? [/quote] on. Sen kerroin jo tuolla aiemmin. Meidän 8 päivän matka LA:han maksoi 900€ menopaluu lennot. Ei tuo nyt niin sairas summa ole. Majoitutaan edullisesti, koska hotellissa emme kuitenkaan vietä juurikaan aikaa. Nautimme säästä, maisemista ja toisistamme (ilmaisia) ja shoppailemme sitten sen mukaan kuin silloin on matkabudjetiksi kertynyt!:)
[/quote]
Jos toi on 2 hengen hinta niin tosi halvat saitte. Mukavaa reissua!
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 13:34"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 13:30"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 13:26"] [quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 13:13"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 13:00"] [quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:57"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:52"] [quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:45"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:38"] [quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:25"] Ja vielä tuosta harrastusasiasta. Kansalaisopiston kurssit maksaa n 50€/kausi ja maailmassa on lukuisia ilmaisia harrastuksia. Miksi niistäkin pitää maksaa?! Ja meillä ainakin matkustaminen on koko perheen "harrastus" myös. *sama joka asuu surkeassa mummonmökissään 400€/kk* [/quote] Sä olet se sama joka taannoinen kertoi kuinka hänen lapset harrastaa vaikka mitä ilamiseksi ja kun tarkemmin rupesi selvittämään niin niiden "harrastukset" oli kaduilla maleksiminen poikaporukalla. [/quote] Niin muuten on! Sama tapaus jonka mielestä koko Suomi voi asua kuten he. [/quote]no enpä varmana ole. Meillä siis kaksivuotias tyttö ja pojat 5 ja 6. Eivät maleksi vielä missään. Meillä ulkoillaan ja leikitään porukalla. Koko talvi ollaan käyty luistelemassa monta kertaa viikossa. Lisäksi keksitään vaikka ja mitä, rakennellaan majoja metsiin jne. Ihan ilmaista on. Kansalaisopiston tarjonta on aika pieni täällä ja joskus lapset on jotain kokeilleet, mutta viihtyvät paremmin omassa pihassa. En näe tässä ongelmaa. Tehdään perheenä muutenkin paljon. Ja kuten sanoin, en valita muiden valinnoista, mulle riittää vanha talo ja vanha auto, eikä se ole multa pois jos joku toinen viihtyy kaupungissa uudessa talossa ja haluaa ajaa uudella autolla. Kustannukset tietysti sen mukaan. [/quote] Voi kulta pieni. Sun lapset on vielä pieniä, ja menot sen mukaisia. Jos asut maalla niin sun pojilla on kohta mopoikä, kortti maksaa noin 600e per poika. Siihen päälle mopo + bensat. Vai miten ajattelit että teinit kulkevat? Niille ei löydy enää vaatetta kirppareilta, niistä maksaa Euroopan matkoilla aikuisen hinnan jne. t. toinen maalla asuva [/quote] Voi kulta pieni toinen siellä. Kysyttiin tämän hetken tilannetta. En ole sanonut että meidän tulot näin riittää hamaan loppuun saakka. Ja kulta pieni rakas, kyllä minäkin aion töihin lähteä kun lapset vähän kasvaa. Lisäksi opetan poikani hankkimaan itse rahansa mopoon ja bensoihin. Että lässyn lässyn. [/quote] Ihanko totta, mille alalle mennään tosta vaan töihin? Vai onko sulla vakipaikka odottamassa? Mistä ne lapset tienaa rahansa mopoon yms. jos töitä ei teinille ole. Älä laske kaikkea sen varaan, "et mä sit teen näin". Elämä ei aina mene niin. [/quote] no en laskemaan, mutta ei nyt aina tarvi olla niin pessimistinenkään. Lapset saavat varmasti töitä, kun eivät ole mitään räkänokkia joilla pitäs ekana kesätyönä olla joku siisti sisähomma. Mielellään tietokoneen pelaaminen. Ja ei, mulla ei ole vakipaikkaa odottamassa, mutta uskon sellaisen saavani hyvinkin helposti. Työni ei ole tähtitiedettä eikä siitä makseta sen mukaista palkkaa, mutta olen työssäni hyvä ja saan siitä palkkaa. Lisäksi mieheni opiskelee ja hänen tulonsa tulevat muutaman vuoden kuluttua nousemaan huomattavasti. Mutta ketjussa kysyttiin, miten pärjäämme NYT ja hyvin pärjätään. Ja reissataan. Tultiin lasten kanssa juuri kahden viikon lomalta Unkarista ja toukokuussa lähdemme mieheni kanssa Amerikkaan. Oli se sun mielestä kuinka mahdotonta tajuta tai ei. [/quote] Ei se ole mahdoton tajuta. Mutta saattaa se ihmetyttää miten noilla tuloilla matkustetaan esim. Amerikkaan. Onhan teillä luottokorti molemmilla kun lähdette reissuun? [/quote] on. Sen kerroin jo tuolla aiemmin. Meidän 8 päivän matka LA:han maksoi 900€ menopaluu lennot. Ei tuo nyt niin sairas summa ole. Majoitutaan edullisesti, koska hotellissa emme kuitenkaan vietä juurikaan aikaa. Nautimme säästä, maisemista ja toisistamme (ilmaisia) ja shoppailemme sitten sen mukaan kuin silloin on matkabudjetiksi kertynyt!:)
[/quote]
Paljon olis siis lennot aikuisilta ja lapsilta? Uskomattoman halpaa? Entäs majoitus? Paljon maksoi, olis kiva tietää vaikka halpa kuulemma oli.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 13:36"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 13:34"]
[/quote]
Jos toi on 2 hengen hinta niin tosi halvat saitte. Mukavaa reissua!
[/quote]
Kiitos! Kun näiden lomienkin kanssa jaksaa nähdä vaivaa ja puljata niin edullisesti saa. Ja nytkin lentoaika on kokonaisuudessaan vaan 16h, yhdellä nopealla vauhdilla. Eli ei senkään puoleen tarvi tinkiä mistään. Kaikkea kannattaa verrata ja ne vakuutukset esim kilpailuttaa. Aina tulee halvempi tarjous seuraavasta yhtiöstä;)
Vaihdolla* ihana tekstinsyöttö. En enää jaksa lainata viestiä uudelleen kun täyttyy sivut niistä. Matka oli siis kahdelta aikuiselta. Vuokraamme auton koko ajaksi (160 dollaria/vko) ja majoitus LA 250/4 yötä ja Vegas 200/3 yötä. Suomi on kuulkaas kallis maa. Sillä yhden vkl kylpylälomalla suomessa ostaa jo lentoliput vaikka mihin.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:19"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:12"]
miehen tulot 2100 käteen /kk. minä yrittäjä, en mielellään nosta mitään vaan sijoitan voitot uusiin juttuihin. kaksi lasta ja lapsilisät tietty myös tulee. eli tuloiksi voisi laskea:
2300€/kk
sitten miinukset:
vuokra 780e/kk
vesimaksut 50€
sähkö 70€/kk.p
päivähoitomaksut 50€/kk
ruoka 400e/kkasuntolainan lyhennys 450€/kk*
vakuutus 30€/kk
lopputulos noin +500€/kk, joka kyllä aika pitkälti menee aina johonkin hömpötyksiin. Lapset on vielä niin pieniä etteivät harrasta.
* hometalo, myytiin tappiolla pois joten siksi jäi velkaa (ikinä en enää osta omaa taloa)
[/quote]
Ruokaan oikeesti 400€/kk ja kaksi lasta plus vanhemmat? Sisältyykö tuohon summaan muut markettituotteet kuten pesuaineet, shampoot, vessa- ja talouspaperit? Ihmettelen vaan. Ymmärrän että lasten ruokaan ei mene paljon kun ovat pieniä mutta paljonkohna te aikuiset sitten syötte? Esim. meidän perheessä menee ruokaan ja hygieniatuotteisiin n. 200€ per henkilö. Siitä voi sitten laskea paljon tekee esim. kuuden hengen taloudessa ruoka- ja muut talousmenot. Emme syö sisäfilettä joka päivä mutta enimmäkseen sitä mitä tekee mieli ja se ei aina ole sitä halvinta mitä kaupasta saa. Mutta siis jos tinkisimme ruokakuluista niin nälkää näkisimme tai joutuisimme syömään jotain mitä omasta mielestämme on paskaa suoraan sanottuna.
[/quote]
Meillä on 2 aikuista, 3 ja 5v lapset. Ruokakauppaan (eli kaikkeen perustarpeeseen) menee noin 500€ kuussa.
Vaatteet kirppikseltä ja käytetään puhki. Hienoja hoitoaineita meillä ei hygieniaan ole.
Siitä kai suurin säästö syntyy.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 13:41"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 13:36"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 13:34"] [quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 13:30"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 13:26"] [quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 13:13"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 13:00"] [quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:57"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:52"] [quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:45"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:38"] [quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:25"] Ja vielä tuosta harrastusasiasta. Kansalaisopiston kurssit maksaa n 50€/kausi ja maailmassa on lukuisia ilmaisia harrastuksia. Miksi niistäkin pitää maksaa?! Ja meillä ainakin matkustaminen on koko perheen "harrastus" myös. *sama joka asuu surkeassa mummonmökissään 400€/kk* [/quote] Sä olet se sama joka taannoinen kertoi kuinka hänen lapset harrastaa vaikka mitä ilamiseksi ja kun tarkemmin rupesi selvittämään niin niiden "harrastukset" oli kaduilla maleksiminen poikaporukalla. [/quote] Niin muuten on! Sama tapaus jonka mielestä koko Suomi voi asua kuten he. [/quote]no enpä varmana ole. Meillä siis kaksivuotias tyttö ja pojat 5 ja 6. Eivät maleksi vielä missään. Meillä ulkoillaan ja leikitään porukalla. Koko talvi ollaan käyty luistelemassa monta kertaa viikossa. Lisäksi keksitään vaikka ja mitä, rakennellaan majoja metsiin jne. Ihan ilmaista on. Kansalaisopiston tarjonta on aika pieni täällä ja joskus lapset on jotain kokeilleet, mutta viihtyvät paremmin omassa pihassa. En näe tässä ongelmaa. Tehdään perheenä muutenkin paljon. Ja kuten sanoin, en valita muiden valinnoista, mulle riittää vanha talo ja vanha auto, eikä se ole multa pois jos joku toinen viihtyy kaupungissa uudessa talossa ja haluaa ajaa uudella autolla. Kustannukset tietysti sen mukaan. [/quote] Voi kulta pieni. Sun lapset on vielä pieniä, ja menot sen mukaisia. Jos asut maalla niin sun pojilla on kohta mopoikä, kortti maksaa noin 600e per poika. Siihen päälle mopo + bensat. Vai miten ajattelit että teinit kulkevat? Niille ei löydy enää vaatetta kirppareilta, niistä maksaa Euroopan matkoilla aikuisen hinnan jne. t. toinen maalla asuva [/quote] Voi kulta pieni toinen siellä. Kysyttiin tämän hetken tilannetta. En ole sanonut että meidän tulot näin riittää hamaan loppuun saakka. Ja kulta pieni rakas, kyllä minäkin aion töihin lähteä kun lapset vähän kasvaa. Lisäksi opetan poikani hankkimaan itse rahansa mopoon ja bensoihin. Että lässyn lässyn. [/quote] Ihanko totta, mille alalle mennään tosta vaan töihin? Vai onko sulla vakipaikka odottamassa? Mistä ne lapset tienaa rahansa mopoon yms. jos töitä ei teinille ole. Älä laske kaikkea sen varaan, "et mä sit teen näin". Elämä ei aina mene niin. [/quote] no en laskemaan, mutta ei nyt aina tarvi olla niin pessimistinenkään. Lapset saavat varmasti töitä, kun eivät ole mitään räkänokkia joilla pitäs ekana kesätyönä olla joku siisti sisähomma. Mielellään tietokoneen pelaaminen. Ja ei, mulla ei ole vakipaikkaa odottamassa, mutta uskon sellaisen saavani hyvinkin helposti. Työni ei ole tähtitiedettä eikä siitä makseta sen mukaista palkkaa, mutta olen työssäni hyvä ja saan siitä palkkaa. Lisäksi mieheni opiskelee ja hänen tulonsa tulevat muutaman vuoden kuluttua nousemaan huomattavasti. Mutta ketjussa kysyttiin, miten pärjäämme NYT ja hyvin pärjätään. Ja reissataan. Tultiin lasten kanssa juuri kahden viikon lomalta Unkarista ja toukokuussa lähdemme mieheni kanssa Amerikkaan. Oli se sun mielestä kuinka mahdotonta tajuta tai ei. [/quote] Ei se ole mahdoton tajuta. Mutta saattaa se ihmetyttää miten noilla tuloilla matkustetaan esim. Amerikkaan. Onhan teillä luottokorti molemmilla kun lähdette reissuun? [/quote] on. Sen kerroin jo tuolla aiemmin. Meidän 8 päivän matka LA:han maksoi 900€ menopaluu lennot. Ei tuo nyt niin sairas summa ole. Majoitutaan edullisesti, koska hotellissa emme kuitenkaan vietä juurikaan aikaa. Nautimme säästä, maisemista ja toisistamme (ilmaisia) ja shoppailemme sitten sen mukaan kuin silloin on matkabudjetiksi kertynyt!:) [/quote] Jos toi on 2 hengen hinta niin tosi halvat saitte. Mukavaa reissua! [/quote] Kiitos! Kun näiden lomienkin kanssa jaksaa nähdä vaivaa ja puljata niin edullisesti saa. Ja nytkin lentoaika on kokonaisuudessaan vaan 16h, yhdellä nopealla vauhdilla. Eli ei senkään puoleen tarvi tinkiä mistään. Kaikkea kannattaa verrata ja ne vakuutukset esim kilpailuttaa. Aina tulee halvempi tarjous seuraavasta yhtiöstä;)
[/quote]
Kilpailuttamine kannattaa, voi myös huomata että oma yhtiö on edullisin. Näin kävi vakuutusten kanssa. Oma oli 20e kalliimpi kuin edullisin, mutta eipä kannata vaihtaa kun meillä on voimassa sellainen ehtokohta että omavastuuta ei mene jos vahingon summa on enemmän kuin omavastuu. Mieluusti maksan tuosta 20e vuodessa. Missään muussa vakuutuslafkassa ei ois saatu tota sovittua.
Heh, kumpikin opiskellaan. Osa-aikaiset palkkatulot yht. 700-1300 e/kk + opintotuet 500 e/naama/kuukausi. Kesällä ei opintotukea. Tänä vuonna ei matkusteta. Muuten pärjäämme hyvin.
Bruttotulot yht. 3200e, asuntolainaa 130 000e 2 lasta, hyvin pärjätään. Ei lomailla särkänniemeä ja mökkiä kauemmas. Syödään pihviä ja luomua, kaikkea on tarpeeksi jos ei liikaa.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:00"]Mä lähden purkamaan tuloja tästä näkökulmasta: kuuden hengen talous (neljä lasta), ruokaan ja muihin taloustarvikkeisiin ja hygieniatuotteisiin menee kuukaudessa 1300€, "laskuihin" 1100€, (nämä laskut pitää sisällään seuraavia: auton osamaksu ja vakuutus, bensakulut, netti ja puhelinliittymät sekä maksullinen tv-kanava, luottokortin lyhennys 400€/kk jota käytetään enimmäkseen matkoihin), asumismenot 1700€/kk (sisältää sähkön, veden ja kotivakuutuksen eli kaikki mitä asumiseen menee) julkisen liikenteen käyttö n. 120€/kk. Eli äkkiseltään laskettuna perheemme tarvitsee n. 4620€ kuukausittaisiin kuluihin. Mitään erityisen turhaa tuossa ei ole muuta kun ehkä tuo summa mitä maksamme lomamatkoja varten.
Sitten lisäksi tietenkin menee rahaa vielä vaatteisiin, kenkiin ja henkilökohtaisiin menoihin muutamia satasia. Vaikea sanoa paljon kun summa vaihtelee kuukausittainkin niin paljon enkä ole pitänyt kirjaa. Mutta tällaiseen elintasoon mitä me elämme, mikä ei ole mitään luxusta mielestäni saa menemään n.5200 nettotulot ihan kepeästi eikä mitään säästöön jää. Huom! puhuin siis nettotulosita. Viidentonnin bruttotuloilla emme voisi elää näin.
[/quote]Ai ei mitään turhaa? Ensinnäkin laskelmastasi tulee 4220€ eikä 4620€. Ja tuosta kun tiputetaan ensin ne kaksi turhaa jotka sanoit, eli luottokortti ja kanavapaketti, niin ollaan suurinpiirtein 3750€/kk. Ja todennäköisesti teillä muutakin turhaa siellä on mistä et kertonut.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 13:02"]
Meillä noin 5500 e. Molemmat töissä. Neljä lasta, joista vanhimmat harrastavat ja nuorimmatkin kohta. Talolaina ja yksi auto. Lainaa yhteensä tällä hetkellä alle 100 000. Käydään kylpylässä, elokuvissa, hotellilomilla ja risteilyillä, mutta ei olla toistaiseksi käyty etelänmatkoilla, suunnitelmissa sekin kyllä. Lapsille ostetaan kaikki tarvittava ja muutakin, mutta kieltämättä omista menoista ja kuluista tulee tingittyä.
[/quote]
Enemän kuvaisi teidän tilannetta se jos kertoisit esim. paljon menee asumiskuluihin kuukaudessa? Onko auto maksettu vai onko autolainaa vielä jne.. Nettopalkan voi suunnilleen päätellä brutosta mutta summat mitä ihmiset käyttävät asumiseen tai autoiluun on hyvin erilaisia. Kun tietää nettotulot miinus asumiskulut tai muut isot lainat kuten autolainat voi tietää paljon perheelle jää siihen kulutukseen kuten ruokaan, vaatteisiin, matkusteluun ja voi verrata omaan tilanteeseen.