Miten kannustaa köyhiä lapsia jouluna, kun eivät saa yhtä yltäkylläistä joulua kuin rikkaat lapset?
Kommentit (55)
Ei rikkaissa perheissä välttämättä ole mitään lahjasadetta jouluna, kaikki tarpeellinen ja vähän tarpeettomampi ostetaan lapsille almanakkaa katsomatta.
Olen hyvätuloinen, mutta lapseni arvostavat itsetehtyjä lahjoja jouluna. Niitä kun ei voi rahalla ostaa. Tekevät myös itse lahjoja minulle ja ovat minustakin parhaita lahjoja :) Myönnän kuitenkin, että usein salaa toivon, että voisin lahjat törsäämällä hoitaa :D
mun faija 90 luvulla huiteli nahka vyöllä oikein kunnolla. muistan kun hän kuiskas eräänä päivänä mun korvaan "hyvää joulua" ja sinä päivänä en saanut vyöstä ja joulun lämpö valtasi sydämeni. oli aika vekkuli isä kulta sillä säästettiin iso omaisuus laman alla.
Vierailija kirjoitti:
Ei rikkaissa perheissä välttämättä ole mitään lahjasadetta jouluna, kaikki tarpeellinen ja vähän tarpeettomampi ostetaan lapsille almanakkaa katsomatta.
Olen hyvätuloinen, mutta lapseni arvostavat itsetehtyjä lahjoja jouluna. Niitä kun ei voi rahalla ostaa. Tekevät myös itse lahjoja minulle ja ovat minustakin parhaita lahjoja :) Myönnän kuitenkin, että usein salaa toivon, että voisin lahjat törsäämällä hoitaa :D
Totta, varakkaissa perheissä ostetaan muulloinkin kuin jouluna. Köyhissä ei edes jouluna.
Mieti, meniköhän sulla hiukan nyt ketjun pointti ohi?
En tunne yhtään rikasta lasta. Joitain vanhempia kyllä 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhää lasta voi motivoida menestykseen, kun hän näkee, millaisen joulun paremmat perheet saavat. Vanhempien kannattaa tukea lasta hänen pyrkimyksissään järjestää aikanaan omille lapsilleen yltäkylläiset juhlat.
Mistä ne köyhät lapset tietää,mimmoista rikkaiden lapsilla on Joulut? Lähikasvattajassa paljon vikaa jos omat lapset kadehtii muiden jouluja. 12 k oli aikaa tehdä paketeja köyhän perheen lähikasvattaja jouluksi lapsille. Mikä esti kerää tyhjiä puloja ,tölkejä? 1 vuosi oli aikaa.Säästää pantti rahat jouluun.Omat valinat ratkaisee mihin rahansa käytää.Vuosi köyhä olisi voinnut ilmaiset ruuat hakee ruoka kassi jonosta. Sitäkin rahaa säätynyt.Vai eikö kinostannut 3-4h, seistä auringon paahtessa. vesisatessa ja pakkasessa 1000 muun köyhän kanssa?
Mikä oletus tämä on, että pulloja ja tölkkejä keräämällä saa merkittävän määrän rahaa? Itse olen kerännyt jokaisen pullon ja tölkin, jonka olen löytänyt, ja koko vuoden saldo on ollut alle 2 euroa. Perheellisenä en voi mennä nuorison bileiltoina jahtaamaan heidän pullojaan, ja vaikka voisinkin, niin ihan hirveän monta kassillista tuskin saisin kannettua kotiin. Varmaan kolme muovikassillista saisi kumpaankin käteen, mutta eipä siitäkään ihan hirveän suurta tienestiä tulisi. Jos bussiliput joutuisi maksamaan, ei välttämättä jäisi mitään käteen. Veikkaan, että monella mulla vähän sama. Niin joo, ja en ole itse köyhä, eli ei tarvitse tulla nyt siitä näkökulmasta kommentoimaan.
Miksi muuten köyhien pitäisi seistä 3-4 tuntia jonottamassa avustusruokakassia, jonka sisältö voi olla ihan mitä vain? Tuo ruuanjakelu pitäisi järjestää jotenkin ihmisarvoa ja yksityisyyttä kunnioittavalla tavalla. Jonoista pitäisi oikeasti päästä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Eivät varakkaiden vanhempien lapsetkaan usein saa toivomiansa lahjoja, jos ne ovat vanhempien mielestä turhia.
Niin ei riitä lapsella vielä käsityskykyä tajuamaan, että se sijoituksilla hankittu omaisuus ja muhkea osakesalkku annetaan sitten joskus myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Köyhää lasta voi motivoida menestykseen, kun hän näkee, millaisen joulun paremmat perheet saavat. Vanhempien kannattaa tukea lasta hänen pyrkimyksissään järjestää aikanaan omille lapsilleen yltäkylläiset juhlat.
Millaisen joulun paremmat perheet siis saavat?
Vierailija kirjoitti:
Paremmat perheet? Ei kukaan ole toistaan parempi. Yltäkylläinen joulu? Miksi, vähempikin riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ne köyhät lapset tietää,mimmoista rikkaiden lapsilla on Joulut? Lähikasvattajassa paljon vikaa jos omat lapset kadehtii muiden jouluja. 12 k oli aikaa tehdä paketeja köyhän perheen lähikasvattaja jouluksi lapsille. Mikä esti kerää tyhjiä puloja ,tölkejä? 1 vuosi oli aikaa.Säästää pantti rahat jouluun.Omat valinat ratkaisee mihin rahansa käytää.Vuosi köyhä olisi voinnut ilmaiset ruuat hakee ruoka kassi jonosta. Sitäkin rahaa säätynyt.Vai eikö kinostannut 3-4h, seistä auringon paahtessa. vesisatessa ja pakkasessa 1000 muun köyhän kanssa?
Enpä ole nähnyt koskaan kylänraitilla tyhjiä pulloja. Ruokajonoa ei ole ollut koskaan. Tänä vuonna jaettiin jotain ruoka-avustuksia yhtenä päivänä mutta nekin oli 30km päässä.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Aikuisuuteni joulusta ei ole puuttunut mitään muuta kuin alkoholi ja riitely. Toisaalta ärsyttää että jälkikasvu pitää meidän jouluilua itsestään selvänä ja että kaikilla on samanlaista.
Enpä ole viitsinyt mainita omistani. Vieläkin sapettaa se, että ns inttiä varten säästämäni rahat annoin höllämielisyyttäni "viimeistä yhteistä joulua varten" vanhemmilleni kun lupasivat maksaa. Kurkusta alas kaikki ja 11 kk aikana sain takaisin 5000 markasta 500...
Vierailija kirjoitti:
"Ja jos ei oikeasti ole rahaa ostaa yhtään lahjaa, niin sitten jonkun suoratoistopalvelun ilmaiskuukausi käyttöön ja voi viettää aikaa yhdessä katsoen elokuvia pyhien aikana, poppareiden ja pipareiden kera."
Eivätkö kaikki suoratoistopalvelut vaadi luottokortin? 🤔 Kaikilla ihmisillä ei välttämättä ole.
Mikä tahansa pankkikortti riittää, myös Visa Electron. Tilaus katkeaa, jos tilillä ei ole katetta maksupäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät varakkaiden vanhempien lapsetkaan usein saa toivomiansa lahjoja, jos ne ovat vanhempien mielestä turhia.
On se varakkaan perheen lapsen joulu silti erilainen. Ei ole syyllisyyttä siitä, että toivoisi lahjoja vaikka ei ole varaa. Kuitenkin saa kivoja lahjoja, vaikka ei sitä vanhempien mielestä turhaa. Ei ole pulaa ruoasta tai herkuista.
Ihan vuoden ympäri keskiverto varakkaan perheen lapsen elämästä puuttuu sellainen ahdistus rahojen loppumisesta ja köyhyydestä, vaikka ei saisikaan kaikkea mitä haluaa. Ei näitä voi mielestäni mitenkään verrata.
- Varakkaan perheen äiti
Miksi ajattelet, että pienituloisen perheen lapsi tuntisi syyllisyyttä lahjoistaan? Eivät lapset noin ajattele, ellei heitä ole erikseen syyllistetty. Ei moni köyhän perheen lapsi niin tietoinen perheen rahatilanteesta edes ole, että tuntisi "ahdistusta rahojen loppumisesta ja köyhyydestä". Tuo kirjoituksesi kuulostaa juuri sellaiselta kurjuudella mässäilyltä, jota osa tykkää harrastaa.
Suomessa toki on todella pahoissa talousvaikeuksissa olevia ihmisiä, mutta jos puhutaan ihan vain vaikka toimeentulotuella elävästä perheestä, jolla ei ole velkaa tms, niin on ihan mahdollista järjestää joulu, jossa perheen köyhyys ei sinänsö näy lapsille. Etenkin alle kouluikäisille löytää helposti lahjoja vaikka kirppikseltä, ja toisaalta on helppo löytää halpoja lahjoja, jotka ovat lapsen mieleen, koska ne ovat vaikkapa Muumi- tai Frozen-teemaisia (jos ne ovat sitä, mistä lapsi tykkää). Ja perinteisissä jouluruuissahan on aika halpoja ruokia, kuten riisipuuro ja laatikot, eikä piparit ja joulutortutkaan maltaita maksa. lapsi ei tajua sitä, jos kotiin ostetut joulusuklaat ovat halpoja markettirasioita eikä jotain fiinejä suklaita pikkupuodista. Joulukoristeita on maailmassa suorastaan liikaa, mikä tarkoittaa sitä, että niitä saa jostain seurakuntien kirppiksiltä pilkkahinnalla - etenkin silloin, kun ei ole joulusesonki. Ja sittenhän jatkossa kaikkina jouluina on koristeet valmiina.
On varakkaita, joilla on kiva joulu, ja on varakkaita, joilla on ankea tai jännitteinen joulu. Sama pätee pienituloisiin ja köyhiin. Joillain on kivaa, joillain ankeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on ihmeellinen ajatusmaailma. Meillä joulu on ensisijaisesti yhdessäolon aikaa. Ennen joulua siivotaan yhdessä ja koristellaan koti. Askartelen lasten kanssa itse koristeita, leivotaan ja lauletaan joululauluja. Käydään pulkkamäessä ja luistellaan. Jouluruoat ovat halpoja ja helppoja valmistaa itse. Perunat, punajuuret, porkkana ja riisi eivät paljoa maksa. Niillä pääsee jo jouluruoissa pitkälle. Aattona lämmitetään sauna ja iskä heittää pukin vaatteet niskaan. Lapset ovat saaneet toivoa joululahjoja, mutta itse ainakin sanon lapsille, että pukki ei voi tuoda kaikkia lahjatoiveita, koska muutkin lapset toivovat lahjoja. Ihmeellinen ajatus, että jouluna pitäisi toteuttaa kaikki lasten toiveet. Ei todellakaan! Muutama kiva lahja riittää! Ja nekin on usein ostettu jo syys-lokakuussa. Me aikuiset emme osta toisillemme lahjoja lainkaan, vaan keskitymme nauttimaan joulun tunnelmasta. Ja alkoholia ei meillä käytetä jouluna. Joulu on yhdessäolon ja rauhoittumisen aikaa.
Kyllä se joulu on varakkaallakin ensisijaisesti yhdessäolon aikaa ja rentoutumista. Minkä lisäksi nautitaan laatuviinejä ja calvadosta, shampanjaa alkukalojen ja mädin kera, hyviä juustoja, oliiveja, jälkiruuaksi mousseja ja kakkuja. Totta kai hyvä, jos köyhä tykkää lanttulaatikosta ja pitää riisipuuroa juhlaruokana, meillä ei pidetä, vaan arkiruokana.
No, mulla on onneksi vara järkätä juuri sellainen herkuttelujoulu kuin haluan. Parikymppisille lapsille ostin toiselle uuden iphonen rikkoutuneen tilalle, toiselle hyvän uuden television, koska muutti juuri omaan kämppään ja sen tarvitsi. Lisäksi molemmille uudet parin sadan euron langattomat kuulokkeet ja pari pikkulahjaa. Mikään ei ollut krääsää, vaan aivan käyttöö menevää tarvekalua, tosin laadukkaampaa sellaista. Lahjoihin meni yli pari tonnia.
Joten ei, ei tarvitse olla outo tai haalia turhaa tavaraa ja silti saa jouluun menemään rahaa ihan vaan koska tykkää ERI ruuista ja jutuista kuin sinä.
Tässä ketjussa puhuttiin lasten joulusta, ja veikkaanpa, että valtaosa lapsista ei osaa arvostaa laatuviineja ja calvadosta, samppanjaa (huom! kieliopillisesti oikein kirjoitusmuoto on tosiaan samppanja eikä shampanja - mutta ei se haittaa, moni tekee tuon saman virheen kuin sinä, jos asia ei ole itselle niin tuttu), alkukaloja ja mätiä, iso osa lapsista ei oikein arvosta niitä juustojakaan.
Sana ”kannustaa” ei oikein istu tähän asiayhteyteen.
Miksi hänen pitäisi kaltaisillesi p-päille tivaajille vastata? Kannustaminen tarkoittaa rohkaisemista ja innostamista, asia käsiteltiin jo ketjun alkupäässä. Lukisit ketjua.
Minusta kaikki lapset tarvitsevat kannustamista: olet arvokas, olet rakas, sinusta on vaikka mihin.
Erityisen tarpeen kannustaminen on silloin, kun yhteiskunta/olosuhteet painavat lasta. Eli juuri esimerkiksi silloin, kun koulussa kaverit kertoilevat joulun ulkomaanlomistaan ja saamistaan kalliista lahjoista ja omassa kodissa ainoa, mihin on vuodesta toiseen varaa on kirpparipaita, suklaalevy ja tennissukat. Aina ei edes niitä.
Että vaikka koti on köyhä, se ei lapsen arvoa ja mahdollisuuksia nitistä. Kyllä se on kannustamista.