Lumisade osoitti sähköauton käyttökelvottomuuden Pohjolan olosuhteissa
"Göteborgin ohikulkevalla E6-moottoritielle on syntynyt massiivisia autojonoja, koska esimerkiksi rekat eivät pääse isompia nousuja ylös ja motarin liikenne on pysähtynyt useissa paikoissa.
Mitäpä sitä ihminen tekee keskellä moottoritieruuhkaa talvipakkasella, jossa liikenne seisoo kaikkiin suuntiin eikä autolla pääse yksinkertaisesti eteen eikä taakse? Lämmittää tietenkin autoa, kuuntelee radiosta musiikkia ja lataa kännykän akkua.
Tästä on seurannut se, että kymmenistä sähköautoista on loppunut akku. Kun akku on loppu, niin sähköauto pitää hinata pois lähimmälle tolpalle. Ihmiset ovat hylänneet motarin pientareille kymmeniä sähköautoja ja jatkaneet matkaa kävellen."
Kommentit (107)
Linkki, korvatkaa siis piste
https://pt-media(piste)org/2021/12/02/lumisade-osoitti-sahkoauton-kaytt…
Vierailija kirjoitti:
Joo, bensa ei lopu
Bensa riittää paaaaljon pidempään jos seisoo paikallaan tyhjäkäynnillä autoa lämmittäen. Sähköauton akkua lämmitys tyhjentää erittäin nopeasti.
Tuossahan koko ongelman aiheutti polttomoottorikäyttöiset rekat tukkimalla liikenteen.
(en ole mikään sähköautojen kannattaja kuitenkaan itse)
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan koko ongelman aiheutti polttomoottorikäyttöiset rekat tukkimalla liikenteen.
(en ole mikään sähköautojen kannattaja kuitenkaan itse)
Ei se rekan käyttövoimasta johdu että jäävät jumiin auraamattomille rampeille
No sähköautossa ja jopa lataushybridissä on omat pikku ongelmansa ja rajoituksensa ja niistä on hyvä olla selvillä. Me ostettiin lataushybridi ja säälittää kohta autokoulusta valmistuva lapsi ja puoliso, kummatkaan eivät tykkää näperrellä auton pikku katkaisimien ja valikkopohjaisten latausmoodien ja ajotilavalitsimien kanssa. Mutta onneksi hybridi haluttaessa toimii ilmankin: konetta kun käynnistää, niin auto on rauhallisessa eco-ajotilassa ja akkua käytellään sen verran kuin sitä on. MInä sitten laittelen auton liekaan ja varmistan että akkua riittää.
Vierailija kirjoitti:
Joo, bensa ei lopu
Bensa vie yleensä sen litran/h tyhjäkäynnillä. Jos tankisa esim 15l jäljellä, siinä odottaa vaikka 15 tuntia.
Sähköautossa pelkkä lämmitys voi viedä 5kW/h pakkasessa, jos 80kWh akusta jäljellä esim 25% (20kWh), akku on tyhjä 4 tunnin jälkeen.
Eli tyypillisellä neljäsosalla jäljellä "tankissa", bensa käy 15h, sähkö 4h.
Jos jää kymmeneksi tunniksi jumiin niin varmaan siinä akku tyhjenee. Minusta se liikenekaaos on se ongelma, eikä akun kesto.
Vierailija kirjoitti:
Joo, bensa ei lopu
Bensaa voi kantaa kanisterilla paikalle vaikka litran kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, bensa ei lopu
Bensa vie yleensä sen litran/h tyhjäkäynnillä. Jos tankisa esim 15l jäljellä, siinä odottaa vaikka 15 tuntia.
Sähköautossa pelkkä lämmitys voi viedä 5kW/h pakkasessa, jos 80kWh akusta jäljellä esim 25% (20kWh), akku on tyhjä 4 tunnin jälkeen.
Eli tyypillisellä neljäsosalla jäljellä "tankissa", bensa käy 15h, sähkö 4h.
Sähkösaunaa lämmitetään tuollaisella tyypillisesti tuollaisella teholla. Onko ajatuksena ottaa löylyt odotellessa?
Sähköautoissa käytetään yleensä lämpöpumppua joka vielä moninkertaistaa lämmitystehon. Nimenomaan sähkön säästämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Joo, bensa ei lopu
Bensa vaan kestää monta kertaa kauemmin siellä tankissa.'
Sitäpaitti ainakin meilää täällä pohjoisessa useimmilla on varakanisteri takaboxissa.
Onko sulla sähköautossa 500 kiloa painava vara-akku?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, bensa ei lopu
Bensa vie yleensä sen litran/h tyhjäkäynnillä. Jos tankisa esim 15l jäljellä, siinä odottaa vaikka 15 tuntia.
Sähköautossa pelkkä lämmitys voi viedä 5kW/h pakkasessa, jos 80kWh akusta jäljellä esim 25% (20kWh), akku on tyhjä 4 tunnin jälkeen.
Eli tyypillisellä neljäsosalla jäljellä "tankissa", bensa käy 15h, sähkö 4h.
Sähkösaunaa lämmitetään tuollaisella tyypillisesti tuollaisella teholla. Onko ajatuksena ottaa löylyt odotellessa?
Sähköautoissa käytetään yleensä lämpöpumppua joka vielä moninkertaistaa lämmitystehon. Nimenomaan sähkön säästämiseksi.
Tarpeeksi kylmä niin ei lämpöpumpulla tee mitään vaan pitää sähkövastuksilla lämmittää. Toiseksi, sähköä kuluu autossa muuhunkin kuin lämmitykseen jos kaikki järjestelmät käynnissä.
Tämä on myös hyvä muistutus, että ei kannata ajaa liian tyhjällä tankilla, yllättäviä tilanteita voi aina tulla, myös kesällä ja ruuhka-aikojen ulkopuolella.
Hyvä esimerkki myös taas uudesta sähköautojen haasteesta ja kehitystä tarvitaan.
Kaikkitietävien pohjoismaalaisten kannattaisi alkaa noudattaa amerikkalaisten autoilijoiden talvisurvival-keinoja, koska täällä ollaan todellisuudessa hyvin vieraantuneita talviolosuhteiden armoille jäämisessä.
Eli autoon tällaisten tilanteiden varalle:
- aina tankki/akku vähintään puolillaan
- lämmintä vaatetta (takki, pipo, talvikengät, huopa)
- ruokaa ja juomaa, jonkinlainen retkikeitin ja tulentekovälineet
Hirvittää suorastaan ajatella Suomessakin insinöörejä ja "asiantuntijoita" vaeltamassa lumimyrskyssä Kehä ykkösellä pikkukengissä ja pillifarkuissa paljain päin, kun Tesla on jättänyt tielle tai Volvosta tankki tyhjä.
Hyvin riittää sähköautossa virtaa. Yllättävän hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Jos jää kymmeneksi tunniksi jumiin niin varmaan siinä akku tyhjenee. Minusta se liikenekaaos on se ongelma, eikä akun kesto.
Polttomoottoriautoille tuo ei ole ongelma. Mutta sähköautoille on, ne menee kokoajan kriittisen energiamäärän rajoilla.
Täysin sopimaton pohjoisiin olosuhteisiin, jos mihinkään lelupatteriautot.
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan koko ongelman aiheutti polttomoottorikäyttöiset rekat tukkimalla liikenteen.
(en ole mikään sähköautojen kannattaja kuitenkaan itse)
Totta mutta syyllä ei liene väliä jos jää tienvarteen autonsa kanssa, siis että oliko se rekka vai peura vai peräänajo tai tehoratsia tai mikä tahansa, joka liikenteen pysäytti.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkitietävien pohjoismaalaisten kannattaisi alkaa noudattaa amerikkalaisten autoilijoiden talvisurvival-keinoja, koska täällä ollaan todellisuudessa hyvin vieraantuneita talviolosuhteiden armoille jäämisessä.
Eli autoon tällaisten tilanteiden varalle:
- aina tankki/akku vähintään puolillaan
- lämmintä vaatetta (takki, pipo, talvikengät, huopa)
- ruokaa ja juomaa, jonkinlainen retkikeitin ja tulentekovälineet
Hirvittää suorastaan ajatella Suomessakin insinöörejä ja "asiantuntijoita" vaeltamassa lumimyrskyssä Kehä ykkösellä pikkukengissä ja pillifarkuissa paljain päin, kun Tesla on jättänyt tielle tai Volvosta tankki tyhjä.
Täysin samaa mieltä. Täällä pohjoisessa varustaudutaan. Eikä ajeta sähköautoilla muutenkaan.
Sähköauto on tuote pullamössösukupolvelle.
Vierailija kirjoitti:
Jos jää kymmeneksi tunniksi jumiin niin varmaan siinä akku tyhjenee. Minusta se liikenekaaos on se ongelma, eikä akun kesto.
Niin?
Tyhmä. Kaaoksia tulee silloin kun olosuhteet ylittävät kestokyvyn. Silloinkin pitää pärjätä.
Eli jos sinulla on sähköauto, ajelet vain kesällä kauniilla ilmalla.
Hienoa!
Linkki vielä unohtui https://pt-media.org/2021/12/02/lumisade-osoitti-sahkoauton-kayttokelvo…