Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

16-vuotias sairas tyttö käännytettiin sairaalasta - sairaalan versio

Vierailija
03.03.2015 |

Muistanette tämän http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1424859868675.html tapauksen jossa sairas 16-vuotias tyttö oli omien sanojensa mukaan käännytetty pois sairaalsta, yksin, rahattomana ja ilman kotiavaimia. Tytön äiti syytti sairaalaa edesvastuuttomasta heittellejätöstä. And so on.

No, nytpä on sitten sairaalassa tapaus käyty läpi ja ihan eri kuva asiasta tulee esille. Jotenkin olen taipuvainen uskomaan enemmän tätä sairaalan selvitystä asiasta kuin näitä ihmisiä jotka ottavat yhteyttä iltapäivälehtiin paheksuakseen eri asioita. (Sen sijaan, että selvittäisivät asiat asianosaisten tahojen kanssa). Jotenkin tuo uhrimeininki ja itsestään uhrin tekeminen rasittaa.

Tytölle tehtiin hoidontarpeen arviointi. Kokenut hoitaja arvioi konsultoituaan päivystävää lääkäriä, ettei hoidon tarvetta ole. Tyttö informoi välittömästi läheisiään soittamalla, ettei hoidon tarvetta ollut, Päivä kertoo.

Tyttö kertoi joutuneensa lähtemään sairaalasta yöllä. Hoitajan selvityksestä käy kuitenkin ilmi, että toisin kuin aiemmin uutisoitiin, tytölle tarjottiin mahdollisuutta jäädä odottamaan vanhempien tuloa sairaalaan, Päivä kertoo.

– Hänelle tarjottiin mahdollisuutta jäädä yksikköön odottamaan vanhempien tuloa. Hän ei halunnut jäädä odottamaan moneksi tunniksi vanhempiaan, sillä hänellä on asunto täällä (Tampereella). Keskustelussa kävi ilmi, ettei tytöllä ole avaimia asunnolleen. Hän etsi huoltoyhtiön tiedot taloyhtiön nettisivulta. Kun hänellä ei ollut rahaa, hoitaja opasti hänet Taysin automaatille. Kun tyttö mietti, että millä hän menee kotiin, hoitaja ehdotti, että hän voisi tilata tytölle taksin. Tyttö ei halunnut taksia vaan halusi mennä bussilla ja hoitaja auttoi selvittämään aikataulun, ja mistä bussi menee. Tytölle neuvottiin kulku 150 metrin päässä olevalle bussipysäkille.

Hoitaja on toiminut tilanteessa aivan oikein, Päivä toteaa. Hoitaja arvioi tytön tilannetta reilu puoli tuntia. 

– Hänellä olisi ollut täysi oikeus ja mahdollisuus jäädä odottamaan vanhempien saapumista Acutan tiloihin. Hän ei missään vaiheessa ilmaissut haluavansa tätä ja toimi itse aktiivisesti kotiutumisensa puolesta, Päivä kertoo hoitajan selvityksen pohjalta. 

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1425363731275.html?pos=ok-nln

Kommentit (107)

Vierailija
81/107 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei aina ole kultaa, mikä kiiltää.

Tyttö sai oman 15min kuuluisuudesa. 

Vierailija
82/107 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin uskon sairaalan versioon. Jos on käynyt Taysissa, tietää, ettei sieltä mihinkään ulos heitetä. Senkus jää penkille istumaan ja odottamaan. Itsekin olen siellä odotellut kyytiä vaikka kuinka kauan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/107 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 21:59"]

Jos on käynyt Taysissa, tietää, ettei sieltä mihinkään ulos heitetä. Senkus jää penkille istumaan ja odottamaan. 

[/quote]

Aivan. Ja jos on kerta ollut kovat mahakivut ja kuumetta, niin ihmetellä täytyy, että on siinä kunnossa edes ollut kykeneväinen ja halunnut lähteä bussilla kotiin.

Vierailija
84/107 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää nämä ihmiset jotka puhuvat ihan puutaheinää kaiken kansan edessä. Eikö käy mielessä, että noin isojen otsikoiden jälkeen vastapuoli haluaa kertoa kuinka asiat oikeasti meni?

Vierailija
85/107 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin jäänyt tietenkin odottamaan enkä lähtenyt siihen aikaan mihinkään.

Vierailija
86/107 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret on usein tuollaisia, että ovat olevinaan aikuisia, mutta haluaisivat huolenpitoa kuin lapset. On tosi vaikea sitten tietää, miten toinen pärjää, jos vaikuttaa pärjäävältä. Nuorelle sh:n 30min keskusteluapua voi olla itsestäänselvyys, kun ei tajua, että oma napa ei ole se kaikkein kiireellisin.

Vierailija
87/107 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinit ovat ailahtelevaisia ja tuokin tyttö on puhunut mitä sattuu.

Vierailija
88/107 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa varmasti joo mutta olen mä kyllä huomannut, minkälainen kollegiaalisuus vallitsee sairaalassa.... 

Vierailija
89/107 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ettekai te nyt usko sairaalan julkisuuteen suoltamaa paskaa?!

Vierailija
90/107 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 22:17"]

Ihmetyttää nämä ihmiset jotka puhuvat ihan puutaheinää kaiken kansan edessä. Eikö käy mielessä, että noin isojen otsikoiden jälkeen vastapuoli haluaa kertoa kuinka asiat oikeasti meni?

[/quote]

Se on vaan kiva leikkiä martyyria ja saada se 15 minuutin kuuluisuus

Vierailija
91/107 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 22:39"]No ettekai te nyt usko sairaalan julkisuuteen suoltamaa paskaa?!
[/quote]

Ei siellä ole sellaista tilannetta, jossa joku saattaisi ovelle ja käskisi lähtemään. Ei sellaisia henkilöitäkään. Ei ne hoitajat ja lääkärit tule vastaanottohuoneista saatille. Eikä luukun hoitajat ihmisille sinne penkeille huutele. En uskonut koko juttua alunperinkään.

Vierailija
92/107 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkin sitten ainoa joka ei usko sairaalan versiota. Onhan tuossa ollut hoitajalla aikaa keksiä oma versionsa, kun vasta loman jälkeen tapahtumasta on kyselty. Eihän tietenkään sairaalasta voida myöntää, että olisivat tehneet jotain väärin, mainehan siinä menisi. Sitäpaitsi tuo selitys on ihan liian yksityiskohtainen, jotta olisi uskottava. Just sellainen harjoiteltu kertomus. Se tytön kertomus oli siitä syystä uskottavampi, kun ei siinä ihan joka pientä juttua ollut selvitelty. Sellainen selkeä ja pelkistetty. Mutta eihän täällä oikeastaan kukaan koskaan usko muita kuin virallisia tahoja. Ei ihme, että menette provoihinkin mukaan, kun ette huomaa satuilua ja selittelyä...

Vierailija
93/107 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hoitoalalla ja nykyään omaisten ja potilaidenkin suusta vähintään joka toinen päivä uhkailuja medialla. Jotenkin mennyt maku koko touhusta etten jaksa enää välittää ja keskityn vain tekemään työni huolella. Kai luulevat saavansa jotain ekstrakohtelua tällä pelottelun yrityksellä.

Vierailija
94/107 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen kyllä, että se on ollut vanhempien tai jonkun kolammen osapuolen juttu. Tyttö on kertonut menneesä bussilla ja odottaneensa ovenavausta. Joku muu on sitten lisännut mielikuvituksessaan loput. some on täynnä ruollaisia juttuja. Esim. mitä sosiaalitoimisto maksaa kennellekin. Kaikki on kolmannen osapuolen "tietoja"

Vierailija
95/107 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tämä haiskahti pahasti alun alkaen.

Vierailija
96/107 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kipuista ja kuumeista tyttoa ei hoidettu?

Vierailija
97/107 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 22:45"]

Sitäpaitsi tuo selitys on ihan liian yksityiskohtainen, jotta olisi uskottava. Just sellainen harjoiteltu kertomus. Se tytön kertomus oli siitä syystä uskottavampi, kun ei siinä ihan joka pientä juttua ollut selvitelty. Sellainen selkeä ja pelkistetty. [/quote]

Et sitten tainnut lukea sitä tytön versiota tuosta linkistä? Koska siinäkin oli kyllä yksityiskohtaisesti selitetty. Ja totta kai tuossa hoitajan versiossa on selitetty kaikki yksityiskohdat (sinun mukaasi kaikki "pikkujutut"), koska ne ovat vastine niille yksityiskohdille mitä tytön versiossa oli.

TYTTÖ olisi halunnut jäädä leirille, mutta hänen mukaansa ambulanssin miehistö oli kehottanut lähtemään taksilla Tampereelle hoitoon. Tyttö pääsi perille Tampereen yliopistolliseen sairaalaan myöhään lauantain ja sunnuntain välisenä yönä.

– Siellä minut otettiin sisään hoidonarviointiin. Minulle sanottiin, että vaikka kyseessä olisi umpilisäkkeentulehdus, sille ei yöllä voitaisi tehdä mitään. Hoitajat sanoivat, että tule aamulla takaisin.

Tytön kotiavain oli hänen perheensä kotona Pohjanmaalla, jonne hänen oli ollut tarkoitus palata leiriltä.

– Sanoin, ettei minulla ole käteistä rahaa eikä kotiavaimia. Minulle vain sanottiin: ”Nyt pitäisi mennä”.

Hän lähti yksin harhailemaan sairaalasta sateeseen viiden aikoihin aamulla.

– Minulla oli kuumetta, ja vatsa oli tosi kipeä.

Sairaalaan tienoo ei ollut tuttu tytölle. Hän opiskelee ensimmäistä vuotta lukiossa Tampereella.

– En tiennyt, missä on bussipysäkki enkä oikein tiennyt, missä olin.

LOPULTA hän löysi pankkiautomaatin ja sai nostettua rahaa bussia varten. Bussi vei Tampereen keskustaan ja tyttö pääsi kotinsa luo. Hän sai selville huoltoyhtiön nimen ja pyydettyä sieltä työntekijän avaamaan oven. 

Tytön vanhemmat saapuivat Pohjanmaalta, ja perhe meni yhdessä aamupäivällä sunnuntaina sairaalaan. Tutkimuksissa selvisi, että tyttö oli saanut ilmeisesti allergisia oireita antibiooteista.

– Minulle oli tullut sappikohtaus.

Vierailija
98/107 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 22:53"]

Miksi kipuista ja kuumeista tyttoa ei hoidettu?

[/quote]

Aloituksessa lukee. Lisäksi voi myös lukea koko linkin (sen alimman) jos haluaa.

Vierailija
99/107 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 22:39"]

No ettekai te nyt usko sairaalan julkisuuteen suoltamaa paskaa?!

[/quote]

Paskaa? Mistä tiedät, että se on paskaa? Olitko paikan päällä tapauksen sattuessa (sis. hoitotilanne) vai mistä noin sokea luottamus tytön kertomukseen?

Vierailija
100/107 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 22:45"]

Mutta eihän täällä oikeastaan kukaan koskaan usko muita kuin virallisia tahoja. Ei ihme, että menette provoihinkin mukaan, kun ette huomaa satuilua ja selittelyä...

[/quote]

Kuulostaa ihan "lastensuojelun uhrit"-ryhmän asenteelta tuo, että kaikki viralliset tahot ne aina valehtelee eikä niihin voi luottaa koskaan ikinä missään. Lisäksi tuo uhriutuminen ja skandaalinhakuisten otsikoiden uskominen on ihan sen porukan mentaliteettiä.

Just saying.