16-vuotias sairas tyttö käännytettiin sairaalasta - sairaalan versio
Muistanette tämän http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1424859868675.html tapauksen jossa sairas 16-vuotias tyttö oli omien sanojensa mukaan käännytetty pois sairaalsta, yksin, rahattomana ja ilman kotiavaimia. Tytön äiti syytti sairaalaa edesvastuuttomasta heittellejätöstä. And so on.
No, nytpä on sitten sairaalassa tapaus käyty läpi ja ihan eri kuva asiasta tulee esille. Jotenkin olen taipuvainen uskomaan enemmän tätä sairaalan selvitystä asiasta kuin näitä ihmisiä jotka ottavat yhteyttä iltapäivälehtiin paheksuakseen eri asioita. (Sen sijaan, että selvittäisivät asiat asianosaisten tahojen kanssa). Jotenkin tuo uhrimeininki ja itsestään uhrin tekeminen rasittaa.
Tytölle tehtiin hoidontarpeen arviointi. Kokenut hoitaja arvioi konsultoituaan päivystävää lääkäriä, ettei hoidon tarvetta ole. Tyttö informoi välittömästi läheisiään soittamalla, ettei hoidon tarvetta ollut, Päivä kertoo.
Tyttö kertoi joutuneensa lähtemään sairaalasta yöllä. Hoitajan selvityksestä käy kuitenkin ilmi, että toisin kuin aiemmin uutisoitiin, tytölle tarjottiin mahdollisuutta jäädä odottamaan vanhempien tuloa sairaalaan, Päivä kertoo.
– Hänelle tarjottiin mahdollisuutta jäädä yksikköön odottamaan vanhempien tuloa. Hän ei halunnut jäädä odottamaan moneksi tunniksi vanhempiaan, sillä hänellä on asunto täällä (Tampereella). Keskustelussa kävi ilmi, ettei tytöllä ole avaimia asunnolleen. Hän etsi huoltoyhtiön tiedot taloyhtiön nettisivulta. Kun hänellä ei ollut rahaa, hoitaja opasti hänet Taysin automaatille. Kun tyttö mietti, että millä hän menee kotiin, hoitaja ehdotti, että hän voisi tilata tytölle taksin. Tyttö ei halunnut taksia vaan halusi mennä bussilla ja hoitaja auttoi selvittämään aikataulun, ja mistä bussi menee. Tytölle neuvottiin kulku 150 metrin päässä olevalle bussipysäkille.
Hoitaja on toiminut tilanteessa aivan oikein, Päivä toteaa. Hoitaja arvioi tytön tilannetta reilu puoli tuntia.
– Hänellä olisi ollut täysi oikeus ja mahdollisuus jäädä odottamaan vanhempien saapumista Acutan tiloihin. Hän ei missään vaiheessa ilmaissut haluavansa tätä ja toimi itse aktiivisesti kotiutumisensa puolesta, Päivä kertoo hoitajan selvityksen pohjalta.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1425363731275.html?pos=ok-nln
Kommentit (107)
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 09:46"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 09:26"]
[/quote]
Tai katsokaa edes edelliselle sivulle linkitettyä karttaa, josta myös käy ilmi että eksyminen sairaalan sisäänkäynniltä bussipysäkille on vaikeaa ellei mahdotonta.
[/quote]
No ei se kyllä oikeastaan ole ollenkaan vaikeaa eikä mahdotonta. Vaikka ne kartalla näyttävät olevan lähellä toisiaan, siinä on lähes kilometri matkaa ja monta risteystä. VARSINKIN, jos joku sanoo, että pysäkki on tuossa ihan vieressä, niin ei sitä tajua mennä teiskontieltä etsimään.
[/quote]
Kilometri? Jos saat tuosta matkasta (sairaalan pääovelta bussipysäkille tietä pitkin kävelemällä) niin pitkän niin et tosiaan osaa lukea etkä käyttää karttaa. Kun osaa käyttää karttaa ja kävellä sen mukaan, matkaa tulee se noin 320 METRIÄ. Jos oikaisee ja menee kävelytietä pitkin, matkaa tulee noin 150 METRIÄ. Mitä risteyksiin tulee, niitä on ekassa vaihtoehdossa tasan kaksi, kävelytietä oikaistessa siellä ei ole varsinaisia risteyksiä.
Että onpa pitkä ja moniristeykskinen matka. Not. Joskus kannattaisi ottaa asioista oikeasti selvää eikä mennä mutulla ja väittää, että mutu on faktaa.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 10:50"]
No, ainakin tytön kertomuksessa epäilytti se, että umpilisäkkeen tulehdukselle ei muka sairaalassa voi tehdä mitään yöaikaan. Tarkoittaako se, että myöskään aivoinfarktille tai sydänkohtaukselle ei voi tehdä mitään ennen aamua. Jos näin olisi, sairaaloissa ensimmäinen tehtävä aamuisin olisi kerätä yöllä päivystykseen tulleet kuolleet pois.
[/quote]Nimenomaan sitä se tarkoittaa. Päältäpäin silmämääräisesti hoitaja arvioi, kannattaako kyseistä ihmistä hoitaa ja sen mukaan toimitaan. Yleensä ei tehdä mitään, jos sairaalla ei ole ketään mukana mesomassa hänen puolestaan. Tähän tämä säästäminen on mennyt.
Juuh en tiä mihin versioon uskon mutta mut on heitetty alaikäisenä ulos tampereen sairaalasta :D Ja asun oikeasti toisella puolella suomea.......
Olen virkamies ja kokenut monesti tämän kiittämättömyyden ja epäoikeudenmukaisuuden. Kaikki tehdään ja enemmänkin kansalaisten eteen, mutta sitten menevät julkisuuteen valehtelemaan tai tehtailemaan turhia valituksia. Mehän emme yksityisyyden vuoksi voi tarkkaan kommentoida. Ja mikä määrää aikaa menee erilaisiin turhiin valituksiin vastaamisessa. Se siitä tuottavuudesta.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 10:04"]
Täällä on paljon tyhmiä ja typeriä laiskoja hoitsuja joilla on huono omatunto kun ovat työssään täysiä kusipäitä. Siksi mesovat täällä sairaalan puolesta tyttöä vastaan. Ei korppi korpin silmää noki vai miten se menikään?
[/quote]
Tuo on niin kulunut väite ja yksisilmäistä, että kuvitellaan kritisoijien olevan ns. vastapuolen ihmisiä. Minä, joka tämän ketjun aloitin, en ole päivääkään opiskellut hoitoalaa enkä työskentele hoitoalalla. Minua vaan ärsyttää ihmiset, jotka tekevät itsestään uhreja isoin otsikoin, syyttävät muita kaikesta ja jopa valehtelevat, ottamatta itse mitään vastuuta asioista.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:49"]
Juuh en tiä mihin versioon uskon mutta mut on heitetty alaikäisenä ulos tampereen sairaalasta :D Ja asun oikeasti toisella puolella suomea.......
[/quote]Mulla sattui opiskeluaikana Tampereella salibandymatsissa paha nilkkavamma, meni nivelsiteet molemmin puolin ja mut vietiin suoraan matsista sairaalaan. Nilkka turposi jalkapallon kokoiseksi, turvotus levisi parissa tunnissa sairaalassa polveen asti, koko sääri muuttui mustaksi ja kivut oli kauheat, akillesjänteeseenkin tuli jotain vikaa. Päivystyksessä todettiin että onpas paha vamma, vietiin röntgeniin ja sitten odoteltiin kuusi tuntia lääkäriä kipulääkepöhnässä.
Kun lääkäri lopulta tuli, hän totesi, että tämä potilashan on opiskelija ja kuuluu eri sairaanhoitopiiriin eikä vammakaan ole enää akuutti (no ei varmaan ollutkaan enää siinä vaiheessa, kun oli pitänyt odottaa niin kauan!) joten potilas kotiutetaan kerä lähetteen omaan sairaanhoitopiiriinsä eli Mikkelin keskussairaalaan. Keppejä eivät antaneet juurikin siitä syystä, kun kuuluin eri sairaanhoitopiiriin ja joku asetus esti sen. Tarjoutuivat soittamaan taksin ja sanoivat, että mulla varmaan joku voi kotiväestä tulla hakemaan mut autolla Mikkeliin. Isä onneksi tuli, mutta se siirtyminenhän meni seuraavalle päivälle, jolloin jalka oli jo todella paha.
Mikkelissä lääkäri kauhistui, että miten sinut on sieltä Tampereen yliopistosairaalasta pois laitettu, tämä vammahan on kamala ja jalassa on veritulpan vaara. Jotain luunsirujakin oli irronnut kuulemma. Mut leikattiin ja jalka parani, vaikka kestikin todella pitkään ja mulla oli kyynärsauvat melkein 3 kk. Kun menin jälkitarkastukseen Mikkeliin, lääkäri sanoi, että harvoin hän antaa kollegalle niin paskaa palautetta kuin oli antanut Tampereen kollegalleen ja käski mua kääntymään potilasasiamiehen puoleen. Hoitoarviossa oli kuulemma tehty karkea virhe ja lääkäri lupasi ehdottomasti allekirjoittaa lausunnon jos sitä tarvitaan. Piti lupauksensa ja kaksi vuotta tapahtuman jälkeen sain pienen korvauksen vahingosta potilasturvasta.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 10:50"]No, ainakin tytön kertomuksessa epäilytti se, että umpilisäkkeen tulehdukselle ei muka sairaalassa voi tehdä mitään yöaikaan. Tarkoittaako se, että myöskään aivoinfarktille tai sydänkohtaukselle ei voi tehdä mitään ennen aamua. Jos näin olisi, sairaaloissa ensimmäinen tehtävä aamuisin olisi kerätä yöllä päivystykseen tulleet kuolleet pois.
[/quote]
Umpilisäkkeen tulehdukselle ei välttämättä oikeasti tehdä yöllä mitään - jos ei ole hengenhätä. Leikkausryhmä on kyllä päivystämässä, mutta hoitaa vaan akuuteimmat jutut. Kyllä umppari voi odottaa aamuun, jos välitöntä puhkeamisvaaraa ei ole, usko tai älä :D
T:sh
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 10:50"]
No, ainakin tytön kertomuksessa epäilytti se, että umpilisäkkeen tulehdukselle ei muka sairaalassa voi tehdä mitään yöaikaan. Tarkoittaako se, että myöskään aivoinfarktille tai sydänkohtaukselle ei voi tehdä mitään ennen aamua. Jos näin olisi, sairaaloissa ensimmäinen tehtävä aamuisin olisi kerätä yöllä päivystykseen tulleet kuolleet pois.
[/quote]
Niinpä. Minä mursin kerran pikkuvarpaani, se kääntyi ihan kokonaan sivulla epäluonnolliseen asentoon ja oli ihan pirun kipeä. Tämä sattui iltayhdeksän jälkeen, olin Taysin päivystyksessä kymmenen jälkeen ja lääkärin puheille pääsin joskus puoli yhdentoista aikaan. Lääkäri halusi kuvata varpaan, että kuinka pahasti sieltä on luut menneet hajalle. Sanoi, että jos pahasti, varvas leikataan ja laitetaan kuntoon, päivystävä kirurgi fiksaa asian silloin yöllä. No, murtumat oli siistit, ei tarvinnut leikata.
Mutta pointtina se, että ne olisi olleet valmiit leikkaamaan jonkun varpaan keskellä yötä jos tarve olisi vaatinut. Että ihan varmasti leikkaavat yöllä myös isommat leikkausta vaativat akuuttitapaukset jos tarve vaatii.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 13:03"]
Mulla sattui opiskeluaikana Tampereella salibandymatsissa paha nilkkavamma, meni nivelsiteet molemmin puolin ja mut vietiin suoraan matsista sairaalaan. Nilkka turposi jalkapallon kokoiseksi, turvotus levisi parissa tunnissa sairaalassa polveen asti, koko sääri muuttui mustaksi ja kivut oli kauheat, akillesjänteeseenkin tuli jotain vikaa. Päivystyksessä todettiin että onpas paha vamma, vietiin röntgeniin ja sitten odoteltiin kuusi tuntia lääkäriä kipulääkepöhnässä.
Kun lääkäri lopulta tuli, hän totesi, että tämä potilashan on opiskelija ja kuuluu eri sairaanhoitopiiriin eikä vammakaan ole enää akuutti (no ei varmaan ollutkaan enää siinä vaiheessa, kun oli pitänyt odottaa niin kauan!) joten potilas kotiutetaan kerä lähetteen omaan sairaanhoitopiiriinsä eli Mikkelin keskussairaalaan. Keppejä eivät antaneet juurikin siitä syystä, kun kuuluin eri sairaanhoitopiiriin ja joku asetus esti sen. Tarjoutuivat soittamaan taksin ja sanoivat, että mulla varmaan joku voi kotiväestä tulla hakemaan mut autolla Mikkeliin. Isä onneksi tuli, mutta se siirtyminenhän meni seuraavalle päivälle, jolloin jalka oli jo todella paha.
Mikkelissä lääkäri kauhistui, että miten sinut on sieltä Tampereen yliopistosairaalasta pois laitettu, tämä vammahan on kamala ja jalassa on veritulpan vaara. Jotain luunsirujakin oli irronnut kuulemma. Mut leikattiin ja jalka parani, vaikka kestikin todella pitkään ja mulla oli kyynärsauvat melkein 3 kk. Kun menin jälkitarkastukseen Mikkeliin, lääkäri sanoi, että harvoin hän antaa kollegalle niin paskaa palautetta kuin oli antanut Tampereen kollegalleen ja käski mua kääntymään potilasasiamiehen puoleen. Hoitoarviossa oli kuulemma tehty karkea virhe ja lääkäri lupasi ehdottomasti allekirjoittaa lausunnon jos sitä tarvitaan. Piti lupauksensa ja kaksi vuotta tapahtuman jälkeen sain pienen korvauksen vahingosta potilasturvasta.
[/quote]
Kun minulle sattui tuo varvasmurtuma (87 tässä taas), asuin jo ulkomailla ja olin Tampereella vain lomalla käymässä. Soitin ensiksi Hatanpään päivystysasemalla varmistaakseni, että ottavat minut vastaan etten sinne lähde turhaan varpaani kanssa kun liikkuminen oli niin hankalaa. Hatanpäällä hoitaja sanoi, että koska asun ulkomailla, he eivät ota minua vastaan, turha tulla tänne. Yritin vedota siihen, että minulla on eurooppalainen sairaanhoitokortti joka takaa minulle saman akuuttihoidon samaan hintaan kuin Suomessa kirjoila olevilla on. Hoitaja vaan jankkasi, että turha tulla tänne ja käski minun itse (!) laittaa varvas paikoilleen...
Lähdinpä sitten Taysiin jossa minut otettiin asiallisesti vastaan ja hoidettiin niin kuin piti, ei ollut mikään ongelma heille etten ole Suomessa kirjoilla. Hatanpään toiminnasta kuullessaan lääkäri haukkui paikan pystyyn ja sanoi, että on se nyt kumma kun he keksivät päästään ihan omia sääntöjä.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 10:36"]
Äänestäkää Kokoomus vielä jatkossakin hallitukseen niin suljetaan koko julkinen sairaanhoito, ei tarvitse itkeä että heitettiin pihalle kun ei päässyt sisällekkään.
[/quote]
:D
Nyt aamulehden paperisessa juttu, että diabeetukkoa kohdeltu samassa paikassa huonosti.
Uskon tyttöä
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 14:21"]
Nyt aamulehden paperisessa juttu, että diabeetukkoa kohdeltu samassa paikassa huonosti. Uskon tyttöä
[/quote]
Niin kun olisi ITSE pitänyt hakea ruokaa automaatista. SE on ***TANA Päivystyspoliklinikka, ei hotelli!
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 01:16"]
Plussana; tuo huoltoyhtiön puhelinnumerohan kannattaa selvittää jo muuttaessa ja tallentaa puhelimeen juurikin tällaisia avaimenunohdus tilanteita varten, ja lisäksi selvittää se että paljonko oven avaus maksaa. Itselläni on kotona jemmassa 50e käteistä juurikin siltä varalta että joskus jää kotiavain kotiin eikä välttämättä sillä hetkellä ole muuten käteistä tai varaa pulittaa noin paljoa oven avauksesta (jossain on jopa niin, että oven avaus saattaa käteisellä maksaa 40-70e, mutta jos joutuvat laskun lähettämään niin avaus maksaakin jo helposti yli satasen!). Ja vaikkei sitä numeroa olisikaan tallentanut, niin tuskin olisi ollut iso vaiva vilkaista rappukäytävänsä ovea. Yleensä ovissa on pienehkö tarra jossa on huoltoyhtiön nimi ja päivystysnumero. -27
[/quote]
Hyvä muistutus!
(mutta älä enää pliis käytä "juurikin" -sanaa)
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 02:25"]
Itsellä on Kouvolan alueelta sellainen kokemus (yöpäivystys sijaitsee entisen Kuusankosken alueella), että yhdeksän aikoihin illalla lähdin matkustamaan rytmihäiriöiden takia päivystykseen. Asun toisella puolella nykyistä suur-kouvolaa, joten matkaa kertyy aika tarkalleen 35 km.
Viimeiseen paikallisbussivuoroon hyppäsin. Pääsin testeihin vasta siinä kahdentoista aikoihin ja jonkin aikaa olin kiinni siinä laitteessa, joka mittaa sydämen lyöntejä (en muista nimeä) ja muitakin testejä tehtiin. Yhden aikoihin yöllä Kun kaikki oli testattu eikä mitään poikkeavaa löytynyt (häiriötuntemukset olivat loppuneet jo matkan aikana päivystykseen) tuli hoitaja KELA-korvaus lapun kanssa, jolla saisin sitten KELA-korvausta taksimatkasta. En päivystykseen lähtiessä ollut ajatellut yhtään takaisintulomatkaa, kun lähdin pienessä paniikissa paahtamaan bussilla kohti päivystystä (en kehdannut ambulanssia soittaa). Jotenkin oletin saavani olla yötä siellä, olinhan yhdeltä yöllä tyhjässä huoneessa makuulla ilman paitaa, eikä muissa hoitosängyissä ollut kuin yksi vanhus eri puolella huonetta. Sanoin hoitajalle, että minulla ei ole yhtään rahaa mukana, vain bussikortti enkä tunne alueelta ketään joka voisi minut kotiin viedä ja että pitäisi kävellä Kuusankoskelta Inkeroisiin. Hoitaja ei kuulemma voinut auttaa, ja niin kävelin sitten yön tunteina Kuusankoskelta Inkeroisiin. Onneksi oli sentään kesäyö ja seuraavana päivänä iltavuoro.
Liekkö olisin voinut jäädä viideksi tunneksi sänkyyn odottelemaan (eka vakiovuoro Kuusankoskelta Inkeroisiin lähtee kuuden maissa), jos sukupuoleni olisi ollut nainen ja vielä nuori sellainen, mutta kun olen nuori mies, niin ei mitään ylimääräistä tipu.
[/quote]
Sut olisi pitänyt merkitä yöpyväksi potilaaksi. Ei mikään ilmainen tikki yhteiskunnalle.
Ei hatanpäällä hoideta tietenkään ulkomailla kirjoilla olevia. Kuuluvat taysiin. Että ei ole mikään hatanpään oma keksintö. Ottakaa asioista selvää ennenkuin mustamaalaatte, kiitos.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 10:22"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 22:54"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 22:45"]
Sitäpaitsi tuo selitys on ihan liian yksityiskohtainen, jotta olisi uskottava. Just sellainen harjoiteltu kertomus. Se tytön kertomus oli siitä syystä uskottavampi, kun ei siinä ihan joka pientä juttua ollut selvitelty. Sellainen selkeä ja pelkistetty. [/quote]
Et sitten tainnut lukea sitä tytön versiota tuosta linkistä? Koska siinäkin oli kyllä yksityiskohtaisesti selitetty. Ja totta kai tuossa hoitajan versiossa on selitetty kaikki yksityiskohdat (sinun mukaasi kaikki "pikkujutut"), koska ne ovat vastine niille yksityiskohdille mitä tytön versiossa oli.
TYTTÖ olisi halunnut jäädä leirille, mutta hänen mukaansa ambulanssin miehistö oli kehottanut lähtemään taksilla Tampereelle hoitoon. Tyttö pääsi perille Tampereen yliopistolliseen sairaalaan myöhään lauantain ja sunnuntain välisenä yönä.
– Siellä minut otettiin sisään hoidonarviointiin. Minulle sanottiin, että vaikka kyseessä olisi umpilisäkkeentulehdus, sille ei yöllä voitaisi tehdä mitään. Hoitajat sanoivat, että tule aamulla takaisin.
Tytön kotiavain oli hänen perheensä kotona Pohjanmaalla, jonne hänen oli ollut tarkoitus palata leiriltä.
– Sanoin, ettei minulla ole käteistä rahaa eikä kotiavaimia. Minulle vain sanottiin: ”Nyt pitäisi mennä”.
Hän lähti yksin harhailemaan sairaalasta sateeseen viiden aikoihin aamulla.
– Minulla oli kuumetta, ja vatsa oli tosi kipeä.
Sairaalaan tienoo ei ollut tuttu tytölle. Hän opiskelee ensimmäistä vuotta lukiossa Tampereella.
– En tiennyt, missä on bussipysäkki enkä oikein tiennyt, missä olin.
LOPULTA hän löysi pankkiautomaatin ja sai nostettua rahaa bussia varten. Bussi vei Tampereen keskustaan ja tyttö pääsi kotinsa luo. Hän sai selville huoltoyhtiön nimen ja pyydettyä sieltä työntekijän avaamaan oven.
Tytön vanhemmat saapuivat Pohjanmaalta, ja perhe meni yhdessä aamupäivällä sunnuntaina sairaalaan. Tutkimuksissa selvisi, että tyttö oli saanut ilmeisesti allergisia oireita antibiooteista.
– Minulle oli tullut sappikohtaus.
[/quote]
Viulut lähtivät soimaan kohdassa "yksin harhailemaan sateeseen". Nyyh. Ilman käteistä rahaa? Siis onko automaatin löytö ollut koko tän tarinan punainen lanka? Se suuri koettelemus? Koska en nää tossa mitään traagista kärsijää. Ai "nyt pitäis lähteä?" Mulle on aivan sama, vaikka presidentti kehottaisi lähtemään jos olisin kipeänä keskellä yötä, ilman rahaa tai avaimia. Höpöhöpö, ihan niinkuin hoitajilla ois aikaa vauhkota jostain kyytiä odottavasta teinistä
[/quote]
Hoitajan mukaan hän neuvoi tytölle automaatin. Lähin on sairaalassa sisällä, tuskin hän on sairaalan ulkopuolista automaattia opastanut. Jutussa kuitenkin tytteli harhaili jossain ulkona automaattia etsimässä. En syytä tässä vaiheessa ketään muuta paitsi jutun kirjoittanutta toimittajaa, joka ei pyytänyt tarkennusta noihin ristiriittaisiin kohtiin koskien diagnoosia.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:30"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 09:46"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 09:26"]
[/quote]
Tai katsokaa edes edelliselle sivulle linkitettyä karttaa, josta myös käy ilmi että eksyminen sairaalan sisäänkäynniltä bussipysäkille on vaikeaa ellei mahdotonta.
[/quote]
No ei se kyllä oikeastaan ole ollenkaan vaikeaa eikä mahdotonta. Vaikka ne kartalla näyttävät olevan lähellä toisiaan, siinä on lähes kilometri matkaa ja monta risteystä. VARSINKIN, jos joku sanoo, että pysäkki on tuossa ihan vieressä, niin ei sitä tajua mennä teiskontieltä etsimään.
[/quote]
Kilometri? Jos saat tuosta matkasta (sairaalan pääovelta bussipysäkille tietä pitkin kävelemällä) niin pitkän niin et tosiaan osaa lukea etkä käyttää karttaa. Kun osaa käyttää karttaa ja kävellä sen mukaan, matkaa tulee se noin 320 METRIÄ. Jos oikaisee ja menee kävelytietä pitkin, matkaa tulee noin 150 METRIÄ. Mitä risteyksiin tulee, niitä on ekassa vaihtoehdossa tasan kaksi, kävelytietä oikaistessa siellä ei ole varsinaisia risteyksiä.
Että onpa pitkä ja moniristeykskinen matka. Not. Joskus kannattaisi ottaa asioista oikeasti selvää eikä mennä mutulla ja väittää, että mutu on faktaa.
[/quote]
Tiedoksi sinulle, että karttojen tulkitseminen ei ole kaikille mitenkään yksinkertainen asia.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 10:49"]
Ei hyvänen aika. Acutasta ei VARMASTI kukaan heitä pois. Voisin mennä sinne nyt vaikka makuupussin kanssa viikoksi leireilemään, eikä varmasti kukaan heittäisi pois. Taysissa on pankkiautomaatti. Tays on keskustan kupeessa, bussipysäkki on sairaalan edessä, yöllä kyllä aivan satavarmasti näkee pysäkin, pysäkkejä on useampi ja ne ovat valaistettuja isoja katoksia. Ei mikään pieni tolppa tien varressa, vaan ihan oikeasti näkyvät kyllä erittäin kauas. Joka paikassa on opaskylttejä, Teiskontie on yksi Tampereen vilkasliikenteisimpiä ja suurimpia teitä. Busseja kulkee jatkuvasti ja bussimatka keskustaan ehkä 5min. En usko tuohon tytön tarinaan hetkeäkään :D "harhaili pitkään pimeässä vesisateessa rahattomana"... Yeah right. Ehkä olisi mahdollista jossain peräkylän terveysaseman tietämillä. Ei varmasti Tampereella. T. Tamperelainen
[/quote]
Joopajoo. Olen koko ikäni asunut helsingissä ja ainakin keskustan alueella olen liikkunut eri puolilla teinistä lähtien. Silti eräänä muutaman vuoden takaisena talvi-iltana kotiuduin meilahden päivystyksestä illalla päivän testien jälkeen. Harhailin varmaan 20 minuuttia siellä jossain sairaala-alueen takaisilla sivukaduilla ennen kuin löysin sen isomman kadun jossa kulkee busseja. Taksiin ei ollut varaa eikä kiinnostustakaan koska bussit kulkivat vielä siihen aikaan.
Olin kuitenkin väsynyt, nälkäinen ja jokseenkin ärtynyt siihen päivän kestäneeseen odotteluun yms. Lisäksi sairaala-alueella oli silloin vielä rakennustyöt käynnissä joten kulkureitit oli vähän erilaiset kuin joskus aikanaan kun meilahden sairaalassa kävin edellisen kerran.
Tarinan pointti on, että aina ei suju kuin strömsöössä vaikka kuinka olisi tutut ympäristöt.