Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies ei halua puhua kotitöiden jaosta...

Vierailija
03.03.2015 |

Olen jo muutamaan otteeseen yrittänyt keskustella miehen kanssa kotitöiden paremmasta jakamisesta, ja aina hän on suuttunut, eikä asiaa ole ehditty kunnolla käydä läpi.
Olisin halunnut yhdessä miettiä jonkun systeemin tai säännöt miten siivotaan. Nii n että tulisi siivottua säännöllisesti, ja tehtävät jakautuisi tasaisesti. Olen jo sanonut tästä, mutta mies on vain tuhissut vastaan. Hän ei näe mitään ongelmaa nykyisessä systeemissä.
Käytännössä vessa on aina lähes kuukauden siivoamatta, imuroinnilla suunnilleen sama väli, suihku pestään ehkä kerran vuodessa jne ja kaikki minun toimesta.
Miehen mielestä mitään systeemiä ei tarvitse luoda, koska kuulemma sitä on silmät päässä ja näkee milloin pitää siivota. Teot kuitenkin puhuu toista.
Olen ollut nyt useampia kuukausia siivouslakossa, niin etten siivoa mitään ellei toinenkin siivoa. Nyt alan olla lopen kyllästynyt tähän paskaläävään. Meidän yhteisesti omistama kämppä menee ihan pilalle!
Miten saan miehen keskustelemaan kotitöiden jakamisesta? Miten saadaan luotua sellainen systeemi, että siitä ei voi luistaa? Rangaistuksilla ja porkkanoilla?

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkatkaa siivoja tai muuttakaa erillenne.

Vierailija
82/103 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 17:43"]Eikö hän välitä, miltä susta tuntuu, ja että teillä on likaista ja epähygieenistä ja asuntonne arvo oikeasti laskee. Onko miehesi mielestä koti viihtyisä, kun se on likainen ja sekaisin? 

Pyydä miehesi maksamaan teille  esim. kerran pari kuussa kotisiivooja ja kerran vuodessa ikkunanpesu. Tee itse jos et halua maksaa. Toivottavasti sentään huolehtii jälkiensä korjaamisesta, ruoanlaitosta ja pyykeistä omalta osaltaan.
[/quote]olen kertonut miltä minusta tuntuu, että hän vähättelee panostani ym.
Hän tuntuu huomaavan kyllä liat, mutta jos hänen itse pitäisi tehdä niille jotain, niin ei ne silloin ole vakavia...
Hän itse(!) Otti meidän muuttaessa tänne puheeksi, että nyt pidetään koti suprr siistinä, kun se omistetaan ym. Ja niin me sovimme. Vaan kas kummaa.
Siivoojaa minun on edes turha ehdottaa. Taloudellinen tilanne ei salli, ja saisin valtavat huudot aiheesta.
Omien jälkien korjaus on vähän niin ja näin. Käytännössä hän siivoaa viikon-parin viiveellä jälkensä. Tiskinonetta tai pyykkikonetta ei pyöritä itsenäisesti koskaan, mutta joskus harvoin pyynnöstä. Ruokaa sentään laittaa puolena kerroista ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 17:52"]Ap, minkälainen perhetilanne? Kaks kokopäivätyössä käyvää aikuistako?
[/quote]
Kuvatunlainen tilanne. Olin itse pidemmän aikaa työtön, jolloin hoidin kaikki kotityöt. Silloinkin miehelle otti koville kun esitin pyynnön että hän veisi omat tiskinsä tiskikoneeseen, ja pyykkinsä pyykkikoriin. En kuulemma olisi saanut vaatia tämmöistä kun minulla oli enemmän aikaa. Olin luullut että normaalit aikuiset osaa korjata omat jälkensä, ja kuvitellut että hän osoittaisi sen verran arvostusta minua kohtaan että siivoaisi ne. Olin tahtomattani työttömänä ja luonnollisesti hoidin kaiken muun, mutta kun mies meinasi alkaa vaatia jo joka aamu kahvia sänkyyn niin... ap

Vierailija
84/103 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 17:54"]Mulla samanmoinen ongelma, enkä kyllä tiedä, mikä auttaisi. "Kova kovaa vastaan" ei toimi meillä, vaan riita tulee lähes aina, kun otan kotityöt puheeksi. Mies ei vaan pidä kodin siisteyttä kovin tärkeänä ja hänen mielestään minä nipotan turhasta.
[/quote]
Onnea sisko taisteluun!
Kova kovaa vastaan ei tosiaan toimi täälläkään. Mies tulistuu hetkessä, tulistuu kauan, ja asia kuittaillaan tulevissa riidoissa. Jos saisin hänet keskustelemaan kuin aikuinen aikuiselle, niin voisin olla jo melko varma onnistumisesta. Ap

Vierailija
85/103 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 17:59"]Meillä auttoi se, kun eteiseen ilmestyi muuttolaatikoita. Kerroin miehelle, että haluan asua siistissä ja puhtaassa kodissa, ja koska se ei hänen kanssaan onnistu, niin minä muutan muualle. Nyt asumme kahta kotia ja luokseni tullessaan mies todella tietää, että banaaninkuorta ei jätetä lattialle. Kerran hän sen teki ja sai samantien kävellä ulos.
[/quote]
Ihanan jämpti asenne, ja hyvä jos toimii teillä!
Minulla vaan ei ole rahaa maksaa asuntolainaa ja vuokraa. Vaikka olisi se kyllä ihanaa kun ei tarvisi jatkuvasti kiristellä hampaita siisteyden kanssa. Ap

Vierailija
86/103 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 18:01"]Possu. Röh röh. Kysy mieheltä jos nukkuis ens kuukauden roskiksessa.
[/quote]
Haha. :D ois ihan oikein sille. Ois helkkarin puhdas kämppä ku oisin keskenäni. Ap

Vierailija
87/103 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 18:39"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 18:01"]Possu. Röh röh. Kysy mieheltä jos nukkuis ens kuukauden roskiksessa.
[/quote]
Haha. :D ois ihan oikein sille. Ois helkkarin puhdas kämppä ku oisin keskenäni. Ap
[/quote]

Jep :D

Vierailija
88/103 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 18:04"]Palkatkaa siivoja tai muuttakaa erillenne.
[/quote]
Siivoojan palkkaukseen ei ole varaa.
Omistusasunnosta on hankalampi muuttaa erilleen kun se täytyy myydä ym muuta.
Kunhan tuo mies paranisi kroonisesta laiskuudestaan... ap

Vierailija
89/103 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon se siivooja maksaa, tietääkö kukaan? 70 e kerta miinus kotitalousvähennys? Eli 280 e/kk jos kerta viikkoon käy. Kyllä tohon on varaa melkein kellä tahansa siivousrajoitteisella.

Vierailija
90/103 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 18:42"]

Omistusasunnosta on hankalampi muuttaa erilleen kun se täytyy myydä ym muuta. Kunhan tuo mies paranisi kroonisesta laiskuudestaan... ap

[/quote]

Mitäpä jos laitat miehen miettimään, onko helpompi alkaa asunnon myyntiin vai siivoamaan? Sitä paitsi jos et aio sietää lopun ikääsi läävässä asumista (tai kaiken siivoamista yksin), kannattaahan se asunto myydä nyt eikä sitten kun olette sotkeneet kaikki pinnat pinttyneen likaisiksi....

Vierailija
91/103 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 18:21"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 17:44"]piti lisätä että tee itse oma osuutesi.. eli siivous kerran pari kuussa ja miehesi maksaa siivoojalle oman osuutensa [/quote] Ennemmin haluaisin että mies oppii itse siivoamaan. Tuntuu niinkuin hän pääsisi kuin koira veräjästä. Maksamalla itsensä ulos siivouksesta. Ap

[/quote]

Tuo on kyllä aika lapsellisesti ajateltu. "Epistä kun tuo maksaa siivoojan eikä siivoa itse." Oliko se päämäärä nyt siisti koti vai miehen simputtaminen? 

Vierailija
92/103 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun miehes on, sori nyt vaan, itsekäs sovinisti. Sano se sille, anna raivota ja mieti vakavissasi onko sellainen ihminen rakkautesi arvoinen. Rakkaus kun punnitaan teoissa ja sanoissa, ei paperilla ja aikeissa.

Vierailija
93/103 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 18:48"]Paljon se siivooja maksaa, tietääkö kukaan? 70 e kerta miinus kotitalousvähennys? Eli 280 e/kk jos kerta viikkoon käy. Kyllä tohon on varaa melkein kellä tahansa siivousrajoitteisella.
[/quote]
Silti liian kallista meille. Ei tosiaan tienata suuria, kun melko vasta päästy työelämään. Lisäksi asuntolaina vie ison siivun.
Haluan että mies arvostaa minua sen verran, etyä huolehtii kanssani yhteisestä kodistamme. Minusta se ei ole paljoa vaadittu. Olin aiemmin ajatellut että hän olisi isä-materiaalia, mutta nyt lapsi tuntuisi katastrofilta. Jos jään siivouksen kanssa yksin, eikä mies suostu kuuntelemaan, niin en edes halua ajatella miten kamalan hankalaa kaikki vastuun jakaminen olisi lapsen suhteen! Ap

Vierailija
94/103 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 18:36"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 17:59"]Meillä auttoi se, kun eteiseen ilmestyi muuttolaatikoita. Kerroin miehelle, että haluan asua siistissä ja puhtaassa kodissa, ja koska se ei hänen kanssaan onnistu, niin minä muutan muualle. Nyt asumme kahta kotia ja luokseni tullessaan mies todella tietää, että banaaninkuorta ei jätetä lattialle. Kerran hän sen teki ja sai samantien kävellä ulos. [/quote] Ihanan jämpti asenne, ja hyvä jos toimii teillä! Minulla vaan ei ole rahaa maksaa asuntolainaa ja vuokraa. Vaikka olisi se kyllä ihanaa kun ei tarvisi jatkuvasti kiristellä hampaita siisteyden kanssa. Ap

[/quote]

No jos mies maksaa elämisesi, niin miksi ihmeessä sinulle ei kuuluisi velvollisuus pitää koti siistinä?

Vierailija
95/103 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 18:48"]

Paljon se siivooja maksaa, tietääkö kukaan? 70 e kerta miinus kotitalousvähennys? Eli 280 e/kk jos kerta viikkoon käy. Kyllä tohon on varaa melkein kellä tahansa siivousrajoitteisella.

[/quote]

Meillä käy kerran viikossa 3h kerrallaan (70m2 kolmio) ja hintaa tulee vähennysten jälkeen joku 220e/kk. Mukava tulla joka perjantai töistä puhtaaseen kotiin. 

Vierailija
96/103 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 18:54"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 18:42"]

Omistusasunnosta on hankalampi muuttaa erilleen kun se täytyy myydä ym muuta. Kunhan tuo mies paranisi kroonisesta laiskuudestaan... ap

[/quote]

Mitäpä jos laitat miehen miettimään, onko helpompi alkaa asunnon myyntiin vai siivoamaan? Sitä paitsi jos et aio sietää lopun ikääsi läävässä asumista (tai kaiken siivoamista yksin), kannattaahan se asunto myydä nyt eikä sitten kun olette sotkeneet kaikki pinnat pinttyneen likaisiksi....

[/quote]

Siinä olisikin miehelle mietittävää. Hän asuu tässä jopa pahemmin, kuin mitä vuokra-asunnoissa, vaikka puhe oli toinen. Ja tämä kämppä on vielä melko vasta rempattu... Ap

Vierailija
97/103 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan lakkaa ihmettelemästä, miten esim. autosta pidetään parempaa huolta kuin asunnosta. Auton arvo on kuitenkin ehkä kymmenesosa asunnon arvosta.

Vierailija
98/103 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten teet tuolle pari lasta ja tulet täältä kyselemään, että mitä tekisit, kun se ei yhtään niiden kanssa auta. Niin makaa kuin petaa...

Vierailija
99/103 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 18:57"]

Tuo on kyllä aika lapsellisesti ajateltu. "Epistä kun tuo maksaa siivoojan eikä siivoa itse." Oliko se päämäärä nyt siisti koti vai miehen simputtaminen? 

[/quote]

Miten voin koskaan miettiä miehen kanssa mitään suurempaa, jos hän tekee siivouksesta näin hankalaa? Haluan nähdä että hän kykenee ottamaan vastaan kritiikkiä, ja muuttamaan tapojaan. Haluan huomata että hän arvostaa minua sen verran, että siivoaa omat jälkensä, siivoaa oman osuutensa, ja osallistuu arjen pyöritykseen.

Jos mies käyttäytyisi samallalailla kuin suhteen alussa, jossa osallistui tasavertaisesti kaikkiin velvollisuuksiin mihin aikuiset nyt osallistuukin, en olisi hetkeäkään laittanut hanttiin siivoojan hankkimista. Ja tässä vaiheessa laiskuuttaan jos miehellä olisi varaa, hän olisi varmasti miettinyt siivoojan hankkimista jo itsekin. Eikä minulla siltikään olisi nokan koputtamista asiaan. Kyseessä on hänen rahansa. Ap

Vierailija
100/103 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Osta robotti-imuri

2. Jaa työt kokonaisuuksina, esim. tiskit toiselle ja pyykit toiselle jne. Molemmat hoitaa kone ja perheestä riippuen aika saman tasoisia hommia. Tässä vaiheessa voit antaa miehelle, vaikka helpoimmat hommat, kunhan alkaa tehdä osan kunnolla. Jossain vaiheessa vaihdatte hommia päikseen ja päätätte jatkosta.