Mies ei halua puhua kotitöiden jaosta...
Olen jo muutamaan otteeseen yrittänyt keskustella miehen kanssa kotitöiden paremmasta jakamisesta, ja aina hän on suuttunut, eikä asiaa ole ehditty kunnolla käydä läpi.
Olisin halunnut yhdessä miettiä jonkun systeemin tai säännöt miten siivotaan. Nii n että tulisi siivottua säännöllisesti, ja tehtävät jakautuisi tasaisesti. Olen jo sanonut tästä, mutta mies on vain tuhissut vastaan. Hän ei näe mitään ongelmaa nykyisessä systeemissä.
Käytännössä vessa on aina lähes kuukauden siivoamatta, imuroinnilla suunnilleen sama väli, suihku pestään ehkä kerran vuodessa jne ja kaikki minun toimesta.
Miehen mielestä mitään systeemiä ei tarvitse luoda, koska kuulemma sitä on silmät päässä ja näkee milloin pitää siivota. Teot kuitenkin puhuu toista.
Olen ollut nyt useampia kuukausia siivouslakossa, niin etten siivoa mitään ellei toinenkin siivoa. Nyt alan olla lopen kyllästynyt tähän paskaläävään. Meidän yhteisesti omistama kämppä menee ihan pilalle!
Miten saan miehen keskustelemaan kotitöiden jakamisesta? Miten saadaan luotua sellainen systeemi, että siitä ei voi luistaa? Rangaistuksilla ja porkkanoilla?
Kommentit (103)
Hermot menisivät jos pitäisi aikuiselle miehelle kertoa mikä kaipaa siivoamista/pyykkäämistä/tiskaamista ja sitten mies vasta auttaisi minua. Pääsen helpommalla kun valitsin alunperinkin miehen joka näkee itse että sotkuista on ja hoitaa asian oma-aloitteisesti. Sama koskee myös lastenhoitoa.
Eli ketjun ämmät olettavat , että mies on vain koira jota kouluttaa? Mitenkäs se aloittajan työttömyys?
Miten korvaa sen miehelle? Ja aloittaja ei itsekään siivoa, miksi mies on tässä tapauksessa se paha osapuoli?
Minä toimin samantapaisessa tilanteessa sen vaatimalla tasolla, lapsellisesti. Kuskasin kaikki miehen jättämät pyykit, astiat, roskat ym sen puolelle sänkyyn joka kerta. Tiskasin vain omat astiani, pesin vain omat pyykkini. Toimi. Ei tämä ole mikään saatanan hotelli jossa kaikki vaan ilmestyy puhtaana eteen.
Ap:n mies käynyt alapeukuttamassa jokaisen vastauksen, josta ei oo pitäny? :D Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa. Tai sit asialla on joku samanlainen mies.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 16:03"]Nyt AP siivoat kämpän viimeisen kerran ihan vimpan päälle. Sitten aloitat siivouslakon. Ota joka päivä kuvia sotkun kertymisestä. Tulosta ne miehelle ja jätä kirjeen kera näkysälle että saa rauhassa pohtia käytöstään. Lisäksi pyykkäät vain omat vaatteesi ja peset ainoastaan omat astiasi (jotka viet jemmaan niin ettei mies niitä voi käyttää).
[/quote]
Tässäkin on hienoa ideaa. Olen joskus yrittänyt ottaa kuvia sotkusta, mutta kun kaikki ei toistu kuvassa yhtä hyvin esim tahma lattiassa. Pistän korvan taakse, jos tarvitsen lisää keinoja. Ap
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 16:07"]Joko kirje on alulla Ap? Nyt ryhdyt tuumasta toimeen ja katsot tapahtuuko jotain. Mitä meinasit tehdä, jos mies ei suostu keskustelemaan ja sama vaan jatkuu? Oma äitini pyöritti juurikin kunnon täysihoitolaa, eikä isäni osaa/viitsi edelleenkään siivota tai tehdä koskaan ruokaa. Ei kai sitä mitään tee, jos toinen aina tekee puolesta. Sen kyllä huomaa, et tuo malli on vanhemmillekin tullut kotoa. Ennen oli tapana, että naiset hoiti kodin ja lapset. Onneksi nyt eletään vuotta 2015 ja jokainen voi itse valita, haluaako passata toista koko elämänsä vai ei.
[/quote]
Kirjoitin kirjeen, ja mies otti sen vastaan yllätävän hyvin! Ollaan nyt muutamana päivänä keskusteltu, ja mies on itse myöntänyt olleensa liian laiska, ja tottuneensa minun passaukseen työttömänä. Ollaan sovittu sunnuntai siivouspäiväksi, ja sain nyt miehenkin tajuamaan miksi on tärkeää siivota säännöllisesti. Hän myös suostui että luodaanyhdessä jonkunlainen työlista. Olen hitusen skeptinen vielä, mutta nyt mies on ainakin tietoinen, että en katsele kauaa tuota käytöstä. Ap
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 16:24"]Mitä sä annat miehen vaientaa ittes?? Huuda kovempaa ja voita se saatanan riita! Nyt vähän munaa, nainen! Vai rupeaako mies lyömään jos jatkat vääntöä?
[/quote]
Isäni oli sellainen että alkoi lyömään jos huusi takaisin, joten minulta huutaminen ei oikein luonnistu. Odotan että toinen vaikenee, jotta voin sanoa asiani. Mies mölisee niin jumalattomasti vastaan, että ei siinä paljoa puhuta päälle. Ap
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 16:28"]Miksi olet tuommoisen kusipään kanssa yhdessä? Mies on näyttänyt nyt todellisen luonteensa. Mistä voit olla varma, et muutos ois pysyvä, jos vaikka alkaisikin taas siivoamaan? Minä olisin jo sanonut, et tää oli tässä kiitos ja hei.
[/quote]
Haluan ajatella että hänellä on joku tilapäinen mielenhäiriö, kun on useamman vuoden toiminut kuin vastuullinen aikuinen. Ei minulle paljoa vaihtoehtoja jää, jos hän uudelleen lakkaa siivoamasta. En halua asua kamalassa p@skaläävässä lopun ikääni. Ap
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 16:34"]Ihan kuin lapsen kanssa asuisit. Näytäppä sille miehelles tää ketju. Jos ei sittenkään tajua, niin EROA.
[/quote]
Niin lapselliselta tuo on tuntunutkin. Paitsi että ne lapset joiden kanssa minä olen siivonnut, ovat mieluusti halunneet siivota kun sen naamioi leikiksi. Ap
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 16:38"]Me kun muutettiin yhteen, niin mies lopetti siivoamisen koska olettaa, että minä työttömänä kokopäivä opiskelijana ehdin siivota. Tein silleen, että aloin pestä omat pyykkini ja tiskini itse ja jätin miehen tavarat hujan hajan. Siirryin myös nukkumaan eri huoneeseen ja pesin vain omat lakanani. Kyllä se siinä vaiheessa oppi siivoomaan kun huomasin, että kalsarit ja vaatteet loppuu...
[/quote]
Tuollaisen shokkiterapian luulisi tepsivän. Inhottaa vaan kun yhteiset tilat täytyy jättää jumalattoman likaisiksi, eikä mies silti tajua. Ap
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 16:58"]Ihan ekana eriytätte rahat. Yhteinen tili yhteisesti maksettaville asioille ja muuten kumpikin maksaa omat kulunsa. Mahdollinen siivooja on sitten miehen omista rahoista.
Kummallekin oma pyykkikori ja kumpikin pesee omat pyykkinsä. Jos miehen likapyykkiä on lattialla, niin tunge ne miehen vaatekaappiin.
Miehelle käyttöön kertakäyttöastiat.
Meilläkin mies osallistui ihan hyvin kotitöihin, mutta homma keikahti totaalisesti ensimmäisen lapsen äitiysloman aikana. Vuosia väänsin aiheesta, mutta enää en jaksa. Meillä näyttää miltä näyttää enkä todellakaan halua yllätysvieraita, mutta enää pieni epäsiisteys ei minua haittaa. Lapset asuvat jo omillaan ja tasan tarkkaan osaavat siivota omat asuntonsa.
[/quote]
Otan osaa. Teilläkin siis mies on aluksi vaikuttanut mallikkaalta, mutta taantunut lapseksi. Yhteiselosta tulee tuolla konstein hillittömän vaikeaa, että helpompas ja vähemmän stressaavampaa on asua erillään. Ap
Ottakaa naiset tämä varoituksena.
Älkää ikinä päästäkö tilannetta tuohon jamaan, sillä paluuta ei välttämättä ole.
Työttömyys tai äitiysloma, ihan sama, älkää aloittako palvelemisen linjaa.
Etenkään jos mies ei elätä, niin miksi palvelisit?
Siivous alkaa vasta kun mieskin on kotona, ja yhdessä. Jos mies ei kerta kaikkiaan osaa tai ymmärrä vaikkapa pestä vessaa, niin katso ainakin että hän tekee jotakin muuta hyödyllistä sillä aikaa kun sinä jynssäät pyttyä. Tai sitten vaan reippaasti osoitat miehelle tehtävät yhteisessä siivoustouhussa.
Haluan tulla kiittämään kaikkia jotka ovat kommentoineet! Nyt on hetki kulunut tästä kirjeestä, ja vaikka täällä ei vielä täydellisen siistiä ole, niin muutosta on tapahtunut! Joku oli täällä vinkannut että ei kannata tehdä mitään ellei toinenkin tee sillä hetkellä. Tein tämän miehelle selväksi, ja sovittiin että viikonloppuisin siivotaan enemmän. Nyt ollaan toimittu niin, että jos toinen imuroi, niin toinen esim siivoaa vessan. Pyritään siivoamaan "saman arvoisesti" ja niin että siivouksessa menee yhtä kauan. Tai jos toinen vie roskat, silläaikaa toinen pyyhkii keittiön pintoja. Tämäon toiminut hyvin, ja mies on tajunnut jutun juonen.
Toinen mikä on toiminut, niin työn jakaminen kahtia. Esim jos ollaan pyöritetty yhteistä pyykkiä, olen täyttänyt koneen ja laittanut pyörimään. Mies taas on ripustanut ne.
Näissä molemmissa tavoissa on ollut oleellista puhua ääneen ja muistuttaa toista. "Koska minä pyöritin koneen, laita ripusta sinäne" "jos siivoan vessan, imuroitko sinä". Ja mies on jopa itse itsenäisesti alkanut tehdäkotitöitä, juurikin kysymällä teenkö minä sitten toisen homman. Eli teiltä tuli ihan kullan arvoisia neuvoja, jotka nyt puhumalla olen saanut käyttöön. Kiitos siitä! Ap
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 17:50"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 17:34"]Miksi sitten keskustelet? Teet itse listan jääkaapinoveen ja sitä noudatetaan.
[/quote]
Olen jo kerran tehnyt sellaisen listan, johon pidettiin tukkimiehen kirjanpitoa erilaisista kotitöistä. Mies ilmoitti heti että hän ei ala pitämään kirjaa, joten pidin hänen puolestaan. Eli tämä oli tavallaan sitä hänen "tehdään kun nähdään" siivoustaan josta pidin kirjaa. Tuokaan lista ei herättänyt häntä, vaikka minulle kertyi hetkessä enemmän viivoja kuin hänelle.
Ajattelin että saisin miehen paremmin osallistumaan jos päätettäisiin yhdessä säännöt siivoukselle.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 17:50"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 17:34"]Miksi sitten keskustelet? Teet itse listan jääkaapinoveen ja sitä noudatetaan.
[/quote]
Olen jo kerran tehnyt sellaisen listan, johon pidettiin tukkimiehen kirjanpitoa erilaisista kotitöistä. Mies ilmoitti heti että hän ei ala pitämään kirjaa, joten pidin hänen puolestaan. Eli tämä oli tavallaan sitä hänen "tehdään kun nähdään" siivoustaan josta pidin kirjaa. Tuokaan lista ei herättänyt häntä, vaikka minulle kertyi hetkessä enemmän viivoja kuin hänelle.
Ajattelin että saisin miehen paremmin osallistumaan jos päätettäisiin yhdessä säännöt siivoukselle.
[/quote]
Ei voi olla totta! Meillä on ihan sama meininki. Vasta kun vuosi oltiin asuttu yhdessä, mies imuroi ekan kerran eläissään! Huitasi minuutin verran keskeltä lattiaa. Sitä ennen olin saanut itkeä, anella ja pyytää n. mijoona kertaa, että edes koski imuriin. Sukkansa vie itse pyykkikoriin, muuten vain sotkee.
Neuvoja kaivataan täälläkin.. No, en usko että mikään auttaa, kaikki on jo kokeiltu. Meilläkin oli jääkaapin ovessa lista, johon kerääntyi rakseja pelkästään mulle...
Syytän tilanteesta anoppia. On ammatiltaan siivooja, mutta elää ihan hirveässä läävässä. Parasta ironiaa ikinä :D Mies sitten kasvoi pölypalleroiden ja puurotahrojen iloisessa sekamelskassa, eikä tosiaan ymmärrä vielä kolmekymppisenäkään, miksi kotona pitäisi siivota. Eihän äitikään siivonnut.
Voi jessus.
En lukenut koko ketjua, mutta meillä kumpikin tekee mitä osaa ja inhoaa vähiten. Eli JOS mies tekee muuta, niin kannattaisi ehkä harkita sitä, että sinä siivoat. Jos mies ei tee mitään, niin eroa, jos keskustelu ei auta. Lapsia tohon tilanteeseen tuskin kannattaa hankkia
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 09:31"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 17:50"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 17:34"]
Ei voi olla totta! Meillä on ihan sama meininki. Vasta kun vuosi oltiin asuttu yhdessä, mies imuroi ekan kerran eläissään! Huitasi minuutin verran keskeltä lattiaa. Sitä ennen olin saanut itkeä, anella ja pyytää n. mijoona kertaa, että edes koski imuriin. Sukkansa vie itse pyykkikoriin, muuten vain sotkee.
Neuvoja kaivataan täälläkin.. No, en usko että mikään auttaa, kaikki on jo kokeiltu. Meilläkin oli jääkaapin ovessa lista, johon kerääntyi rakseja pelkästään mulle...
Syytän tilanteesta anoppia. On ammatiltaan siivooja, mutta elää ihan hirveässä läävässä. Parasta ironiaa ikinä :D Mies sitten kasvoi pölypalleroiden ja puurotahrojen iloisessa sekamelskassa, eikä tosiaan ymmärrä vielä kolmekymppisenäkään, miksi kotona pitäisi siivota. Eihän äitikään siivonnut.
Voi jessus.
[/quote]
Osanotot! Minulla oli hieman toivoa tilanteen muuttamiseen, koska mies siivosi suhteen alussa useita vuosia mallikkaasti ja sattui vaan laiskistumaan kun sai olla hetken siivoamatta. Tässä ketjussa on tullut paljon hyviä vinkkejä muilta, joten kannattaa lukea se! Itselläni käännekohtana oli keskusteluyhteyden avaaminen kirjeellä. Kerro siinä kaikki tuntosi, ja kuinka epäkunnioittavaa on olla siivoamatta yhteistä asuntoa! Jos mies ei herää tuohon kirjeeseen, niin silloin ollaan liemessä.
Aloita myös siivouslakko, vaikka se ällöttävää onkin. Mies täytyy saada ymmärtämään seuraukset siivoamattomuudesta. Parasta tietenkin olisi, jos pystyisit itse olemaan pois kotoa, koska itseäni ainakin ällöttti elää sonnan keskellä.
Miehesi pitää saada mukaan siivoukseen. Avainsana on yhdessä tekeminen. Laatikaa siivouslista yhdessä, siivoustavat, siivouspäivät jne. Oma mieheni kapinoi vastaan kun yritin "työnjohtajana" saada häntä auttamaan minua siivouksessa. Keskustelemalla saatiin yhteishenki aikaiseksi, asioista päätetään yhdesdä, asiat tehdään yhdessä. Kun sain mieheni mukaan öäättämään kotitöiden teosta, hänellä tuli suurempi kipinä tehdä niitä.
Toibon että saat tilanteen korjattua. Pysy vahvana, äläkä passaa toista! Ap
Kiitos kannustuksesta, ap! Kirjettä kokeilen varmaan minäkin. Tosin asenteita on vaikea muuttaa ihmisellä, jonka mielestä kaaos kotona on normielämää. Ei siis kerta kaikkiaan ymmärrä, miksei sotkun keskellä voisi elää.
Meillä on nyt pieni vauva, en voi ryhtyä siivouslakkoon kun poika ryömii pitkin lattioita ja keräilee kaiken suuhunsa. Päinvastoin, täytyy siivota entistäkin tarkemmin ja se on nostanut tämän työnjaon uudelleen tapetille. Äitiyslomalla otan totta kai päävastuun, mutta kun mies ei voi edes viikonloppuna astianpesukonetta tyhjentää sillä välin kun imetän, niin.. Argh!
Ja joo, vaikka te kaikki mua tyhmänä pidättekin, niin hankin tämän ukon kanssa vielä perheenlisäystäkin. On mahtava isä ja osallistuu lapsen hoitoon, ainoa ongelma tuo siivoamattomuus. Hänen mielestään lapsi voi hyvin leikkiä liassa, hänkin pysyi kuulemma sen ansiosta lapsena terveenä. Joku raja kai karaisullakin :O
Luin koko ketjun ja olen hämmästynyt kun huomaan, että meidän perhe ei olekaan ainoa laatuaan! Takana on jo parin vuosikymmenen yhdessäolo, lähes tulkoon ainoa asia mistä riidellään on kotityöt. Asia on keskusteltu, huudettu, itketty ja "sovittu" moneen kertaan, siitä huolimatta sopimusten jälkeen vähitellen lipsutaan taas vanhoille urille. Nyt jälleen kerran ollaan pisteessä, jossa olen hoidellut kaikki kotihommat omien töideni lisäksi monta viikkoa yksin ja eilen en enää jaksanut vain katsoa ja odotella, joko miehellä alkaisi raksuttaa aivoissa. Jälleen hän oli hyvin hämmästynyt kun oli omasta mielestään hoitanut oman osuutensa mallikkaasti... Tähän asti en ole jaksanut/ viitsinyt/ halunnut erota, mutta nyt kyllä selaan asuntoilmoituksia. Taidan antaa itselleni seuraavaksi syntymäpäivälahjaksi eron!
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 19:06"]
No jos mies maksaa elämisesi, niin miksi ihmeessä sinulle ei kuuluisi velvollisuus pitää koti siistinä?
[/quote]
Mikä kuvitelma joillakin on että aina mies maksaa naisen elämiset, ja naiset vaan lirkuttaa, näyttää nätiltä ja shoppaa? Voi jeesus...
Käydään molemmat töissä. Kun olin työttömänä, hoidin luonnollisesti siivouksen. Ap
Mua ihmetyttää että miten tuollaiseen suhteeseen joutuu. Eikö se nyt tule jo parin viikon yhteisasumisessa selville jos toinen on laiska mätisäkki, joka ei tee kotona mitään? Siinäkö sitten odotetaan että kyllä se varmaan muuttuu, kun minä teen muutaman vuoden nämä kaikki kotityöt? Tuossa on kolme vaihtoehtoa, sitten kun tuollaiseen suhteeseen on itsensä päästänyt:
- muutatte erilleen
- elätte liassa
- toinen tekee kaiken
Aikuista ihmistä on melko vaikea pakottaa. Surullista että niin monella kestää niin kauan tajuta tämä.