Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies ei halua puhua kotitöiden jaosta...

Vierailija
03.03.2015 |

Olen jo muutamaan otteeseen yrittänyt keskustella miehen kanssa kotitöiden paremmasta jakamisesta, ja aina hän on suuttunut, eikä asiaa ole ehditty kunnolla käydä läpi.
Olisin halunnut yhdessä miettiä jonkun systeemin tai säännöt miten siivotaan. Nii n että tulisi siivottua säännöllisesti, ja tehtävät jakautuisi tasaisesti. Olen jo sanonut tästä, mutta mies on vain tuhissut vastaan. Hän ei näe mitään ongelmaa nykyisessä systeemissä.
Käytännössä vessa on aina lähes kuukauden siivoamatta, imuroinnilla suunnilleen sama väli, suihku pestään ehkä kerran vuodessa jne ja kaikki minun toimesta.
Miehen mielestä mitään systeemiä ei tarvitse luoda, koska kuulemma sitä on silmät päässä ja näkee milloin pitää siivota. Teot kuitenkin puhuu toista.
Olen ollut nyt useampia kuukausia siivouslakossa, niin etten siivoa mitään ellei toinenkin siivoa. Nyt alan olla lopen kyllästynyt tähän paskaläävään. Meidän yhteisesti omistama kämppä menee ihan pilalle!
Miten saan miehen keskustelemaan kotitöiden jakamisesta? Miten saadaan luotua sellainen systeemi, että siitä ei voi luistaa? Rangaistuksilla ja porkkanoilla?

Kommentit (103)

Vierailija
61/103 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 21:25"]

Ei sun tarvitse miettiä että miten pitäis toimia, se on miehes vastuulla. Silmät auki jo ap, miehes vie sua ku kurjaa piskiä talutushihnassa. Ota sakset ja vapauta itses. Suomi on täynnä aidosti tasa-arvoisia miehiä!

[/quote]

Niinpä... Olo on kyllä ihan kuin kurjalla piskillä. ): Tuntuu kuin olisin miehen äiti, joka yrittää pitää tätä farssia jotenkin kasassa.

Tässä on jo melko vahvasti mennyt usko miehiin (vaikka tiedän että niitä helmiä on tuolla). En halua joutua taas tähän samaan miinaan, joten olisin varmasti yksin hyvin pitkään. En kyllä nyt näe siinä mitään pahaa. Yksin saisin pitää kotini puhtaana.

Jos tuo mies edes suostuisi johonkin pariterapiaan, mutta tiedän jo valmiiksi että hän halveksii sellaista. Ja sekin taitaa maksaa ihan liikaa meidän budjetille. Ap

Vierailija
62/103 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 21:25"]

Kokeile vaikka kirjoittaa sille miehelles kirje, jossa kerrot omat tunteesi. Ehkä pystyis sen lukemaan rauhassa kilahtamatta. Jos ei suostu sitä lukemaan, eikä myöskään puhumaan, niin eipä tossa ole paljon vaihtoehtoja.

[/quote]

Jes, tääki on ihan loistava neuvo, kiitos! :)

Ainakin saisin sanottua koko asiani, ilman että se keskeytyy naurettavaan protestiin. Villeimmissä kuvitelmissani mies voisi tajuta oman lapsellisuutensa ja parantaa tapansa ja kaikki sujuisi taas niinkuin ennen työttömyyttäni, huh huh.

Mutta tosiaan, jos hän ei sitä lue, tai suostu asiasta puhumaan, niin eipä tässä paljoa vaihtoehtoja jää. Miten helkkarissa sellaisen ihmisen kanssa olisi tarkoitus jatkaa yhteiseloa? Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/103 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita siihen kirjeen alkuun heti, että asia on sulle niin vakava, että on viisainta lukea se kirje ja miettiä tahollaan, miten meinaa jatkossa toimia, tai sinä nostat kytkintä ja etsit miehen, jolla on vastuuntuntoa myös kotitehtävien jaossa. Laita, että aiot katsoa aikasi, ja ellei ala muutosta tapahtua, katoat miehen elämästä ja asunto menee myyntiin. Ja varaudu myös silloin siihen, että joudut lähtemään.

Jos taas oletat miehen odottavan pääsevänsä sinusta eroon, niin silloin tuo ei ole ihan tuollaisenaan oikea keino.  

Vierailija
64/103 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetän täältä sympatiaa, AP! Oma mieheni on vähän samantyyppinen. Jonkin verran tekee kyllä kotihommia, ehkä 10 % kaikesta. Väittää kivenkovaan, että hommat tehdään 50-50, vaikka meillä on ruksittava työlista jääkaapin ovessa ja mieheni on ruksinut siihen marraskuun jälkeen peräti kaksi hommaa ja minä n. 30. Esim. kylpyhuoneen siivous menee meillä niin, että minä siivoan KAIKEN (pöntön kuuraus, peilin kiillotus, lavuaaritason siivous, suihkukaapin pesu, saunan pesu, lattian kuuraus) paitsi mies putsaa viemärin, joka sitten ilmeisesti on vaativuudeltaan kaikkia näitä muita hommia vastaava... Tosin nytkin viemäri on odottanut putsausta taas monta viikkoa. Eniten loukkaa juuri se, että väittämällä töiden jakaantuvan tasan mies törkeästi vähättelee minun työpanostani.

Meillä on yksi pieni lapsi, jonka hoito onneksi sujuu mieheltä. Siitäkin yritti luistaa, mutta kun pidin tiukasti kiinni työnjaosta heti lapsen syntymästä lähtien, tilanne on nyt melko OK.

Minäkin muuten suosittelen robotti-imuria ja kuivausrumpua, nämä vähensivät kotona liikkuvan pölyn määrää ainakin 90 %.

Vierailija
65/103 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 22:06"]

Laita siihen kirjeen alkuun heti, että asia on sulle niin vakava, että on viisainta lukea se kirje ja miettiä tahollaan, miten meinaa jatkossa toimia, tai sinä nostat kytkintä ja etsit miehen, jolla on vastuuntuntoa myös kotitehtävien jaossa. Laita, että aiot katsoa aikasi, ja ellei ala muutosta tapahtua, katoat miehen elämästä ja asunto menee myyntiin. Ja varaudu myös silloin siihen, että joudut lähtemään.

Jos taas oletat miehen odottavan pääsevänsä sinusta eroon, niin silloin tuo ei ole ihan tuollaisenaan oikea keino.  

[/quote]

Siinä on hyvä runko kirjeelle. :) Täytyy korostaa että asia on vakava, kerran tuo mies ei ole sitä tuntunut ymmärtävän.

Mies ei ole antanut ymmärtää että haluaisi päästä minusta eroon. Joten luulisi tämän kirjeen toimivan tarpeeksi hyvänä herättelijänä. Ap

Vierailija
66/103 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 22:09"]

Lähetän täältä sympatiaa, AP! Oma mieheni on vähän samantyyppinen. Jonkin verran tekee kyllä kotihommia, ehkä 10 % kaikesta. Väittää kivenkovaan, että hommat tehdään 50-50, vaikka meillä on ruksittava työlista jääkaapin ovessa ja mieheni on ruksinut siihen marraskuun jälkeen peräti kaksi hommaa ja minä n. 30. Esim. kylpyhuoneen siivous menee meillä niin, että minä siivoan KAIKEN (pöntön kuuraus, peilin kiillotus, lavuaaritason siivous, suihkukaapin pesu, saunan pesu, lattian kuuraus) paitsi mies putsaa viemärin, joka sitten ilmeisesti on vaativuudeltaan kaikkia näitä muita hommia vastaava... Tosin nytkin viemäri on odottanut putsausta taas monta viikkoa. Eniten loukkaa juuri se, että väittämällä töiden jakaantuvan tasan mies törkeästi vähättelee minun työpanostani.

Meillä on yksi pieni lapsi, jonka hoito onneksi sujuu mieheltä. Siitäkin yritti luistaa, mutta kun pidin tiukasti kiinni työnjaosta heti lapsen syntymästä lähtien, tilanne on nyt melko OK.

Minäkin muuten suosittelen robotti-imuria ja kuivausrumpua, nämä vähensivät kotona liikkuvan pölyn määrää ainakin 90 %.

[/quote]

Sympatiaa sinullekin! Selvästi meistä kumpikin tarvitsees sitä.

Mää oon kyllä lukenu tutkimuksista, joissa todettiin miesten huomaavan siivottomuuden huonommin. En kuitenkaan usko että ne on ihan eri planeetalta.

Haha, teillä on melkein sama homma tuon ruksilistan kanssa, mitä meillä tukkimiehenkirjanpidon. Miten voi nuin selvien todisteiden jälkeen väittää että hommat menee 50-50, ihan käsittämätöntä toimintaa!

Tuo tosiaankin loukkaa monella tasolla. Ei sitä tunnu niinkuin olisi saman arvoinen toisen kanssa, kun tulee kohdelluksi noin.

Onneksi lapsen hoito menee tasan (?). Toivottavasti saat miehesi järkiinsä, jotta jatkossa on helpompaa! Ap

Vierailija
67/103 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 19:06"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 18:36"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 17:59"]Meillä auttoi se, kun eteiseen ilmestyi muuttolaatikoita. Kerroin miehelle, että haluan asua siistissä ja puhtaassa kodissa, ja koska se ei hänen kanssaan onnistu, niin minä muutan muualle. Nyt asumme kahta kotia ja luokseni tullessaan mies todella tietää, että banaaninkuorta ei jätetä lattialle. Kerran hän sen teki ja sai samantien kävellä ulos. [/quote] Ihanan jämpti asenne, ja hyvä jos toimii teillä! Minulla vaan ei ole rahaa maksaa asuntolainaa ja vuokraa. Vaikka olisi se kyllä ihanaa kun ei tarvisi jatkuvasti kiristellä hampaita siisteyden kanssa. Ap

[/quote]

No jos mies maksaa elämisesi, niin miksi ihmeessä sinulle ei kuuluisi velvollisuus pitää koti siistinä?

[/quote]No miten se mies sen elämisen yksin maksaa, kun kerran kumpikin käy töissä. Meillä mies on työttömänä kotona, mutta kyllä aika iso osa kotitöistä silti jää minulle. Ei ne miehetkään silti kaikkea yksin tee vaikka kotona olisivatkin.

Vierailija
68/103 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin edellisen mieheni kun ei koskaan siivonnut jälkiään. Molemmat opiskeltiin ja käytiin töissä. En ole katunut.

Vierailija
69/103 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis selkeän kirjanpidonkaan myötä ei mies usko että teet enemmän ja raivoaa kuin teini jos otat asian esille? Sinulla on kohta avioero edessä, voimia!

Vierailija
70/103 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 18:57"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 18:21"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 17:44"]piti lisätä että tee itse oma osuutesi.. eli siivous kerran pari kuussa ja miehesi maksaa siivoojalle oman osuutensa [/quote] Ennemmin haluaisin että mies oppii itse siivoamaan. Tuntuu niinkuin hän pääsisi kuin koira veräjästä. Maksamalla itsensä ulos siivouksesta. Ap

[/quote]

Tuo on kyllä aika lapsellisesti ajateltu. "Epistä kun tuo maksaa siivoojan eikä siivoa itse." Oliko se päämäärä nyt siisti koti vai miehen simputtaminen? 
[/quote]
Samaa mieltä. Et sä ap ole miehesi äiti tai opettaja. Jos mies haluaa maksaa siivoojasta niin sitten maksaa. Ei aikuisena oikeasti ole pakko tehdä mitään mitä ei halua. Sinuna perustelisin miehelle nuo asiat miksi kannattaa pitää koti siistinä, ja mies hankkikoon sitten vaikka sen siivoojan jos ei jaksa siivota. Teet vaan oman osuuden. Jos se alkaa tökkiä eikä mies muutu niin ehkä sun pitää harkita lähtöä ja kertoa se miehelle.

Vierailija
71/103 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja te ämmät hössötätte liikaa siivouksesta :D

Vierailija
72/103 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkos asia edistynyt millään lailla Ap?

Vierailija
73/103 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitten keskustelet? Teet itse listan jääkaapinoveen ja sitä noudatetaan.

Vierailija
74/103 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö hän välitä, miltä susta tuntuu, ja että teillä on likaista ja epähygieenistä ja asuntonne arvo oikeasti laskee. Onko miehesi mielestä koti viihtyisä, kun se on likainen ja sekaisin? 

Pyydä miehesi maksamaan teille  esim. kerran pari kuussa kotisiivooja ja kerran vuodessa ikkunanpesu. Tee itse jos et halua maksaa. Toivottavasti sentään huolehtii jälkiensä korjaamisesta, ruoanlaitosta ja pyykeistä omalta osaltaan.

Vierailija
75/103 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 17:43"]

Eikö hän välitä, miltä susta tuntuu, ja että teillä on likaista ja epähygieenistä ja asuntonne arvo oikeasti laskee. Onko miehesi mielestä koti viihtyisä, kun se on likainen ja sekaisin? 

Pyydä miehesi maksamaan teille  esim. kerran pari kuussa kotisiivooja ja kerran vuodessa ikkunanpesu. Tee itse jos et halua maksaa. Toivottavasti sentään huolehtii jälkiensä korjaamisesta, ruoanlaitosta ja pyykeistä omalta osaltaan.

[/quote] piti lisätä että tee itse oma osuutesi.. eli siivous kerran pari kuussa ja miehesi maksaa siivoojalle oman osuutensa

Vierailija
76/103 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 17:34"]Miksi sitten keskustelet? Teet itse listan jääkaapinoveen ja sitä noudatetaan.
[/quote]
Olen jo kerran tehnyt sellaisen listan, johon pidettiin tukkimiehen kirjanpitoa erilaisista kotitöistä. Mies ilmoitti heti että hän ei ala pitämään kirjaa, joten pidin hänen puolestaan. Eli tämä oli tavallaan sitä hänen "tehdään kun nähdään" siivoustaan josta pidin kirjaa. Tuokaan lista ei herättänyt häntä, vaikka minulle kertyi hetkessä enemmän viivoja kuin hänelle.
Ajattelin että saisin miehen paremmin osallistumaan jos päätettäisiin yhdessä säännöt siivoukselle.

Vierailija
77/103 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, minkälainen perhetilanne? Kaks kokopäivätyössä käyvää aikuistako?

Vierailija
78/103 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samanmoinen ongelma, enkä kyllä tiedä, mikä auttaisi. "Kova kovaa vastaan" ei toimi meillä, vaan riita tulee lähes aina, kun otan kotityöt puheeksi. Mies ei vaan pidä kodin siisteyttä kovin tärkeänä ja hänen mielestään minä nipotan turhasta.

Vierailija
79/103 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä auttoi se, kun eteiseen ilmestyi muuttolaatikoita. Kerroin miehelle, että haluan asua siistissä ja puhtaassa kodissa, ja koska se ei hänen kanssaan onnistu, niin minä muutan muualle. Nyt asumme kahta kotia ja luokseni tullessaan mies todella tietää, että banaaninkuorta ei jätetä lattialle. Kerran hän sen teki ja sai samantien kävellä ulos.

Vierailija
80/103 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Possu. Röh röh. Kysy mieheltä jos nukkuis ens kuukauden roskiksessa.