Mies ei halua puhua kotitöiden jaosta...
Olen jo muutamaan otteeseen yrittänyt keskustella miehen kanssa kotitöiden paremmasta jakamisesta, ja aina hän on suuttunut, eikä asiaa ole ehditty kunnolla käydä läpi.
Olisin halunnut yhdessä miettiä jonkun systeemin tai säännöt miten siivotaan. Nii n että tulisi siivottua säännöllisesti, ja tehtävät jakautuisi tasaisesti. Olen jo sanonut tästä, mutta mies on vain tuhissut vastaan. Hän ei näe mitään ongelmaa nykyisessä systeemissä.
Käytännössä vessa on aina lähes kuukauden siivoamatta, imuroinnilla suunnilleen sama väli, suihku pestään ehkä kerran vuodessa jne ja kaikki minun toimesta.
Miehen mielestä mitään systeemiä ei tarvitse luoda, koska kuulemma sitä on silmät päässä ja näkee milloin pitää siivota. Teot kuitenkin puhuu toista.
Olen ollut nyt useampia kuukausia siivouslakossa, niin etten siivoa mitään ellei toinenkin siivoa. Nyt alan olla lopen kyllästynyt tähän paskaläävään. Meidän yhteisesti omistama kämppä menee ihan pilalle!
Miten saan miehen keskustelemaan kotitöiden jakamisesta? Miten saadaan luotua sellainen systeemi, että siitä ei voi luistaa? Rangaistuksilla ja porkkanoilla?
Kommentit (103)
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 19:22"]
Ja sitten teet tuolle pari lasta ja tulet täältä kyselemään, että mitä tekisit, kun se ei yhtään niiden kanssa auta. Niin makaa kuin petaa...
[/quote]
Haha, just tuolla aiemmin totesin, että ei kiinnosta enää tehdä lapsia, kun mies on tuollainen. Jäisin ihan varmasti yksin hoitamisen ja siivouksen kanssa. Perheen perustaminen olisi ihan massiivinen virhe. Ap
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 19:25"]
1. Osta robotti-imuri
2. Jaa työt kokonaisuuksina, esim. tiskit toiselle ja pyykit toiselle jne. Molemmat hoitaa kone ja perheestä riippuen aika saman tasoisia hommia. Tässä vaiheessa voit antaa miehelle, vaikka helpoimmat hommat, kunhan alkaa tehdä osan kunnolla. Jossain vaiheessa vaihdatte hommia päikseen ja päätätte jatkosta.
[/quote]
Jes, kiitos konkreettisista vinkeistä siivouksen suhteen. :)
Robotti-imuri voisikin sopia tänne, ja helpottaa siivousta.
Tuossa kokonaisuuksina jakamisessa on se vaara, että meillä olisi sitten aina astiat tai pyykit loppu. Toisaalta tuo että niitä välillä vaihtaisi päikseen, niin ehkä eliminoisi tuota vaaraa.
No, kunhan nyt edes saisi miehen osallistumaan näin aluksi... Ap
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 19:42"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 19:22"]
Ja sitten teet tuolle pari lasta ja tulet täältä kyselemään, että mitä tekisit, kun se ei yhtään niiden kanssa auta. Niin makaa kuin petaa...
[/quote]
Haha, just tuolla aiemmin totesin, että ei kiinnosta enää tehdä lapsia, kun mies on tuollainen. Jäisin ihan varmasti yksin hoitamisen ja siivouksen kanssa. Perheen perustaminen olisi ihan massiivinen virhe. Ap
[/quote]
Jos jo nyt tiedät, että perheen perustaminen olisi massiivinen virhe, niin miksi et eroa heti? Talon saa myytyä tai jotain.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 19:29"]
Siivoatte todella harvoin ja lapsiperheessä on siivottava päivittäin. On imuroitava joka viikko ja vessa pitää pestä myös usein. Sitten kun saatte lapsia niin paskaan kuolette. Elämä on silloin yhtä siivoomista.
Miehesi ei suostu listaan koska ei aio huolehtia omasta osuudestaan. Ei lapsia teille tai sitten vaihdat miestä!
[/quote]
Paskaan kuolemme. :DD
Olen seurannut tuttavalapsiperheitäni, ja tuo on tullut karmivan selväksi. Olen siitä havahtuneena alkanut siivoamaan säännöllisemmin (kunnes aloitin siivouslakon), ja huomannut että joka päivä hieman siivoaminen ja siivon ylläpitäminen on helpompaa kun valtavat suursiivoukset.
Ei tosiaankaan lapsia meille, ellei mies osoita että hän on vastuullinen aikuinen. Tässä vaiheessa, se vaatisi jo aika jumalattoman paljon osoittelua... Ap
Mies on saanut sinut jo nalkkiin, joten hän ei koe enää tarvetta tsempata. Todellinen luonne on paljastunut. Ja nyt sinä luettelet hirveän pitkiä listoja, miten haluat, että mies sitä, ja haluat, että mies tätä. Jos miehen osallistuminen on tosiaan noin avutonta, niin noi sun haluamiset kuulostaa aika epärealistisilta. Koko parisuhdetta syö tuollainen pikkulapseksi heittäytyminen. Ethän sinäkään enää luota edes miehesi kykyyn alkaa isäksi. Joudut siis puntaroimaan eromahdollisuutta tosissasi. Jos et siihen halua lähteä, niin paras ehdotukseni on, että koska mies ei siivoa, niin mies palkkaa siivoojan.
Molemmat pesee omat pyykit. Molemmat laittavat omat astiat astianpesukoneeseen. Jne
Kuivausrumpu helpottaa myös arkea! Ei sillä listalla ole mitään merkitystä jos toinen ei hoida omaa osaansa.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 19:51"]
Jos jo nyt tiedät, että perheen perustaminen olisi massiivinen virhe, niin miksi et eroa heti? Talon saa myytyä tai jotain.
[/quote]
Tämä kaikki on saanut minut miettimään haluanko edes koskaan lapsia. Olen ihan pihalla, mutta sen olen tiennyt jo pitkään, että en ole vielä valmis. Tiedän että tulisin katumaan pitkään jos hankin lapset liian nuorena, mutta en tiedä katuisinko sitä, että en koskaan hanki lapsia.
Tämä siivousvänkäys alkaa laittaa viimeisiä nauloja arkkuun miehelle. Jos hän ei ala käyttäytyä kuin pitäisi minua yhdenvertaisena puolisona, minulle ei jää kamalana vaihtoehtoja. Haluaisin vielä jotenkin uskoa, että en ole ollut ihan idiootti, ja tuhlannut aikaa hänen kanssaan. Että hänellä on nyt vain hankalaa, ja muuttuu takaisin reippaaksi, arvostavaksi puolisoksi. Sinisilmäistä varmasti. Ap
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 19:57"]
Mies on saanut sinut jo nalkkiin, joten hän ei koe enää tarvetta tsempata. Todellinen luonne on paljastunut. Ja nyt sinä luettelet hirveän pitkiä listoja, miten haluat, että mies sitä, ja haluat, että mies tätä. Jos miehen osallistuminen on tosiaan noin avutonta, niin noi sun haluamiset kuulostaa aika epärealistisilta. Koko parisuhdetta syö tuollainen pikkulapseksi heittäytyminen. Ethän sinäkään enää luota edes miehesi kykyyn alkaa isäksi. Joudut siis puntaroimaan eromahdollisuutta tosissasi. Jos et siihen halua lähteä, niin paras ehdotukseni on, että koska mies ei siivoa, niin mies palkkaa siivoojan.
[/quote]
Mies oli normaali mies, kunnes minulla oli pidempi työttömyysjakso. Sen jälkeen hän jotenkin tuntui "unohtavan" täysin miten ja milloin siivotaan. Olimme olleet jo useamman vuoden yhdessä.
Minun olisi pitänyt tajuta tarttua asiaan jo aiemmin, nyt tämä on yhtä liisterissä kieriskelyä.
En paljoa vaadi. Haluan kahden aikuisen välisen suhteen. Nyt tuntuu kuin eläisin teinipojan kanssa.
Meillä on melkolailla samat tulot, joten rahatkin on aika yhteiset. Siivooja olisi käytännössä pois minunkin pussista. Ap
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 20:01"]
Molemmat pesee omat pyykit. Molemmat laittavat omat astiat astianpesukoneeseen. Jne
[/quote]
Aloin totuttaa miehen tähän kun tajusin että minun on muuten turha odottaa että hän tekee mitään.
Jätän hänen astiansa aina tiskipöydälle, ja pyöritän vain omat tiskini, jotka laitan aina suoraan tiskikoneeseen. Jossain vaiheessa astiat loppuu täysin, ja alkaa kinastelu siitä kumpi täyttää tiskikoneen. Mies ei koskaan suostu uskomaan, että ne valtavat määrät ovat pelkästään hänen tiskejään.
Olen monta kertaa sanonut hänelle, että olisi hänenkin kannaltaan helpompi, jos hän laittaisi tiskit suoraan tiskikoneeseen. Sekään ei ole herättänyt häntä, kun on hänen tiskeihin jättäneet ruuat ovat olleet täysin homehtuneet siinä vaiheessa kun hän on niitä suvainnut alkaa laittaa tiskikoneeseen. Ap
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 20:10"]
Kuivausrumpu helpottaa myös arkea! Ei sillä listalla ole mitään merkitystä jos toinen ei hoida omaa osaansa.
[/quote]
Kuivausrumpua ei meillä olekaan. ):
Siksi halusin miehen mukaan suunnittelemaan listaa. Ei ole mielekästä noudattaa sääntöjä, joita joku toinen latelee. Mutta jos hän on mukana luomassa niitä, niin saattaisi omatunto hieman herkemmin kolkuttaa, kun hän rikkoo niitä.
Samalla tulisi keskusteltua läpi kuinka usein on hyvä siivota mitäkin. Ettei mene siihen että työt tehdään, mutta auttamattoman harvoin. Ap
Tossa vaiheessa kannattaa jo ilmottaa, et ero tulee jos et ala omaa osaasi hoitaa. Mies taisi keretä tottumaan työttömyysaikanasi siihen, että sinä hoidat kaiken kotona. Nyt sit kuvittelee, et sama homma jatkossa, vaikka sinäkin käyt nyt töissä. Jos ei eronkaan uhatessa ole valmis muuttumaan, niin sittenpähän tiedät ettet paljoa hänelle enää merkitse.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 21:06"]
Tossa vaiheessa kannattaa jo ilmottaa, et ero tulee jos et ala omaa osaasi hoitaa. Mies taisi keretä tottumaan työttömyysaikanasi siihen, että sinä hoidat kaiken kotona. Nyt sit kuvittelee, et sama homma jatkossa, vaikka sinäkin käyt nyt töissä. Jos ei eronkaan uhatessa ole valmis muuttumaan, niin sittenpähän tiedät ettet paljoa hänelle enää merkitse.
[/quote]
Siltä se nyt vahvasti tuntuu. ): Mitäpä sitä nyt siivoamaan, kun tottui siihen että minä hoidan kaiken...
Inhottavaa että aikuinen mies ei voi tajuta kuin "uhkailemalla". Tai ylipäätään tajuta (vaikka olen monta kertaa sen sanonut) että kärsin tästä. Tuntuu todellakin etten merkitse hänelle paljoa.
Olisi ihana saada kunnolla keskusteltua hänen kanssaan tästä asiasta, ilman että hän alkaa hetkessä puolustuskannalle, raivokkaaksi teinipojaksi. Mitenhän minun kuuluisi toimia, että saan hänet siinä tilanteessa rauhoitettua, jotta saan sanottua asiani (tai jopa ihan luotua vuorovaikutuksen ja keskusteltua)? Ap
Siis sun miehes ihan oikeesti kilahtaa jos sille huomauttaa sen sotkuista? Luoja. Ei siinä mitkään robotti-imurit auta.
Mä en käsitä et miten ihmeessä naiset voi olla parisuhteessa miehen kanssa joka ei hoida omaa osuuttaan eikä kunnioita puolisoaan. Eiköhän jokaisen +2 vuotta yhdessä olleen ja yhdessä asuvan pariskunnan elämä ole aika pitkälti sitä arkea. Jos arki ei rullaa niin mitä sellanen liitto kestää jos tulee oikeasti kriisejä? Itse en vois koskaan elää sun miehen kaltaisen patalaiskan sottapytyn kanssa, vaikken itsekään oo mikään erityisen siisti ihminen. Söis arvostuksen ja rakkauden jo parissa kuukaudessa koko äijään.
Yhteisestä asunnosta kannattaa hankkiutua eroon vielä, kun se on hyvässä kunnossa. Onneksi olet niin järkevä, ettet alka niitä lapsia tuommoisen miehen kanssa hankkimaan. Eräs kaverini sai juuri lapsen ja kyllä minua kauhistutti, kun kertoi miten mies ei viitsi edes tiskejä koneeseen laittaa ja vaatteet jää minne sattuu. Sit vaan pelaa jollain pleikkarilla, ku kaverini tekee ruokaa ja siivoo. Voipi olla aika rankka tulevaisuus eessä, ku ite kaiken joutuu tekemään.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 21:17"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 21:06"]
[/quote]
Siltä se nyt vahvasti tuntuu. ): Mitäpä sitä nyt siivoamaan, kun tottui siihen että minä hoidan kaiken...
Inhottavaa että aikuinen mies ei voi tajuta kuin "uhkailemalla". Tai ylipäätään tajuta (vaikka olen monta kertaa sen sanonut) että kärsin tästä. Tuntuu todellakin etten merkitse hänelle paljoa.
Olisi ihana saada kunnolla keskusteltua hänen kanssaan tästä asiasta, ilman että hän alkaa hetkessä puolustuskannalle, raivokkaaksi teinipojaksi. Mitenhän minun kuuluisi toimia, että saan hänet siinä tilanteessa rauhoitettua, jotta saan sanottua asiani (tai jopa ihan luotua vuorovaikutuksen ja keskusteltua)? Ap
[/quote]
Ei sun tarvitse miettiä että miten pitäis toimia, se on miehes vastuulla. Silmät auki jo ap, miehes vie sua ku kurjaa piskiä talutushihnassa. Ota sakset ja vapauta itses. Suomi on täynnä aidosti tasa-arvoisia miehiä!
Kokeile vaikka kirjoittaa sille miehelles kirje, jossa kerrot omat tunteesi. Ehkä pystyis sen lukemaan rauhassa kilahtamatta. Jos ei suostu sitä lukemaan, eikä myöskään puhumaan, niin eipä tossa ole paljon vaihtoehtoja.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 21:21"]
Siis sun miehes ihan oikeesti kilahtaa jos sille huomauttaa sen sotkuista? Luoja. Ei siinä mitkään robotti-imurit auta.
Mä en käsitä et miten ihmeessä naiset voi olla parisuhteessa miehen kanssa joka ei hoida omaa osuuttaan eikä kunnioita puolisoaan. Eiköhän jokaisen +2 vuotta yhdessä olleen ja yhdessä asuvan pariskunnan elämä ole aika pitkälti sitä arkea. Jos arki ei rullaa niin mitä sellanen liitto kestää jos tulee oikeasti kriisejä? Itse en vois koskaan elää sun miehen kaltaisen patalaiskan sottapytyn kanssa, vaikken itsekään oo mikään erityisen siisti ihminen. Söis arvostuksen ja rakkauden jo parissa kuukaudessa koko äijään.
[/quote]
Hän on ennenkin toiminut niin, että kun häpeää omaa käytöstään, peittää sen suuttumuksen alle. Ei suostu näkemään omia virheitään.
Hoiti aiemmin kotityönsä moitteetta, kunnes tuli tuo työttömyyspätkäni ja pilasi idyllin (jos niin voi sanoa).
Arvostus ja rakkaus alkaa olla kohta jo miinuksilla. Mää oon yrittänyt antaa miehelle mahdollisuuksia osoittaa mun ajatuksia vääräksi, ja vaikka mulla on pitkä pinna, niin se ei oo loputon. Ap
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 21:21"]
Yhteisestä asunnosta kannattaa hankkiutua eroon vielä, kun se on hyvässä kunnossa. Onneksi olet niin järkevä, ettet alka niitä lapsia tuommoisen miehen kanssa hankkimaan. Eräs kaverini sai juuri lapsen ja kyllä minua kauhistutti, kun kertoi miten mies ei viitsi edes tiskejä koneeseen laittaa ja vaatteet jää minne sattuu. Sit vaan pelaa jollain pleikkarilla, ku kaverini tekee ruokaa ja siivoo. Voipi olla aika rankka tulevaisuus eessä, ku ite kaiken joutuu tekemään.
[/quote]
Olen ehdottomasti samaa mieltä. Haluan tästä rahani takaisin.
En missään nimessä halua tehdä sitä virhettä että hankin lapsen. Siitä kärsittäisiin me kaikki kolme. Onneksi en erehtynyt tekemään lasta aikaisemmin, kun luulin miehen olevan vastuullinen...
Toivottavasti ystäväsi tajuaa oman parhaansa, ja lopettaa miehen paapomisen! Tuollekin ukolle saisi heittää jäävettä naamaan että herää! Ap
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 19:20"]
En koskaan lakkaa ihmettelemästä, miten esim. autosta pidetään parempaa huolta kuin asunnosta. Auton arvo on kuitenkin ehkä kymmenesosa asunnon arvosta.
[/quote]
Ihmettelen samaa. Lisäksi, yleensä autosta ei saa maksamaansa takaisin, kun taas asunnosta yleensä saa. Poikkeuksia tietenkin on.