Pitäisikö vaimolle kertoa että mies pettää?
Tuttavapiiriini kuuluvalla miehellä on ollut jo vuosia suhde nuoremman naisen kanssa. Kumpikaan heistä ei ole tunnustanut suhdetta tai puhunut siitä, mutta tiedän asian aika satavarmasti. Olen nähnyt miehen tämän toisen naisen kanssa monen monta kertaa, kerran esimerkiksi kävelyllä käsikädessä. Kun huomasivat minut niin äkkiä irrottautuivat toisistaan ja käyttäytyivät kuin ei mitään olisi tapahtunut. Toisen kerran piipahdin miehen kotona ilmoittamatta hakemassa jotain, kun vaimo oli parin päivän lomamatkalla. Ikkunan läpi näin tämän toisen naisen siellä, ja yllättäen mies ei pyytänytkään minua sisään sillä kertaa vaan jätti ovenrakoon odottamaan, vaikka yleensä auliisti pyytelee sisään ja jäämään kahvillekin.
Molemmat, sekä vaimo ja mies, ovat ystäviäni. Ei nyt mitään parhaita kavereita, mutta usein ollaan pariskuntina liikenteessä. Tiedän miehen pettäneen aikaisemminkin, mutta silloin oli kyse yhden kerran jutuista (tunnen myös nämä kaksi toista naista, jotka itse kertoivat minulle tapahtuneesta). Tällä kertaa suhde on kuitenkin mitä ilmeisemmin jatkunut jo vuosia.
Tavallaanhan asia ei minulle kuulu, ja mistäs minä voin tietää vaikka vaimokin olisi tietoinen toisesta naisesta, ja on valinnut hyväksyä suhteen hiljaisesti. Vai pitäisikö vihjaista vaimolle miehen suhteesta? Itse toivoisin, että mulle kerrottaisiin.
Kommentit (64)
Mitäpä jos juttelisit sille miehelle. Sanoisit aikovasi kertoa hänen vaimolleen ja kysyisit haluaisiko hän mieluummin itse tunnustaa.
Tuossa tilanteessa kuvion paljastaja joutuu hyvin helposti yhden jos toisenkin osapuolen vihan kohteeksi, oheissyylliseksi ja vielä jonkun terapeutiksikin ties kuinka pitkäksi aikaa.
Toisaalta sitten: mies tietää aika varmasti, että sinä ainakin epäilet, tai sitten hän on hypännyt vieraissa niin pitkään jäämättä siitä kiinni, että hän luulee muita sokeiksi. On hyvin mahdollista, että vaimo tietää miehen touhuista, muttei syystä tai toisesta lopeta niitä. Et voi tietää, et millään.
"Itse toivoisin, että mulle kerrottaisiin."
Tositilanteessa saattaisit olla toivomattakin.
Sinuna en kertoisi kenellekään mitään, tarkkailisin vain. Jos sitten alkaa tuntua siltä, että et pysty pitämään tietoa salassa, voit vaikka mainita törmänneesi mieheen, ja jos vaimo tekee lisäkysymyksiä, etenet sitten sen mukaan.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 14:02"]
Tuttavapiiriini kuuluvalla miehellä on ollut jo vuosia suhde nuoremman naisen kanssa. Kumpikaan heistä ei ole tunnustanut suhdetta tai puhunut siitä, mutta tiedän asian aika satavarmasti. Olen nähnyt miehen tämän toisen naisen kanssa monen monta kertaa, kerran esimerkiksi kävelyllä käsikädessä. Kun huomasivat minut niin äkkiä irrottautuivat toisistaan ja käyttäytyivät kuin ei mitään olisi tapahtunut. Toisen kerran piipahdin miehen kotona ilmoittamatta hakemassa jotain, kun vaimo oli parin päivän lomamatkalla. Ikkunan läpi näin tämän toisen naisen siellä, ja yllättäen mies ei pyytänytkään minua sisään sillä kertaa vaan jätti ovenrakoon odottamaan, vaikka yleensä auliisti pyytelee sisään ja jäämään kahvillekin.
Molemmat, sekä vaimo ja mies, ovat ystäviäni. Ei nyt mitään parhaita kavereita, mutta usein ollaan pariskuntina liikenteessä. Tiedän miehen pettäneen aikaisemminkin, mutta silloin oli kyse yhden kerran jutuista (tunnen myös nämä kaksi toista naista, jotka itse kertoivat minulle tapahtuneesta). Tällä kertaa suhde on kuitenkin mitä ilmeisemmin jatkunut jo vuosia.
Tavallaanhan asia ei minulle kuulu, ja mistäs minä voin tietää vaikka vaimokin olisi tietoinen toisesta naisesta, ja on valinnut hyväksyä suhteen hiljaisesti. Vai pitäisikö vihjaista vaimolle miehen suhteesta? Itse toivoisin, että mulle kerrottaisiin.
[/quote]Jaa että tuo ongelma on myös toisin päin ? Olen joutunut saman ongelman eteen kaksi kertaa, kun kaverini vaimo on tehnyt liian läheistä tuttavuutta miehen kanssa. Itse onlen langenut humalassa kerra ja ole hävennyt tekoani koko ajan. Olen elämäni aikana joutunut torjumaan muutaman varatun naisen/tytön sänkyyn menonoa kanssani.
Olen avoin ja rehellinen, mutta naiset tulkitsee sen jotenkin väärin. Jos nainen on nätti/kauni, niin ei se ole mikään soidinhuuto "että halua panna sinua".
En silti ole kertonut kaverilleni, että näin sitä ja tätä, selvittäköön itse soppansa jonka ovat keittäneet.
Ei pidä kertoa. Asia ei kuulu ulkopuolisille. Useinhan vaimo jo "tietääkin", mutta haluaa pitää kulissit
pystyssä taloudellisista tai muista syistä.
Itse en lähtisi sekaantumaan toisten asioihin. Oon usein huomannut, että viestintuojaa ammutaan ja saan vihat päälleni. Jos tuo on vuosia jatkunut tuo touhu, niin ihme jos vaimo ei tiedä asiasta. Ehkä heillä on avoin suhde. Mistä sitä ihmisten kuvioista tietää.
Ehkä kyseessä ei olekaan pettäminen vaan avoin suhde.
Täytyy myöntää, että minua häiritsee sekin että olen epäillyt jotain jo tosi pitkään, ja myös tiennyt näistä kahdesta yhdenillanjutusta, kertomatta mitään vaimolle. Nyt sitten jos kertoisin, niin en tiedä voisinko tehdä sen paljastamatta että olen vaiennut jo pitkän aikaa miehen touhuista. Voisin tietysti kertoa vain viimeisimmästä tapauksesta kun näin toisen naisen heidän kotonaan, mutta jos mies selittelisi asian itselleen parhain päin ja vaimo uskoisi, niin siinähän käristyisin taas hiljaisella tulella kun en kertonut kaikkea tietämääni.
Minäkin muuten uskon, etten voi kertoa asiasta ilman että saan ainakin jonkun vihat osakseni, pahimmassa tapauksessa molempien osapuolten. Jos tietäisin varmasti, että pettämisestä kertominen on hyvä asia, niin mikäs siinä. Mutta minusta ei voi ikinä varmasti tietää mitä muut haluaisivat tällaisessa tilanteessa tai mikä on "oikein". AP
Miettisin kahteen kertaan. Tässä tapauksessa salarakas pääsi hengestään, kun kertoi vaimolle!
"Kontulan surman taustalla suhdesotku: Petetyt naiset pitivät yhtä
Naiset jakoivat keskenään tietoa siitä, millaisia viestejä he olivat mieheltä saaneet ja vakuuttelivat, että molempien on parempi pysyä tästä erossa
Syyttäjän mukaan murhan motiivi oli miehen suuttumus siitä, että sivusuhteen paljastuessa avovaimolle liitto kariutui. Miehen ex-avopuolisoa kuullaan oikeudessa todistajana.
Syyttäjän mukaan tekijän ja uhrin salasuhde oli kestänyt vain kuukausia, vuoden 2014 kesästä syksyyn. Surmattu nainen tuli suhteen aikana raskaaksi. Raskaudenkeskeytys oli suoritettu naisen omasta tahdosta vain vähän aikaa ennen henkirikosta.
Välittömästi saapumisensa jälkeen mies surmasi naisen asunnon parvekkeella lyömällä veitsellä eri puolille vartaloa 23 kertaa. Syyttäjän mukaan teko tapahtui erityisen raa'alla ja julmalla tavalla. Uhrilla ei ollut mahdollisuutta paeta tilanteesta."
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 14:09"]
Vaikka iste haluaisikin kuulla, niin kaikki muut eivät välttämättä halua. Joskus käy myös niin, että viestintuoja ammutaan, eli tässäkin tapauksessa voi käydä niin että vaimo uskoo mieluummin miestään kuin pettämisestä kertojaa, ja ystävyydestä tulee entinen.
[/quote]
Tai puukotetaan
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 14:21"]
Itse en lähtisi sekaantumaan toisten asioihin. Oon usein huomannut, että viestintuojaa ammutaan ja saan vihat päälleni. Jos tuo on vuosia jatkunut tuo touhu, niin ihme jos vaimo ei tiedä asiasta. Ehkä heillä on avoin suhde. Mistä sitä ihmisten kuvioista tietää.
[/quote]
Tunsin ennen erään pitkään yhdessä asuneen avoparin, jolla oli ns. avoin suhde. Mies (jonka tunsin hyvin, hänen avokkiaan en) selitti, että kumpikin heistä sai työmatkoillaan ja toisen ollessa poissa "tavata muita", kunhan vain ei kertonut siitä kotona. Mies oli tuhonnut kaksi avioliittoa syrjähypyillä ja kieltäytyi menemästä kolmatta kertaa naimisiin. Minusta vaikutti siltä, että salskealle ja seuralliselle miehelle vieraissa käyminen oli helppoa ja kivaa, mutta hieman avuttoman oloiselle avokinpunkerolle ei. Säälitti suorastaan, koska arvelin naisen sallivan syrjähypyt eli "avoimen suhteen" vain sen vuoksi, että muuten mies saattaisi lähteä kokonaan. En usko, että hän olisi ilahtunut, jos joku ulkopuolinen olisi tullut raportoimaan hänelle viimeisimmistä.
Minä ainakin kertoisin jos saisin tietää jotain tuollaista. Jos et kerro olet surkea ystävä.
Minä en vastaavassa tilanteessa kertonut. Tämä pari on eronnut nyt, enkä kerro vaimolle edelleenkään ja lisää tuskaa.
Vaimon pitäisi olla tosi läheinen ystäväni ja pettämisestä pitäisi olla ihan 100 varmaa tietoa, jotta lähtisin kertomaan. Jos kerrot jotain epämääräistä tyyliin "olivat kävelyllä yhdessä" tai "kun et ollut kotona, se nainen oli teillä", niin äkkiä käy niin, että mies selittelee vaimolleen, että nainen piipahti lainaamassa jotain tavaraa tai tuli moikkaamaan sinua kun ei tiennyt että olet kotona ja käveltiin yhtä matkaa, kun satuttiin olemaan samaan suuntaan menossa tms. ja kääntää asian niin, että sinä olet outo, kun tuollaista luulet ja asiaa levittelet.
Aika hyvin tämä tuntuu jakavan mielipiteet niin, että täälläkin osan mielestä ap on itsekäs paska jos ei kerro, kun taas muiden mielestä toisten asioihin ei pidä sekaantua. Kerrot tai jätät kertomatta, niin aina olet jonkun mielestä idiootti.
Vaikka sun näkemät merkit olisi selviä, vaimo ei välttämättä ainakaan heti halua tuollaista asiaa uskoa ja uskoo mieluummin miehen selittelyjä ja sitten kaikki ovat sulle vihaisia ja pitävät sinua outona asioihin sekaantujana.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 14:43"]
Vaimon pitäisi olla tosi läheinen ystäväni ja pettämisestä pitäisi olla ihan 100 varmaa tietoa, jotta lähtisin kertomaan. Jos kerrot jotain epämääräistä tyyliin "olivat kävelyllä yhdessä" tai "kun et ollut kotona, se nainen oli teillä", niin äkkiä käy niin, että mies selittelee vaimolleen, että nainen piipahti lainaamassa jotain tavaraa tai tuli moikkaamaan sinua kun ei tiennyt että olet kotona ja käveltiin yhtä matkaa, kun satuttiin olemaan samaan suuntaan menossa tms. ja kääntää asian niin, että sinä olet outo, kun tuollaista luulet ja asiaa levittelet.
[/quote]
ei tiennyt, että ET ole kotona...
Oikeastaan ihan sama kerrottaisiinko asiasta vai ei. Erityisesti en sitä tietoa haluaisi kuulla jos kumppani ei pysty sitä kertomaan itse.
Minä kertoisin ja katsoisin kun he riitelevät ja liitto hajoisi ! Toivoisin että, heillä olisi vielä lapsia ja kaikki paha kohdistuisi heihinkin.
Sano sille miehelle et tiedät sen tempuista ja pyydä sitä kertomaan vaimolleen itse.