Pitäisikö vaimolle kertoa että mies pettää?
Tuttavapiiriini kuuluvalla miehellä on ollut jo vuosia suhde nuoremman naisen kanssa. Kumpikaan heistä ei ole tunnustanut suhdetta tai puhunut siitä, mutta tiedän asian aika satavarmasti. Olen nähnyt miehen tämän toisen naisen kanssa monen monta kertaa, kerran esimerkiksi kävelyllä käsikädessä. Kun huomasivat minut niin äkkiä irrottautuivat toisistaan ja käyttäytyivät kuin ei mitään olisi tapahtunut. Toisen kerran piipahdin miehen kotona ilmoittamatta hakemassa jotain, kun vaimo oli parin päivän lomamatkalla. Ikkunan läpi näin tämän toisen naisen siellä, ja yllättäen mies ei pyytänytkään minua sisään sillä kertaa vaan jätti ovenrakoon odottamaan, vaikka yleensä auliisti pyytelee sisään ja jäämään kahvillekin.
Molemmat, sekä vaimo ja mies, ovat ystäviäni. Ei nyt mitään parhaita kavereita, mutta usein ollaan pariskuntina liikenteessä. Tiedän miehen pettäneen aikaisemminkin, mutta silloin oli kyse yhden kerran jutuista (tunnen myös nämä kaksi toista naista, jotka itse kertoivat minulle tapahtuneesta). Tällä kertaa suhde on kuitenkin mitä ilmeisemmin jatkunut jo vuosia.
Tavallaanhan asia ei minulle kuulu, ja mistäs minä voin tietää vaikka vaimokin olisi tietoinen toisesta naisesta, ja on valinnut hyväksyä suhteen hiljaisesti. Vai pitäisikö vihjaista vaimolle miehen suhteesta? Itse toivoisin, että mulle kerrottaisiin.
Kommentit (64)
Minä en kertoisi, katsoisin vain kuinka vaimo elää hyväuskoisena hölmönä valehtelevan sikaniskaukkonsa kanssa, ihmetellen mikä on vikana kun mies on niin etäinen ja välinpitämätön. Toivoisin, että heillä olisi lapsia jotka kasvaisivat kalsassa kulissiliitossa!
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 14:51"]Minä kertoisin ja katsoisin kun he riitelevät ja liitto hajoisi ! Toivoisin että, heillä olisi vielä lapsia ja kaikki paha kohdistuisi heihinkin.
[/quote]
Entä jos he eivät riitele tai eroa? Pettyisitkö itse?
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 14:54"]
Joku voi ajatella niinkin, että se tilanne, että joku ulkopuolinen tulee tuollaista kertomaan, on jo itsessään niin nolo, että suuttuu viestintuojalle ihan sitä, että ulkopuolisetkin asian tietää, mutta itse ei ole asiaa nähnyt tai ymmärtänyt. Tämä voi siis suututtaa vielä lisää sen pettämisen lisäksi.
Olisin hyvin varovainen puuttuessani toisten elämään ja alkaessani syyttämään jotakuta pettämisestä. Se, että kävelee jonkun kanssa käsikädessä, ei edes välttämättä aina tarkoita, että kyseessä on seksisuhde. Ulkopuoliset ei voi tietää, mitä kaikkea juttuun liittyy ja siksi en lähtisi asiaan sekaantumaan.
[/quote]
No joo, viimeisen parin kolmen vuoden aikana näitä omituisia sattumia on ollut jo aika lista, vaikka täällä en kaikkia selvittänytkään. En tietenkään voi varmasti tietää, että heillä on seksisuhde, mutta jotakuinkin varmalta se vaikuttaa. Sen ainakin varmasti tiedän, että näillä kahdella on kummallisen läheinen suhde, jota kuitenkin yritetään pitää salassa.
Mutta olen kyllä samaa mieltä, että ihan tuosta vaan ei kannata muiden elämään sekaantua. AP
Jos kerrot vaimolle, tästä petetystä uskollisesta vaimosta tulee tulevaisuudessa sellainen kauhea yh, joka saattaa esitellä uuden kumppaninsa lapsilleen, mikä on ehdottomasti haitallista.
Jos jätät kertomatta, suojelet vaimoa edellämainitulta löyhältä moraalilta.
Jos kerrot ja liitto hajoaa, vaimo saattaa myös hankkia lapsia useamman miehen kanssa. Hui!
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 15:03"]
Jos kerrot ja liitto hajoaa, vaimo saattaa myös hankkia lapsia useamman miehen kanssa. Hui!
[/quote]
Ja huomaattehan, että täällä aina kehotetaan eroamaan pettävästä miehestä, koska löydät kuitenkin paremman. Parempaa ei kuitenkaan sitten eron jälkeen saisi etsiä, vaan elämä pitäisi omistaa vain ja ainoastaan lapsille, että lapsilla olisi edes yksi vakaa koti (koska se ex-mies vaihtaa naista kuin paitaa).
Jos pelottaa joutua tilanteen keskelle, kerro asiasta vaimolle siten, ettei hän tiedä kuka kertoja on. Mutta silloin sinulla pitäisi olla aukottomia todisteita asiasta ja läväyttää ne naisen silmille.
Enemmän kuitenkin pelkäisin tulevaisuuttani "ystävänä", joka on tiennyt miehen pettämisestä vuosikausia ja jättänyt kertomatta. Eiköhän se ole melkein jokaisen painajainen, että kaikki muut ovat tienneet petollisesta puolisosta mutta itse on ollut autuaan tietämätön.
Minua on petetty, enkä taatusti edes kaikesta tiedä. Mutta todella toivoisin, että olisin saanut sen edes aikaisemmin tietooni. Kyllä minä sinuna kertoisin, senkin uhalla että ystävyys menee katkolle. Jos siellä on jo aikaisemmin ollut uskottomuutta, niin kyllä se nainen ansaitsee tietää edes se vuoksi, että olet hänen ystävänsä. Jos sillä on järkeä, se vinkin saatuaan tutkii ensin ja hutkii sitten. Onhan sillä jo kokemusta.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 14:15"]Tuossa tilanteessa kuvion paljastaja joutuu hyvin helposti yhden jos toisenkin osapuolen vihan kohteeksi, oheissyylliseksi ja vielä jonkun terapeutiksikin ties kuinka pitkäksi aikaa.
Toisaalta sitten: mies tietää aika varmasti, että sinä ainakin epäilet, tai sitten hän on hypännyt vieraissa niin pitkään jäämättä siitä kiinni, että hän luulee muita sokeiksi. On hyvin mahdollista, että vaimo tietää miehen touhuista, muttei syystä tai toisesta lopeta niitä. Et voi tietää, et millään.
"Itse toivoisin, että mulle kerrottaisiin."
Tositilanteessa saattaisit olla toivomattakin.
Sinuna en kertoisi kenellekään mitään, tarkkailisin vain. Jos sitten alkaa tuntua siltä, että et pysty pitämään tietoa salassa, voit vaikka mainita törmänneesi mieheen, ja jos vaimo tekee lisäkysymyksiä, etenet sitten sen mukaan.
[/quote]
Oikeesti, siis oikeesti, haluaisiko joku olla tietämättä että kumppani pettää? Ja vielä ihan järjestelmällisesti elää kaksoiselämää? Aika vaikeaa kuvitella, edes siinä tositilanteessa.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 14:57"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 14:51"]Minä kertoisin ja katsoisin kun he riitelevät ja liitto hajoisi ! Toivoisin että, heillä olisi vielä lapsia ja kaikki paha kohdistuisi heihinkin. [/quote] Entä jos he eivät riitele tai eroa? Pettyisitkö itse?
[/quote]Kyllä ja olisin todella pettynyt, etten onnistunut hajoittamaan heidän liittoaan ja aiheuttamaan lapsillekin siitä kärsimystä.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 15:15"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 14:57"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 14:51"]Minä kertoisin ja katsoisin kun he riitelevät ja liitto hajoisi ! Toivoisin että, heillä olisi vielä lapsia ja kaikki paha kohdistuisi heihinkin. [/quote] Entä jos he eivät riitele tai eroa? Pettyisitkö itse?
[/quote]Kyllä ja olisin todella pettynyt, etten onnistunut hajoittamaan heidän liittoaan ja aiheuttamaan lapsillekin siitä kärsimystä.
[/quote]
Miksi? Miksi pettyä siitä että toiset eivät käyttäydy samalla tavalla kuin itse uskoisi käyttäytyvänsä vastaavassa tilanteessa?
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 15:15"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 14:57"]
[/quote]
Mitä pahaa ne lapset on tehneet?
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 15:07"]Jos pelottaa joutua tilanteen keskelle, kerro asiasta vaimolle siten, ettei hän tiedä kuka kertoja on. Mutta silloin sinulla pitäisi olla aukottomia todisteita asiasta ja läväyttää ne naisen silmille.
[/quote]
Miksi todisteiden pitäisi olla aukottomia? Eikö riitä esim. se tieto mitä olet nähnyt, ehkä jopa se että tiedät/luulet että puoliso pettää kumppaniaan? Eikö se sen jälkeen ole viestin saajan vastuulla miten hän viestiin suhtautuu, uskooko hän sitä, kieltääkö, käsitteleekö hän asiaa kumppanin kanssa jne.
Kyllä mä kertoisin, pääsisi vaimo eroon vihdoin tuollaisesta paskaläjästä.
Juurihan tapahtuneesta jo tunnistettavasti kerroit. Eiköhän vaimokin käy av:lla.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 17:37"]
Nimetön kirje??
[/quote]
Tää on hyvä idea. Vaimo voi myös järjestää miehelleen ansan. Vaimo voi kertoa, että joku oli käynyt ovella ja nähnyt miehen jonkun naisen kanssa. Jos mies sitten sanoo, että "Mitä se ap höpsii? Ei varmaan ketään naista ollut täällä", niin vaimo tietää heti, että miehellä on ollut joku nainen siellä koska mies tiesi kuka heidät on nähnyt. Pitäisi järjestää kyl niin, että useammat ihmiset käyvät ovella silloin kun mies on yksin. Tai ehkä saman voi tehdä sen käsi kädessa kävelyn kanssa. Ansa toimisi ehkä paremmin siinä tapauksessa. Enkö ole nero? Hitsi, minusta olisi pitänyt tulla poliisi.
Eipä kuulu muiden asiat ulkopuolisille. En todellakaan kertoisi, hävettäisi olla moinen moraalinvartija ja juorukello. Mikä teissä on vikana, että yleisesti haluatte puuttua muiden ihmisten suhteisiin. Tuntemattomampienkin. Huoh.
Itse toimisin vastaavanlaisessa tilanteessa seuraavasti: Jos olisin "ystävä" molemmille pariskunnan osapuolille niin kertoisin miehelle epäileväni hänelle olevan suhteen. Lisäksi sanoisin etten arvosta sitä, että koen joutuvani jättämään asioita mainitsematta vaimolle ja siksi toivoisin miehen joko tunnustavan vaimolleen tai heidän kertovan minulle pariskuntana että tämä on heidän tyylinsä... Jos olisin lähinnä vaimon ystävä niin kysyisin häneltä heidän suhteensa laadusta ja kertoisin, että valitettavasti olen nähnyt hänen puolisonsa epäilyttävissä tilanteissa ja minulle on tullut niistä sen verran vaivautunut olo että halusin ottaa asian puheeksi.
Varmasti tämä on heidän elämäänsä puuttumista, mutta näin toimisin ystävyyden loppumisen uhallakin. Sekä sen takia että haluaisin itse että minulle kerrottaisiin vastaavanlaisessa tilanteessa sekä siksi että olen itse tulosta isäni useita vuosia kestäneestä avioliiton ulkopuolisesta suhteesta. Totuus on aina parempi kuin valheet. Jos kyseinen pariskunta haluaa elää avoimessa suhteessa, niin kyllä se pitäisi pystyä ystäville kysyttäessä toteamaan tyyliin: "Meille molemmille tällainen avoin järjestely sopii eikä siinä sen kummempia." Silloin ei tarvitse läheisten miettiä omassa päässään, että kohdellaanko jotakuta epäreilusti & joutuuko osallistumaan salailuun.
Joku voi ajatella niinkin, että se tilanne, että joku ulkopuolinen tulee tuollaista kertomaan, on jo itsessään niin nolo, että suuttuu viestintuojalle ihan sitä, että ulkopuolisetkin asian tietää, mutta itse ei ole asiaa nähnyt tai ymmärtänyt. Tämä voi siis suututtaa vielä lisää sen pettämisen lisäksi.
Olisin hyvin varovainen puuttuessani toisten elämään ja alkaessani syyttämään jotakuta pettämisestä. Se, että kävelee jonkun kanssa käsikädessä, ei edes välttämättä aina tarkoita, että kyseessä on seksisuhde. Ulkopuoliset ei voi tietää, mitä kaikkea juttuun liittyy ja siksi en lähtisi asiaan sekaantumaan.