Testokorvaushoito
Mitä testosteronin korvaushoitoon vaaditaan? Olen ollut haluton jo vuosia ja siihen olisi nyt viimeinkin aika tulla muutos. Miten saisin lääkityksen ja millaisia haittoja ja sivuvaikutuksia sillä on? Olen lukenut, että se altistaisi eturauhassyövälle.
M58
Kommentit (2)
Yksityiselle urologille ja siitä se lähtee. Ensin otetaan verikokeita jolla asia todetaan ja joilla poissuljetaan kaikki muu mahdollinen joka voi asiaa vaikuttaa. Sitten aletaan kokeilee joko geeliä tai pistosta. Itse aloitin geelillä 46-vuotiaana ja jo parin kuukauden jälkeen vaihdettiin Nebidoon eli piikkiin jota alkuun laitettiin noin 8 viikon välein jolla arvot nousivat noin 15. Noin puoli vuotta sitten vaihdoin takasin Tostran geeliin kun jotenkin tuntuu että sen kanssa on helpompi elää ja säädellä määrää fiiliksen mukaaan. Alussa hemoglobiini nousi suht korkeaksi mutta se hoidettiin verta luovuttamalla maksimimäärä vuodessa, hyötyi siis toivottavastai joku muukin....
Oikean lääkärin löytäminen on suurin ongelma. Olen ymmärtänyt, että julkisella puolella asia ei joudu.
Diagnoosi tehdään oireiden ja verikokeiden perusteella. Aloituksen jälkeen tehdään koneita monta kertaa vuodessa, että oikea annostus löytyy. Suurin haittavaikutus on, että veren punasolujen määrä nousee liiaksi. Jos näin käy, annostusta pitää laskea.