Kertokaa miten niitä töitä saadaan?
Siinäpä kysymys. 2 vuotta hakemista, cv:t, hakemukset, koulutus ja kokemus kohdillaan. Mutta ei. Ei mitään. Masennun kohta!
Kommentit (172)
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1425354639861.html
työnantajan riskit ovat moninaiset, esimjos salaatin pilkkoja alkaa veitsen kanssa teurastajan hommiin kuten yllä
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 11:54"]
Ei kyllä hyvältä näytä kahden vuoden työttömyys. Olisit tehnyt edes jotain ja sitten vähän kaunistellut CV:ssä / hakemuksessa. Joku kaupan kassalla olo olisi ollut huomattavasti arvostettavampaa kuin työttömyys.
[/quote]
Ei tuokaan niin yksioikoista ole: pari vuotta vaikkapa jonkin klassisen matalapalkka-alan leivissä ja parhaimmassa tapauksessa vielä osa-aikaisena voi käydä esteeksi sille alalle, minne todella on kouluttautunut. Eikä välttämättä edes ole puhe juristista mäkkärin kassalla, vaan ihan valmistuneesta, joka ei ole päivääkään päässyt tekemään oman alansa töitä.
... Ja sehän onkin sitten oma tarinansa, pääseekö niihin matalapalkkahommiinkaan...
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 10:13"][quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 21:52"][quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 21:47"]Mikä koulutus?
[/quote]
Korkeakoulu, yliopisto, akateeminen loppututkinto, markkinointi pääaine. Valmistuin 3v. sitten.
[/quote]
Miten olis ilmoittautuminen työvoimaa vuokraavalle firmalle?
[/quote]
Ei niihin vuokrafirmoihin niin vain "ilmoittauduta" . Olen hakenut puolen tusinan vuokrafirman kautta kymmeniä paikkoja. Kerran olen päässyt videohaastatteluun, jossa en ollut edukseni verrattuna face to face -haastatteluun, mutta niihin en ole päässyt. Kerran olen päässyt listalle, josta tuleva työnantaja valitsi jatkoon eli haastatteluun päässeet, ei jatkoon. Paikat ovat olleet muutaman viikon sijaisuuksista vakituisiin, mukana osa-aikatöitä. Haijoita on aina ollut satoja (pk-seutu).
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 11:39"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 08:40"]En oo koskaan ymmärtänyt tuota luuri käteen, soitto jja paperit perään, johonkin yritykseen, johon ei ole mitään aiempia kontakteja.
Tyyliin täälllä puhuu kauppatieteen ylioppilas Larvanto päivää.
[/quote] ei sitä tarvitse ymmärtää, mutta jos haluaa hyvän duunin, sen voi tehdä. Niin minä sain mun paikkani. 5000 € kuussa.
[/quote]
Avoimella hakemuksella minäkin sain ensimmäisen duunipaikan. ktm.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 07:15"]Mikset voisi kouluttautua vaikkapa lähihoitajaksi? Hukkuisit töihin.
[/quote]
Eivät kaikki voi olla lähihoitajia eivätkä edes sovellu hoitotyöhön.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 22:01"]
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 21:59"]No ei kannata monta vuotta vaan tyytyä tuohon. Eli kouluun ja opiskelet joko uutta alaa tai lisää nykyiseen. [/quote] Eikö yliopistotutkinto enää riitä mihinkään? Lisää vain opiskelua, enemmän ja enemmän. Me hukutaan kohta tuplamaistereihin! :) Ap
[/quote]
Ootko varma, että et ole ylikoulutettu hakemiisi töihin?
Ala blogata ja tienaa:
http://helpostirikkaaksi.blogspot.fi
Osallistu kyselyihin ja tienaa.
Ohessa hae koko ajan töitä, joka ainoaan paikkaan minne vähänkin mahdollisuus.
Vaikka viikon työsuhteisiin.
Sitä kautta saa aina jalkaa firman oven väliin.
Palaan kyllä asiaan jahka projekti etenee palkkausvaiheeseen. Epäilen kyllä että sitä ennen ehdit ap löytää töitä, vaikutat niin tarmokkaalta. Tulehan sitten jakamaan neuvoja muillekin...
t.ehdottelija
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 12:20"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 07:15"]Mikset voisi kouluttautua vaikkapa lähihoitajaksi? Hukkuisit töihin. [/quote] Eivät kaikki voi olla lähihoitajia eivätkä edes sovellu hoitotyöhön.
[/quote]
Eikä kaikille riitä töitä silläkään alalla. Hoitoalan työllisyys hiipuu jo hiljalleen.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 11:33"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 10:15"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 09:01"] APn olisi pitänyt herätä tähän puoltoista vuotta sitten, nyt alkaa nousta jo seinä vastaan. Mielummin palkataan kokematon vastavalmistunut kuin 2 vuotta työttömänä ollut. Kaikista vain ei ole opiskelemalleen alalle, opiskelemaan on helppo päästä mutta todelliset taidot ja kyvyt alalle mitataan työllistymisessä (huom. Jo opiskellessa kesätöihin yms) [/quote] Höpö höpö. Meillä käytännössä kukaan ei työllistynyt omalle alalle ennen valmistumista, mutta hyvin ollaan alan töissä pärjätty lähes kaikki nyt 10 vuotta myöhemmin. Työllistyminen on toki edellyttänyt mm. harjoittelujaksoja. Miten työllistyminen voi mitata todellisia taitoja, jos niitä ei koskaan pääse näyttämään? [/quote] Huomio se että sinä puhut ajasta 10 vuotta sitten, ja me muut nyt tilanteesta 2015. Nykyään on paljon vähemmän työpaikkoja per hakijamäärä joka alalla, jolloin vaatimustaso työnantajilta on noussut. Käytännössä akateemisilta ihmisiltä hyviin oman alan töihin vaaditaan jotain aikaisempaa kokemusta, harjoittelujen tai kesätöiden muodossa vähintään. Aika heikoilla valitettavasti ovat hakijat ilman relevanttia kokemusta, heille tie oman alan töihin aukeaa kun tekee alkuun jotain muuta.
[/quote]
Totta kai. Mutta juuri siksihän entistä vähemmän voi sanoa, ettei ihmisellä olisi kykyjä ja taitoja alalleen, kun ei ole niitä opiskeluaikoina tehnyt. Kun kerran opiskelija ei pääse monella alalla kiinni alansa töihin, paitsi ne onnekkaat, joilla on hyviä suhteita. Ja ne suhteet eivät nyt kokonaan ratkaise sitä, onko opiskelija x kyvykäs ja lahjakas alallaan. Tämä oli pointtini.
"Kiitos hakemuksestasi ja kiinnostuksestasi, hakijoita hakemaasi paikkaan oli yhteensä 680, joista valituksi tuli X:X!"
"Kiitos kiinnostuksestasi, hakijoita oli kaiken kaikkiaan 1400 ja et valitettavasti ollut valittujen joukossa. Mukavaa kevään jatkoa!"
Joooh. "KYLLÄ NIITÄ TÖITÄ ON TUOLLA MOL.FI:SSÄKIN KOKO AJAN AUKI, KYLLÄ TEKEVÄLLE AINA TYÖTÄ LÖYTYY!!1!!!".
Miksi et sitten hae muun alan töitä? Henkilöstövuokrausyrityksen listoille tekemään vaikka ravintola-alan töitä. Paremmalta sekin näyttää cv:ssä kuin se, että olet ollut kokonaan työttömänä. Ainahan pystyt kääntämään oman alan töitä hakiessa, että olet ollut asiakaspalvelutyössä ja saanut korvaamatonta osaamista työskentelystä erilaisten ihmisten parissa jne. Eikä sitä ikinä tiedä mitä se ei-oma-alan-työ poikii. Minä olen ollut ravintolassa töissä, jossa kävi extraajina yliopistolta esim. kieltenopiskelijoita. Nämä työntekijät saivat meiltä mm. pieniä käännöstöitä kun uusittiin ketjun ruokalistoja jne..
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 15:14"]Mä olen ollu monta vuotta jo työttömänä. Nyt meni hermot ja olen alkanut pykäämään omaa firmaa pystyyn. Hitaasti, mutta varmasti sen luon ja toivottavasti vielä joku kaunis päivä saan palkata yhden ehkä jopa useammankin töihin itselleni. Ei tässä maassa töitä saa, täällä pitää työllistää itse itsensä.
Toivon vain, että ajatukseni on kannattava ja hyvä sekä menestyvä. Mikäli onnistun niin pian saan tarjota jollekin samassa tilanteessa olevalle työpaikan myös. :)
[/quote]
Onnea ja menestystä sinulle!
Töitä saa tuurilla ja päättämällä, että aikoo ja haluaa päästä töihin.
Mulla kävi oikeasti aivan hullu tuuri. Hain tänä keväänä tasan yhtä paikkaa ja pääsin haastatteluun. Käytin viikonlopun haastatteluun valmistautumiseen. Luin yrityksen vuosikertomuksen, viimeisimmät tiedotteet sekä mietin haastattelun peruskysymyksiin vastauksia. Työhaastattelussa olin rento ja oma itseni. Muutama tunti haastattelun jälkeen sain puhelun, että minut on valittu :) Kyseessä puolen vuoden projektityö, jonka jälkeen väläytettiin mahdollisuutta jatkaa samassa yrityksessä ulkomailla.
Tämä siis tänä vuonna valmistuvan KTM:n kokemus. Toisaalta viime vuonna en saanut edes kesätöitä ja tein kesän kaupan kassana :) Mulla on kyllä aikaisemmilta vuosilta oman alan kokemusta, joten työnhaku pikkaisen helpompaa.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 12:16"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 10:13"][quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 21:52"][quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 21:47"]Mikä koulutus? [/quote] Korkeakoulu, yliopisto, akateeminen loppututkinto, markkinointi pääaine. Valmistuin 3v. sitten. [/quote] Miten olis ilmoittautuminen työvoimaa vuokraavalle firmalle? [/quote] Ei niihin vuokrafirmoihin niin vain "ilmoittauduta" . Olen hakenut puolen tusinan vuokrafirman kautta kymmeniä paikkoja. Kerran olen päässyt videohaastatteluun, jossa en ollut edukseni verrattuna face to face -haastatteluun, mutta niihin en ole päässyt. Kerran olen päässyt listalle, josta tuleva työnantaja valitsi jatkoon eli haastatteluun päässeet, ei jatkoon. Paikat ovat olleet muutaman viikon sijaisuuksista vakituisiin, mukana osa-aikatöitä. Haijoita on aina ollut satoja (pk-seutu).
[/quote]
Juuri näin. Jotenkin hirveän naiiveja neuvoja täällä. Ihan kuin työttömät olisivat jotain tumpeloita.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 12:07"]
Ei kyllä hyvältä näytä kahden vuoden työttömyys. Olisit tehnyt edes jotain ja sitten vähän kaunistellut CV:ssä / hakemuksessa. Joku kaupan kassalla olo olisi ollut huomattavasti arvostettavampaa kuin työttömyys.
[/quote]
Ei tuokaan niin yksioikoista ole: pari vuotta vaikkapa jonkin klassisen matalapalkka-alan leivissä ja parhaimmassa tapauksessa vielä osa-aikaisena voi käydä esteeksi sille alalle, minne todella on kouluttautunut. Eikä välttämättä edes ole puhe juristista mäkkärin kassalla, vaan ihan valmistuneesta, joka ei ole päivääkään päässyt tekemään oman alansa töitä.
... Ja sehän onkin sitten oma tarinansa, pääseekö niihin matalapalkkahommiinkaan...
[/quote]
Niin että parempi vaan olla työttömänä kotona? Mielenkiintoinen logiikka ja täysin päinvastainen siihen, mite olen rekrytoijilta kuullut.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 12:57"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 12:07"]
[/quote]
[/quote]
Niin että parempi vaan olla työttömänä kotona? Mielenkiintoinen logiikka ja täysin päinvastainen siihen, mite olen rekrytoijilta kuullut.
[/quote]
En tiedä minkä alan rekrytoijilta olet kuullut, mutta kyllä tosiasia on, että jos työkokemuksella ei ole mitään tekemistä koulutuksen kanssa (edes vähän soveltaen), se kannattaa melkein mieluummin jättää mainitsematta. Kauniita sanoja saatetaan viljellä puheissa, mutta käytännössä tilanne on se, että siinä on leima otsassa. Mieluummin sitten käy samalla jotain ammattitaitoa täydentäviä kursseja ja merkitsee ne sinne cv:seen.