Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa miten niitä töitä saadaan?

Vierailija
02.03.2015 |

Siinäpä kysymys. 2 vuotta hakemista, cv:t, hakemukset, koulutus ja kokemus kohdillaan. Mutta ei. Ei mitään. Masennun kohta!

Kommentit (172)

Vierailija
101/172 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 22:36"]

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 22:17"]

Piilotyöpaikat Piilotyöpaikalla tarkoitetaan työmahdollisuutta, jota ei ole laitettu julkiseen hakuun. Vain alle puolet kaikista avoinna olevista työpaikoista ilmoitetaan julkisesti lehdissä, internetissä tai työvoimatoimistossa. 

[/quote]

Niin totta... Neljännesvuosisadan olen ihmisiä palkannut töihin eri firmoissa, ja viiteentoista vuoteen en ole enää ainakaan työkkäriin avoimia paikkoja ilmoittanut, koska sieltä ei ole tullut ainuttakaan varteenotettavaa ehdokasta.

Liian vaativahan olen tietenkin ollut, kun olen edellyttänyt että hanskat pysyvät pitämättä käsissä...

Puskaradion kautta on löytynyt parhaimmat tekijät.

[/quote]

Luuletko sinä, että työkkärin sivuilta työpaikkailmoituksen löytäneet ovat kaikki työttömiä? Eikö niihin teidän avoimiin paikkoihin ole tullut yhtään hakemusta? Itse olen vakitöissä, mutta kyllä minä käyn netistä työkkärin sivuilta tsekkaamassa avoimet työpaikat. Nykyinen työ on ihan kivaa, mutta nyt tuntuu, että voisihan tässä jotain muutakin tehdä.

Vierailija
102/172 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistathan tutsutua ennen hakua ja haastattelua työtehtävään ja jokaiseen työnantajaan johon haet ja miettiä perinpohjaisesti sitä, mitä positiivista juuri sinä voit antaa haettavaan työhön (jotain todellisia asioita muitakin kuin ahkeruus, tunnollisuus, luettavuus, ja muut itsestäänselvyydet) ja mikä sinua kiinnostaa työpaikassa (ei siis pelkästään työssä jota haet). Yritä "ihastua" vähäsen siihen työpaikkaan etukäteen ikään kuin olisi etuoikeus päästä sinne töihin. Taustatyön merkitys on myös siinä että pystyt tuomaan juuri ne asiat esille joita sinulla on antaa tuohon tehtävään ja työpaikkaan. Koko CV:tä ei pidä höpöttää läpi mekaanisesti haastattelussa.  

Haastattelun aikana keskity kuuntelemaan myös sitä mitä lisäinfoa saat työpaikasta. Olet siellä keskustelemassa ja neuvottelemassa työnantajan kanssa siitä, olisitko heille potentiaalinen työntekijä, joten ole sopivan utelias. Sen lisäksi että sinun on hyvä haastattelussa olla aidon kiinnostunut työpaikasta niin pyri auttamaan työnantaja saamaan sellainen visio että olet se henkilö jonka he tarvitsevat juuri heille ja juuri siihen tehtävään ja osoita että olet tehnyt pohjatyön hyvin. Älä kuitenkaan markkinoi itseäsi lipevillä myyntipuheilla ja kliseillä. Kuuntele ja reagoi siihen mitä kuulet vähän kuin olisit jossain löytöretkellä missä aukeaa uusia hienoja maisemia tms... :)

Kliseitä tietysti kannattaa välttää kautta linjan mutta toisaalta ei pidä olla myöskään ulkoisesti tai puhetyylissä jne. niin persoonallinen, että antaa hieman kummallisen vaikutelman. Pikemminkin ole tavallinen ja erotu kohteliaisuudella, rauhallisuudella, siisteydellä, avoimella ystävällisellä katseella ja hymyllä. Sinun pitää olla 100 % läsnä siinä tilanteessa. Muista että ensivaikutelma on suurin ratkaiseva tekijä silloin kun on paljon tasaväkisiä hakijoita. Vaikka miten väsyttää ja tuntuu toivottomalta työnhaku, ole työnantajalle se virkistävä tapaus, älä raakki joka hakee epätoivoisesti ihan mitä vaan duunia. 

Työhaastattelu ei ole loppujen lopuksi niin erilainen siitä tilanteesta kun kaksi toisilleen tuntematonta ihmistä juttelee eka kerran ja heidän välillään syttyy hiljainen kiinnostuksen kipinä, positiivinen jännite ja arvostus, koska tarpeeksi monta asiaa tuntuu natsaavan. Siitä voi lähteä liikkeelle yhteinen molempia osapuolia innostava ja palkitseva matka. En osaa oikein muuhun tuota verrata. Tietystikään en tarkoita, että siellä pitää flirtata aktiivisesti ja olla kuin mikäkin tyrkky. Mutta haastattelijan/haastattelijoiden kanssa on saatava aikaan yhteys, jossa on virtaa ja mahdollisuuksia. Pidä siis myös heitä hyvinä tyyppeinä: niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/172 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo koskaan ymmärtänyt tuota luuri käteen, soitto jja paperit perään, johonkin yritykseen, johon ei ole mitään aiempia kontakteja.

Tyyliin täälllä puhuu kauppatieteen ylioppilas Larvanto päivää.

Vierailija
104/172 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

103: Kivoja perusneuvoja, mutta tuo edellyttää sitä, että saisi kutsun sinne haastatteluun asti. Kun hakijoita on lähes paikkaan kuin paikkaan vähintään toistasataa, se tuntuisi jo pieneltä lottovoitolta. Varsinkin kun hakijoissa on aina jo valmiiksi työelämässä olevia, jotka menevät työnantajan näkökulmasta työttömistä kiinnostavuudessa heittämällä ohi.

Vierailija
105/172 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 08:45"]

103: Kivoja perusneuvoja, mutta tuo edellyttää sitä, että saisi kutsun sinne haastatteluun asti. Kun hakijoita on lähes paikkaan kuin paikkaan vähintään toistasataa, se tuntuisi jo pieneltä lottovoitolta. Varsinkin kun hakijoissa on aina jo valmiiksi työelämässä olevia, jotka menevät työnantajan näkökulmasta työttömistä kiinnostavuudessa heittämällä ohi.

[/quote]

En tiedä oletko ap, mutta jos ihminen on ollut 2 vuotta työttömänä niin yleensä hänellä alkaa olla oikeus korkeampaan palkkatukeen ja oman alan työharjoitteluun tai vastaavaan. Nuo konkreettisina keinoina päästä sisään työelämään, jotta voisi sieltä työllistyä helpommin. 

Vierailija
106/172 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

APn olisi pitänyt herätä tähän puoltoista vuotta sitten, nyt alkaa nousta jo seinä vastaan. Mielummin palkataan kokematon vastavalmistunut kuin 2 vuotta työttömänä ollut. Kaikista vain ei ole opiskelemalleen alalle, opiskelemaan on helppo päästä mutta todelliset taidot ja kyvyt alalle mitataan työllistymisessä (huom. Jo opiskellessa kesätöihin yms)

Vierailija
107/172 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
108/172 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 09:01"]APn olisi pitänyt herätä tähän puoltoista vuotta sitten, nyt alkaa nousta jo seinä vastaan. Mielummin palkataan kokematon vastavalmistunut kuin 2 vuotta työttömänä ollut. Kaikista vain ei ole opiskelemalleen alalle, opiskelemaan on helppo päästä mutta todelliset taidot ja kyvyt alalle mitataan työllistymisessä (huom. Jo opiskellessa kesätöihin yms)
[/quote]

Kyllä, todella helppoa päästä yliopistoon, oikein heittämällä vaan sisään! Voi nyt veenus.

Ap

Vierailija
109/172 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
110/172 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 21:52"][quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 21:47"]Mikä koulutus?
[/quote]

Korkeakoulu, yliopisto, akateeminen loppututkinto, markkinointi pääaine. Valmistuin 3v. sitten.
[/quote]
Miten olis ilmoittautuminen työvoimaa vuokraavalle firmalle?

Vierailija
111/172 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 09:01"]

APn olisi pitänyt herätä tähän puoltoista vuotta sitten, nyt alkaa nousta jo seinä vastaan. Mielummin palkataan kokematon vastavalmistunut kuin 2 vuotta työttömänä ollut. Kaikista vain ei ole opiskelemalleen alalle, opiskelemaan on helppo päästä mutta todelliset taidot ja kyvyt alalle mitataan työllistymisessä (huom. Jo opiskellessa kesätöihin yms)

[/quote]

Höpö höpö. Meillä käytännössä kukaan ei työllistynyt omalle alalle ennen valmistumista, mutta hyvin ollaan alan töissä pärjätty lähes kaikki nyt 10 vuotta myöhemmin. Työllistyminen on toki edellyttänyt mm. harjoittelujaksoja. Miten työllistyminen voi mitata todellisia taitoja, jos niitä ei koskaan pääse näyttämään? 

Vierailija
112/172 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 22:08"]Kannattaa käydä ihan vaan se pelkkä paska amis ja mennä töihin. Itse sain töitä heti kun valmistuin ja edelleen olen samassa työssä vakituisena näin 8 vuotta myöhemmin.  
[/quote]
Mulla on kolme "paskan amiksen" koulutusta ja yhelläkään ei nykyään työllisty. Tai työllistyy, ne joilla on hitosti tuuria ja kokemusta. Kyllä mullakin oli duuni odottamassa valmistumisen jälkeen ja 9v siellä olin. Nytpä ei oo sitäkään firmaa enää.

Vierailija
113/172 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 08:48"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 08:45"]

[/quote]

En tiedä oletko ap, mutta jos ihminen on ollut 2 vuotta työttömänä niin yleensä hänellä alkaa olla oikeus korkeampaan palkkatukeen ja oman alan työharjoitteluun tai vastaavaan. Nuo konkreettisina keinoina päästä sisään työelämään, jotta voisi sieltä työllistyä helpommin. 
[/quote]
Ei, vaan sen jälkeen firma ottaa seuraavan harjoittelijan tai palkkatukeen oikeutetun. Kuka maksais siitä minkä ilmaseks saa? Tämmöstä se nykyään on.

Vierailija
114/172 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 14:27"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 14:25"]

"Valitettavasti emme tällä kertaa valinneet Sinua kesätöihin yritykseemme. Kiitoksia mielenkiinnosta"

[/quote]

99% työnantajien lähettämistä viesteistä on noita ja 1% niitä, joissa kerrotaan hakijalle hakijan tulleen valituksi.

[/quote]

Sitten on vielä paljon niitäkin, joista ei koskaan tule yhtään mitään vastausta. Voisi epäillä, että eivät ole edes saaneet hakemusta, mutta nykyään sähköisistä jää vahvistus.

Vierailija
115/172 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollu monta vuotta jo työttömänä. Nyt meni hermot ja olen alkanut pykäämään omaa firmaa pystyyn. Hitaasti, mutta varmasti sen luon ja toivottavasti vielä joku kaunis päivä saan palkata yhden ehkä jopa useammankin töihin itselleni. Ei tässä maassa töitä saa, täällä pitää työllistää itse itsensä.
Toivon vain, että ajatukseni on kannattava ja hyvä sekä menestyvä. Mikäli onnistun niin pian saan tarjota jollekin samassa tilanteessa olevalle työpaikan myös. :)

Vierailija
116/172 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ajatellut ensin myydä itsesi freelanceriksi markkinointihommiin? Niin msrkkinointialalla usein edetään.

Vierailija
117/172 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 21:45"]

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 22:01"]

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 21:59"]No ei kannata monta vuotta vaan tyytyä tuohon. Eli kouluun ja opiskelet joko uutta alaa tai lisää nykyiseen. [/quote] Eikö yliopistotutkinto enää riitä mihinkään? Lisää vain opiskelua, enemmän ja enemmän. Me hukutaan kohta tuplamaistereihin! :) Ap

[/quote]

Ootko varma, että et ole ylikoulutettu hakemiisi töihin? 

[/quote]

Siis miten tämä nyt menee? Ensin ihmetellään, kun ap ei hae/pääse puhelinmyyntiin tai Mäkkärille töihin, sitten arvellaan, että ap on ylikoulutettu hakemiinsa töihin? Mikä on se sopiva taso, milloin koulutus pitää lopettaa?

Oikeasti se menee niin, että ei työnantajat mielellään palkkaa maisteria varastotyöntekijäksi. Haastattelussa kysytään kuitenkin, aikooko maisteri hakea oman alansa töitä. Vaihtoehdot ovat joko a) valehdella, että ei suinkaan, juuri tämä varastotyö on oikeasti kutsumusammattini tai b) puhua totta eli sanoa, että haku on koko ajan päällä ja lähden heti kun oman alan työn saan. En usko, että kovin moni vastavalmistunut on sitä mieltä, että ei halua tehdä oman alan töitä ollenkaan.

Vierailija
118/172 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 22:12"]

Mä saan ite keksiä ne tekstit ja leiskat. Minusta se ei ole yhtään booring. Onneksi mä olen löytänyt oman alani. Soittamalla firmoja läpi, mä löysin oman paikkani...

[/quote]

Ystävä rakas, sulla on vaan käynyt mäihä, onnea siitä. Muistetaanpa kuitenkin, että olet ollut töissä vasta vuoden päivät. Eli todennäköisesti sulla on työuraa edessä lähemmäs 40 vuotta. Siinä ajassa olet vielä monta kertaa siinä tilanteessa, mistä ap puhuu. Älä siis viitsi heittäytyä ylimieliseksi.

Vierailija
119/172 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh no menkää töihin, täällä vaan laiskat keksii tekosyitä kotona makaamiselleen. Itsekin aikoinaan vaan kävelin työpaikalleni ja sanoin tulevani töihin ja siitä asti on töitä riittänyt, olipa vaikeaa.

Vierailija
120/172 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 08:09"]

Huoh no menkää töihin, täällä vaan laiskat keksii tekosyitä kotona makaamiselleen. Itsekin aikoinaan vaan kävelin työpaikalleni ja sanoin tulevani töihin ja siitä asti on töitä riittänyt, olipa vaikeaa.

[/quote]

"Moi, mä tulin nyt!" 
"Kas vain, ihan ollaan odotettukin! Aulikkikin tässä jää eläkkeelle, joten äkkiäkös me sinusta uusi pääjohtaja leivotaan. Laaditaanpas heti vakituinen työsopimus, ja niin - jos haluat pitää tässä nyt kesäloman, niin helikopteri on katolla odottamassa. Tämä meidän työkokeilija kyllä sijaistaa ihan niin kauan kuin tarpeelliseksi katsot..."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi