Kertokaa miten niitä töitä saadaan?
Siinäpä kysymys. 2 vuotta hakemista, cv:t, hakemukset, koulutus ja kokemus kohdillaan. Mutta ei. Ei mitään. Masennun kohta!
Kommentit (172)
"Valitettavasti emme tällä kertaa valinneet Sinua kesätöihin yritykseemme. Kiitoksia mielenkiinnosta"
Eli haistakaappa paska.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 14:25"]
"Valitettavasti emme tällä kertaa valinneet Sinua kesätöihin yritykseemme. Kiitoksia mielenkiinnosta"
[/quote]
99% työnantajien lähettämistä viesteistä on noita ja 1% niitä, joissa kerrotaan hakijalle hakijan tulleen valituksi.
159. Tänään taas samantyylinen vastaus toisesta kesätyöpaikasta:
Hei, xxxxx kiitoksia kiinnostuksestasi [meitä ei kiinnosta] kesätyötehtäväämme. Hakemuksesi on käsitelty [mennyt suoraan roskiin]. Valitettavasti [meitä ei kiinnosta] valintamme ei tällä kertaa [kuten ei viime kesänäkään] kohdistunut sinuun. Toivomme, että lähetät hakemuksesi myös jatkossa avautuviin tehtäviin [toivomme ettet häiritse enää meitä hakemuksillasi].
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 18:27"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 13:50"]
Itse asiassa: tänä päivänä monesti on kannattavampaa olla työttömänä kotona kuin suostua mihin tahansa työhön. Jos tuntipalkka on matala, viikkotunnit kohtuuttoman vähäiset ja ala ei liippaa edes läheltä omaa alaa, mitä hyötyä työskentelystä on?
[/quote]
Mitäkö hyötyä?
Kertoo sille seuraavalle haastattelijalle, että joka tapauksessa yrität tulla toimeen omillasi, etkä vain jättäydy yhteiskunnan elätettäväksi.
Yhteiskunnan elätettäväksi heittäytyvällä kun usein samanlainen menttaliteetti myös töissä, eli mennään yli sieltä missä aita matalin, haetaan saikkua mitä pienimmistä syistä tai ainakin yritetään jne/tms.
Ei ole kovin mairittelevan kuuloinen "myyntipuhe", kun toinen toteaa etten vain viitsinyt töitä tehdä, kun yhteiskunta maksaa saman työtä tekevien verovaroista...
[/quote]
Tiedätkö, että niillä pienillä viikkotunneilla pienellä palkalla tienaa niin vähän, että työntekijä joutuu joka tapauksessa kääntymään Kelan puoleen hakeakseen soviteltua päivärahaa? Eli paljonko siinä on säästöä siihen nähden, että työntekijä on ihan virallisesti työtön kuin että hän "saa" tehdä työtä silloin tällöin muutaman hassun tunnin? Ottaen siis huomioon, että tällaisia työtä tekeviä köyhiä on koko ajan enemmän hakemassa soviteltua päivärahaa palkkansa oheen.
Työntekijän ei tarvitse suostua mihin tahansa. Ei ole mitään mieltä ajaa itseään taloudelliseen ahdinkoon orjatöillä, vaikka sillä kuinka saisikin ostettua ihmisarvon verokillingeistä tarkkojen veronmaksajien silmissä. Työn ensisijainen tarkoitus on elättää, ja siitä ei kenenkään tarvitse tinkiä. Enkä puhu mistään neljän tonnin palkoista, vaan ihan säällisestä toimeentulosta. Muutama hassu tunti silloin tällöin kahdeksan euron tuntipalkalla ei sitä ole.
Täällä myös yksi työtön maisteri. Valmistumisesta kohta 2 vuotta eikä mitään työtä ole löytynyt. Mitään oman alani töitä ei edes ole, eikä minua ole kelpuutettu minnekään ns. yleispäteviin töihin, kuten puhelinasiakaspalveluun. Olen luopunut jo toivosta työn löytämisen suhteen. Nyt vain odottelen milloin pää sekoaa lopullisesti.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 22:14"]
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 22:08"]Kannattaa käydä ihan vaan se pelkkä paska amis ja mennä töihin. Itse sain töitä heti kun valmistuin ja edelleen olen samassa työssä vakituisena näin 8 vuotta myöhemmin. [/quote] Alan kohta harkita vaikka jotain lvi-asentajan koulutusta! Ap
[/quote]
LVI-asentajan hommissa voi tienata yllättävän hyvin ;)
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 08:40"]
En oo koskaan ymmärtänyt tuota luuri käteen, soitto jja paperit perään, johonkin yritykseen, johon ei ole mitään aiempia kontakteja. Tyyliin täälllä puhuu kauppatieteen ylioppilas Larvanto päivää.
[/quote]
Kyllä mulla on aina jääny "paras maku suuhun" niistä jotka ovat juurikin esim soittaneet/ jopa käyneet ihan paikanpäälläkin ensin ja sitten laittaneet hakemuksen tulemaan.
Haastateltaessa sitten tulee se "Ainiin mehän olemmekin jo puhuneet/tavanneet!" -hetki.
Pieni yksityiskohta mutta voi olla erittäinkin kannattava ele :)
Näistä hakijoista tulee semmoinen vaikutelma, että ovat tosissaan ja innolla hakemassa työpaikkaa kun vaivautuvat ihan paikanpäälle/ soittamalla kyselemään.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 10:11"]
Kyllä, todella helppoa päästä yliopistoon, oikein heittämällä vaan sisään! Voi nyt veenus. Ap
[/quote]
Lääkkistä et ollut käynyt, enkä jaksa uskoa että oikiksen papereillakaan markkinoinnin hommia etsit, eli juu, on helppoa. Yleensä riittää ihan perushyvä YO-todistus.
Mitä työkokemusta sulla, ap, on? Kaksi vuotta alkaa olla kyllä pitkä aika työttömänä valmistumisen jälkeen, johan sun tiedotkin alkaa vanhentua puhumatta taidoista. Mitä olet tehnyt kaksi vuotta, jos hakemuksiakin on vain noin 100?
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 10:11"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 09:01"]APn olisi pitänyt herätä tähän puoltoista vuotta sitten, nyt alkaa nousta jo seinä vastaan. Mielummin palkataan kokematon vastavalmistunut kuin 2 vuotta työttömänä ollut. Kaikista vain ei ole opiskelemalleen alalle, opiskelemaan on helppo päästä mutta todelliset taidot ja kyvyt alalle mitataan työllistymisessä (huom. Jo opiskellessa kesätöihin yms) [/quote] Kyllä, todella helppoa päästä yliopistoon, oikein heittämällä vaan sisään! Voi nyt veenus. Ap
[/quote]
En nyt kohdista tätä suhun ap, mutta yllättävän moni vastavalmistunut ei todellisuudessa tiedä yhtään mitään opiskelemansa alan todellisista vaatimuksista.
Tuossa taannoin palkkasin uunituoreen rakennusalan DI:n, koeajalla tietenkin.
Pojalta onnistui kohtalaisen hyvin matemaattiset lujuuslaskelmat jne. mutta kun eteen annettiin kasa harkkoja ja laastia niin ei tiennyt, että mitenkä ok-talon pohjat tehdään, aika oleellista tietoa jos meinaa taloja ylipäätään suunnitella ja ihan rakenteita suunnitella.
Pojalla oli huippu todistus mutta rakentamisesta ei kyllä osannut juuta eikä jaata.
Pakko oli laittaa tuo kiertoon, itseäni harmitti ja niin harmitti poikaakin, mutta en vain voi maksella palkkaa sellaisille joita pitäisi kädestä pitäen jonkun olla jatkuvasti opastamassa eikä pieninkään perushomma suju millään.
Ei ollut eka eikä satavarmasti viimeinenkään tuollainen tapaus, harmillisen yleisiä ovat.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 20:51"]Mitä työkokemusta sulla, ap, on? Kaksi vuotta alkaa olla kyllä pitkä aika työttömänä valmistumisen jälkeen, johan sun tiedotkin alkaa vanhentua puhumatta taidoista. Mitä olet tehnyt kaksi vuotta, jos hakemuksiakin on vain noin 100?
[/quote]
Alaan liittyviä kesätöitä. Mutta siinä se. Olen hakenut töitä, sitä olen tehnyt. Kartoittanut, kirjoittanut, soittanut. Ja sama rumba uudestaan. Hionut, kuunnellut, kertonut. Käynyt kursseilla ja luetuttanut hakemusta ja cv:ta muilla. Kohdistanut ja räätälöinyt. Sitä olen tehnyt!
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 10:15"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 09:01"]
APn olisi pitänyt herätä tähän puoltoista vuotta sitten, nyt alkaa nousta jo seinä vastaan. Mielummin palkataan kokematon vastavalmistunut kuin 2 vuotta työttömänä ollut. Kaikista vain ei ole opiskelemalleen alalle, opiskelemaan on helppo päästä mutta todelliset taidot ja kyvyt alalle mitataan työllistymisessä (huom. Jo opiskellessa kesätöihin yms)
[/quote]
Höpö höpö. Meillä käytännössä kukaan ei työllistynyt omalle alalle ennen valmistumista, mutta hyvin ollaan alan töissä pärjätty lähes kaikki nyt 10 vuotta myöhemmin. Työllistyminen on toki edellyttänyt mm. harjoittelujaksoja. Miten työllistyminen voi mitata todellisia taitoja, jos niitä ei koskaan pääse näyttämään?
[/quote]
Huomio se että sinä puhut ajasta 10 vuotta sitten, ja me muut nyt tilanteesta 2015. Nykyään on paljon vähemmän työpaikkoja per hakijamäärä joka alalla, jolloin vaatimustaso työnantajilta on noussut. Käytännössä akateemisilta ihmisiltä hyviin oman alan töihin vaaditaan jotain aikaisempaa kokemusta, harjoittelujen tai kesätöiden muodossa vähintään. Aika heikoilla valitettavasti ovat hakijat ilman relevanttia kokemusta, heille tie oman alan töihin aukeaa kun tekee alkuun jotain muuta.
On se hieno homma että nykyään ei pääse kesätöihinkään ilman että on samasta kesätyöpaikasta aiempaa kokemusta tai että joku tuttu siellä paikassa joka suosittelee pomolle.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 08:40"]En oo koskaan ymmärtänyt tuota luuri käteen, soitto jja paperit perään, johonkin yritykseen, johon ei ole mitään aiempia kontakteja.
Tyyliin täälllä puhuu kauppatieteen ylioppilas Larvanto päivää.
[/quote] ei sitä tarvitse ymmärtää, mutta jos haluaa hyvän duunin, sen voi tehdä. Niin minä sain mun paikkani. 5000 € kuussa.
Panet pomon kanssa niin saat töitä.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 10:55"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 08:40"]
En oo koskaan ymmärtänyt tuota luuri käteen, soitto jja paperit perään, johonkin yritykseen, johon ei ole mitään aiempia kontakteja. Tyyliin täälllä puhuu kauppatieteen ylioppilas Larvanto päivää.
[/quote]
Kyllä mulla on aina jääny "paras maku suuhun" niistä jotka ovat juurikin esim soittaneet/ jopa käyneet ihan paikanpäälläkin ensin ja sitten laittaneet hakemuksen tulemaan.
Haastateltaessa sitten tulee se "Ainiin mehän olemmekin jo puhuneet/tavanneet!" -hetki.
Pieni yksityiskohta mutta voi olla erittäinkin kannattava ele :)
Näistä hakijoista tulee semmoinen vaikutelma, että ovat tosissaan ja innolla hakemassa työpaikkaa kun vaivautuvat ihan paikanpäälle/ soittamalla kyselemään.
[/quote]
Mulla taas päinvastoin. Äärimmäisen harvoin on aikaa niille puheluille, tulee vaan joskus turhankin kärkkäästi ilmoitettua sähköpostin olemassaolosta.
Jos olet ollut 2 vuotta työttömänä, syy lienee siinä. Koita aluksi saada ihan mitä työtä vaan, esim vuokrafirmojen kautta.