Adoptio on kallista!
Olemme harkinneet adoptiota. Nyt tämän mielipidekirjoituksen jälkeen meinaa ahdistua. Onko tämä siis todellista?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000008439821.html
Otteita:
OLIMME mukana kansainvälisessä adoptioprosessissa yli 4,5 vuotta. Olemme vakavarainen, korkeasti koulutettu pariskunta, jolla oli kokemusta tukea kaipaavista lapsista. Haimme adoptiossa vanhempaa lasta tai sisaruksia. Heille on yleensä vaikeampi löytää kotia. Adoptioprosessimme loppui alkusyksystä siihen, että toinen meistä täytti 50 vuotta.
Ikärajan ohella myös kansainvälisen adoption prosessia tulisi uudistaa Suomessa. Adoptioprosessi kestää pitkään. Hakijoita läpivalaistaan henkisesti ja fyysisesti Suomen päässä ja kohdemaassa useaan otteeseen. Asiakirjoja pitää uusia säännöllisesti, ja rahaa palaa tuhansia euroja matkan varrella. Meiltä rahaa ehti kulua prosessiin yli 12 000 euroa.
Kommentit (137)
Olen adoptoinut yksinhakijana ja odotin lasta 7 vuotta. Nuo maksut tuli onneksi vähitellen vuosien aikana ja maksut mitä maksetaan on hallinto ja käännöskuluja ym. Suurin osa rahasta meni ehdottomasti hakumatkaan eli esim Kiinassa kahden viikon hotellimaksuihin ja opasfirmaan, joka myös kuljetti meitä kahden viikon ajan kaikissa virastoissa ja tulkkasi käynnit. Opasfirmallehan piti maksaa juuri se mitä hinnaksi sanottiin. Ilman opasta ei Kiinassa olisi voinut virastoissa ja lastenkodissa asioida.
Onneksi lapsitiedon tultua juuri matkaa varten sai Kelasta adoptiotuen. Vuonna 2019 tuki Thaimaaseen oli näköjään 5000, Taiwaniin 9000 ja muihin maihin 7000. Ja ennen kuin kukaan ehtii sanomaan, että adoptoivat ihmiset nettoavat tuolla niin ei todellaan netota vaan kaikki rahat meni hakumatkaan. Muistaakseni itselläni adoptioprosessiin hakumatkoineen meni n. 20 000 euroa. Suuria summia mutta kun miettii, että maksoin nuo vähitellen vuosien aikana ja suurin osa summasta täytyi maksaa aivan lopussa hakumatkaa varten niin oli vielä kohtuullista. Moni käyttää rahan mitään miettimättä autoon. Minä sain sillä vuosien jälkeen lapseni kotiin enkä ole ikinä lapsen saatuani miettinyt noita pennosia. Joku varmasti valittaa miten adoptioon voi saada monen tonnin tuet. Miettikääpä mitkä sairaanhoitomaksut meillä olisi biolapsen synnytyksestä ja esim. keskosen saamisesta, jos Suomessakin sairaalahoidossa perittäis edes jossain määrin samat kulut kuin Usassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä kirjoittaja kyllä on oikeassa, että hakijoita kohdellaan törkeästi. Ja varsinkin Pela oli jotain täydellisen luokatonta.
t. adoptioäiti
Mä taas olen tyytyväinen Pelan toimintaan. T. Bioäiti
Oletko sinä siis asioinut kv adoptioasioissa Pelan kanssa? Hakijana?
Vielä kommentoin, että todellakin käy sääliksi tuota pariskuntaa, joka halusi adoptoida ja oli adoptiojonossa 4,5 vuotta ja adoptioprosessi keskeytyi, koska toinen täytti 50 vuotta. Se on aivan kohtuutonta, koska kuitenkin säännöksissä on tähänkin asti ollut, että adolapsen ja vanhemman ikäero voi olla korkeintaan 45 vuotta. Nykyisiä adosääntöjä en enää tunne, mutta muistelen, että uusissa säännöissä taisi olla, että adoluvan sai uusia vain kaksi kertaa. Oliko todellakin näin? Se olisi ihan hirveää. Jouduin hakemaan varmaan 4 lupaa, koska yksi lupa oli voimassa vain 2 vuotta. Reilu 7 vuoden prosessin aikana kolmas lupa vanheni juuri ennen hakumatkaa. Luojan kiitos silloin pystyi hakemaan lupaa vielä uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä kirjoittaja kyllä on oikeassa, että hakijoita kohdellaan törkeästi. Ja varsinkin Pela oli jotain täydellisen luokatonta.
t. adoptioäiti
Onko jotain esimerkkejä, miten Pela kohtelee hakijoita huonosti?
Valehtelua, kyykyttämistä, asiakirjojen tahallista hukkaamista, aina vain uusien maksujen ja käytäntöjen kehittelemistä yms. Joka käänteessä muistutetaan, että ei prosessissa ole pakko olla ja uhkaillaan ennen hakumatkaa, että ”ei se lapsi sinun vielä ole, voimme ottaa poiskin milloin tahansa, selän takana juoruilua, esim meille haukuttiin eräs toinen hakijaperhe törkeästi jne”.
Loputonta paskaa. Oikein sellaista mitä pienipalkkainen naisihminen huonossa työpaikassa ikinä keksii, kun kerrankin saa valtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. adoptioäiti
Onko jotain esimerkkejä, miten Pela kohtelee hakijoita huonosti?
Valehtelua, kyykyttämistä, asiakirjojen tahallista hukkaamista, aina vain uusien maksujen ja käytäntöjen kehittelemistä yms. Joka käänteessä muistutetaan, että ei prosessissa ole pakko olla ja uhkaillaan ennen hakumatkaa, että ”ei se lapsi sinun vielä ole, voimme ottaa poiskin milloin tahansa, selän takana juoruilua, esim meille haukuttiin eräs toinen hakijaperhe törkeästi jne”.
Loputonta paskaa. Oikein sellaista mitä pienipalkkainen naisihminen huonossa työpaikassa ikinä keksii, kun kerrankin saa valtaa.
Voisiko noista valittaa kun prosessi on ohi?
Vierailija kirjoitti:
Vielä kommentoin, että todellakin käy sääliksi tuota pariskuntaa, joka halusi adoptoida ja oli adoptiojonossa 4,5 vuotta ja adoptioprosessi keskeytyi, koska toinen täytti 50 vuotta. Se on aivan kohtuutonta, koska kuitenkin säännöksissä on tähänkin asti ollut, että adolapsen ja vanhemman ikäero voi olla korkeintaan 45 vuotta. Nykyisiä adosääntöjä en enää tunne, mutta muistelen, että uusissa säännöissä taisi olla, että adoluvan sai uusia vain kaksi kertaa. Oliko todellakin näin? Se olisi ihan hirveää. Jouduin hakemaan varmaan 4 lupaa, koska yksi lupa oli voimassa vain 2 vuotta. Reilu 7 vuoden prosessin aikana kolmas lupa vanheni juuri ennen hakumatkaa. Luojan kiitos silloin pystyi hakemaan lupaa vielä uudestaan.
Ei ole kauhean tuloksellista adoptoida kouluikäisiä. On vaikeuksia oppia kieltä ja sopeutua uuteen elämään.
Siksi tuo 50 v raja on oikein hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. adoptioäiti
Ei vaan olen antanut lapseni adoptioon. Hyvin kuuntelivat että millaiseen perheeseen ja mille seudulle halusi lapsen antaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. adoptioäiti
Ei vaan olen antanut lapseni adoptioon. Hyvin kuuntelivat että millaiseen perheeseen ja mille seudulle halusi lapsen antaa.
Saitko tietää tarkemmin perheestä?
Minun kaveri pariskunnalleni kävi täsmälleen samoin 6 vuotta sitten.
Akateemisia, vakityöt, terveys kunnossa, tilava asunto. Meni paljon rahaa ja kului vuosia jonossa. Sitten ikä tuli vastaan eikä lasta saaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. adoptioäiti
Eli miten tämä siis liittyy siihen että hakijoita kv adoptioissa kohdellaam huonosti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin sen pitääkin olla.
Miksi? Olen aina luullut että siitä maksetaan adoptioperheelle. Ihan mieletöntä, millä kaikella ihmisiä rahastetaan. Tee hyvää ja maksa siitä.
Ihmiskauppaa ehkä pahimmillaan.
Siis sun mielestä olisi ok, että _adoptoijalle_ maksetaan? Mihis se ihmiskauppa nyt jäikään? Ei missään nimessä mitään maksua noin päin, ymmärrät kai millainen vallan väärinkäytön mahdollisuus siinä nyt olisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. adoptioäiti
Kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En olisi ikinä voinut kuvitellaakkaan, että jos tekee niin ison ja hyvän työn, että antaa turvallisen kodin sitä tarvi alle lapselle, siitä vielä otetaan rahaa.
Siis onko tuo totta?
Ei se mitään hyväntekeväisyyttä ole.
No olisi syytä olla!! Kyllä adoption pitäisi molemmille puolille olla vilpitön tapahtuma. Hyi hitto tätä maailmaa.
Ei olisi. Eikä se ikinä voisi olla mikään molemmin puolinen vilpitön tapahtuma. Eihän se lapsi siinä ole valikoimassa itselleen perhettä, vaan muut päättävät mihin hänet annetaan. Adoptoidut lapsethan ovat suurin osa vauvoja/hyvin pieniä. Aikuisten armoilla siinä ollaan, niin kuin "kivijalkaperheeseen" syntyvienkin lasten kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. adoptioäiti
Kyllä.
Saanko kysyä, tarjottiinko sinulle muita vaihtoehtoja kuin adoptiota? Esimerkiksi tukea ja apua vauvan hoitoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomuudesta kärsivänä tuntuu kyllä hurjalta, että ensin meillä menee hoitoihin noin 10 000, ja jos ne eivät onnistuisi, niin vähintään sama summa adoptioprosessiin. Se on melkein vuoden palkka, joka pitää jostakin repiä. Ja jos sitten kaiken jälkeen jäisi jopa ilman adoptiolasta, niin on se varmasti musertavaa. Mutta ainakin tietäisi kaikkensa yrittäneen.
Pienituloiset ei saa adoptiolasta. Kannattaa ottaa se huomioon.
Ääh.. vielä sekin! Luulin, että Suomessa ei olisi niin, että raha puhuu. Jos kuitenkin on säännölliset tulot ja koti olemassa. Miten voidaan arvottaa ihmisiä tulojen perusteella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin sen pitääkin olla.
Miksi? Olen aina luullut että siitä maksetaan adoptioperheelle. Ihan mieletöntä, millä kaikella ihmisiä rahastetaan. Tee hyvää ja maksa siitä.
Ihmiskauppaa ehkä pahimmillaan.
Eihän se hyväntekemistä ole. Omaa itsekkyyttään ja lapsenkaipuutaan ihmiset lapsia adoptoivat.
Vai pitäisikö sinusta siitäkin maksaa, että tekee itse lapsen? Eikun hei, siitähän maksetaan jo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomuudesta kärsivänä tuntuu kyllä hurjalta, että ensin meillä menee hoitoihin noin 10 000, ja jos ne eivät onnistuisi, niin vähintään sama summa adoptioprosessiin. Se on melkein vuoden palkka, joka pitää jostakin repiä. Ja jos sitten kaiken jälkeen jäisi jopa ilman adoptiolasta, niin on se varmasti musertavaa. Mutta ainakin tietäisi kaikkensa yrittäneen.
Ääh.. vielä sekin! Luulin, että Suomessa ei olisi niin, että raha puhuu. Jos kuitenkin on säännölliset tulot ja koti olemassa. Miten voidaan arvottaa ihmisiä tulojen perusteella?
Adoptiohakijoita on valtavasti. Silloin sieltä jonosta kelpaa vain ihan parhaat saamaan lapsia.
Ja kysehän ei ole Suomesta yksin, vaan kohdemailla on omat odotuksensa ja vaatimuksensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Adoptiohakijoita on valtavasti. Silloin sieltä jonosta kelpaa vain ihan parhaat saamaan lapsia.
Ja kysehän ei ole Suomesta yksin, vaan kohdemailla on omat odotuksensa ja vaatimuksensa.
No mitä kannattaa laittaa elämässä kuntoon, jos tällanen 40 v. pariskunta olisi asettumassa jonoon, joka kestää kuitenkin vuosia? Eli voisi ajatella, että muutama vuosi aikaa kehittää mahdollisuuksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kauhean tuloksellista adoptoida kouluikäisiä. On vaikeuksia oppia kieltä ja sopeutua uuteen elämään.
Siksi tuo 50 v raja on oikein hyvä.
Ihminen, joka adoptoi isomman lapsen täysin vieraaseen kulttuuriin ja kieleen, on äärimmäisen itsekäs ja julma ihminen.
Kuten myös ihminen, joka adoptoi lapsen siinä iässä, kun monista tulee isovanhempia.
Pitäisi lähteä prosessiin ajoissa. Ja maasta toiseen -adoptioon pitäisi antaa vain ihan vauvoja. Ei niin isoja lapsia, että on jo äidinkieli opittu.