Jaksaako nelikymppisenä vielä vauvan yövalvomisia?
Ois kiva saada lisää lapsia, mutta olen alkanut miettimään jaksanko enää yöheräilyjä? 20+ ne memi hyvin, 30+ ok, ja nyt tuntuu, että yöunista tinkiminen hirvittää. Miten muut nelikymppiset jaksaatte vauvan kanssa?
Kommentit (133)
Entä kun naapurin mukula valvottaa joka yö? Huuto herättää 2-3 kertaa yössä.
Olen nelikymppinen, lapset jo isoja, joskus vauvakuumetta, mutta en jaksaisi enää.
Minä en jaksaisi minkään ikäisenä. Tarvitsen uneni.
Ei jaksa. Seuraavat vauvat sitten lapsenlapsia ;)
Riippuu varamaan paljon siitä että kuinka hyvä lapsi on nukkumaan.
Itse ainakin huomasin että 24 vuotiaana jaksoi paljon paljon paremmin kuin 29 vuotiaana. Vosin kuvitella että nyt yli 40 vuotiaana se olisi helvetin raskasta. Ikäiseni työkaverit ovat ainakin aivan raatoja kun lapsi on valvottanut.
Älytön kysymys. Miten luulet omaishoitajien jaksavan. Se on paljon vaativampaa ja omaishoitajina on paljon eläkeikäisiä.
Sain kuopuksen 42-vuotiaana ja paljon paremmin mä silloin jaksoin yövalvomiset kuin n. 30-vuotiaana. Kuopus oli koliikkivauva, joten yövalvomisia tuli kyllä ihan kiitettävästi.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 19:13"]
Älytön kysymys. Miten luulet omaishoitajien jaksavan. Se on paljon vaativampaa ja omaishoitajina on paljon eläkeikäisiä.
[/quote]
Älytön vastaua. En nyt suoraan tuohon vertaisi.
P.s. Omaishoitajuus on raskasta. Respect, mutta hiukan eri asia...
Mä en olis jaksanu enää. Sain kuopuksen 36-vuotiaana ja koin yöherätykset tosi raskaina. Onneksi lapsi ei valvottanut vuosikaupalla.
3vuotta huonosti nukkuvaa lasta on ollut aika rankkaa työssä käyville.
Hyvin ainakin minä jaksan :-)
Olen 41 ja pieni iltatähteni on erittäin vähäuninen, mutta tuon ihanan takia jaksan vaikka .itä:-)! Mulla esikoinen saatu 20vuotiaana ja ei tää ainakaan paljoa rankemmalta tunnu. Hyvin jaksan hoitaa koriakin, meillä aina siistiä ja puhdasta, vaikka uusioperheeseemme kuuluukymmenen lasta (enimmökseen kyllä vain 7on paikalla) Mä tykkään kotona olosta ja kotitöistä :-) Meni jo vähän aiheen ohi...mutta enivei, vauvahaaveita ei kannata hylätä yövalvomisten pelossa :-)!
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 19:13"]
[/quote]
Eivät kaikki jaksa olla omaishoitajia. Itse en ainakaan jaksaisi. -4
Mä uskon kestäväni heräilyt paremmin 38-vuotiaana kuin 34-vuotiaana, mihin asti olin tottunut nukkumaan niin paljon kuin nukutti. Vauvan kanssa valvominen oli erittäin rankkaa. Nyt vauva jo kohta 4-vuotias, ja tällä hetkellä heräilee joka yö vähintään kerran. Ja tuo heräily on kunnon kiukuttelua, joka on rasittavampaa kuin vauvan herääminen nälkään. Silti jaksan ihan hyvin, vaikka herään joka yö. Ok, nukun yhteensä 7-8 tuntia, ja vauva-aikana nukuin noin neljä tuntia. Tällä kertaa aion nukkua 21-8 välisen ajan, vaikka sitten pätkissä. Olen tottunut katkonaisiin uniin, missä oli ekalla kerralla todella opettelemista. Kaikki muu kyllä sitten jännittääkin toisessa lapsessa. Lähinnä se, miten jaksan kahta kun tuo ekakin on tällä hetkellä todella vaikeassa iässä.
Uskon, että yövalvomisten jaksaminen on ihan muusta kiinni kuin iästä. Jos ajatellaan vuorotyöntekijöitä, niin jotkut jaksaa niitä koko työuransa ja jotkut ei jaksa vuottakaan.
Sain esikoisen 25veenä ja kuopuksen 41veenä ja paremmin jaksoin valvomiset iällä. Johtunee tosin että en ole muutenkaan varmaan 15 vuoteen nukkunut kokonaisia öitä.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 19:13"]Älytön kysymys. Miten luulet omaishoitajien jaksavan. Se on paljon vaativampaa ja omaishoitajina on paljon eläkeikäisiä.
[/quote]
ei nekään aina kovin hyvin jaksa.
En jaksaisi. Meidän kuopus nyt 7 v ja ajoittain vielä huutelee ja kävelee öisin, olen aivan koomassa valvotun yön jälkeen. Olen 43 v.
Vauvakuume on, mutta en jaksa valvoa, en. Ja meidän lapset ovat kaikki valvottaneet ja paljon.
Jaksaa, jos kyseessä ei oma lapsi :)