Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mites kun lapsi/nuori ei halua syödä laittamaasi ruokaa ja huutaa nälkää, niin teettekö uuden ruoan?

Vierailija
01.12.2021 |

Tai annatteko lapsen/nuoren käydä kaupassa tai grillillä hakemassa itselleen mieluista ruokaa? Itselläni on nirso 12-vuotias joka syö todella rajoitetusti tyyliin makaronia ja pekonia. Ei vihanneksia tai hedelmiä. Hän ei myöskään ota itsenäisesti mitään kaapista. Ei voitele edes leipää. Jotain neurologisia on taustalla epäilyni mukaan. Ruoan rakenne on tärkeää. Ruoka-aineiden pitä olla erillään, mikään ei saa olla sekoitettu keskenään. Yhden epämääräisen näköisen mausteen tai perunanpalan perusteella lapsi jättää koko annoksen syömättä. Huutaa kuin riivattu jos uutta ruokaa ei laita tilalle ja haukkuu ku sipääksi. En ole laittanut uutta ruokaa. Lopulta lapsi huutaa ja raivoaa itsensä uneen.

Kommentit (437)

Vierailija
341/437 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukiessani tätä ketjua, äkkäsin, miten onnellinen olenkaan yhden asian suhteen:

Minulla on kaksi lasta ja molemmat ovat täydellisen kaikkiruokaisia, ihan kaikki ruoat, mitä olen ikinä tarjonnut, ovat maistunut ja lähes aina molemmat ovat kehuneet: onpa hyvää!

Ps. En edes tykkää kokkaamisesta.

Ps. Myös päiväkodista tuli kehuja lasten

kaikkiruokaisuudesta.

Onneksi mun lasta kehuttiin päiväkodissa siitä, että käyttäytyi hyvin, tuli muiden kanssa hienosti toimeen ja oli ikätasoaan edellä lukemisessa ja laskemisessa. Luulen, että kaikkiruokaisuudesta kehutaan kun muuta ei keksitä.

Vierailija
342/437 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi syö sitä mitä on laitettu tai itkee ja syö. Jos ei syö ruokaa niin sitten ei mitään välipalojakaan ole tarjolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/437 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että kehitysmaissa ei ole yhtään aisti yliherkkää lasta joka jättää ruuan syömättä jos ne koskettaa toisiaan.. Tai mistään muustakaan syystä.. Kolmannenmaailman ongelmia

Jep, mä oon nähny näitä juuri suomeen tulleita lapsia joiden on ollut pakko syödä se minkä saa. Yksikin meinas oksentaa jokaisen lusikallisen jälkeen ja yritti huuhtoa vedellä ruoan alas kunnes sain hänet ymmärtämään, että täällä ei ole pakko syödä pahaa, vaan on varaa valita.

Ikävä, että jotkut suomalaiset suomessa vielä luulevat, että on jotenkin hienoa pakottaa lapsi syömään pahaa ruokaa, (vaikka itse valitsisi aina työpaikkaruokalassakin sen parhaan vaihtoehdon sen inhokin sijaan).

Vierailija
344/437 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteelsi nyt vaan mutta jos tuo ap teksti on edes totta, eikä siis provo, niin viekää nyt hyvänen aika 12v lapsi lääkäriin jos se noin käyttäytyy.

Ja ehkä kannattaa itsekin jutella sen lääkärin kanssa siitä onko vanhemmilla kaikki mahdollisuudet huoltaa lasta. Kirjoitat näin:

"Jotain neurologisia on taustalla epäilyni mukaan" ....

Hymmm, lapsesi on jo 12v etkä tiedä psyykkeen terveydentilaa. Ei neurologiset oireet tule muutamassa viikossa.

Toisaalta ei se oo ihme että näitä nepsyjä ja adhd lapsia on joka huushollissa nykyään ku lapsille ei syötetä terveellistä, puhdasta, oikeaa kunnon ruokaa, heitä ei vaadita syömään esim kalaa josta saisi aivojen tarvitsemia rasvoja.

Ruoka mitä he syövät, on energiarikasta hiilarimättöä mutta ravintoaineköyhää.

Ei siinä voi kenenkään aivot kehittyä oikealla tapaa toimiviksi kun ei saa riittäviä ravinteita.

Vierailija
345/437 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun esikoisella on aistiyliherkkyyttä ja kyllä hän saa ihan sitä mitä suostuu syömään. Ei myöskään halua ruokien "koskevan" toisiinsa jne.

Tärkeintä että saa myös kasviksia ja hedelmiä ja ylipäätään ravintoaineita.

Tulee tosi vajaa ihminen jos pitää suurimmaksi osaksi pärjätä vihanneksilla ja hedelmillä. Sanot tosin "myös", mikä on lieventävä asia. Ravintoaineita, hyviä ja huonoja, on kaikessa, mitä syö.

Vierailija
346/437 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarjottu ruoka ei kelpaa, silloin ollana nälässä. Se on oikeasti niin yksinkertaista. Kun tarpeeksi nälkä tulee, "aistiyliherkkäkin" lapsi/nuori alkaa syömään tarjottua ruokaa. Nykyään kaikki annetaan lapsille periksi heti eikä mitään epämieluisaa tarvitse tehdä, meillä on näitä äidin pikku lumihiutaleita, joille ei mikään kelpaa.

Vierailija
347/437 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi syö sitä mitä on laitettu tai itkee ja syö. Jos ei syö ruokaa niin sitten ei mitään välipalojakaan ole tarjolla.

Tämä on pakko olla tahallinen provo. Muuten sinusta olisi tehty lasu jo ajat sitten. Jos ei ole, tee itse sillä tarvitset apua. Kasvatus ihan hukassa.

Vierailija
348/437 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En!!!

Vierailija
349/437 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 vuotta odoteltu ja kateltu, kun tyypillä voi olla jotain neurologista äidin mielestä. Ei nyt oikein uppoo meikäläiseen.

Miksei tätä ole koulussa huomattu?

Myöhäistä nyt enää puuttua, kun on kakkelia on jo näkyvissä.

Vierailija
350/437 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi kauhee kun osasta kommenteista tulee mieleen lapsuudenkodin toimintatavat. En voinut sietää hernekeittoa ja minua yritettiin totuttaa siihen sillä että hernekeittoa oli usein ruokana. Jos oksensin lautaselle (ja näin kävi usein) sai äiti raivokohtauksen ja minä sain tukkapöllyä. Kivat ruokatraumat jäi tästä menettelystä

Vierailija
351/437 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo joo. Olkaa kaksi viikkoa syömättä ja juomatta niin eiköhän unohdu aistiherkkyytenne.

Sitä syödään mitä on ja pulinat pois.

Jos kersa ei syö niin ei syö.

Kyllä siperia opettaa.

Vierailija
352/437 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tehdä. Meillä kaikki perheessä epäneurotyypillisiä ihmisiä, mutta ollaan opetettu lapselle pienestä pitäen, että sitä syödään mitä on tarjolla.

Joka päivä ei voi olla sitä lempiruokaa.

Uhmaiässä raivosi, mutta ei enää nyt 5-vuotiaana, koska ei annettu periksi asiassa.

Syö kaikkea normaalisti. Toki on omia mieltymyksiä esim. Tomaatista ei pidä palasina, mutta ollaan opetettu, että jos jostain ei pidä niin siitä ei ole tapana tehdä numeroa, vaan ne osat jotka ei maistu, voi jättää tai nostaa vaikka lautasen reunalle ihan itse.

Viimeinen virhe on antaa tilalle jotain, koska silloin oppii että jos vähänkin ei tee tarjottua mieli, niin voi pyytää muuta. Ollaan kerrottu, että koti ei ole ravintola.

Joskus jos jokin kastike ei ole maistunut, vaihtoehto on ollut syödä sen kanssa ollutta riisiä, perunaa tai pastaa pelkiltään. Usein on käynyt niin, että on sitten kuitenkin halunnut sitä kastiketta.

Ei millään pahalla, mutta nää kasvatusasiat pitäis pyrkiä hoitamaan kun lapsi on pieni. Kaikki mitä taakseen pienen lapsen kanssa jättää, tulee eteen kun lapsi on murrosiässä kahta kauheammin.

Voi aina miettiä, että taisteleeko asiat isokokoisen kiukkuisen murrosikäisen vai pikkulapsen kanssa.

Jos vanhempia haukkuu kusipääksi niin siitä seuraa Tv-kielto, karkkipäivän peruuntuminen tms.

Vierailija
353/437 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainasin kirjastosta kolme keittokirjaa, "ulkomaankielellä", ja opettelin laittamaan ruokaa. Muutaman reseptin kunnolla ja kartutin keittiötaitoja yleensäkin. Jopa loppui valitus ja Marin a, mies ja lapset katsoivat ihmeissään: et sä tätä oo laittanu, et sä osaa...En osannutkaan, mutta nyt osaan. Keittiökaappiin tuli noin 15 uutta maustetta. Ennestään oli vain 6. Lisää on vielä tulossa, kunhan löydän kaupoista.

Suolaa kuluu nykyisin hyvin vähän, valkopippuri on saanut antaa tilaa musta, rose, viherpippureille ja kahdelle chilipurkille. Korianteria, inkivääriä, oreganoa, siitä se alkaa.

Olisitte kitollisia, jos muu perhe valittaa: se osoittaa, että kiinnostusta on, parantamisenaihetta on. Ei kukaan ole kokki syntyessään, eikä koulun opeilla pärjää.

Vierailija
354/437 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin tuntuu olevan lähes joka kakara aistiyliherkkä. Minun mielestäni kyse on huonosta kasvatuksesta. On annettu vuosien ajan periksi, kun tenava ei ole suostunut syömään jotain normaalia ruokaa, joten on tehty erikoisannoksia. Eri asia on allergiat ja muut sairaudet. No, kyllä Siperia opettaa.

Vierailija
355/437 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen ruokaa, joka maistuu kaikille. Jokaisella on omat juttunsa, eikä kaikkea voi toteuttaa. Miksi tehdä ruokaa, jota joku ei voi sietää?

Omalla lapsellani kala, rasvainen kana sekä läskinen kokoliha on aina ollut semmoisia, mitä ei halua syödä. Selvä, vähärasvaista kanaa, jauhelihaa, mifua, tofua tai kasviksia ja kaikille kelpaa. Tuossa on paljon vaihtoehtoja.

Vierailija
356/437 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei. Laitan aina silloin ku laitan, vähintään 2-3 safkaa niin että kaikille on sapuskat. Ottaa mitä ottaa. Nirsoille voi pistää lisäksi jauhelihapihvejä tai uunimakkaraa paistumaan. Näyttää ottavan muutkin. Miksi ostais ja tekis ruokaa mitä ei porukka syö.

Vierailija
357/437 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin tuntuu olevan lähes joka kakara aistiyliherkkä. Minun mielestäni kyse on huonosta kasvatuksesta. On annettu vuosien ajan periksi, kun tenava ei ole suostunut syömään jotain normaalia ruokaa, joten on tehty erikoisannoksia. Eri asia on allergiat ja muut sairaudet. No, kyllä Siperia opettaa.

Et oo tosissasi???! Kakara kasvatus siperia?

Vierailija
358/437 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteelsi nyt vaan mutta jos tuo ap teksti on edes totta, eikä siis provo, niin viekää nyt hyvänen aika 12v lapsi lääkäriin jos se noin käyttäytyy.

Ja ehkä kannattaa itsekin jutella sen lääkärin kanssa siitä onko vanhemmilla kaikki mahdollisuudet huoltaa lasta. Kirjoitat näin:

"Jotain neurologisia on taustalla epäilyni mukaan" ....

Hymmm, lapsesi on jo 12v etkä tiedä psyykkeen terveydentilaa. Ei neurologiset oireet tule muutamassa viikossa.

Toisaalta ei se oo ihme että näitä nepsyjä ja adhd lapsia on joka huushollissa nykyään ku lapsille ei syötetä terveellistä, puhdasta, oikeaa kunnon ruokaa, heitä ei vaadita syömään esim kalaa josta saisi aivojen tarvitsemia rasvoja.

Ruoka mitä he syövät, on energiarikasta hiilarimättöä mutta ravintoaineköyhää.

Ei siinä voi kenenkään aivot kehittyä oikealla tapaa toimiviksi kun ei saa riittäviä ravinteita.

Tervetuloa vuoteen 2022. Kyllä tuollaisia epäilyjä pystytään seuraamaan, seuraamaan ja seuraamaan vuosia. Ei sinne lääkärille nykyään niin vaan mennä, kun huvittaa. Osa vaatii, mutta ihan varmasti on näitäkin jotka tekee mitä käsketään. Samalla ehkä uskottelee itselleenkin, että ei tässä mitään hätää. Kyllä moni saa diagnooseja vasta aikuisenakin.

Ruokailuista olen samaa mieltä. 

Vierailija
359/437 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

aistiyliherkkyys?? kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun esikoisella on aistiyliherkkyyttä ja kyllä hän saa ihan sitä mitä suostuu syömään. Ei myöskään halua ruokien "koskevan" toisiinsa jne.

Tärkeintä että saa myös kasviksia ja hedelmiä ja ylipäätään ravintoaineita.

Tulee tosi vajaa ihminen jos pitää suurimmaksi osaksi pärjätä vihanneksilla ja hedelmillä. Sanot tosin "myös", mikä on lieventävä asia. Ravintoaineita, hyviä ja huonoja, on kaikessa, mitä syö.

Miten sen nyt ottaa.  Tuskin aina on ollut lihaa siinä määrin kuin nyt ahdetaan  mutta eivät taida jäädä häviölle kyvykkyydessä ja tasapainoisuudessa. 

Vierailija
360/437 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et oo tosissasi???! Kakara kasvatus siperia?

Et ymmärtänyt vastausta. Siperia opettaa on sanonta. Jos lapsi ei kotona totu muuhun kuin makaroniin ja mitään pettymyksiä tai ikäviä asioita ei tarvitse sietää niin voi hyvin käyttää sanontaa, että kyllä siperia opettaa. Tarkoittaa aikaa, kun lapsi lähtee pois kodin pumpulikuplasta ja huomaa, että muu maailma ei tanssikaan hänen pillinsä mukaan. Sekin on sanonta, älä takerru siihen kirjaimellisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi