Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ala heikkolahjaiselle?

Vierailija
01.12.2021 |

Olen diagnosoidusti heikkolahjainen ja älykkyysosamääräni on reippaasti alle keskiverron ja lisäksi minulla on hyvin pahoja keskittymisvaikeuksia sekä työperäinen kuulonalenema.
Opiskelen tällä hetkellä sellaiseen ammattiin, jossa tullaan toimimaan enimmäkseen lasten parissa.
Jokunen aika sitten töissä eräs lapsi kiljaisi korvaani niin kovasti, etten enää kuule mitään.
Sama korva on altistunut melulle useamman kerran töissä ja lääkäri kehotti miettimään jatko-opintoihin toista alaa, ellen halua kuuroutua ennen kolmeakymppiä täysin.
Olen tällä hetkellä siis alle 20-vuotias.
Pidän nykyisestä alastani muuten, mutta kuuloni on erittäin merkittävästi heikentynyt.
Mitäs nyt sitten? Hankala keksiä mitään muuta yhtä mielenkiintoista alaa ja minun älykkyysosamäärälleni sopivaa.

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja ei ole heikkolahjainen. Ihminen, jonka äo on alle keskitason, ei pysty tuottamaan tuollaista tekstiä.

Sen sijaan epäilen heikkolahjaisiksi näitä muutamia, jotka ehdottavat, että pitäisi Vauva-palstan modeksi ryhtyä, heh heh. Ette kai te oikeasti kuvittele, että Sanoma Media on palkannut liudan työntekijöitä, joiden tehtävänä on seurata keskustelupalstan viestejä ja poistaa epäsopivat? 

Tai sitten tullaan "vitsikkäinä" länkyttämään heikkolahjaisten olevan poliitikkoja ja heikkolahjaisista tulee poliitikkoja. Heikkolahjaiset eivät todellakaan edes ymmärrä, missä vaaleissa äänestävät jos äänestävät eivätkä tiedä mikä on puolue. Monille heikoille vaikeus ymmärryksessä voi alkaa siitäkin,ettei edes ymmärretä mitä pitäisi ymmärtää.

Se että on heikkolahjainen ei myöskään tarkoita sitä ettei ymmärrä poliitikasta yhtikäs mitään. Itse luen poliittisia uutisia monestakin lähteestä ja mielestäni jotain siitä ymmärränkin ja osaan arvioida omasta puolestani millaiset ihmiset johtavat tällä hetkellä Suomea.

Heikkolahjaisuus minussa näkyy siten, että dyskalkulia vaikeuttaa esim. kartan lukemista, enkä oikein koskaan uskalla matkusta, koska eksyisin hetkessä. En osaa itse täyttää verokorttia tai vaikkapa ymmärrä lukemiani lasten pelin ohjeita. Autolla ajaminen on haastavaa koska en hahmota auton kokoa, tai osaa arvoida etäisyyksiä, nopeuksia jne.

Vierailija
62/74 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö ja huomenna lisää. Ei kirjoittajat nro. 52 ja 63 ole heikkolahjaista nähneetkään. Joko juksaatte tai sitten teidän kohdalle on osuneet väärin nähneet ammattilaiset. Millainen teillä koulumenestys oli?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sote. Siellä ne muutkin heikkolahjaiset on.

Vedä päähäsi parhaaksi katsomasi elin ja vedä oikein syvään henkeä.

Vierailija
64/74 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nurselife = lähäri

Vierailija
65/74 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nurselife = lähäri

Et ole tosissasi. Miksi ehdotatte tällaisia? Laitoshuoltaja tai siivojakaan ei tulisi kuuloonkaan heikkolahjaisille, vaikkei työnkuvat vaadi ihmisten hengistä vastamaamista mutta siivoustyö on tehty tänä päivänä todella vaativaksi: pitäisi olla yli 7 keskiarvo, koulutus ja työkin on todella kiireistä.

Vierailija
66/74 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja ei ole heikkolahjainen. Ihminen, jonka äo on alle keskitason, ei pysty tuottamaan tuollaista tekstiä.

Sen sijaan epäilen heikkolahjaisiksi näitä muutamia, jotka ehdottavat, että pitäisi Vauva-palstan modeksi ryhtyä, heh heh. Ette kai te oikeasti kuvittele, että Sanoma Media on palkannut liudan työntekijöitä, joiden tehtävänä on seurata keskustelupalstan viestejä ja poistaa epäsopivat? 

Tai sitten tullaan "vitsikkäinä" länkyttämään heikkolahjaisten olevan poliitikkoja ja heikkolahjaisista tulee poliitikkoja. Heikkolahjaiset eivät todellakaan edes ymmärrä, missä vaaleissa äänestävät jos äänestävät eivätkä tiedä mikä on puolue. Monille heikoille vaikeus ymmärryksessä voi alkaa siitäkin,ettei edes ymmärretä mitä pitäisi ymmärtää.

Se että on heikkolahjainen ei myöskään tarkoita sitä ettei ymmärrä poliitikasta yhtikäs mitään. Itse luen poliittisia uutisia monestakin lähteestä ja mielestäni jotain siitä ymmärränkin ja osaan arvioida omasta puolestani millaiset ihmiset johtavat tällä hetkellä Suomea.

Heikkolahjaisuus minussa näkyy siten, että dyskalkulia vaikeuttaa esim. kartan lukemista, enkä oikein koskaan uskalla matkusta, koska eksyisin hetkessä. En osaa itse täyttää verokorttia tai vaikkapa ymmärrä lukemiani lasten pelin ohjeita. Autolla ajaminen on haastavaa koska en hahmota auton kokoa, tai osaa arvoida etäisyyksiä, nopeuksia jne.

Lukeeko sinua koskevissa papereissa laaja-alaiset oppimisvaikeudet, joka korvaa 80-luvulla käytetyn heikkolahjaisuus-termin. Jos todellakin tarkoitat sitä, niin saaneen olla epäilevä diagnoosin suhteen. Vai onko oikeasti niin että laaja-alaisten oppimisvaikeuksien (joka on kaunisteleva termi heikkolahjaisuudelle) alle niputetaan pari tai muutama lisää spesifiä oppimisvaikeutta (matemaattiset oppimisvaikeudet, adhd, hahmotushäiriö, lukivaikeus , dysfasia jne.). Munkin korvaan joskus särähti kun joku tuttu kertoi potevansa laaja-alaisia oppimisvaikeuksia, vaikka aiemmin kertoi diagnooseikseen adhd:n, dysfasian ja lukihäiriön, ja kuinka on niistä huolimatta päässyt ammattiin, joka vaatii itsenäisyyttä ja on mahdollista myös työllistää itsensä. Ja sanon tosiaan tutun tietävän työhön liittyvistä asioista, liikunnasta ja anatomiasta. Olenko oikeasti niin hölmö etten tajua että laaja-alaiset oppimisvaikeudet voi tarkoittaa vaikeuksia esim. puheen, tarkkaavaisuuden ja lukemisen alueella tai muuta komboa vai valehteleeko internet laaja-alaisten oppimisvaikeuksien olevan sama asia kuin heikkolahjaisuus eli normaaliksi luokiteltua vähäistä älykkyyttä?

Vierailija
67/74 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä. Korva on parantunut ajan kanssa ja nyt se alkaa olla normaalilla tasolla, vaiva taisi ollakin vain väliaikainen.

Oli myös uskomattoman suuret vaikkuvallit ja hoitaja sai niitä ruiskutella että sai kaikki töhnät irtoamaan.

Nyt kuuluu hyvin.

Aloitin sosionomiopinnot avoimessa ja tähän mennessä on ollut aika selvää pässinlihaa.

Ap

Vierailija
68/74 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap!

Vierailija
69/74 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä. Korva on parantunut ajan kanssa ja nyt se alkaa olla normaalilla tasolla, vaiva taisi ollakin vain väliaikainen.

Oli myös uskomattoman suuret vaikkuvallit ja hoitaja sai niitä ruiskutella että sai kaikki töhnät irtoamaan.

Nyt kuuluu hyvin.

Aloitin sosionomiopinnot avoimessa ja tähän mennessä on ollut aika selvää pässinlihaa.

Ap

Onko tutkittu oppimisen vaikeuksien todellinen syy? Onko sinulla heikkolahjaisuutta eli laaja-alaisia oppimisvaikeuksia paperilla? Jos on, niin diagnoosi on todellakin väärä, jos ovat auenneet ammattikorkeakouluun. Myös joidenkin palstalaisten kertomat diagnoosit laaja-alaisista oppimisvaikeuksista (tässä keskustelussa myös pari esimerkkiä) kuulostavat niin väärille hyvän, virheettömän suomen kielen takia ettei kukaan geneettisesti heikkolahjainen niin kirjoita miettien syvällisiä.

Vierailija
70/74 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole heikkolahjaisia . Sinäkin osaat jotain joka sinua kiinnostaa. Kahvila?Leipuri?

Inhottavaa leimata ihminen heikkolahjaiseksi. 

Oikeasti heikkolahjaiset eivät todellakaan pyöritä kahvilaa. Jotain täysin rutiininomaisia hommia voivat tehdä valvonnassa. Pienikin ongelma ja ihan pihalla. Näin se nyt vain on.

Heikoilla valmiuksilla olevia ohjataan silti opiskelemaan kokeiksi, vaikka koulun kotitaloustunnitkin tuottavat heille vaikeuksia: hahmottaminen mittaamisessa, 1 tl suolan sijaan tuleekin 1 dl, kädet silpotaan ja uunivuokiin kosketaan paljain käsin. Siinä voi puurotkin palaa pohjaan. Ja sitten vielä se kokonaisuuksien hahmottaminen ja oman työn suunittelu.

Vierailija
71/74 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinmyyjä☎️ Tai yökerhoon/ discoon tarjoilijaksi 🍾🥂🍷🍺🥃🍸🍹

Vierailija
72/74 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se mitään heikkolahjaisuutta ole, jos on vaikeuksia matemaattisella puolella eikä osaa karttaa lukea, ajaa autolla ja hahmottaa etäisyyksiä. Sinulla on ilmeisesti pari spesifiä vaikeutta eli dyskalkulia ja hahmotushäiriö. Vai mistä olet keksinyt olevasi heikkolahjainen vai onko joku sanonut niin sinusta?

Vierailija
73/74 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä koen myös tajuani poliittisista aiheista ja mielelläni keskustelen niistä, vaikka kognitiivinen suoritusprofiilini on heikon ja heikon keskitason välimaastossa tuoreimpien tulosten mukaan. Minä jopa poikkean siitä massasta, enkä ole nenästä vedettävä. Suhtaudun aina alkuun varauksella uusiin ilmiöihin ja seuraan tilannetta harkiten (kuten nyt esimerkkinä k-rokotteet). Pidän nykyihmistä aivan orjamielisenä ja luonnosta vieraantuneena. Mikään ei saisi minua koskaan äänestämään "heikkolahjaisten" puoluetta eli Vihreitä, mutta myös muutkin valtapuolueet kyllästyttää.

Tällaisia puheenaiheita en pystyisi käymään samankaltaisten, joilla on laaja-alaisia oppimisvaikeuksia, kanssa. Olen ehkä nirso, mutten en vain osaisi kuvitella itselleni kaltaistani miestä. En etsi mitään jääkiekkoilijaakaan, enkä kuvittele saavani sellaista. On sitä toki tullut vitaailtua, että onhan monille miehille älykäs nainen uhka, joten voisihan sitä harkita kotirouvauraa ja alkaa höpsöksi. Vitsivitsi.

- aiemmin kommentoinut tänne nro. 52

Vierailija
74/74 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on lausunto psykologilta, siellä on mainintaa useamman kerran laaja-alaisista oppimisvaikeuksista ja maininta, että olen älyllisesti ikätasoani jäljessä.

Peruskoulun kävin osittain mukautetusti.

Ap

Suosittelisin käymään toisella psykologilla. Peruskoulun mukautetusti käyminen ei vielä ole todistus alhaisesta älykkyysosamäärästä. Laaja-alaisista oppimisvaikeuksistakaan en ihan heti olisi varma ilman uusia tutkimuksia.

Oppimiseen liittyvää problematiikkaa saattaa olla, mutta ei laaja-alaista. Ihan tilastollisestikin olisit ainutlaatuinen poikkeama, heikkolahjainen joka on analyyttisesti terävä ja johdonmukainen, ilmaisten asiansa selkeästi. Kirjallinen ilmaisukyky on selkeästi keskitason yläpuolella.

Vahvuudet ovat sitä luokkaa, että niihin kannattaa panostaa, varsinkin kun olet vielä nuori.

Onko neuropsykiatrin konsultaatio tehty, tai oletko ollut tutkimuksissa?

Sekin seikka on otettava huomioon, että myös neuropsykiatrisissa oireyhtymissä sekä hahmotushäiriössä, kielellisessä erityisvaikeudessa ja lukihäiriössä voi olla suurta hajontaa johtuen epätasaisesta kykyprofiilista. Aika helpolla saa tämän perusteella laaja-alaiset oppimisvaikeudet diagnoosiksi, vaikka kyseessä on kaiken kattavampi tilanne. Laaja-alaisten oppimisvaikeuksien kanssa elävät taistelevat arkisissa asioissakin koulun lisäksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi