Mikä ala heikkolahjaiselle?
Olen diagnosoidusti heikkolahjainen ja älykkyysosamääräni on reippaasti alle keskiverron ja lisäksi minulla on hyvin pahoja keskittymisvaikeuksia sekä työperäinen kuulonalenema.
Opiskelen tällä hetkellä sellaiseen ammattiin, jossa tullaan toimimaan enimmäkseen lasten parissa.
Jokunen aika sitten töissä eräs lapsi kiljaisi korvaani niin kovasti, etten enää kuule mitään.
Sama korva on altistunut melulle useamman kerran töissä ja lääkäri kehotti miettimään jatko-opintoihin toista alaa, ellen halua kuuroutua ennen kolmeakymppiä täysin.
Olen tällä hetkellä siis alle 20-vuotias.
Pidän nykyisestä alastani muuten, mutta kuuloni on erittäin merkittävästi heikentynyt.
Mitäs nyt sitten? Hankala keksiä mitään muuta yhtä mielenkiintoista alaa ja minun älykkyysosamäärälleni sopivaa.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Dyskalkulia on kyllä ihan varmasti lisäksi ja diagnosoitu ADD. Ei lääkitystä, en ole halunnut eikä vanhemmat aikoinaan siihen suostuneet.
Ap
Tuon tyyppistä epäilinkin. Tosin ADHD-lääkitystä kannattaisi ehdottomasti kokeilla (vaikka olisikin ADD), sillä useimmilla se muuttaa elämän selvästi mielekkäämmäksi ja auttaa keskittymisongelmiin. Sinuna varaisin lääkärille ajan ja selvittäisin asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä sinut on muka heikkolahjaiseksi todettu? Et voisi analysoida tilannettasi noin etkä kirjoittaa niin sujuvaa tekstiä jos olisit oikeasti vajaa?
Palsta-aktiiveissa on eräs itseään heikkolahjaiseksi väittävä ja hänkin kirjoittaa sujuvaa tekstiä. Hänenkin kohdallaan ihmettelin diagnoosia.
Tää kuulostaa ihan samalta. Aina samanlaisia keskusteluja.
Aika paljon niitä näyttäisi olevan hallitustyössä.
Kun ensin hoidat keskittymishäiriön kuntoon, voit miettiä, mistä olet kiinnostunut ja hakeutua jollekin alalle sen perusteella. Tosin dyskalkuliaa ei oikein voi hoitaa, joten matemaattiset alat kannattaa jättää väliin.
Tuoreimmista tutkimuksista on muutama vuosi aikaa, useaan kertaan on tutkittu ja useamman tahon puolesta.
Minulla on vaikeuksia ymmärtää kirjallisia ohjeita ja ylipäätänsä ymmärtää lukemaani, vaikka kirjoitankin hyvin. Minulla on myös onnettoman huono muisti enkä ole vieläkään oppinut esimerkiksi solmimaan kengännauhojani.
Numerot menevät sekaisin enkä erota esimerkiksi numeroita 3 ja 9 toisistaan, jaolliset luvut menevät helposti sekaisin ja rivit hyppii numeroita tai pitkiä tekstejä katsellessa, sitten tulee paniikki ja lamaannus epäonnistumisesta enkä enää edes halua yrittää.
Minulla on myös todettu nuorempana jonkin sortin kehitysviivästymä.
Ap
Alkio-opisto, KEPU: n puoluekirja ja sitten johonkin virastoon syömään kampaviinereitä loppuelämäksi kovalla palkalla ja hyvillä lomaehdoilla. Voila!
Usein on niin päin, että äo on jopa keskitason yläpuolella, mutta silti koulu sujuu huonosti.
Silloin on kyse jonkinlaisesta hahmotushäiriöstä.
Juuri lapsi sai diagnoosit aspergerista(sisältäen add-tyypisen keskittymisvaikeuden), sekä lukivaikeudesta.
Älykkyys on yli keskitason(lukee ihan epikriisissä), mutta silti todistuksessa muutamia kuutosia kovasta yrityksestä huolimatta.
Nyt on alkamassa toimintaterapia, saa nähdä, ehtiikö kiviseksi muuttunut koulutie vielä tasoittua sen avulla.
Hankala kuvitella, että ap tuottaa täällä nähtyä tekstiä 80:n äo:lla.
Täällä tehdään tekstin perusteella pitkälle meneviä johtopäätöksiä ihmisen koulutaustasta.
Mtä arvelette minun koulutuksestani tekstini perusteella?
Suomen kieli yliopistossa sopisi aloittajalle.
Pääsykokeissa ei vaadita matemaattista osaamista ja töitä saisi tehdä lasten ja nuorten kanssa aineenopettajana.
Poliitkoksi persuihin. Olet älykkäämpi kuin äänestäjäsi.
Miten olisi perhepäivähoitaja? Lapsimäärä pysyy maltillisena, joten ehkä meluaminen ei olisi niin suuri ongelma?
Kuulokoje on todellakin keksitty. Mikset ole hankkinut sellaista? Luullaanko sinua tyhmäksi koska et kuule?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on lausunto psykologilta, siellä on mainintaa useamman kerran laaja-alaisista oppimisvaikeuksista ja maininta, että olen älyllisesti ikätasoani jäljessä.
Peruskoulun kävin osittain mukautetusti.
Ap
Suosittelisin käymään toisella psykologilla. Peruskoulun mukautetusti käyminen ei vielä ole todistus alhaisesta älykkyysosamäärästä. Laaja-alaisista oppimisvaikeuksistakaan en ihan heti olisi varma ilman uusia tutkimuksia.
Oppimiseen liittyvää problematiikkaa saattaa olla, mutta ei laaja-alaista. Ihan tilastollisestikin olisit ainutlaatuinen poikkeama, heikkolahjainen joka on analyyttisesti terävä ja johdonmukainen, ilmaisten asiansa selkeästi. Kirjallinen ilmaisukyky on selkeästi keskitason yläpuolella.
Vahvuudet ovat sitä luokkaa, että niihin kannattaa panostaa, varsinkin kun olet vielä nuori.
Onko neuropsykiatrin konsultaatio tehty, tai oletko ollut tutkimuksissa?
Samaistun kovasti ap:n kokemuksiin. En tosin käynyt koulua osittain mukautetusti, mutta minultakin löytyy dyskalkulia ja ADD. Vaikka ÄO:ni on käsittääkseni normaali, niin noista johtuen suoritumiskyky on käytännössä sama kuin jollain huomattavasti vähemmän älykkäällä. Eipä minulla ole mitään vinkkejä antaa, mutta tsemppiä ap, ja toivottoavasti pääset jossain hyödyntämään vahvuuksiasi. Tekstistäsi päätellen sinulla kuitenkin on niitä!
Vierailija kirjoitti:
Politiikka.
Kyllä tänne mahtuu
t vihevassari
Kaikki kunnia psykologialle, mutta on se nyt jännä, että parin tutkimuksen perusteella ihminen voi leimautua heikkolahjaiseksi lopuksi iäkseen, vaikkei ne testit ihmistieteissä kai yleensä nyt niin aukottomia ole. Vertailun vuoksi kerron, että minulla on Asperger-poika, joka sai diagnoosin lastenneurologilta ja on kuulemma ihan selvät piirteet. Testit oli tehnyt psykologi, joka oli sitä mieltä, ettei tuloksissa ollut mitään Aspergeriin viittaavaa ja vähän pitkin hampain "päästi" meidät neurologille (se käynti oli sovittu jo aiemmin). En ihan hirveästi enää luota johonkin yhteen tutkimukseen saati sen tulkintaan.
Ymmärtäisin, jos ap:lla olisi ongelmia jollain yksittäisellä alueella, mutta käsittääkseni heikkolahjainen viittaa siihen, ettei ihminen loista oikein missään ja sitten tuottaa tuollaista tekstiä ja kertoo itsekin olevansa hyvä analysoimaan asioita! Tämä on vähän sama kun päiväkodissa laitetaan introverttejä lapsia tutkimuksiin, kun ne eivät huuda ja juokse riittävästi. Tällaiseenko ne niukat resurssit yhteiskunnassa jaetaan? Sitten valitetaan, ettei voida hoitaa sitä ja tätä oikeasti tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kunnia psykologialle, mutta on se nyt jännä, että parin tutkimuksen perusteella ihminen voi leimautua heikkolahjaiseksi lopuksi iäkseen, vaikkei ne testit ihmistieteissä kai yleensä nyt niin aukottomia ole. Vertailun vuoksi kerron, että minulla on Asperger-poika, joka sai diagnoosin lastenneurologilta ja on kuulemma ihan selvät piirteet. Testit oli tehnyt psykologi, joka oli sitä mieltä, ettei tuloksissa ollut mitään Aspergeriin viittaavaa ja vähän pitkin hampain "päästi" meidät neurologille (se käynti oli sovittu jo aiemmin). En ihan hirveästi enää luota johonkin yhteen tutkimukseen saati sen tulkintaan.
Ymmärtäisin, jos ap:lla olisi ongelmia jollain yksittäisellä alueella, mutta käsittääkseni heikkolahjainen viittaa siihen, ettei ihminen loista oikein missään ja sitten tuottaa tuollaista tekstiä ja kertoo itsekin olevansa hyvä analysoimaan asioita! Tämä on vähän sama kun päiväkodissa laitetaan introverttejä lapsia tutkimuksiin, kun ne eivät huuda ja juokse riittävästi. Tällaiseenko ne niukat resurssit yhteiskunnassa jaetaan? Sitten valitetaan, ettei voida hoitaa sitä ja tätä oikeasti tärkeää.
Oikeasti ne todelliset heikkolahjaiset roikkuvat yli 20 oppilaan luokassa oppimatta edes lukemaan ja kirjoittamaan. He todellakin jäävät heitteille myös aikuisina. Käytännössä kyse on vammaisuudesta, sillä jo perusasioiden omaksuminenkin on heille vaikeaa.
Ja se diagnoosi tosiaankin on laaja-alaisia oppimisvaikeudet, jos joku on heikkolahjainen. Siitä on tehty tabu, ei matalasta älykkyydestä puhu edes ammattilaisetkaan. Kuitenkin googlettamalla laaja-alaiset oppimisvaikeudet löytyy heikkolahjaisuudesta tietoa samassa asiayhteydessä, joten siitä voi maallikkokin tajuta, mistä on kyse.
Erityisesti ihmetyttää tällä palstalla jopa vanhemmat, jotka samassa lauseessa puhuvat lapsensa lukihäiriöstä/adhd:sta/aspergerista sekä lisädiagnoosista laaja-alaisista oppimisvaikeuksista ja lapsen kohtuullisesta tai jopa hyvästä koulumenestyksestä vähäisin tukitoimin ja on ehkä lukiokin kyetty käymään. Miten tällainen voi olla edes mahdollista? Ei vanhemmilta voi pimittää tietoa siitä, että laaja-alaiset oppimisvaikeudet eivät ole vain oppimisvaikeuksia, vaan konkreettisesti tuen tarvetta jokaisella elämän osa-alueella aikuisenakin. Tuollainen diagnoosi taatusti tekee itsetunnolle hallaa, vaikka syy vaikeuksiin on todennäköisesti lukihäiriö, adhd tai hahmotushäiriö. Vai tuleeko tuo diagnoosi laaja-alaiset oppimisvaikeudet, jos henkilöllä on vaikkapa lukihäiriön, hahmotushäiriön sekä adhd:n kombo? Aivan hölmöksi mennyt tuo diagnoosipelleily, ja kierrellään ja kaarrellaan oikeiden asioiden tarkoitusten kanssa.
Dyskalkulia on kyllä ihan varmasti lisäksi ja diagnosoitu ADD. Ei lääkitystä, en ole halunnut eikä vanhemmat aikoinaan siihen suostuneet.
Ap