Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten toimisit teinin kanssa tässä tilanteessa?

Vierailija
28.02.2015 |

Teini 13-v kysyy edellisenä päivänä että mentäsikö keilaamaan. Mä varaan radan seuraavaksi päiväksi ja menin teini 13-v:n ja teini 15-v:n kanssa. 13-v oli ollut jostain syystä kuin perseeseen ammuttu karhu koko aamun. Keilahallilla heitti laiskasti ja naama norsunveellä ilman mitään yritystä n. 15 minuuttia. Pyysin muuttamaan hieman asennetta ja muistutin että hän itse halusi tänne. Asenne ei muuttunut ja norsunvee syveni. Pyysin että voisi vähän asennettaan tsempata tai sitten voi mennä uloa odottamaan ettei pilaa meidän muiden keilaushetkeä. Lähti sitten "ovet paukkuen" pihalle. Minä ja 15-v jatkettiin loppuun ja meillä oli kivaa.

Olinko hirviömutsi? Miten olisi pitänyt toimia?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 15:43"]

En tietenkään ole antanut valmiita vastauksia. Jostain syystä lapsi niitä silti odottaa

-ap

[/quote]

Mitä tarkoitat valmiilla vastauksilla? Minua ainakin auttoi läksyissä se, kun en itse osannut, että joku kertoo vastauksen (ja perustelun). En edes keksi muuta keinoa, jos itsellä on vaikeuksia.

Vierailija
22/32 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 15:44"][quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 15:25"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 15:22"]

Teini 13v lähti kanssanne keilaamaan ja keilasi, mutta sinulle se ei riitä, sinä halusit mukaan asennetta? Eli sinulle ei riitä se, että tulee mukaan ja tekee sillä hetkellä parhaansa, lisäksi pitää miellyttää sinua?

Koska vanhemmat oppivat, että tänään klo 15.00 on tietty olotila, mutta huomenna klo 10.00 voi tuntua ihan toiselta? Aikusillahan kun on aina sama vireystila eikä mitään suruja tai murheita?

Olisi kamalaa, jos minulla olisi ollut äiti, joka vaatii esittämään hauskanpitoa, koska hän niin haluaa!

[/quote]

Tekee sillä hetkellä parhaansa, eli kävelee kädet suorana radan reunalle ja tiputtaa pallon radalle ja sitten odotetaan muutama minuutti että jaksaako pallo pyöriä loppuun asti. No, meillä kyllä vaaditaan vähän enemmän käytöstapoja. Jos se tekee musta hirviömutsin niin so be it.

-ap

[/quote]

Käytöstapoja? Ensin vaadit asennetta ja nyt vaadit käytöstapoja ja lisäksi vaadit iloisuutta ja sitä, että miellyttää sinua eli toimii tahtosi mukaan?

Miksi olen lukevinani rivien välistä, että olet vallanhaluinen mutsi, joka ei välitä lapsistaan lainkaan vaan ainoastaan siitä, miltä näyttää ulospäin?
[/quote]

Mitä hittoa? Teini itse halusi keilaamaan ja sitten vittumaisen näköisenä murjottaa siellä ja muiden pitäisi sietää sitä? Ei olisi tuollainen peli vedellyt meilläkään 10vuotta sitten, kun itse olin teini, eikä todellakaan tule vetelemään sitten, kun minulla on omia teinejä.

En kyllä ymmärrä ollenkaan tätä, että teinien kiukuttelua pitäisi vaan ymmärtää, "kun se kuuluu asiaan". Minulla on kiivas temperamentti ja teinini tunteet kuohuivat normaaliin tapaan, mutta en minäkään aivan syyttä kiukutellut ihan vaan sen takia, että olin teini-ikäinen. Just tollaisten kaiken sallivien av-mammojen pennuista ne kusipäät kasvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimit ihan oikein! noi osaa olla välillä (useimmiten) ihan hirviöitä! Kamala ikä!

Terv kahden murkun ä

Vierailija
24/32 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 15:56"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 15:44"][quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 15:25"] [quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 15:22"] Teini 13v lähti kanssanne keilaamaan ja keilasi, mutta sinulle se ei riitä, sinä halusit mukaan asennetta? Eli sinulle ei riitä se, että tulee mukaan ja tekee sillä hetkellä parhaansa, lisäksi pitää miellyttää sinua? Koska vanhemmat oppivat, että tänään klo 15.00 on tietty olotila, mutta huomenna klo 10.00 voi tuntua ihan toiselta? Aikusillahan kun on aina sama vireystila eikä mitään suruja tai murheita? Olisi kamalaa, jos minulla olisi ollut äiti, joka vaatii esittämään hauskanpitoa, koska hän niin haluaa! [/quote]   Tekee sillä hetkellä parhaansa, eli kävelee kädet suorana radan reunalle ja tiputtaa pallon radalle ja sitten odotetaan muutama minuutti että jaksaako pallo pyöriä loppuun asti. No, meillä kyllä vaaditaan vähän enemmän käytöstapoja. Jos se tekee musta hirviömutsin niin so be it.   -ap [/quote] Käytöstapoja? Ensin vaadit asennetta ja nyt vaadit käytöstapoja ja lisäksi vaadit iloisuutta ja sitä, että miellyttää sinua eli toimii tahtosi mukaan? Miksi olen lukevinani rivien välistä, että olet vallanhaluinen mutsi, joka ei välitä lapsistaan lainkaan vaan ainoastaan siitä, miltä näyttää ulospäin? [/quote] Mitä hittoa? Teini itse halusi keilaamaan ja sitten vittumaisen näköisenä murjottaa siellä ja muiden pitäisi sietää sitä? Ei olisi tuollainen peli vedellyt meilläkään 10vuotta sitten, kun itse olin teini, eikä todellakaan tule vetelemään sitten, kun minulla on omia teinejä. En kyllä ymmärrä ollenkaan tätä, että teinien kiukuttelua pitäisi vaan ymmärtää, "kun se kuuluu asiaan". Minulla on kiivas temperamentti ja teinini tunteet kuohuivat normaaliin tapaan, mutta en minäkään aivan syyttä kiukutellut ihan vaan sen takia, että olin teini-ikäinen. Just tollaisten kaiken sallivien av-mammojen pennuista ne kusipäät kasvaa.

[/quote]

Miksi et salli lapsillesi tunteita? Minulla ei ole kiivasta temperamenttia ja ehkä juuri siksi hyväksyn sen, että teini ei ole aina rauhallinen ja tasainen vaan hänelläkin voi olla huono päivä. Jos se osuu samaan aikaan keilaamisen kanssa, niin en pidä sitä minuun kohdistuneena loukkauksena (kuten temperamenttiset äidit näköjään tekevät) vaan yksinomaan teinin omana kokemuksena, joka ilmenee tavalla, joka ei ehkä ole kiva. Silti se on vain teinin oman ahdistuksen ja pahanolon purkaus, ei mitään sen isompaa. Se ei satuta ketään, se ei loukkaa ketään ja se menee ohi, kunhan siitä ei tehdä isoa numeroa.

Vierailija
25/32 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ikävä olet. Lapsesi olisi halunnut viettää aikaa juuri sinun kanssa! Ensin läksyjen teko ja sitten keilaus. Ehkä hän olisi halunnut puhua kanssasi jostain tai vain saada äidin huomiota? Vastausten kysyminen läksyihin ei tainnut olla ihan oikea syy. Nyt olet sysännyt lapsesi sivuun kahdesti ja antanut lisäksi huomiosi kilpailevalle sisarukselle. Vaadit päälle vielä teidän kahden miellyttämistä. Vähempikin vituttaisia.

Vierailija
26/32 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 15:56"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 15:44"][quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 15:25"] [quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 15:22"] Teini 13v lähti kanssanne keilaamaan ja keilasi, mutta sinulle se ei riitä, sinä halusit mukaan asennetta? Eli sinulle ei riitä se, että tulee mukaan ja tekee sillä hetkellä parhaansa, lisäksi pitää miellyttää sinua? Koska vanhemmat oppivat, että tänään klo 15.00 on tietty olotila, mutta huomenna klo 10.00 voi tuntua ihan toiselta? Aikusillahan kun on aina sama vireystila eikä mitään suruja tai murheita? Olisi kamalaa, jos minulla olisi ollut äiti, joka vaatii esittämään hauskanpitoa, koska hän niin haluaa! [/quote]   Tekee sillä hetkellä parhaansa, eli kävelee kädet suorana radan reunalle ja tiputtaa pallon radalle ja sitten odotetaan muutama minuutti että jaksaako pallo pyöriä loppuun asti. No, meillä kyllä vaaditaan vähän enemmän käytöstapoja. Jos se tekee musta hirviömutsin niin so be it.   -ap [/quote] Käytöstapoja? Ensin vaadit asennetta ja nyt vaadit käytöstapoja ja lisäksi vaadit iloisuutta ja sitä, että miellyttää sinua eli toimii tahtosi mukaan? Miksi olen lukevinani rivien välistä, että olet vallanhaluinen mutsi, joka ei välitä lapsistaan lainkaan vaan ainoastaan siitä, miltä näyttää ulospäin? [/quote] Mitä hittoa? Teini itse halusi keilaamaan ja sitten vittumaisen näköisenä murjottaa siellä ja muiden pitäisi sietää sitä? Ei olisi tuollainen peli vedellyt meilläkään 10vuotta sitten, kun itse olin teini, eikä todellakaan tule vetelemään sitten, kun minulla on omia teinejä. En kyllä ymmärrä ollenkaan tätä, että teinien kiukuttelua pitäisi vaan ymmärtää, "kun se kuuluu asiaan". Minulla on kiivas temperamentti ja teinini tunteet kuohuivat normaaliin tapaan, mutta en minäkään aivan syyttä kiukutellut ihan vaan sen takia, että olin teini-ikäinen. Just tollaisten kaiken sallivien av-mammojen pennuista ne kusipäät kasvaa.

[/quote]

Aluksi kerroit, että teini kysyi,mentäisiinkö keilaamaan. Yllätäen olet sitä mieltä, että teini halusi keilaamaan. Sinä sen radan varasit, ei teini.

Vierailija
27/32 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin olisin toiminut:

Olisin kysynyt, mikä murheena. Jos vastauksena on, että "en mä tiiä", niin olisin antanut asian olla ja jatkanut keilaamista, vaikka teini olisi pudottanut pallon alas omalla vuorollaan. Ei minun keilaamiseni siitä pilalle mene, että teini murjottaa. Omista suorituksista olisin varmaan todennut, että ei ihme, että ei sinunkaan pallosi keiloja kaada, kun ei äitikään ole tässä kaksinen tms. eli huumoria peliin ja ivan kohteena ei olisi teini vaan äiti. Jostain kumman syystä teinit hiljalleen sulavat, kun heidän antaa murjottaa, mutta jos ryhtyy vaatimaan toisenlaisia tunteita, niin saa saman lopputuloksen kuin ap. En ole koskaan ymmärtänyt vanhempia, jotka eivät kestä lapsiltaan muuta kuin menestystä

Vierailija
28/32 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tod.näk. joku asia vaan vaivaa. Kertoo sen myöhemmin, kunnes "ehdit kuuntelemaan toisten huomioimiselta". Kysäses uudestaan mikä mättää

Vierailija
29/32 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palsta täynnä taas täydellisiä äitejä :D

Vierailija
30/32 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 16:41"]

Palsta täynnä taas täydellisiä äitejä :D

[/quote]

Tai sitten sellaisia äitejä, jotka ymmärtävät lastaan eivätkä kasvata omaa egoaan vaatimalla lapsia näyttelemään positiivisia tunteita. Ap on narsisti, joka ei voi ottaa vastaa ohjeita, vaikka niitä on kysyvinään.

Vierailija
31/32 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jumakekkuli mitä juttua. Vai on ap jo ihan narsisti, kun ei suostu katselemaan teinin typerää murjottamista. Antakaa mun kaikki kestää, olette hulvattomia!! Hekotan ääneen.

Vierailija
32/32 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaikki mammat ajattelee että kaikki teinit ovat samanlaisia :)