Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten toimisit teinin kanssa tässä tilanteessa?

Vierailija
28.02.2015 |

Teini 13-v kysyy edellisenä päivänä että mentäsikö keilaamaan. Mä varaan radan seuraavaksi päiväksi ja menin teini 13-v:n ja teini 15-v:n kanssa. 13-v oli ollut jostain syystä kuin perseeseen ammuttu karhu koko aamun. Keilahallilla heitti laiskasti ja naama norsunveellä ilman mitään yritystä n. 15 minuuttia. Pyysin muuttamaan hieman asennetta ja muistutin että hän itse halusi tänne. Asenne ei muuttunut ja norsunvee syveni. Pyysin että voisi vähän asennettaan tsempata tai sitten voi mennä uloa odottamaan ettei pilaa meidän muiden keilaushetkeä. Lähti sitten "ovet paukkuen" pihalle. Minä ja 15-v jatkettiin loppuun ja meillä oli kivaa.

Olinko hirviömutsi? Miten olisi pitänyt toimia?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 15:56"][quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 15:44"][quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 15:25"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 15:22"]

Teini 13v lähti kanssanne keilaamaan ja keilasi, mutta sinulle se ei riitä, sinä halusit mukaan asennetta? Eli sinulle ei riitä se, että tulee mukaan ja tekee sillä hetkellä parhaansa, lisäksi pitää miellyttää sinua?

Koska vanhemmat oppivat, että tänään klo 15.00 on tietty olotila, mutta huomenna klo 10.00 voi tuntua ihan toiselta? Aikusillahan kun on aina sama vireystila eikä mitään suruja tai murheita?

Olisi kamalaa, jos minulla olisi ollut äiti, joka vaatii esittämään hauskanpitoa, koska hän niin haluaa!

[/quote]

Tekee sillä hetkellä parhaansa, eli kävelee kädet suorana radan reunalle ja tiputtaa pallon radalle ja sitten odotetaan muutama minuutti että jaksaako pallo pyöriä loppuun asti. No, meillä kyllä vaaditaan vähän enemmän käytöstapoja. Jos se tekee musta hirviömutsin niin so be it.

-ap

[/quote]

Käytöstapoja? Ensin vaadit asennetta ja nyt vaadit käytöstapoja ja lisäksi vaadit iloisuutta ja sitä, että miellyttää sinua eli toimii tahtosi mukaan?

Miksi olen lukevinani rivien välistä, että olet vallanhaluinen mutsi, joka ei välitä lapsistaan lainkaan vaan ainoastaan siitä, miltä näyttää ulospäin?
[/quote]

Mitä hittoa? Teini itse halusi keilaamaan ja sitten vittumaisen näköisenä murjottaa siellä ja muiden pitäisi sietää sitä? Ei olisi tuollainen peli vedellyt meilläkään 10vuotta sitten, kun itse olin teini, eikä todellakaan tule vetelemään sitten, kun minulla on omia teinejä.

En kyllä ymmärrä ollenkaan tätä, että teinien kiukuttelua pitäisi vaan ymmärtää, "kun se kuuluu asiaan". Minulla on kiivas temperamentti ja teinini tunteet kuohuivat normaaliin tapaan, mutta en minäkään aivan syyttä kiukutellut ihan vaan sen takia, että olin teini-ikäinen. Just tollaisten kaiken sallivien av-mammojen pennuista ne kusipäät kasvaa.
[/quote]

Tämä ei siis ollut ap, kuten moni tuntui olettavan tuon yhden typon vuoksi. Tarkoitus oli sanoa, että TEININÄ OMAT tunteeni kuovuivat.

Mutta samapa tuo, täällä av-mammat kauhistelee, kun penskojen ei annata terrosisoida koko perheen elämää, kun se nyt vaan on heidän tapansa ilmaista tunteitaan. VMP.

Vierailija
2/32 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persiisiin ammuttuja karhuja pitää ruokkia erityisen hyvin, ennenkuin ulko-ovelle päästään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyitkö nuoreltasi, mikä häntä ottaa päähän?  Toimintasi oli ihan ok, jos ei teinillä ollut mieltään pahoittavaa käytöksensä taustalla, eli vain kettuuntumispäivä.

Vierailija
4/32 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin, vastaus oli "ei mikään". Teki aamulla läksyjä ja oli harmissaan jo silloin kun en antanut valmiita vastauksia mutta autoin kyllä muuten. En tiedä aiheuttiko se sitten vittuuntumista vai oliko jo ennen läksyjä pahalla tuulella. Mä kyllä ymmärrän että ei harmituksesta pysty sormia napsauttamalla pääsemään pois, mutta ei ole reilua kyllä pilata muitten keilausta. Annoin kuitenkin useammankin mahiksen parantaa käytöstään.

Harmittaa

-ap

Vierailija
5/32 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini 13v lähti kanssanne keilaamaan ja keilasi, mutta sinulle se ei riitä, sinä halusit mukaan asennetta? Eli sinulle ei riitä se, että tulee mukaan ja tekee sillä hetkellä parhaansa, lisäksi pitää miellyttää sinua?

Koska vanhemmat oppivat, että tänään klo 15.00 on tietty olotila, mutta huomenna klo 10.00 voi tuntua ihan toiselta? Aikusillahan kun on aina sama vireystila eikä mitään suruja tai murheita?

Olisi kamalaa, jos minulla olisi ollut äiti, joka vaatii esittämään hauskanpitoa, koska hän niin haluaa!

Vierailija
6/32 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sun teini halus kelata ihan vain sun kanssa ja viettää laatuaikaa kaksin

Vierailija
7/32 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tekee sillä hetkellä parhaansa, eli kävelee kädet suorana radan reunalle ja tiputtaa pallon radalle ja sitten odotetaan muutama minuutti että jaksaako pallo pyöriä loppuun asti. No, meillä kyllä vaaditaan vähän enemmän käytöstapoja. Jos se tekee musta hirviömutsin niin so be it.

-ap

Vierailija
8/32 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 15:25"]

[/quote]

No, meillä kyllä vaaditaan vähän enemmän käytöstapoja. Jos se tekee musta hirviömutsin niin so be it.

-ap

[/quote]

Miten et sitten onnistu vaatimuksissasi? Mikä on mennyt pieleen?

Vierailija
9/32 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oot sellainen tekopirteä aktiivimamma niin en imettele että ärsyttää jos olet jatkuvasti perseessä kiinni.

Vierailija
10/32 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä ehkä välttämättä muuta syytä ole, kuin hormonien aiheuttama mielialaongelma. Jos häneltä kysyisi suoraan missä mättää, ei hän luultavasti osaisi vastata, vaan ärsyyntyisi entistä enemmän. Näiden kohtausten pitää vain antaa tulla ja mennä. Tehkää sitten illalla jotain kivaa, ei sen tarvitse edes olla erityisempää, kuin että vaikkapa juotte teetä ja keskustelette hyvässä hengessä. Jos hän siis siihen mennessä on taas vastaaottavaisella tuulella.

Vierailija
11/32 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieleen on mennyt varmaan siinä kohtaa kun erosin miehestäni. En kuitenkaan kadu. Hankala on yrittää kasvattaa kun en tiedä miten toisella puolella toimitaan. Onneksi 15-v:n kanssa menee edes paremmin.

ap

Vierailija
12/32 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 15:27"]Jos oot sellainen tekopirteä aktiivimamma niin en imettele että ärsyttää jos olet jatkuvasti perseessä kiinni.
[/quote]

Miten ap on tekopirteä aktiivimamma kun keilaamaan mentiin kun lapsi halusi?

Vierailija
13/32 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 15:27"]

Jos oot sellainen tekopirteä aktiivimamma niin en imettele että ärsyttää jos olet jatkuvasti perseessä kiinni.

[/quote]

Juu en todellakaan ole :D

Vierailija
14/32 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

-ap

[/quote]

Ohiksena: oletko tullut ajatelleeksi, että vaatimuksia esittämällä et saa muille iloista mieltä aikaiseksi? Päin vastoin.

Teinisi ei selvästi osaa vielä tarkkailla itseään ja analysoida tunteitaan kovin hyvin, koska ei pystynyt vastaamaan kun kysyit mikä harmittaa. Olisit voinut auttaa häntä hahmottamaan asiaa paremmin, esim. kysyä milloin ärsytys alkoi, mitä oli tapahtunut juuri sitä ennen tai mitä asioita oli mielessä silloin jne. Jos ei sittenkään mitään syytä löydy, voi sanoa vaikka: "Harmi että en siinä tapauksessa osaa auttaa sinua. Jos ei keilaaminen huvitakaan, niin haluatko sitten mieluummin keksiä itsellesi muuta tekemistä siksi aikaa kun minä ja X keilaamme?"

Sitten olisit voinut keskittyä keilaamaan ja pitämään hauskaa. Kun teini olisi saanut rauhassa ilman sinun ahdisteluasi seurata teidän hauskanpitoanne vierestä, hän olisi ehkä saattanut lopulta itsekin innostua ja tulla mukaan. Sitten ei olisi tarvittu enää muuta kuin iloinen hymy ja toivotus hänelle liittyä joukkoon. Eli ei missään tapauksessa mitään moraalisaarnoja enää siihen paikkaan, jotta nuorelle jää olo että kannatti reipastua koska se johti siihen, että oli hauskaa.

Vierailija
15/32 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä tässä olisi nyt mielestäni se, ettei jäädä tätä tapausta kiukuttelemaan puolin eikä toisin. Teiniäsi todennäköisesti itseäänkin harmittaa, että tilanne meni noin pieleen. Luultavasti hän myös tajuaa omat virheensä ja se harmittaa vielä enemmän. Anna hänen ymmärtää, että vaikket hyväksy hänen käytöstään, hyväksyt hänet itsensä aina ja ehdottomasti, ja että uusia tilaisuuksia tulee.

Vierailija
16/32 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää menkö enää keilaamaan. Menkää vaihteeksi vaikka leffaan, seinäkiipeilemään tai tanssimaan. Teiniä kyllästyttää? Tai laittaka kotona herkkupöytä ym.

Vierailija
17/32 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 15:21"]

Kysyin, vastaus oli "ei mikään". Teki aamulla läksyjä ja oli harmissaan jo silloin kun en antanut valmiita vastauksia mutta autoin kyllä muuten. En tiedä aiheuttiko se sitten vittuuntumista vai oliko jo ennen läksyjä pahalla tuulella. Mä kyllä ymmärrän että ei harmituksesta pysty sormia napsauttamalla pääsemään pois, mutta ei ole reilua kyllä pilata muitten keilausta. Annoin kuitenkin useammankin mahiksen parantaa käytöstään.

Harmittaa

-ap

[/quote]  oletko joskus antanut valmiita vastauksia?????? Meillä lapsi tehnyt aina itsenäisesti koulutehtävät.

Vierailija
18/32 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään ole antanut valmiita vastauksia. Jostain syystä lapsi niitä silti odottaa

-ap

Vierailija
19/32 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

-ap

[/quote]

Käytöstapoja? Ensin vaadit asennetta ja nyt vaadit käytöstapoja ja lisäksi vaadit iloisuutta ja sitä, että miellyttää sinua eli toimii tahtosi mukaan?

Miksi olen lukevinani rivien välistä, että olet vallanhaluinen mutsi, joka ei välitä lapsistaan lainkaan vaan ainoastaan siitä, miltä näyttää ulospäin?

Vierailija
20/32 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otitko keilausajan väärälle ajalle? Jos halusi mennä tiettyyn aikaan sinne, kyttäämään ihastusta tms?