Vääntöä vauvan sukunimestä, mies loukkaantui
Tilanne on se, että saamme nyt keväällä pojan, ainakin tämänhetken tiedon mukaan :) Ongelmaa on aiheuttanut tulevan lapsemme sukunimi. Minun sukunimeni on erittäin harvinainen, ja mieheni sukunimi taas Suomen top5 yleisemmän joukossa, josta en hirveämmin välitä. Oma sukunimeni saattaa olla vaarassa "kuolla", koska meidän sukuun on syntynyt vain tyttöjä viime vuodet. Tietenkään ei voi tietää, saisiko tuleva poikamme edes koskaan lapsia. Naimisissa siis emme ole.
Haluisinkin siis lapselle oman sukunimen juuri tämän takia, että haluisin sukunimemme jatkuvan ja koska miehen sukunimi on niin yleinen ja heitä on puoli Suomea. Mies tästä tietenkin on loukkaantunut ja haluaisi vauvan omalle nimelleen.
Mitä tekisitte? Tavallaan ymmärrän miestänikin ja harmittaa hänen puolestaan, sitten taas harmittaa jos meidän sukunimi katkeaa. Nyt eletään kuitenkin 2010-lukua ja mielestäni mieskin voisi tällaisessa tilanteessa koittaa joustaa, tuntuu, että näin naisena saan joustaa monessa asiassa miesten takia :)
Kommentit (74)
Äidin sukunimi ja laita vaikka toiseksi nimeksi "miehesi etunimi"-poika, esim Matinpoika
Eikö se automaattisesti pysy äidin sukunimenä mutta sen saa vaihtaa isyydentunnistamisessa miehenkin sukunimeksi?
Automaattisesti avioton lapsi saa äidin sukunimen. Eihän tuossa ole keskustelemista kun tuo on jo päätetty puolesta. Viranomaiset ovat sen näin nähneet :) Mutta erikseen voi muuttaa miehen nimen. Kannattaako lähteä erikseen muuttelemaan...
Meilläkin käytiin lievää vääntöä sukunimestä, miehen sukunimi on tosi tylsä ja tavallinen. Ei omanikaan ole mikään kovin harvinainen, mutta kuitenkin kivempi kuin mieheni, minkä lisäksi minun etunimeni ei olisi sopinut yhtään miehen sukunimeen. Miehelle ilmoitin naimisiin mentäessä, että niin kauan, kun minä kannan ja synnytän meidän lapset niin sukunimeksi tulee minun nimeni. Mies sitten halusi saman sukunimen lasten kanssa ja vaihtoi oman sukunimensä.
Miksi tästä tehdään ongelma? Lapselle äidin sukunimi, oli se sitten äidin ns. tyttönimi tai aviossa ottama. Miehen sukunimi olkoot mikä on. Meillä mies on Korhonen ja minä Arpavirta (kunhan keksin tuon nimen, onkohan niitä edes?). Koska kyseinen Korhonen ei erityisen innokkaasti aviooon halunnut, ilmoitin, että ilman muuta lapset saavat minun nimeni. Eikä kukaan ole miehen tai omasta suvusta hernettä nenään vetänyt.
Jos lapsella voi Suomessa olla vain yksi sukunimi ja miehellä on kovin tavallinen sukunimi, niin mies voisi ottaa ap:n sukunimen, silloin lapsella olisi sekä isän että äidin sukunimi.
Tai sitten otatte kaksoisukunimen eli jos äidin sukunimi on Murkkunen ja isän Virtanen, otatte yhteisen sukunimen Murkkunen-Virtanen koko perheelle.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 15:58"]
Jos lapsella voi Suomessa olla vain yksi sukunimi ja miehellä on kovin tavallinen sukunimi, niin mies voisi ottaa ap:n sukunimen, silloin lapsella olisi sekä isän että äidin sukunimi.
Tai sitten otatte kaksoisukunimen eli jos äidin sukunimi on Murkkunen ja isän Virtanen, otatte yhteisen sukunimen Murkkunen-Virtanen koko perheelle.
[/quote]
Ei yhdistelmäsukunimeä voi ottaa koko perheelle, ainoastaan sille joka ottaa sen toisen nimen.
Riita puoliksi ja lapsen toiseksi nimeksi, jos isän nimi Jussi, niin Jussinpoika.
Mä en kyllä ymmärrä tommosta että "miehen sukunimi on yleinen" so what????? Ei se sukunimi kerro nykyisin mitään
Toiset sukunimet nyt vaan häviää ja toiset jatkaa. Kuvitteleeko ap sen, että antaa lapselleen oamn nimensä, olevan jonkinlainen tae sukunimen jatkumiselle? Itsekään et halua oman miehesi nimeä lapsellesi.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 14:56"]Voiko siitä tehdä yhdistelmää? Kuitenki tuo tuppaa olemaan miehille aika tärkeää, varsinki jos vielä esikoinen on poika.
[/quote]
Mistä historian hämäristä tämäkin kommentoija taas mahtoi kömpiä?
Kaikille se nimen harvinaisuus ei ole mikään juttu. Tehkää niin että toinen päättää sukunimen ja toinen etunimen. Jos ette mitenkään saa asiaa sovittua niin heittäkää kolikolla :) ja lapsi ei automaattisesti saa mitään nimeä. Nimi ilmoitetaan maistraatille. Tietenkin synnärillä vauva on vauva on "poika äidin sukunimi".
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 16:07"]
Toiset sukunimet nyt vaan häviää ja toiset jatkaa. Kuvitteleeko ap sen, että antaa lapselleen oamn nimensä, olevan jonkinlainen tae sukunimen jatkumiselle? Itsekään et halua oman miehesi nimeä lapsellesi.
[/quote]
Niin, mieti nyt ap jos sun takia Virtaset kuolee sukupuuttoon!
Meillä lapset ovat minun nimellä samasta syystä. Nimeni on erikoisempi ja mies tasoa Virtanen. Miehellä on myöskin sisaruksia ja minä sukuni ainoa perillinen. Plus sitten se, että mikäli jään yksinhuoltajaksi, niin tahdon postilaatikkoon vain yhden nimen. Ja taaseen lapsia kohtaan olisi väärin antaa kaksi pitkää sukunimeä yhdistelmänä tasoa Virtanen-Hopeapajupillikoskenvarrella.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 15:54"]
Automaattisesti avioton lapsi saa äidin sukunimen. Eihän tuossa ole keskustelemista kun tuo on jo päätetty puolesta. Viranomaiset ovat sen näin nähneet :) Mutta erikseen voi muuttaa miehen nimen. Kannattaako lähteä erikseen muuttelemaan...
[/quote]
Sama koskee myös aviossa olevia, erisukunimisiä pariskuntia. Eli esikoiselle tulee automaattisesti äidin sukunimi, ja jos lapselle halutaankin sitten antaa isän sukunimi, se pitää erikseen ilmoittaa. Mahdolliset muut lapsethan sitten tietysti seuraavat esikoista nimessä.
Muuten, yleisen sukunimen kautta "massaan hukkuminen" ei välttämättä ole ollenkaan huono asia. Jos todella harvinaisen sukunimen kantajan suvusta esim. joku tekee rikoksen tai hankkii muuten vähän kyseenalaista mainetta, voi muillakin suvun jäsenillä olla vähän kuumat paikat. Korhosilla ja Virtasilla tätä ongelmaa ei ole. No joo, tästä huolimatta laittaisin teidän tilanteessa äidin sukunimen, voihan lapsi sen sitten isompana muuttaa halutessaan.
Ihan mielenkiinnosta, missä asioissa saat joustaa miesten takia?
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 16:41"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 16:07"]
[/quote]
Niin, mieti nyt ap jos sun takia Virtaset kuolee sukupuuttoon!
[/quote]
Ei ollut ehkä tuon ylemmän pointti. Ei sukunimien säilymistä vaan voi taata yhtään millään, joten sen puoleta on mielestäni ihan turha itkeä.
Äääh, meillä on täsmälleen sama ongelma! Miehellä on tylsä ja tavallinen sukunimi, omani on harvinaisempi. Haluaisin lapsemme saavan minun sukunimeni, mutta miehelleni on jotenkin sydämen asia, että lapsi saa hänen mitäänsanomattoman junttisukunimensä. Ehkä vaan jätän kertomatta, että sukunimi pitää erikseen ilmoittaa jos se ei ole sama kuin äidillä. Kjäh! :D
Lapsihan voi myöhemmin halutessaan vaihtaa sukunimensä joten lopullinen päätös ei edes ole teidän.