Kehityskeskustelu tässä tilanteessa työpaikalla!? Vinkkejä!
Toverit, viime hetken vinkkejä kaivataan kehariin joka mulla hetken päästä täällä työpaikalla.
Taustaa: olen ollut töissä tässä pienessä yksityisyrittäjän perustamassa firmassa pian 2 vuotta. Eka olin vuokrafirman kautta 6kk mutta sitten mut vakinaistettiin. Teen myyntityöhön liittyvää toimistoduunia, jota kukaan muu täällä firmassa ei tee kuin minä (mulla ei ole esim back-upia jos olen sairaana tms).
Puolen vuoden jälkeen kun mut vakinaistettiin, toimenkuvaani laajennettiin ksoka yks toimistopuolen tyypeistä jäi äitiyslomalle. Sain siis hänenkin työnsä, palkka nousi 100€. Nimikkeenkin piti muuttua päälliköksi, mutta eipä sitten muuttunutkaan kun lopulta sain uuden sopimuksen käteeni. Irtisanomisajaksi määritettiin 2kk..
Noh, työstä sen verran että se mitä tulin tekemään (markkinointisuunnittelu) on ihan omaa intohimoalaa, diggaan sitä ihan sikana. Työssä itsessään ei siis ole lainkaan vikaa. Mutta, työpaikan ilmapiiri on todella huono. Meitä on toimiston puolella 6 henkilöä, asetelam on minä vs muut. Eli muut lähtevät lounaalle, mua ei pyydetä mukaan, tai jos mulla on synttärikahvitukset, muut ei tule toivottamaan onnea, vaan vietän tauot jne varastoväen kanssa. Yksi kollegoistani on todella hankala tapaus, kuormittaa mua koko ajan meileillä (20 meiliä päivässä joistakin pienistä jutuista jotka voisi kaikki meilata yhdellä kertaa), yms yms yms. Listaa voisi jatkaa loputtomiin, mutta pääjuttu kai se, että mulla on fiilis että mun työtä ei arvosteta, mun laatimia projektiaikatauluja ei kunnioiteta, ja mull on ihan sikana hommaa jota joudun sit lopulta tekemään kotonakin yömyöhään koska vikojen viikkojen aikana ennen dedistä ei vaan tunnit riitä työpäivissä. Nyt olen ollut kuukauden verran kipeänä töissä, koska dedis on tän viikon lopulla isoon projektiin, eikä mulla siis ole tuuraajaa. (sivuhuom: olen 2 alle kouluikäisen yh-äiti, eli tuo kotityö sitten on tehtävä kun muksut menneet nukkumaan..).
Sen jälkeen kun mut vakinaistettiin, mulle on myös tullut puhelinvaihteen/laskutuksen tuuraus jos niitä hoitava henkilö on kipeenä tai lomalla, eli silloin noina päivinä/viikkoina ne omat työt on periaatteessa tauolla, koska en ehdi hoitaa kaikkea --> omat hommat jää roikkumaan ja sit on taas kiire.
Esimies vinkkasi että palkankorotuksia on turha pyytää, koska taloustilanne o se mikä on, eikä firmalla mene kovin hyvin (vuosi sitten olin -ainoana- lomautuksella 3kk ajan (tein osa-aikaista viikkoa), ja silloin varastosta annettiin kenkää yhdelle työntekijälle. Tän jälkeen ollaan firmassa oltu tiukoilla vaikka tulokset näyttää siltä että ihan hyvin menee. Kaikesta säästetään ja toimari tekee selväksi että isoin menoerä on me työntekijät...
Nyt siis kohta kehari. Olen aivan poikki, turhautunut, väsynyt. Työ on ihanaa - jos saisin tehdä vain sitä mun hommaa tai sitten toki kaikkea tätä mutta järkevämmällä aikataululla. Mä siis esim teen projektejä joissa mainostoimistolla menee parilta hengeltä 3-4kk, kuukaudessa. Eli venyn ja joustan, teen mitä toivotaan, teen muutoksiin muutoksia, ja joustan vielä lisää.
Ai juu ja viime viikolla esimies mainitsi että kaikki henkilökohtainen on nyt lopetettava työajalla, eli puhelut, tekstarit, Fb jne. Ymmärrän, vaikka hoidan myös yrityksen somea jne, eli niihin nyt en ole koskenut enkä koskekaan kunnes saan vihreää valoa että lärviksen saa taas avata...
Miten mä tuon tän kaikean esille keharissa? En halua vaikuttaa vittuuntuneelta tai kiittämättömältä, koska en ole (ainakaan jälkimmäistä). Ilmapiiri täällä on aivan sairaan huono, kyräilyä, valitusta, koko ajan ollaan huonolla tuulella. Aamulla kun huikkaa huomenet, yksi vastaa, muut ovat hiljaa jne.
Ja just tää joukosta pois jättäminen, tai se että teen työvaiheitä väärin koska mulle ei infota oikeita yhteyshenkilöitä tai hintakertoimia tms. Todella turhauttavaa.
Lisäksi, haluan pyytää lisää palkkaa. Koska tuuraan ja teen ihan sikana, joustan ja teen töitä kotonakin. Ylitöistä ei saa palkkaa vaan saadaan tunnit vapaana. Mutta miten mä pyydän palkankorotusta kun mua ketuttaa tää ilmapiiri niin sikana, ja kun tiedän että ainoa mitä toimari katsoo on myyntiluvut, ei häntä kiinnosta kenenkään fiilikset työpaikalla tms. Myyntiä, myyntiä!
Koko ajan haen uusia duuneja ja pistän hakemuksia menemään, koska musta tuntuu että mun psyyke ei kestä tätä ilmapiiria ja joukosta ulosjättämistä, ja piilokettuilua jne jne.
Vinkkejä, neuvoja, pliiiis!??! Kaikki neuvo enemmän kuin tervetullutta!
Kiitos paljon!
Kommentit (8)
Keskity hakemaan uutta työtä. Olet nyt liian kiltti, sillä vaikka kuinka venyt ja joustat, ei sinulle anneta edes avaimia työpaikallesi. Lisäksi tuollaisesta työtahdista kärsit itsekin.
Huh mikä tilanne! Kirjaatko kaikki tehtävät ja todelliset tunnit ylös? Itse lopettaisin ylityöt ja extratuuraukset ja alkaisin etsiä uutta hommaa. Tuota menoa et jaksa loputtomasti.
ap vastaa: kirjaan tunnit (kun saan niistä ne vapaat). Nyt laskin että olen tehnyt parin viime viikon aikana reilun viikon verran ylitöitä iltaisin / viikonloppuisin kotona. Mun on "vähän pakko" (ehkä omasta päästä kiinni) saada tämä iso projekti valmiiksi (näitä on pari vuodessa) koska mua painostetaan tästä ihan koko ajan. Toimari on esim sanonut että tässä tilanteessa lapsi ei vaan voi tulla kipeeksi (kun olen maininnut että näihin projektiaikatauluihin pitää pistää löysää senkin takia että joku saattaa vaikkapa sairastua tai tulla jotakin muuta normaalia haastetta).. semmosta.
Ja siis todellakin koko ajan tsekkailen avoimia duuneja ja pistän hakemuksia. Sekin ongelmallista, koska ei ole aikaa kirjoittaa niitä hakemuksia :(
Mietin että miten mä nyt klaaraan ton keharin.
Sanot pomolle että et omien hommiesi lisäksi kerkiä sijaistamaan jotain puhelinvaihdetta yms. tai sitten pitää valita kumman homman teet. Sanot myös ettet aio tehdä kotonasi ilmaiseksi ylitöitä. Jos (kun) pomo imee herneet nokkaan niin hae uusi työ jostain firmasta jossa osataan jakaa hommia järkevämmin.
Pomosi ei voi pakottaa noita muita työkavereita olemaan kaverisi. Luultavasti joko jengi on järjettömän sisäänpäinlämpiävää tai porukassa on joku narsisti joka pelaa sinut ulkopuolelle. Anna olla ja keskity omiin hommiisi. Hae toista työpaikkaa.
Esitä kehityskeskustelussa viileän rauhallisesti kaikki hommat mitä olet tehnyt vaikka viimeisen kuukauden aikana ja kaikki ylityötunnit. Kerro että tarviset suunnitelman, jolla työtaakkasi kohtuullistetaan ja vapaapäiväsuunnitelman nykyisen projektin deadlinen jälkeen . ( mitä rauhallisemmin mutta jämäkämmin sian esität, sitä parempi) Älä valita muiden käytöksestä, voit mainita että mielestäsi tiimihenki ei ole hyvä mutta jätä siihen. Keskity siihen mitä sinä teet ja vaadi omien töiden kohtuullistamissuunnitelmaa ja jatkopalaveria parin viikon päähän, jossa esimies tulee esittämään asiaan ratkaisua. ja kerro se, että rakastat aitä oikeaa, omaa työnkuvaasi. Ota myös yhteyttä työsuojelupiiriin ja kysy ollaanko jo laittomien ylitöiden määrärajan lähellä.
ap taas: tästä ilmapiiristä vielä, täällä on ollu aina semmonen meininki että jauhetaan että ilmapiiri on huono koska täällä on se-ja-se töissä, et jos se lähtis niin ilmapiiri paranisi. No sitten se-ja-se lähtee, mutta ilmapiiri ei parane lainkaan, vaan se joka jauhoi että se-ja-se oli ilmapiiriin myrkyttäjä, muuttuukin itse semmoseksi naama rutulla-ketään ei tervehditä-kaikille tiuskitaan-ja edes silmiin ei katsota-tyypiksi. Olenkin ottanut semmosen asenteen että hommat hoidetaan mutta kenenkään kanssa ei tarvitse kaveerata jne.
Jonkin verran haastetta tuo myös se, että kollegani ovat kaikki lapsettomia ja itse yh:na saattaa tulla jotakin menoja (neuvolaa, puheterapiaa, vasua jne) ja niitä sitten kyräillään kun "taas se on poissa" tai "niinpä niin, lapsi muka sairaana"-sopotuksia.
Ja yks lisäys: olen ollut täällä 2 vuotta töissä eikä mulla ole (firmasta ainoana) vieläkään tänne duunipaikalle avaimia. Useaan otteeseen olen sanonut, että on haasteellista esim tehdä miikkoja sisään kun en voi jäädä tänne silloin kun muut ovat lähteneet kun en saa ovia lukkoon. Joo joo, hän hoitaa asian.. Kaksi vuotta kulunut ja silleen. Kaikista näistä tulee semmonen fiilis että mun työtä tai panosta tai mua ihmisenä ei arvosteta ja muhun ei luoteta.
Olen firman ainoa korkeakoulut käynyt ja jos verrataan palkkausta niin vastaavilla titteleillä palkka on n. 600e enemmän kuin mitä mulla on. Toki katon plussaksi ja "palkkaa alentavaksi" nää että työpaikka on tosi lähellä kotia jne. Kuitenkin on pk-seudusta kyse.
Laita joka aamu mailia niistä puuttuvista avaimista ja jatka aina samaan ketjuun. Ja pyydä aikataulu, milloin saat avaimen, perusteluna se, että kaikilla muillakin on avaimet työpaikalle.
Up