Kuinka paljon mansikanpoiminnasta maksetaan?
Täällä yksi epätoivoinen opiskelija, joka ei saa mitään kesätöitä mistään. Olen miettinyt jos hakisi tuonne mansikanpoimintaan. Saako sillä vuokran maksettua ja itsensä elätettyä jos poimii mansikoita. Kai siellä paljon saa poimittua kun laittaa kuulokkeet korviin ja lähtee mansikkapellolle.
Kommentit (26)
No aika heikosti kai siitä maksetaan, ja on raskasta tehdä tuntikausia päivässä. Hae vanhoja keskusteluja, viime kesänä muistaakseni oli jotain tästä aiheesta.
Mä olen sitä mieltä että jokainen voisi poimia omat mansikkansa, ja mustikkansa.
Mansikan poiminnassa on urakkapalkka. Eli saat enemmän rahaa mitä enemmän keräät mansikoita.
Ei sitä hommaa koko kesää jaksa tehdä ja niillä palkoilla saat hädintuskin vuokran maksettua.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 12:33"][quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 12:17"]
täälläkin yksi opiskelija joka ihan mielellään poimisi mansikoita kesällä, jos sillä saisi vuokran maksettua. miksei näitä marjanpoimintapaikkoja ole ikinä missään mollissa yms? voisin myös mennä thaikkujen kanssa mustikoita poimimaan.
[/quote]
Laita hakusanaksi "poimija", ainakin juuri nyt on paikkoja auki Varsinais-Suomessa ja Hämeessä.
[/quote]
olen vähän täällä pohjoisemmassa. ei taida muutenkaan olla mansikkamaita ihan hirveästi :( muutaman tiedän.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 12:14"]
Tutulle mansikkatilalle tulee vuosittain muutamaksi viikoksi idästä poimijat. Ukrainalaisia enimmäkseen. Kovaa työtä, käy selän päälle jos ei ole kunnossa. Ukrainalaiselle hyvä palkka, suomalaisittain ei. Tosin maaseudulla saatavisssa olevista hommista ei hyvin makseta muistakaan.
Jos lähdet ja kestät kuukauden mansikanpoimintaa, kyllä siinä opiskelumotivaatio talveksi lisääntyy. Kun tietää, että palkan saa melkein missä hommissa vain helpommalla.
[/quote]
Ukrainalaiset tienaavat mansikoita poimimalla yhdessä viikossa sen mitä kahdessa kuukaudessa Ukrainassa tienaa joten ei ole mikään ihme että Ukrainalaiset tulevat Suomeen mansikoita poimimaan.
Ukrainalaisista osa on yliopistotasoisen loppututkinnon suorittaneita kuten valmiita arkkitehteja.
Koettakaa arvata miten käy sinä päivänä kun ulkomaalaisia mansikan poimijoita ei enää tule maahamme mansikoita poimimaan sillä silloin mansikkatilat joutuvat lopettamaan ja emme saa enää kotimaisia mansikoita eikä mansikkahilloa.
Jos 5 kiloa = 10 litraa saa mansikoita 25 eurolla ostettua niin mitä maksaa tehdas samasta määrästä mansikkatilan omistajalle - mahtaako saada edes 10 euroa mansikkatilan omistaja.
Liian usein ajatellaan vain sitä kuinka paljon mansikkatilan omistaja saa mansikoistaan mutta ei oteta huomioon että hyvin suuri osa mansikkatilan mansikoista menee myyntiin tehtaalle joka maksaa paljon vähemmän kuin hinnat on toreilla ja siihen nähden pitää myös tuo mansikanpoimijan palkka suhteuttaa.
Mansikkkatila ei pysty maksamaan satasen tuntipalkkoja kuten putkimiehille maksetaan.
Up