Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko sinä/perheesi "salaa" köyhä?

Vierailija
30.11.2021 |

Minä ja mieheni ollaan molemmat yliopiston maistereita ja ihan hyvässä työssä. Palkka vain surkea, alle 3000e molemmilla, eikä tule paljoa nousemaan. Työ siis ns.naisten alaa molemmilla.

Meillä on pieni, mutta kiva uudiskohde, missä asutaan kahden lapsen kanssa. Lapsills yhdet hintavat harrastukset, jotka ovat itse valinneet. Auto on muutanan tonnin rytky, sillä kuljemme kaikki matkat pyörillä koko perhe.
Kotimme on sisustettu meidän silmäämme nätiksi. Löytyy kestäviä ja laadukkaita pintoja ja huonekaluja. Tavaraa on vähän, mutta kaikki tarkkaan harkittuja. Vaatteet ostamme lapsille uutena, mutta ne siirtyvät isolta pienemmälle. Tarpeettomat myyn heti eteenpäin.

Elämämme näyttää päällisin puolin olevan ihan hyvää ja keskiluokkaista. Silti tuntuu että kaikki rahat menevät asunnon lyhentämiseen, pakollisiin laskuihin (ei mihinkään velkoihin yms omiin hölmöyksiin) ja lasten pakollisiin hankintoihin ja harrastuksiin. Noh, ruokaankin menee kauheasti rahaa vaikka kaiken teemmekin itse. Joka kuukausi tilit ihan nollilla. Kukaan ei sitä arvaisi meistä, enkä koskaan sitä kehtaa kenellekkään sanoa. Monet kahvila/ravintolatapaamiset ystävien kanssa olen joutunut perua kun ei köyhällä ole varaa sellaisiin luksuksiin.

Onko muita samanlaisia?

Kommentit (446)

Vierailija
321/446 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ei olla salaa köyhiä, mutta köyhiä silti. Ollaan keskituloisia molemmat, nettopalkka 2500-3000€, vaihtelee kuukausittain jonkun verran. Lapsia on neljä, joista 19-vuotias tulee toimeen pääasiassa omillaan. Me kyllä tiedetään ihan tarkkaan, mihin meidän rahat kuluu ja ollaan tietoisesti tehty se päätös, että katsotaan tämä polku loppuun. Lapsilla on kalliit harrastukset (kuukausittain menee n.1000€ tai yli) ja leirit päälle. Toinen on jo SM-tasolla ja toinenkin taitava lajissaan. Rakas harrastus, jonka lopettamisen jälkeen elämämme helpottuu. Jos vain sanoisimme, että ei saa enää harrastaa, niin rahahuolet häviäisivät, mutta ollaan samaa mieltä, että me nyt kituutellaan ja annetaan mahdollisuus. Käytännössä se tarkoittaa, etten raaski käydä kampaajalla, ostaa vaatteita itselleni tai emme käy ulkona syömässä kuin poikkeustapauksissa, käytännössä kisamatkoilla, ostan paljon käytettynä vaatteita lapsille ja myyn käytettyjä vaatteita. Autot on halvat ja emme tee heräteostoksia tai matkustele juurikaan.

Miten kehtaat tulla sanomaan, että olette köyhiä! Olette hyvätuloisia! 2500-3000 e netto per nokka tarkoittaa n. 4000 ja yli bruttotuloja per hlö. (2500 yhteensä nettotulot eivät ole keskituloisia, joten jos tarkoitit tätä niin kirjoitit väärin. Ja tällöin ei olisi varaa tonnin harrastekuluihin).

Itse saan nettona 2600 ja puoliso 3400 ja todellakin olemme hyvätuloisia ja -osaisia. Kalliit harrastukset ja asunnot ovat valintoja ei köyhyyttä! Olen elänyt köyhän lapsuuden ja aikuisuudessa oli vuosia, jolloin se näytti jatkuvan sairauden takia, mutta selvisin siitä. Todellakin osaan olla kiitollinen tuloistani ja en ikinä kehtaisi köyhille valittaa, miten rankkaa on kun harrastukseni maksavat...

Vierailija
322/446 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ei olla salaa köyhiä, mutta köyhiä silti. Ollaan keskituloisia molemmat, nettopalkka 2500-3000€, vaihtelee kuukausittain jonkun verran. Lapsia on neljä, joista 19-vuotias tulee toimeen pääasiassa omillaan. Me kyllä tiedetään ihan tarkkaan, mihin meidän rahat kuluu ja ollaan tietoisesti tehty se päätös, että katsotaan tämä polku loppuun. Lapsilla on kalliit harrastukset (kuukausittain menee n.1000€ tai yli) ja leirit päälle. Toinen on jo SM-tasolla ja toinenkin taitava lajissaan. Rakas harrastus, jonka lopettamisen jälkeen elämämme helpottuu. Jos vain sanoisimme, että ei saa enää harrastaa, niin rahahuolet häviäisivät, mutta ollaan samaa mieltä, että me nyt kituutellaan ja annetaan mahdollisuus. Käytännössä se tarkoittaa, etten raaski käydä kampaajalla, ostaa vaatteita itselleni tai emme käy ulkona syömässä kuin poikkeustapauksissa, käytännössä kisamatkoilla, ostan paljon käytettynä vaatteita lapsille ja myyn käytettyjä vaatteita. Autot on halvat ja emme tee heräteostoksia tai matkustele juurikaan.

Miten kehtaat tulla sanomaan, että olette köyhiä! Olette hyvätuloisia! 2500-3000 e netto per nokka tarkoittaa n. 4000 ja yli bruttotuloja per hlö. (2500 yhteensä nettotulot eivät ole keskituloisia, joten jos tarkoitit tätä niin kirjoitit väärin. Ja tällöin ei olisi varaa tonnin harrastekuluihin).

Itse saan nettona 2600 ja puoliso 3400 ja todellakin olemme hyvätuloisia ja -osaisia. Kalliit harrastukset ja asunnot ovat valintoja ei köyhyyttä! Olen elänyt köyhän lapsuuden ja aikuisuudessa oli vuosia, jolloin se näytti jatkuvan sairauden takia, mutta selvisin siitä. Todellakin osaan olla kiitollinen tuloistani ja en ikinä kehtaisi köyhille valittaa, miten rankkaa on kun harrastukseni maksavat...

Mä tienaan yli 5000e brutto ja mun netto on vain piirun verran yli 3000e noin niin ku esimerkkinä.

-ohis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/446 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse saan nettona 2600 ja puoliso 3400 ja todellakin olemme hyvätuloisia ja -osaisia. Kalliit harrastukset ja asunnot ovat valintoja ei köyhyyttä! Olen elänyt köyhän lapsuuden ja aikuisuudessa oli vuosia, jolloin se näytti jatkuvan sairauden takia, mutta selvisin siitä. Todellakin osaan olla kiitollinen tuloistani ja en ikinä kehtaisi köyhille valittaa, miten rankkaa on kun harrastukseni maksavat...[/quote]

Mistäs sinä meidän veroprosenttia tiedät? Ei ole palkkani todellakaan bruttona 4000€ eikä edes mieheni. Oma peruspalkka jää hitusen alle 3000€:n mutta edellinen palkka näkyi olevan nettona 2688€. Kyllä me keskituloisia olemme, emme todellakaan varakkaita. Lisäksi oma lapsuudenperheeni oli vähävarainen, joten on taustaa siitäkin. Jos vihjaat, että ”valittaisin” ”köyhyyttämme” sellaiselle jolla ei oikeasti ole rahaa, olet väärässä. Kirjoitinhan, että tämä on täysin kalliiden harrastusten syytä ja ahdinkomme loppuisi hyvin helposti, jos vain harrastus loppuisi. Asiasta kuitenkin puhutaan usein näiden samassa harrastuspiirissä olevien kanssa ihan avoimesti. Kukaan ei ole rikas ja ison palan rahoista haukkaa tämä harrastus. En siis mitenkään salaile sitä, ettei tekisi tiukkaa maksaa tuollaisia harrastusmaksuja NÄILTÄ ihmisiltä tai kavereiltani, jotka ovat samassa tuloluokassa.

Vierailija
324/446 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin mättää pahasti jos keskituloiset ja siitä ylikin tienaavat pitävät itseään köyhinä.

Ei kai tuohon voi sanoa muuta kuin valintojen maailma.

Jos ulkoiset paineet pakottaa kuluttamaan enemmän kuin pystyy, pitää muuttaa köyhemmälle alueelle.

Parempi olla asuinalueensa rikkain, kuin köyhin perhe, jos pitää pyrkiä alueen keskimääräiseen kulutukseen.

Vierailija
325/446 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se se ahdistus helpottaa joa muuttaisi   halvemmalle alueelle  , olisi  varaa kivoihin kahviloihin  ja viikonloppureissulle.

Vierailija
326/446 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä haluaisin tietää mihin ne aloittajan rahat menee, ihan siis listattuna.

Mä saan 900e, mies 1000e ja lapsilisät 199e.

Meillä on talo, 2 autoa, eläimiä, jopa hevosia ja koskaan ei ole rahat loppu.

Niinpä. Maalla.

Ja kaikki omaisuus on peritty. Autot lahoaa pihaan, eikä mene seuraavasta katsastuksesta läpi. Mökin edellinen peruskorjaus on tehty 1950-luvulla.

Et osaa lukea? Kerroin kyllä että olen tämän siivoojan palkalla ostanut.

Ei tuo 5v vanha Volvo ole vielä lahonnut.

Vierailija
327/446 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä haluaisin tietää mihin ne aloittajan rahat menee, ihan siis listattuna.

Mä saan 900e, mies 1000e ja lapsilisät 199e.

Meillä on talo, 2 autoa, eläimiä, jopa hevosia ja koskaan ei ole rahat loppu.

Niinpä. Maalla.

Ja kaikki omaisuus on peritty. Autot lahoaa pihaan, eikä mene seuraavasta katsastuksesta läpi. Mökin edellinen peruskorjaus on tehty 1950-luvulla.

Et osaa lukea? Kerroin kyllä että olen tämän siivoojan palkalla ostanut.

Ei tuo 5v vanha Volvo ole vielä lahonnut.

Iästä päätellen se on Kiinanviritys, joten voi lahotakin.

Vierailija
328/446 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos naapurusto   koostuu  tosirikkaista  perheistä  varmaan sitten  tuntuu  köyhältä. ja jatkuu  salailu.   Niin on  joskus  töissäkin,   vieressä  oleva  voi ostaa  mitä vaan  milloin tykkää, mutta  työtoveri  ei voi sitä käsittää.   Voi ollaa rikas  suku ,   rikas puoliso , jolla   mahtavat osinngot , tai  työtoveri on ollut jo  vuosia  taloudesta  tarkka  sijoittaja ,jolla nyt on  varaa ostaa  asuntoja  koska vaan.  Toiset  tykkää olla  työssä, vaikka eivät  koskaan nosta  tililtä  kuukaisipalkkaansa . Nämä juuri  asuvat  niissä   mererannan  upeissa asunnoissa ja ovat  viikonloppuna muualla  omiesa kanssa. Voi olla  katkeruuden syy kun ei  ne nallekarkit  koskaan mene tasan.

Vierailija
329/446 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on toisinpäin. Elän näennäisesti köyhää elämää - pieni kerrostaloasunto halvalla alueella, lämmitän vähän, syön halpaa ruokaa, vaatteet ja kalusteet on suurelta osin kirpparilta, ja kulkupelinä on vanha vaihteeton pyörä. "Sallin" itselleni käyttörahaa kuussa n. toimeentulotukea vastaavan summan, mutta oikeasti jemmaan joku 60% palkastani asuntolainan lyhennyksiin, sijoituksiin ja säästötilille.

Olisin kyllä hermoraunio ja sairas stressistä, jos keinotekoisesti pitäisi pitää yllä kalliimpaa elintasoa kuin oikeasti on varaa. Mielestäni tuo "salaa köyhyys" tarkoittaa juuri tuota. Otetaan kalliita tilauksia, osamaksuja, kiiltävää uutta tavaraa ja kuun lopussa syödään sitten kynsiään. Kuulostaa tosi stressaavalta elämältä.

Vierailija
330/446 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten alalla eli julkisella sektorilla.

Tuliko palkka yllärinä?

Vierailija
331/446 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistäs sinä meidän veroprosenttia tiedät? Ei ole palkkani todellakaan bruttona 4000€ eikä edes mieheni. Oma peruspalkka jää hitusen alle 3000€:n mutta edellinen palkka näkyi olevan nettona 2688€. Kyllä me keskituloisia olemme, emme todellakaan varakkaita. Lisäksi oma lapsuudenperheeni oli vähävarainen, joten on taustaa siitäkin. Jos vihjaat, että ”valittaisin” ”köyhyyttämme” sellaiselle jolla ei oikeasti ole rahaa, olet väärässä. Kirjoitinhan, että tämä on täysin kalliiden harrastusten syytä ja ahdinkomme loppuisi hyvin helposti, jos vain harrastus loppuisi. Asiasta kuitenkin puhutaan usein näiden samassa harrastuspiirissä olevien kanssa ihan avoimesti. Kukaan ei ole rikas ja ison palan rahoista haukkaa tämä harrastus. En siis mitenkään salaile sitä, ettei tekisi tiukkaa maksaa tuollaisia harrastusmaksuja NÄILTÄ ihmisiltä tai kavereiltani, jotka ovat samassa tuloluokassa.

Joko huijaat tai veroprosenttisi on pahasti väärin ja saat isot mätkyt. Alle 3000€ tuloilla ei saa nettoa 2688€ vaan lähemmäs 2000€.

Vierailija
332/446 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tienaan yli 5000e brutto ja mun netto on vain piirun verran yli 3000e noin niin ku esimerkkinä.

-ohis

Sama täällä ja pidän itseäni hyvätuloistena. Käyttörahaa kuukaudessa silti sama kuin edellisellä kirjoittajalla, eli toimeentulotuen peruosaa vastaava määrä 500€/kk. Tällä ruoat, vaatteet, shoppailut, kahvittelut, leffat ynnä muut peruskulut. Ja olen sinkku, ei ole miestä makselemassa kuluja eikä varakkaita vanhempia. En oikein tiedä mihin ihminen tarvitsisi enemmän?

Vierailija
333/446 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman verokorttia voi tehdä hyvin hieman lisäansiota eikä se kysy edes ammattia. Netti on neuvoja pullollaan. Ainoa haitta on valeköyhyys kun rahoja ei voi käyttää mihinkään ettei tutut ja naapurit epäile.

Vierailija
334/446 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me otettiin sen verran pitkä laina-aika, että rahaa jää ylikin. Toki meillä ei lasten harrastukset ole olleet kalliita, joku taitoluistelu tai jääkiekko sotkisi budjetin heti. 

Vierailija
335/446 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko huijaat tai veroprosenttisi on pahasti väärin ja saat isot mätkyt. Alle 3000€ tuloilla ei saa nettoa 2688€ vaan lähemmäs 2000€.

Peruspalkka alle 3000€, sen päälle tulee lisätuloja. En ole ikinä saanut mätkyjä, vaan palautuksia, kiitos huolenpidosta.

Vierailija
336/446 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yhteiset tulot on vajaa  3000e ja kaksi pientä lasta. Ei autoa tai velanlyhennyksiä. Koen että elämme hyvin yltäkylläisesti, syömme hyvin ja terveellisesti. Jännä.

No, jos harrastuksia tulee isompana niin toivon että siinä vaiheessa ollaan jo vähän parempituloisia :) 

Vierailija
337/446 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni rikaskin voi olla nuuka ja vuorostaan esittää köyhempää..

Vierailija
338/446 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan ehkä sitten päinvastoin, salaa "rikkaita". Tai no ei rikkaita mutta hyvätuloisia. En usko että monikaan arvaa miten hyvä tulot meidän perheellä yhteensä on nykyään, kun ei sitä ehkä mistään ulospäin näe.

Mulla sama. Ärsyttää, kun esimerkiksi lääkäri usein luulee että olen toimeentulotuen saaja ja sen takia tai luoja tietää mistä syystä esimerkiksi pistetään reseptille lääkkeitä, jotka ovat käsikaupassa halvempia. Asun halvasti, en käy töissä enkä pue mitään erityistä, kampaajallakaan en ole viitsinyt käydä vähään aikaan. En ole rikas, mutta kun minua usein luullaan peräti sossun asiakkaaksi....

Ehkä kannattaisi vähän katsoa peiliin ennen ulos lähtöä, ettei ihan spurgulta näyttäisi. Edulliset vaatteet ja kampaamossa käymättömyys ei vielä yksin tee köyhän näköiseksi, mutta täysin nuhjuinen olemus kyllä tekee.

En näytä spurgulta. Ennen lääkäriä käyn suihkussa ja laitan puhtaat vaatteet mutta ei ne sen kummemmat ole kuin huppari ja jotkut housut, puhtaat ja ehjät.

Vanhanaikaista meininkiä, jos lääkärille mennessä pitää etsiä,paremmat vaatteet ylle, puhtauteen kyllä voi kiinnittää huomionsa.

Vierailija
339/446 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalla kohdallani kirkastuu Suomen keskiluokan ongelma: Ansaitsen kuukaudessa 5700 euroa, josta jää käteen 3400 euroa. En siis valita, tiedän olevani hyvätuloinen, mutta tästä näette miten paljon verottaja ja muut leikkaavat välistä. Ansaitsemastani kuukausipalkasta vaan häviää 2300 euroa joka ikinen kuukausi.

Tiedän, että hyvinvointivaltion mahdollistaminen maksaa meille kaikille ja kannatan lämpimästi koululaitostamme, terveydenhuoltoa, infrastruktuurin ylläpitoa ym hyvinvointivaltion ilmentymiä, mutta pakostakin mietin, että voisinko silti saada pitää omasta kuukausipalkastani vähän enemmän itse. 

Kyllähän tuo pitäisi muuttaa sillä tavalla että saisit palkkaa tuon 2300€. On ihan typerää väittää että saisit 3400€, koska se ei ole todellinen palkkasi. Veroja pitää ilman muuta maksaa, mutta sinunkaltaisillesi olisi hyvä jos kerrottaisiin palkan olevan se mitä se on verojen jälkeen, koska teillä ei pää tahdo kestää sitä että suomalainen yhteiskuntamalli maksaa. Olisi paljon hellävaraisempaa ketoa että palkka on se mitä verojen jälkeen läteen jää, ei aiheuttaisi vaihan puuski aj tunnetta että palkasta otetaan jotain pois.

Just näin, tosi nurinkurista tässä yhteiskunnassa aina puhua bruttopalkoista, koska nettopalkalla jokainen elättää itsensä ja perheensä.

Vierailija
340/446 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalla kohdallani kirkastuu Suomen keskiluokan ongelma: Ansaitsen kuukaudessa 5700 euroa, josta jää käteen 3400 euroa. En siis valita, tiedän olevani hyvätuloinen, mutta tästä näette miten paljon verottaja ja muut leikkaavat välistä. Ansaitsemastani kuukausipalkasta vaan häviää 2300 euroa joka ikinen kuukausi.

Tiedän, että hyvinvointivaltion mahdollistaminen maksaa meille kaikille ja kannatan lämpimästi koululaitostamme, terveydenhuoltoa, infrastruktuurin ylläpitoa ym hyvinvointivaltion ilmentymiä, mutta pakostakin mietin, että voisinko silti saada pitää omasta kuukausipalkastani vähän enemmän itse. 

Kyllähän tuo pitäisi muuttaa sillä tavalla että saisit palkkaa tuon 2300€. On ihan typerää väittää että saisit 3400€, koska se ei ole todellinen palkkasi. Veroja pitää ilman muuta maksaa, mutta sinunkaltaisillesi olisi hyvä jos kerrottaisiin palkan olevan se mitä se on verojen jälkeen, koska teillä ei pää tahdo kestää sitä että suomalainen yhteiskuntamalli maksaa. Olisi paljon hellävaraisempaa ketoa että palkka on se mitä verojen jälkeen läteen jää, ei aiheuttaisi vaihan puuski aj tunnetta että palkasta otetaan jotain pois.

Just näin, tosi nurinkurista tässä yhteiskunnassa aina puhua bruttopalkoista, koska nettopalkalla jokainen elättää itsensä ja perheensä.

Yhtä naurettavaa on esim. Hoitsujen itkeä peruspalkkansa pienuutta, kun suurin osa tekee vuorotyötä, josta tulee lisät päälle eli käteen jäävä on kyllä jotain aivan muuta kuin peruspalkka - verot.