Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko sinä/perheesi "salaa" köyhä?

Vierailija
30.11.2021 |

Minä ja mieheni ollaan molemmat yliopiston maistereita ja ihan hyvässä työssä. Palkka vain surkea, alle 3000e molemmilla, eikä tule paljoa nousemaan. Työ siis ns.naisten alaa molemmilla.

Meillä on pieni, mutta kiva uudiskohde, missä asutaan kahden lapsen kanssa. Lapsills yhdet hintavat harrastukset, jotka ovat itse valinneet. Auto on muutanan tonnin rytky, sillä kuljemme kaikki matkat pyörillä koko perhe.
Kotimme on sisustettu meidän silmäämme nätiksi. Löytyy kestäviä ja laadukkaita pintoja ja huonekaluja. Tavaraa on vähän, mutta kaikki tarkkaan harkittuja. Vaatteet ostamme lapsille uutena, mutta ne siirtyvät isolta pienemmälle. Tarpeettomat myyn heti eteenpäin.

Elämämme näyttää päällisin puolin olevan ihan hyvää ja keskiluokkaista. Silti tuntuu että kaikki rahat menevät asunnon lyhentämiseen, pakollisiin laskuihin (ei mihinkään velkoihin yms omiin hölmöyksiin) ja lasten pakollisiin hankintoihin ja harrastuksiin. Noh, ruokaankin menee kauheasti rahaa vaikka kaiken teemmekin itse. Joka kuukausi tilit ihan nollilla. Kukaan ei sitä arvaisi meistä, enkä koskaan sitä kehtaa kenellekkään sanoa. Monet kahvila/ravintolatapaamiset ystävien kanssa olen joutunut perua kun ei köyhällä ole varaa sellaisiin luksuksiin.

Onko muita samanlaisia?

Kommentit (446)

Vierailija
301/446 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluaisin tietää mihin ne aloittajan rahat menee, ihan siis listattuna.

Mä saan 900e, mies 1000e ja lapsilisät 199e.

Meillä on talo, 2 autoa, eläimiä, jopa hevosia ja koskaan ei ole rahat loppu.

Vierailija
302/446 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä haluaisin tietää, miten olette tuon omaisuuden hankkinut, ihan siis listattuna.

Kuka on maksanut mitäkin? Noilla tuloilla ei osteta taloa, ei autoja, ei hevosia, eikä kustanneta niiden vaatimia tiloja yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/446 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei olla salaa köyhiä, mutta köyhiä silti. Ollaan keskituloisia molemmat, nettopalkka 2500-3000€, vaihtelee kuukausittain jonkun verran. Lapsia on neljä, joista 19-vuotias tulee toimeen pääasiassa omillaan. Me kyllä tiedetään ihan tarkkaan, mihin meidän rahat kuluu ja ollaan tietoisesti tehty se päätös, että katsotaan tämä polku loppuun. Lapsilla on kalliit harrastukset (kuukausittain menee n.1000€ tai yli) ja leirit päälle. Toinen on jo SM-tasolla ja toinenkin taitava lajissaan. Rakas harrastus, jonka lopettamisen jälkeen elämämme helpottuu. Jos vain sanoisimme, että ei saa enää harrastaa, niin rahahuolet häviäisivät, mutta ollaan samaa mieltä, että me nyt kituutellaan ja annetaan mahdollisuus. Käytännössä se tarkoittaa, etten raaski käydä kampaajalla, ostaa vaatteita itselleni tai emme käy ulkona syömässä kuin poikkeustapauksissa, käytännössä kisamatkoilla, ostan paljon käytettynä vaatteita lapsille ja myyn käytettyjä vaatteita. Autot on halvat ja emme tee heräteostoksia tai matkustele juurikaan.

Vierailija
304/446 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylikalliita elämäntyyli ja törsätään kaikki heti. Kannattaa opetella säästämään

Satanen vaatteista ja toinen ruuasta. Joka kk kunnes on 3 kk palkat säästössä

Itse yritin ja onnistuinkin säästämään kolmen kuukauden palkat tilille, mutta kun toinen samassa taloudessa asuva huomasi asian, tuli yllättäen erilaisia rahareikiä ja siihenkin asti maksoin osuuteni.

Vierailija
305/446 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä haluaisin tietää, miten olette tuon omaisuuden hankkinut, ihan siis listattuna.

Kuka on maksanut mitäkin? Noilla tuloilla ei osteta taloa, ei autoja, ei hevosia, eikä kustanneta niiden vaatimia tiloja yms.

No ihan kuule siivoojan palkalla olen aikoinaan tämän tilan ostanut ja maksanut.

Katos kun mikään pakko ei ole asua pk-seudulla.

Vierailija
306/446 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylikalliita elämäntyyli ja törsätään kaikki heti. Kannattaa opetella säästämään

Satanen vaatteista ja toinen ruuasta. Joka kk kunnes on 3 kk palkat säästössä

Itse yritin ja onnistuinkin säästämään kolmen kuukauden palkat tilille, mutta kun toinen samassa taloudessa asuva huomasi asian, tuli yllättäen erilaisia rahareikiä ja siihenkin asti maksoin osuuteni.

Mä taas olen yrittänyt päinvastaista, eli että säästettäisiin kumppanin tilille se hätävara ja puskuri. Niin hän kyllä keksisi rahoille koko ajan jotain ylimääräistä käyttöä. Itse pistän siis rahani meidän elatukseen ja lainojen lyhennykseen. Se puskuri on tarkoitettu siihen, jos mulle sattuu jotain.

Vierailija
307/446 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan vain ap:lle. En ole "salaa" köyhä vaan ihan ihka aidosti köyhä enkä pelkää sitä sanoa ääneen.

Vierailija
308/446 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan oikeasti köyhiä. Kaksi osa-aikaista opiskelevaa työssäkäyvää ja kaksi kouluikäistä lasta. Bruttotulot noin 1500€/kk per aikuinen. Vuokralla asutaan, tonnin auto ja lähes kaikki ostetaan käytettynä. Ei kuitenkaan alleviivata köyhyttä vaan harkitaan ja säästetään, että kaikki tarvittava saadaan hankittua ja myös elämyksiä tarjottua.

Vierailija
309/446 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja mieheni ollaan molemmat yliopiston maistereita ja todella huonossa työssä. Palkka vain surkea, alle 1000e molemmilla, eikä tule paljoa nousemaan. Työ siis ns.naisten alaa molemmilla.

Mies on todella naismainen ja siksi naisten alalla töissä

Meillä on pieni ja kamala vanha asunto, missä asutaan kahden lapsen kanssa. Lapsilla yhdet halvat harrastukset, joita eivät itse valinneet. Auto on muutaman satasen rytky, sillä kuljemme kaikki matkat.

Kotimme on sisustettu meidän silmäämme kamalaksi. Löytyy halpoja ja kamalia pintoja ja huonekaluja. Tavaraa on paljon, kaikki ei ole tarkkaan harkittuja. Vaatteet ostamme lapsille kirpparilta ja ne siirtyvät isolta pienemmälle. Tarpeettomat myyn heti eteenpäin.

Elämämme näyttää päällisin puolin olevan ihan kamalaa ja köyhää. Tuntuu että kaikki rahat menevät asunnon lyhentämiseen, pakollisiin laskuihin (ei mihinkään velkoihin yms omiin hölmöyksiin) ja lasten pakollisiin hankintoihin ja harrastuksiin. Noh, ruokaankin menee kauheasti rahaa vaikka kaiken teemmekin itse. Joka kuukausi tilit ihan nollilla. Kukaan ei sitä arvaisi meistä, enkä koskaan sitä kehtaa kenellekkään sanoa. Monet kahvila/ravintolatapaamiset ystävien kanssa olen joutunut perua kun ei köyhällä ole varaa sellaisiin luksuksiin.

Onko muita samanlaisia?

Vierailija
310/446 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemmin "salaa" köyhä kuin kulissit pystyssä eri luottojen voimin ja visa vinkuu. Se on myös miten kukakin elämän tason näkee.

Mutta myös me elämme paremman tuloluokan asuin alueella ja joskus ei tunnu kuuluvansa joukkoon. Meillä viime vuonna ostettu uudiskohde ison kaupungin tuntumassa. Huonotuloisuus näkyy siinä kun naapuri valittaa täysistä päivähoitomaksuista ja itse en kehtaa kertoa ettei meille maksa mitään, kun tulot niin olemattomat. Tosin jostain syystä meillä taas varaa hoitaa lapset 3v asti kotona... Elämä on valintoja täynnä

Vierailija
311/446 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette te ole mitään köyhiä, teillä on vaan liian iso asuntolaina, kuten moni on jo sanonutkin. Vähän satuttaa 1200 nettoavaa, kun valitatte köyhyydestä. Minä en voi koskaan hankkia omistusasuntoa tai lapsia. Siinä teille köyhyyttä, joka ei kyllä pysy piilossa koska ei näillä voi edes mitään kulisseja rakentaa.

Te keskiluokkaiset voisitte hetkeksi pysähtyä olemaan kiitollisia siitä, mitä teillä on. Olkaa kiitollisia työkyvystä ne, työpaikasta ne, perheistänne ja kodistanne. Teiltä ei puutu mitään mitä ihminen tarvitsee.

Vierailija
312/446 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos molempien palkka on 3000 e-verot niin siitä jää noin 2000e / aikuinen.

Riippuen nyt asunnon hinnasta, mut pk-seudulla noin 100 neliötä uudessa vie noin 2000e/kk.

Että siitä jää sitten toisen palkka laskuihin, ruokaan ja kuluihin. Sitä se elämä täällä etelässä on.

Vierailija
313/446 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan ehkä sitten päinvastoin, salaa "rikkaita". Tai no ei rikkaita mutta hyvätuloisia. En usko että monikaan arvaa miten hyvä tulot meidän perheellä yhteensä on nykyään, kun ei sitä ehkä mistään ulospäin näe.

Mulla sama. Ärsyttää, kun esimerkiksi lääkäri usein luulee että olen toimeentulotuen saaja ja sen takia tai luoja tietää mistä syystä esimerkiksi pistetään reseptille lääkkeitä, jotka ovat käsikaupassa halvempia. Asun halvasti, en käy töissä enkä pue mitään erityistä, kampaajallakaan en ole viitsinyt käydä vähään aikaan. En ole rikas, mutta kun minua usein luullaan peräti sossun asiakkaaksi....

Mulla vähän sama tilanne. Oikeastaan huvittaa. Olen eläkkeellä ja asun velattomassa ok-talossa ja eläkettä tulee kolmisen tonnia netto. Köyhäksi luullaan kun on kasvimaa ja säilön kaiken mikä mahdollista, leivon leivät itse, ostan aina laadukkaita ruokatarvikkeita ja vaatteita harvoin kun ei kiinnosta. Autokin on yli 10 v. wanha mutta hyvässä kunnossa. Olen erinomaisen tyytyväinen elämääni eläkkeellä ja rahaa jää joka kk runsas tonni sijoitettavaksi. Köyhäksi luullaan ja säälitellään. 

Ja lapsiperheen nettotulot 2460, vaikka toinen tekee 40 tuntia viikossa vuorotyötä kaupassa, joka toinen viikonloppu töissä, palkka 1600 netto, lapsilisät 2 lapsesta 200 ja puolison työttömyyskorvaus 660. Tuosta sitten vuokra ja auto mikä on vuorotyössä pakollinen, kun ei linja-autot kulje ja isovanhempienkin luo 30 km.

Sairas maa tämä Suomi, eläkeläiset saa nettona enemmän kotona kuin 4 hengen lapsiperheet, vaikka toinen tekee vuorotyötä 40 tuntia viikossa.

Kaikkialla muualla maailmassa lapsiperheille järjestetään elatus sen mukaan että lapsiperheiden vanhempien ei tarvitse käydä töissä lainkaan ja rahaa tulee silti takuuvarmasti rutommin kuin yhdellekään joka on tehnyt palkkatöitä töitä vaikkapa 46 vuotta ja sitten siirtynyt laiskottelemaan. 

Itse olen elättänyt itseni työnteolla (iltoja, öitä, viikonloppujakin teen edelleen) jo 42 vuotta ja vielä pitäisi jaksaa 6 vuotta eläkkeelle, jonka toki haluan lahjoittaa jollekin kahden lapsen työttömälle lapsiperheelle, koska olisi sairasta nostaa rahaa tekemättä töitä. Kahden lapsen vanhemmuus on niin ennenkuulumattoman raskas ja täysipäiväinen tehtävä että kyllä nostan hatun päästä!  Suomi ei ole koskaan ollut näin sairas kuin nyt! 

Vierailija
314/446 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan julkiköyhä. En jaksa enää tämän ikäisenä miettiä, mitä siitä ollaan mieltä. Esim. äitini suosii entisen luokkakaverinsa työtärtä, jolla on ollut helppo elämä, kun hänen äitinsä hommasi aikoinaan hänelle pankista töitä ja siellä hän on vieläkin. Rikas mies jne. Hän tuli kesämökillemme vuokra-autollaan ja kun kysyin, voisiko hän heittää meitä kauppaan hienolla autollaan, hän kertoi, että ei voi, koska on tullut sinne kävelemään. Hän ei koskaan ole perheineen tuonut mökillemme mitään järkevää, vaikka meillä ei ole autoa käytössä, vaan hän tulee sinne esittelemään hienouttaan. 

No, minusta hän on aivan torvi ja tampio. Viime kesänä hän sanoi, kun pyysin viemään autolla kauppaan, että mikset mene taksilla. Sanoin, että ei ole varaa taksiin, että se maksaa satasia. Hän alkoi näyttämään ällöttynyttä naamaa ja totesi istuvansa nyt väärässä pöydässä. Teki mieli sanoa, että painukin hittoon täältä, senkin itsekäs sikapossunainen. 

Äitini puhuu hänestä ihannoivasti ja totesi, kun ihmettelin tuon perheen itsekkyyttä, että eivät he ole koskaan olleet köyhiä, tai ymmärrä, että toisille kauppareissu voi tuottaa päänvaivaa. Kun heillä on rahaa. Täytyy sanoa, että paitsi tekoihin tuo typeryys heijastuu myös puheeseen. Tämä nainen on mm. minun kuulteni jutellut usein, että vie äitini sinne ja tänne yksityislääkäriin. Kun kysyn äidiltäni, että no veikö, niin eipä tietenkään, mutta ajatus on niin hyvä ja kiltti. Siis nimenomaan pelkkä ajatus.

Äitini ostaa tuon rikkaan lapsille kalliita lahjoja, mm. upouutta taidetta tonneilla, minun lapseni saavat parin euron lahjat, kun heitä pitää kasvattaa säästäväisyyteen. Lapset kyllä tiedostavat sen ja sen, että äidilläni on aina esillä tuon toisen perheen lasten kuvat, eikä heidän. Äitini on "hienosta" perheestä. Säälittää. Tämä äitini luokkakaverin tytär hylkäsi oman vanhan ja sairaan äitinsä, koska olivat eri mieltä jostain ja otti minun äitini "varamummoksi" lapsilleen. Kaikki on yhtä tyhjän keekoilua. Kommentoi esim. lapselleni, joka alkoi sairaanhoitajaksi, että älä välitä, voithan sitten lukea lääkäriksi myöhemminkin.

Onneksi olen itse vaan köyhä, enkä henkisesti köyhä.

Vierailija
315/446 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan ehkä sitten päinvastoin, salaa "rikkaita". Tai no ei rikkaita mutta hyvätuloisia. En usko että monikaan arvaa miten hyvä tulot meidän perheellä yhteensä on nykyään, kun ei sitä ehkä mistään ulospäin näe.

Mulla sama. Ärsyttää, kun esimerkiksi lääkäri usein luulee että olen toimeentulotuen saaja ja sen takia tai luoja tietää mistä syystä esimerkiksi pistetään reseptille lääkkeitä, jotka ovat käsikaupassa halvempia. Asun halvasti, en käy töissä enkä pue mitään erityistä, kampaajallakaan en ole viitsinyt käydä vähään aikaan. En ole rikas, mutta kun minua usein luullaan peräti sossun asiakkaaksi....

Mulla vähän sama tilanne. Oikeastaan huvittaa. Olen eläkkeellä ja asun velattomassa ok-talossa ja eläkettä tulee kolmisen tonnia netto. Köyhäksi luullaan kun on kasvimaa ja säilön kaiken mikä mahdollista, leivon leivät itse, ostan aina laadukkaita ruokatarvikkeita ja vaatteita harvoin kun ei kiinnosta. Autokin on yli 10 v. wanha mutta hyvässä kunnossa. Olen erinomaisen tyytyväinen elämääni eläkkeellä ja rahaa jää joka kk runsas tonni sijoitettavaksi. Köyhäksi luullaan ja säälitellään. 

Ja lapsiperheen nettotulot 2460, vaikka toinen tekee 40 tuntia viikossa vuorotyötä kaupassa, joka toinen viikonloppu töissä, palkka 1600 netto, lapsilisät 2 lapsesta 200 ja puolison työttömyyskorvaus 660. Tuosta sitten vuokra ja auto mikä on vuorotyössä pakollinen, kun ei linja-autot kulje ja isovanhempienkin luo 30 km.

Sairas maa tämä Suomi, eläkeläiset saa nettona enemmän kotona kuin 4 hengen lapsiperheet, vaikka toinen tekee vuorotyötä 40 tuntia viikossa.

Kaikkialla muualla maailmassa lapsiperheille järjestetään elatus sen mukaan että lapsiperheiden vanhempien ei tarvitse käydä töissä lainkaan ja rahaa tulee silti takuuvarmasti rutommin kuin yhdellekään joka on tehnyt palkkatöitä töitä vaikkapa 46 vuotta ja sitten siirtynyt laiskottelemaan. 

Itse olen elättänyt itseni työnteolla (iltoja, öitä, viikonloppujakin teen edelleen) jo 42 vuotta ja vielä pitäisi jaksaa 6 vuotta eläkkeelle, jonka toki haluan lahjoittaa jollekin kahden lapsen työttömälle lapsiperheelle, koska olisi sairasta nostaa rahaa tekemättä töitä. Kahden lapsen vanhemmuus on niin ennenkuulumattoman raskas ja täysipäiväinen tehtävä että kyllä nostan hatun päästä!  Suomi ei ole koskaan ollut näin sairas kuin nyt! 

Kyllä mä luulen, että homma oli Suomessa vähän sairaampaa, kun mm. melkoista kansalaisluottamusta nauttinut entinen tasavallan presidentti kyydittiin IKL:n toimesta. Suomi oli vähällä lipsahtaa fasismiin, josta meidät paradoksaalisesti pelasti talvisota.

Vierailija
316/446 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Maalla.

Vierailija
317/446 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Maalla.

Oma valinta asua pk-seudulla.

Vierailija
318/446 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin samassa tilanteessa aikoinaan aloittajan kanssa. Sitten tein päätöksen, että opiskelin koodaajaksi vanhenpainvapaalla. Nykyään palkka on hyvä mutta työ on hyvin paljon raskaampaa verrattuna aikaisempaan tuntiopettajan hommaan yliopistolla. 

Vierailija
319/446 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Maalla.

Ja kaikki omaisuus on peritty. Autot lahoaa pihaan, eikä mene seuraavasta katsastuksesta läpi. Mökin edellinen peruskorjaus on tehty 1950-luvulla.

Vierailija
320/446 |
04.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuo ole varsin tavallista ihmisillä, jotka elävät omillaan, ilman vanhempien perintöä tai heidän säästämiään rahastoja. Mitä sitä häpeilemään.