Laihduttajat! Miten tästä voisi vielä keventää?
Esimerkkipäivä:
1. aamupala: kaurapuuro, teelusikallinen maapähkinävoita, kauramaito
2. lounas: pakastekasvikset (joissa mukana siemeniä), 300g lihaa (kanaa, possua), lautasellinen salaattia (kaalia, kurkkua, tomaattia, paprikaa, ituja, öljy-viinietikka -kastike)
3. päivällinen: 0,5 l keittoa (esim. liha, kana, perunaa, kasviksia, ruokakermaa/kookoskermaa) ja 0,5l rasiallinen salaattia (kaalia, kurkkua, tomaattia, paprikaa, ituja, öljy-viinietikka -kastike)
4. iltapala: pakastemarjoja (mustikkaa, viinimarjoja, vadelmia, mansikoita) ja maustamatonta jugurttia
Lisäksi juon kahvia ja saatan juoda yhden sokerittoman energiajuoman jos olen väsynyt.
Ongelmana nälkä iltapalan jälkeen, tekee mieli syödä lisää ja monesti olen syönytkin, eilen söin hedelmiä
Kommentit (125)
Suosittelen juomaan 4-5dl vettä ennen ruokailua, koska minustakin nuo annoskoot on aika isoja. Veteen kannattaa lisätä pieni määrä esim. sitruuna- tai inkiväärimehua - silloin elimistö "tunnistaa" sen paremmin, eikä huuhdo niin nopeasti eteenpäin. Auttaa siis myös kehon nestetasapainoa pysymään hyvänä, monesti ihmiset syövät janoonsa.
Ja joo, voihan sitä elää ilman kasviksia, mutta ei se terveellistä elämää ole. Vitamiinit ja ravinteet tulevat ruuasta, pillereistä imeytyvät huonosti. Kun ihmisen keho saa tarvitsemansa ravinteet, se voi paremmin, ei ole niin paljoa huonoja mielitekoja, olo on energisempi sekä keho puoltaa paremmin myös painonpudotusta, koska ei koe "hälytystilaa" jostain puutoksista. Puutostilat puolestaan vievät kehoa energiansäästöön ja vastustamaan laihtumista. Kasvisten etu on myös se, että niitä saa syödä aikalailla rajattomasti ilman huolta painonnoususta. Vatsa täyttyy varmasti ja pitää hyvin nälkää loitolla.
Jos nyt kuitenkin haluaisit jotain lisä-ravinnetta käyttää, suosittelisin luomu spiruliina tabletteja, edullisiä, antaa energiaa ja tukee terveyttä. Inkivääri myös auttaa painonpudottajaa ja sitäkin on saavana myös tablettina. Vihreä tee tabletit, mutta toisilla ei maksa kestä.. onhan näitä pallo pullollaan, mutta mikään näistä ei ole välttämätön, auttaa voi, mutta oikea ruoka on nro. 1.
Riittävästi unta - ei voi korostaa liiaksi. Väsyneenä ihminen syö tutkitusti huomattavasti enemmän ja tekee huomattavasti huonompia valintoja laadussa. Uni auttaa palautumaan, sen aikana poistuu nestettä ja kuona-aineita ja on muutoinkin terveydelle ehdottoman tärkeää.
Anna projektille aikaa, välillä voi junnata pitkään samoissa luvuissa, kun sitten taas jujahtaa alaspäin. Ole lempeä itsellesi mielentasolla ja puhu rakastavaan sävyyn. Ajattele, että opettelet nyt rakastamaan kehoasi ja tekemään sen kanssa parempaa yhteistyötä. Kuuntele oman kehosi viestejä.
Nämä kun itse sisäistin, niin paino putosi 20kg (enemmän jos painavimmiltaan katsottaisiin, niin voitaisiin sanoa 30kg). JA SE ON PYSYNYT MATALISSA LUVUISSA JO USEAMMAN VUODEN. Normaalipainon alapuolella. Mukaan mahtuu myös herkuttelua joskus kaksinkin käsin, nämä aallot eivät kaada venettä kun pohja on kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
300g lihaa???? puoli litraa keittoa??
Miksi syöt kun hevonen? Jos olet joku kehonrakentaja 120kg/2m mies, niin sitten ymmärrän.
Tsekkaa normaalit annoskoot ja tee muutoksia niiden mukaan.
Noilla määrillä pärjään mukavasti sen 3-5 tuntia. 0,5 l keittoa on lautasellinen. ap
Pärjää kyllä puolet pienemmilläkin annoksilla. Tietenkin alussa on nälkä kun on totuttanut itsensä noin isoihin määriin. Eikä kyllä normaali keittoannos todellakaan ole 0,5 litraa! Mutta jos et halua vähentää syömisiäsi, älä sitten tee niin. Äläkä kysy neuvoja kun tiedät jo ettet mistään ole valmis luopumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aloita nyt vaikka puolittamalla nuo lämpimän ruoan määrät. Ihan älytön määrä sapuskaa laihduttajalle.
Älytön määrä muutenkin. Otetaan nyt vaikka ap:n esimerkkipäivä; itse jättäisin aamiaisen ja ton jäätävän lihaklöntin kokonaan pois, lopuilla pärjää mainiosti. Olen normaalipainoinen nainen ja teen fyysistä työtä.
En koe, että pärjäisin ilman aamiaista ja lounasta, joten tämä neuvo ei auta minua. ap
Kukaan ei neuvonutkaan jättämään lounasta pois vaan _pienentämään sitä annosta_. Jos aamupala on välttämätön, voisihan sekin olla pienempi. Omituinen kysymys jo aloituksessa; miten keventää, kun et kuitenkaan halua jättää mitään pois ja nälkäkin vaivaa iltaisin. No, sitten pysyt läskinä. Ihminen ei kuole pieneen nälän tunteeseen, päinvastoin, se on jopa tervettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aloita nyt vaikka puolittamalla nuo lämpimän ruoan määrät. Ihan älytön määrä sapuskaa laihduttajalle.
Älytön määrä muutenkin. Otetaan nyt vaikka ap:n esimerkkipäivä; itse jättäisin aamiaisen ja ton jäätävän lihaklöntin kokonaan pois, lopuilla pärjää mainiosti. Olen normaalipainoinen nainen ja teen fyysistä työtä.
En koe, että pärjäisin ilman aamiaista ja lounasta, joten tämä neuvo ei auta minua. ap
Kukaan ei neuvonutkaan jättämään lounasta pois vaan _pienentämään sitä annosta_. Jos aamupala on välttämätön, voisihan sekin olla pienempi. Omituinen kysymys jo aloituksessa; miten keventää, kun et kuitenkaan halua jättää mitään pois ja nälkäkin vaivaa iltaisin. No, sitten pysyt läskinä. Ihminen ei kuole pieneen nälän tunteeseen, päinvastoin, se on jopa tervettä.
Tein aloituksen, koska olen nälkäinen illalla ja tuntuu, että jugurtti+marjat eivät vie nälkääni. ap
Vielä ei ole keksitty sellaista ruokavaliota, joka sopii jokaiselle ja toimii. Ihmiset on erilaisia, on allergioita, yliherkkyyksiä, jotkut eivät koe nälkää, jotkut ovat nälässä koko ajan.
Itse pitää etsiä ja kokeilla se sopiva.
Itselleni sopiva on runsasrasvainen pätkäpaasto, tosin nyt en totaalisesti välttele sokeria kuten ennen. Olen laihtunut vuodessa 10 kiloa. Nyt olen 149/58. Matka jatkuu. Syön syömisikkunassa ihan niin paljon kuin haluan ja mitä haluan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein aloituksen, koska olen nälkäinen illalla ja tuntuu, että jugurtti+marjat eivät vie nälkääni. ap
Lisää sekaan kuohukermaa vaahdotettuna, täyttää mukavasti. 😋
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyse ole siitä, etten ole valmis tekemään muutoksia. Tässä on tullut ihan hyviä ideoita. Mahdollisesti voisin vähentää hiilarien määrää. Tuo aikaikkunasyöminen ei oikein toimi. Pieni nälkä on ok, mutta esimerkiksi tuo nälkä, joka minulla on illalla, ei ole pieni nälkä. Muuten testaillut, mikä on sopiva ateriaväli. Jos venyy turhan pitkäksi, syö nälkäänsä sitten ihan holtittomasti. ap
Karppausaikana laihduttaessa join aina hötsyn rypsiöljyä jogurtin kanssa, piti paremmin nälkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nukutko tarpeeksi, menetkö liian myöhään nukkumaan? Minulle tulee nälkä jos valvon liian myöhään, mutta jos menen nukkumaan niin en herää nälkään. Syö iltapala myöhemmin? Kuitu+proteiini+pieni määrä rasvaa pitää minusta parhaiten nälkää poissa. Pelkät kalorit tai ravintoaineet eivät myöskään ratkaise vaan myös määrä. Olet venyttänyt vatsalaukkusi kyllä isoksi noilla järkyttävän kokoisilla annoksilla, joten pienempi määrä varmasti nälättää alkuun. Pienennä niitä annoskokoja, ei edes raavas mies syö tuollaisia määriä kerralla!
Vierailija kirjoitti:
Karppausaikana laihduttaessa join aina hötsyn rypsiöljyä jogurtin kanssa, piti paremmin nälkää.
Valehtelet, karppaukseen ei kuulu rypsiöljy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun karppaukseen kuului kun olen maitoallerginen. 🤭😂 Jogukin joko kauraa tai soijaa.
Vierailija kirjoitti:
ddf kirjoitti:
Välipala puuttuu iltapäivällä. Muista liikkua! Ei itsensä näännyttäminen tuota tuloksia pitkällä aikavälillä.
Liikun kolmesti viikossa ja silloin syön banaanin lisäksi.
Mitä tarkoittaa "liikun"?
Muinako päivinä et sitten edes kävelyllä käy?
Lounaalla on liikaa proteiinia ja aamiaisella liian vähän. Tasapainottaisin niitä.
Miksi sinun muuten pitäisi tuosta enää keventää? Määriä et kerro, etkä aikataulujakaan. Jos syöt päivällisen myöhemmin, niin luulisi, ettei illlalla enää tule nälkä. Hedelmien sijaan söisin illalla manteleita tai pähkinöitä, jos vielä nälkä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän Suomessa ole monenlaisia karppaajia, koska kyseessä ei kuitenkaan ole uskonto tiukkoine vaatimuksineen. Toisaalta harva uskontokaan yksimielinen asioista. Ex-appivanhemmat karppasivat, kun suurin buumi oli päällä ja heillä suurin huomio oli hiilarien määrän kohdalla.
Paljonko tulee askelia päivässä? Viikossa? Kuukaudessa?
Vaihda iltapala välipalaksi ja syö päivällinen illalla viimeiseksi, niin ei jää nälkä.
Vaihda liha broileriin. On vähärasvaisempaa, kuin pubainen liha. Ruokakerma/ kookoskerma/ kookosmaito pois. Aamiaisella kaurakerma pois, keitä puuro veteen ja lisänä rasvatonta raejuustoa- saat enemmän protskua ja vähemmän kaloreita. Jogurtin tilalle rasvaton maitorahka- vähemmän kaloreita ebemmän protskua. Ilrapäivälke välipala- rahka+ marjoja. Tarkasta öljykastikkeen määrä. Annoskoko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ddf kirjoitti:
Välipala puuttuu iltapäivällä. Muista liikkua! Ei itsensä näännyttäminen tuota tuloksia pitkällä aikavälillä.
Liikun kolmesti viikossa ja silloin syön banaanin lisäksi.
Mitä tarkoittaa "liikun"?
Muinako päivinä et sitten edes kävelyllä käy?
Lounaalla on liikaa proteiinia ja aamiaisella liian vähän. Tasapainottaisin niitä.
Miksi sinun muuten pitäisi tuosta enää keventää? Määriä et kerro, etkä aikataulujakaan. Jos syöt päivällisen myöhemmin, niin luulisi, ettei illlalla enää tule nälkä. Hedelmien sijaan söisin illalla manteleita tai pähkinöitä, jos vielä nälkä on.
Kaksi kertaa salilla ja kerta viikkoon sykettä kohottava lenkki. Joskin viime viikolla jäi kahteen salikertaan.
Pitäisi varmasti keventää jollakin tavalla, koska olen ylipainoinen ja kiinnostaa laihtua. Ylipainoa on 10 kiloa.
Jos söisin päivällisen myöhemmin, ateriaväli olisi liian pitkä lounaan ja päivällisen välillä. Se on nyt 3,5-4,5 tuntia, en koe, että voisi pidentää.
Minulla on aivan selvä nälkä vielä illalla.
Mutta kiitos kuitenkin kommentista.ap
Vierailija kirjoitti:
Vaihda liha broileriin. On vähärasvaisempaa, kuin pubainen liha. Ruokakerma/ kookoskerma/ kookosmaito pois. Aamiaisella kaurakerma pois, keitä puuro veteen ja lisänä rasvatonta raejuustoa- saat enemmän protskua ja vähemmän kaloreita. Jogurtin tilalle rasvaton maitorahka- vähemmän kaloreita ebemmän protskua. Ilrapäivälke välipala- rahka+ marjoja. Tarkasta öljykastikkeen määrä. Annoskoko?
Ah. Ihana tuulahdus 90-luvun rasvakammosta.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko tulee askelia päivässä? Viikossa? Kuukaudessa?
En tiedä, mutta seisomatyö, joten askeleita tulee jo työn puolesta. ap
Niin. Tuona yhtenä esimerkkipäivänä. Ja mitä sitten? Jotkut ei syö kasviksia yhtään.