Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihduttajat! Miten tästä voisi vielä keventää?

Vierailija
30.11.2021 |

Esimerkkipäivä:

1. aamupala: kaurapuuro, teelusikallinen maapähkinävoita, kauramaito

2. lounas: pakastekasvikset (joissa mukana siemeniä), 300g lihaa (kanaa, possua), lautasellinen salaattia (kaalia, kurkkua, tomaattia, paprikaa, ituja, öljy-viinietikka -kastike)

3. päivällinen: 0,5 l keittoa (esim. liha, kana, perunaa, kasviksia, ruokakermaa/kookoskermaa) ja 0,5l rasiallinen salaattia (kaalia, kurkkua, tomaattia, paprikaa, ituja, öljy-viinietikka -kastike)

4. iltapala: pakastemarjoja (mustikkaa, viinimarjoja, vadelmia, mansikoita) ja maustamatonta jugurttia

Lisäksi juon kahvia ja saatan juoda yhden sokerittoman energiajuoman jos olen väsynyt.

Ongelmana nälkä iltapalan jälkeen, tekee mieli syödä lisää ja monesti olen syönytkin, eilen söin hedelmiä

Kommentit (125)

Vierailija
21/125 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauanko olet jatkanut tällä ruokavaliolla ja mitä sinä aikana on tapahtunut painossa?

Olen puolen vuoden aikana lihonut, mutta en tällä vaan sellaisilla päivillä, että olen syönyt selvästi enemmän. Olen siis pitänyt herkuttelupäiviä. Tämä esimerkkipäivä on taas sellainen, joka on mietinnässä sellaisena, että voisinko tehdä siihen muutoksia, että laihtuisin tämän ylipainon pois. Tämä ruokarytmi on minulle ok ja monesti myös syön ihan kotiruokaa (lautasmallin mukaisesti).

Kuitenkin, kuten mainittu, tässä päivässä on myös ongelmallista se, että minulla on illalla nälkä ja tekee mieli syödä lisää. ap

Vierailija
22/125 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauan olet ollut tällä ruokavaliolla? Onko sillä ollut vaikutusta? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/125 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauanko olet jatkanut tällä ruokavaliolla ja mitä sinä aikana on tapahtunut painossa?

Olen puolen vuoden aikana lihonut, mutta en tällä vaan sellaisilla päivillä, että olen syönyt selvästi enemmän. Olen siis pitänyt herkuttelupäiviä. Tämä esimerkkipäivä on taas sellainen, joka on mietinnässä sellaisena, että voisinko tehdä siihen muutoksia, että laihtuisin tämän ylipainon pois. Tämä ruokarytmi on minulle ok ja monesti myös syön ihan kotiruokaa (lautasmallin mukaisesti).

Kuitenkin, kuten mainittu, tässä päivässä on myös ongelmallista se, että minulla on illalla nälkä ja tekee mieli syödä lisää. ap

Jos ruokavalio on vasta kokeilun asteella, söisin vähän tukevamman iltapalan, jos se on ongelma. Sitten vaan seuraat, laihduttaako ruokavalio vai pitääkö kuitenkin viilata jotain pois. 

Lounaalta vähentäisin lihaa ja lisäisin hiilihydraatteja tilalle. 

Vierailija
24/125 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aloita nyt vaikka puolittamalla nuo lämpimän ruoan määrät. Ihan älytön määrä sapuskaa laihduttajalle.

Vierailija
25/125 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulta puuttuu käytännössä kaikki pitkävaikutteiswt hiilihydraatit, jotka pitävät nälän tunteen poissa. Täysjyväviljatuotteet on hyviä.

300 g lihaa on kyllä iso määrä kerralla syötäväksi. Yleensä ihminen tarvitsee noin gramman tai hitusen yli proteiinia/painokilo vuorokaudessa. Sulla tulee se melkein yhdellä aterialla.

Hyvä ateriarytmi on niin, että syö ja juo ennen kuin on kova jano ja nälkä. Puuro on hyvä, tee se maitoon ja lisää siihen vaikka raejuustoa ja/tai marjoja. Maapähkinävoi on tietty mahdollinen, mutta siinä on iso määrä kaloreita pakattuna pieneen määrään. Puuroon voi lisätä leseitä tai tehdä vaikka joskus ruispuuroa.

Mä söisin iltapäivällä voileivän. Vaikka reissumiestä, siihen kasviksia päälle.

Vierailija
26/125 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko tarpeeksi hyviä rasvoja? Miksi tuosta pitää keventää? Paljonko on kulutuksesi ja tuosta saatava energia?

No en ainakaan käytä ruoanlaittoon vain kovia rasvoja.

Olen 10 kg ylipainoinen.

En tiedä, mikä kulutukseni on.

Vähemmän lihaa, enemmän oliiviöljyä, avokadoa, pähkinöitä yms.

Kulutuksen voi arvioida Sulamossa. Paljonko näistä tulee kaloreita?

Käytän ruoanlaittoon oliiviöljyä, salaatinkastikkeessa on myös sitä. Avokadoa en käytä salaattiin tällä hetkellä sen vuoksi, että se on kaloripitoisempi kuin nuo mainitut kasvikset. Ei se ole poissuljettu. Kaurapuuron kanssa on maapähkinävoita ja noissa pannukasviksissa on siemeniä, joten nuokin on edustettuna.

Proteiinina voi olla myös tofu tai juusto.

ap

Vierailija
27/125 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

300g lihaa????  puoli litraa keittoa??

Miksi syöt kun hevonen? Jos olet joku kehonrakentaja 120kg/2m mies, niin sitten ymmärrän.

Tsekkaa normaalit annoskoot ja tee muutoksia niiden mukaan.

Vierailija
28/125 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulta puuttuu käytännössä kaikki pitkävaikutteiswt hiilihydraatit, jotka pitävät nälän tunteen poissa. Täysjyväviljatuotteet on hyviä.

300 g lihaa on kyllä iso määrä kerralla syötäväksi. Yleensä ihminen tarvitsee noin gramman tai hitusen yli proteiinia/painokilo vuorokaudessa. Sulla tulee se melkein yhdellä aterialla.

Hyvä ateriarytmi on niin, että syö ja juo ennen kuin on kova jano ja nälkä. Puuro on hyvä, tee se maitoon ja lisää siihen vaikka raejuustoa ja/tai marjoja. Maapähkinävoi on tietty mahdollinen, mutta siinä on iso määrä kaloreita pakattuna pieneen määrään. Puuroon voi lisätä leseitä tai tehdä vaikka joskus ruispuuroa.

Mä söisin iltapäivällä voileivän. Vaikka reissumiestä, siihen kasviksia päälle.

Mitä nämä ovat?

Miksi puuro pitää tehdä nimenomaan maitoon, eikä kauramaitoon?

Maapähkinävoita on sen vuoksi myös pieni määrä, koska se on kaloripitoista.

Olen aiemmin syönyt puuroa raejuustolla, pitää nälkää saman verran kuin tämä nykyinen versio.

Käytän leseitä puurossa, en tajunnut mainita sitä.

Miksi iltapäivällä pitäisi syödä ruisleipä?

ap

Vierailija
29/125 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paha sanoa kun et anna tarkemmin ruokamääriä etkä omaa pituutta + painoa.

Aikamoinen määrä lihaa sulla kertyy. Suositus 500 g viikossa, sulla tulee jo päivässä, jos keitossakin on paljon.

Tää oli esimerkkipäivä. On mahdollista, että proteiininlähdettä on myös 100g:sta aina tuonne 300g asti.

Tuo lounasannos on usein puolet tästä, eli 225g kasviksia. https://www.s-kaupat.fi/tuote/6414893137837

No siinähän on sitten mahdollista keventää siten että proteiinin määrä olisi aina 100-150g. 300g kuulostaa kerta-annoksena kyllä paljolta. Myös 5dl keittoa on paljon. Normaali lautasellinen on 2,5dl. Peruna on ihan turha. Kasvissosekeitto on kevyttä, ja siihen voi lisätä raejuustoa jotta saa proteiinia ja nälkä pysyy paremmin loitolla.

Vierailija
30/125 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi syöt kun hevonen? Jos olet joku kehonrakentaja 120kg/2m mies, niin sitten ymmärrän.

Noilla määrillä pärjään mukavasti sen 3-5 tuntia. 0,5 l keittoa on lautasellinen.  ap

Vierailija
31/125 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paha sanoa kun et anna tarkemmin ruokamääriä etkä omaa pituutta + painoa.

Aikamoinen määrä lihaa sulla kertyy. Suositus 500 g viikossa, sulla tulee jo päivässä, jos keitossakin on paljon.

Tää oli esimerkkipäivä. On mahdollista, että proteiininlähdettä on myös 100g:sta aina tuonne 300g asti.

Tuo lounasannos on usein puolet tästä, eli 225g kasviksia. https://www.s-kaupat.fi/tuote/6414893137837

No siinähän on sitten mahdollista keventää siten että proteiinin määrä olisi aina 100-150g. 300g kuulostaa kerta-annoksena kyllä paljolta. Myös 5dl keittoa on paljon. Normaali lautasellinen on 2,5dl. Peruna on ihan turha. Kasvissosekeitto on kevyttä, ja siihen voi lisätä raejuustoa jotta saa proteiinia ja nälkä pysyy paremmin loitolla.

Teen puolifyysistä työtä, en pärjää kasvissosekeitolla. ap

Vierailija
32/125 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketodieetti auttoi minua pudottamaan painoa kohtuulisen nopeasti ja ilman mitään nälkää. Myös veren rasva-arvot säilyivät dieetin ajan hyvinä, vaikka usein toitotetaan ketoosin nostavan niitä. Sen jälkeenkään en tehnyt paluuta entisiin ruokailutapoihin, vaan enemmän kasviksia ja edelleen aika vähän hiilihydraatteja.

Vierailija
33/125 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No aloita nyt vaikka puolittamalla nuo lämpimän ruoan määrät. Ihan älytön määrä sapuskaa laihduttajalle.

Älytön määrä muutenkin. Otetaan nyt vaikka ap:n esimerkkipäivä; itse jättäisin aamiaisen ja ton jäätävän lihaklöntin kokonaan pois, lopuilla pärjää mainiosti. Olen normaalipainoinen nainen ja teen fyysistä työtä.

Vierailija
34/125 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohda energiajuomat ja hedelmät, ne lisäävät nälkää. Vaihda myös korvikekermat oikeaan kermaan. Välipalat on turhia.

Ei, vaan vaihda kermat kasviöljyihin.  

Kaurapuuro on kurja aamiainen, vaikka terveellistä muutoin onkin.  Liian vähän energiaa ja pelkkää hiilaria. Lisää energiaa, rasvaa ja proteiinia aamiaiseen, kevennä lounasta. 300 g on tarpeettoman suuri määrä lihaa.

Muuten kokonaisuutena näyttää ihan hyvältä, paljon kasviksia, mutta ne hyvät rasvat puuttuu. 

Hesarissa oli keväällä hyvä juttu vaistonvaraisesta syömisestä, harmi että on maksumuurin takana. Eläinkokeissa on havaittu, että eläimetkin syövät kunnes ovat tyydyttäneet lajinomaisen ravitsemustarpeensa, esim. sirkoilla proteiini, vaikka energiantarve ylittyisi (-> lihominen). Ihminen tarvitsee rasvaa mm. normaaliin hormonitoimintaan, joten laihduttajankaan ei kannata vältellä rasvaa!

Totta kai tarvitsee rasvaa, myös sitä maitorasvaa.

Vierailija
35/125 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av:n asiantuntijat ovat puhuneet, tässä kooste.

1. ei saa syödä kaurapuuroa, koska se ei pidä nälkää, ei kuitenkaan ehdotuksia, mistä kuitu, jos sen jättää pois

2. pitää syödä hyviä rasvoja, mutta oliiviöljy salaatinkastikkeena kaksi kertaa päivässä ei silti riitä

3. pitää lisätä pähkinöitä, mutta maapähkinävoita ei saa silti käyttää

4. pitää lisätä välipala ja pitää vaihtaa aterioiden paikkaa, nämä ilman perusteluita

5. annoskoot ovat mahdollisesti liian isoja (hyvä kommentti!)

Vierailija
36/125 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noilla määrillä pärjään mukavasti sen 3-5 tuntia. 0,5 l keittoa on lautasellinen.  ap

3 tuntia? Minkä kokoinen olet? Olet ilmeisesti venyttänyt vatsasi piloille. Noi määrät on valtavia.

Mä syön esim.: 

Aamulla: 100g maustamaton soijajugurtti, 50g marjoja, 3dl kahvi kauramaidolla

Päivä:  120g kanajauhelihaa, 150g kasviksia, 50g raejuustoa

Välipala: 3dl kahvi kauramaidolla ja esim. 100g jäätelöä/pari keksiä/1-2 riviä suklaata

Iltapala: 2 munan munakas, jossa siivu juustoa ja paprikaa, 100g valmiiksi maustettua soijajugurttia, 3dl teetä

Bmi 20,5

Vierailija
37/125 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko tarpeeksi hyviä rasvoja? Miksi tuosta pitää keventää? Paljonko on kulutuksesi ja tuosta saatava energia?

No en ainakaan käytä ruoanlaittoon vain kovia rasvoja.

Olen 10 kg ylipainoinen.

En tiedä, mikä kulutukseni on.

Vähemmän lihaa, enemmän oliiviöljyä, avokadoa, pähkinöitä yms.

Kulutuksen voi arvioida Sulamossa. Paljonko näistä tulee kaloreita?

Mikään sulamo ei kulutusta pysty tietämään, edes sinne päin.

Vierailija
38/125 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli litraa soppaa!?! 2 l riittää.

Vierailija
39/125 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puoli litraa soppaa!?! 2 l riittää.

Siis 2dl

Vierailija
40/125 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älytön määrä muutenkin. Otetaan nyt vaikka ap:n esimerkkipäivä; itse jättäisin aamiaisen ja ton jäätävän lihaklöntin kokonaan pois, lopuilla pärjää mainiosti. Olen normaalipainoinen nainen ja teen fyysistä työtä.

En koe, että pärjäisin ilman aamiaista ja lounasta, joten tämä neuvo ei auta minua. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi