Kantarelli: kuivata vai pakasta
Kumpi tapa säilöä on parempi? Molempia olen kyllä kokeillut. Minusta pakastettuihin tulee tylsä maku n. 3kk jälkeen ja kuivatuista maku jotenkin hupenee...
Tateissa, suppilovahveroissa ja mustissa torvisienissä maku kyllä säilyy kuivattuna. Minun mielestä.
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Miten käsittelet ennen pakastamista ?
Perkaan, pienin, paistan nesteet pois, ei mausteita eikä suolaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuivalla paistinpannulla nesteet pois. Tarkkana saa kyllä olla, etteivät sienet paistu.
Pakastaminen kantarelleille, pysyy maku parempana.
Haudutan kantarelleja ennen pakastamista pannulla pienellä lämmöllä niin, että isoin osa nesteistä haihtuu. Huom. Ilman rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kumpi parempi?
Kuivuri on.
Makuasia.
Kuivurilla tai uunissa kuivatut säilyvät pidempään kuin juuri noin esikäsitellyt ja pakastetut. Sienivuodet ovat erilaisia, pitäisin kuivaamista järkevämpänä vaihtoehtona eivätkä vie tilaa pakastimesta. Kuivattuja kanttarelleja olen liottanut kermassa tarpeeksi pitkään jotta maku irtoaa.
Olen itse lykännyt vain puhdistettuna pakkaseen. Pakastepussista ilmat pois. En ymmärrä, miksi ne pitäisi käyttää pannulla ensin. Ihan hyviä ovat "raakapakasteina".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kumpi parempi?
Kuivuri on.
Makuasia.
No sitähän se juuri on. Makuasia, kun maku kärsii.
Mutta tylsää heitellä makunsa menettäneitä kantarelleja pakkasesta pois 4kk jälkeen.
Minä aina puhdista, pilkon, paistan ja pakastan pussiin joka on litteänä helppo säilyttää pakkasessa. Aion vkl tehdä metsästäjänleikkeen, johon teen kantarellikastikkeen ja varhaisperunat keitän.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kumpi parempi?
Kuivuri on.
Kantarelli ei ole erityisen hyvä kuivattaavaksi, esim tatit on.