Lue keskustelun säännöt.
Kysymys vegaaneille
26.02.2015 |
Mikä on suurin syy, miksi olet vegaani? Sano vain yksi.
Kommentit (23)
Olen vegaani, koska inhoan eläimiä.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 18:37"]Olen vegaani, koska inhoan eläimiä.
[/quote] Olen vegaani, koska rakastan eläimiä!
Aika monestakin syystä. Ensinnäkin minun ei tällaisena eurooppalaisena hyvinvointikermaperseenä tarvitse syödä eläinkunnan tuotteita, vaan kun ruoka tulee kaupan hyllyltä kuin sähkö pistorasiasta ja terveydenhuoltoonkin pääsee ihan ovesta sisään menemällä, voin tässä vapaassa maassa valita ihan itse mitä syön. Äiti on opettanut, että valinnoista tulee kantaa vastuu.
Minä en halua ottaa vastuuta siitä, että tunteva ja itsetietoinen olento joutuu uhraamaan jotain oleellista itsestään (ruumiinsa, vapautensa, itseisarvonsa...) sen vuoksi, että tämän omistavat tahot ja yhteiskunta saavat hyötyä jonka välttämättömyys on hyvin suhteellista - vaikka se oikeutettaisiin sillä, että eläimiä kuitenkin kohdellaan hyvin (kenen mittapuulla, se onkin jo vaikeampi kysymys). Tämän ajatusmallin mekanismit ovat samanlaiset kuin kolonialismin, orjuuden tai holokaustin aikana. Ymmärrän että joidenkin mielestä tämä vertaus tekee minusta itseäni muita parempana pitävän kusipään, ja sillä voisi jopa ehkä olla väliä mikäli a) se muuttaisi asiaa mihinkään suuntaan ja b) minua oikeasti harmittaisi se että joku vetää purkillisen herneitä nenään, juuri niitähän toivon ihmisten nauttivan vähän useammin.
Toinen syy on tietysti se, että me viherterroristikommarihomot tunnetusti haluamme kieltää kaiken kivan - myös sen, ettei ruoka ja muut resurssit muutu vain pienen piirin rajattomaksi etuoikeudeksi muutaman hassun sukupolven ajaksi. Ympäristöasioita tai maailmantaloutta ei pelkillä kasvispihveillä muuteta, mutta hyöty-vaikeusaste-suhteeltaan se on niitä ensimmäisiä perusasioita mitä me maailmanhalaajat voimme asialle tehdä.
Ja palatakseni tähän itsekeskeiseen mentaliteettiini, on kivaa olla terve. Elämä on mukavampaa nyt ilman vatsa- ja iho-oireita, väsymystä sekä mielialan- ja painonvaihteluita, on kivaa että voin touhuta koko päivän vailla huolta uupumisesta kesken kaiken.
Siinä nyt jotain mitä tuli mieleen.