Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys vegaaneille

Vierailija
26.02.2015 |

Mikä on suurin syy, miksi olet vegaani? Sano vain yksi.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua SYÖDÄ eläimiä.

Vierailija
2/23 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikös täällä yhtäkkiä olekaan enää vegaaneja? :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain yksi? En halua syödä eläinten lihaksia ja eritteitä koska tämä käytös joko tappaa eläimet tai laittaa ne kokemaan kurjuuksia.

Vierailija
4/23 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveellisyys. Minulla ei ole varaa ostaa riistaa ja markettien eläinperäiset ruoat tulevat eläimistä, jotka ruokitaan soija-maissilla. Tekee eläimen lihasta omega 6 painotteisen.

Vierailija
5/23 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 16:05"]Terveellisyys. Minulla ei ole varaa ostaa riistaa ja markettien eläinperäiset ruoat tulevat eläimistä, jotka ruokitaan soija-maissilla. Tekee eläimen lihasta omega 6 painotteisen.
[/quote]
Mitä eläimiä Suomessa ruokitaan soijalla ja/tai maissilla?

Vierailija
6/23 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 16:07"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 16:05"]Terveellisyys. Minulla ei ole varaa ostaa riistaa ja markettien eläinperäiset ruoat tulevat eläimistä, jotka ruokitaan soija-maissilla. Tekee eläimen lihasta omega 6 painotteisen.
[/quote]
[/quote]

Ainakin sika ja lehmä. Samoin allaskasvatettu kala saa rehua jossa on soijaa ja maissia.

Vierailija
7/23 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en halua aiheuttaa kärsimystä eläimille, kun on olemassa muitakin vaihtoehtoja. Siksi en osta mistään eläimistä tehtyä (kuten nahkaa tai turkiksia) ja syön monipuolisesti kasvikunnan tuotteita. 

Vierailija
8/23 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 16:07"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 16:05"]Terveellisyys. Minulla ei ole varaa ostaa riistaa ja markettien eläinperäiset ruoat tulevat eläimistä, jotka ruokitaan soija-maissilla. Tekee eläimen lihasta omega 6 painotteisen.
[/quote]
[/quote]

http://verso-blogi.blogspot.fi/2013_11_01_archive.html?m=1

Vierailija
9/23 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein ruokitun eläimen liha on terveellistä:

http://www.anttiheikkila.com/blogi/valtio-on-kansan-vihollinen/

Vierailija
10/23 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin syy, no nämä saattavat kuulostaa kahdelta, mutta ne ovat oikeastaan sama juttu.

Itse lähdin ensiksi vegaaniksi ajatuksella, että en saisi syödä eläimiä. Vegaaniksi lähteminen persu suomalaisesta ruokavaliosta on kuitenkin vaikeaa ja tottakai lopulta en kyennyt olemaan vegaani, vaihdoin takaisin persu suomalaiseen ruokaan.

Se olikin virhe. Miksi? Huomasin ollessani vegaani voivani paremmin. Olin pirteämpi, jaksoin enemmän, olin kaiken kaikkiaan paremmassa kunnossa. Kun vaihdoin takaisin perus suomalaiseen ruokavalioon, vanhat ongelmat tulivat takaisin; Väsymys, iho-ongelmat, ym. Eivät todellakaan mitenkään hirvein voimakkaina, mutta eron huomasi.

Nykyään en oikeastaan kutsu itseäni vegaaniksi, mutta minut voisi luokitella siihen. Syön paljon raakaruokaa (kasvikset, hedelmät, marjat) ja en osta lainkaan eläintuotteita. Eli yksinkertaisesti olen vegaani, koska se vain tuntuu paremmalta sisäisesti ja ulkoisesti. Myöskään en ole koskaan pitänyt lihan mausta, joten kun aikoinaan söin lihaa, se piti aina vahvasti maustaa, ettei se maistunut "pahalle".  

en ole kuitenkaan enää niin "tikku pepussa" vegaani, kuin ehkä aloittaessani. Jos käyn jossain syömässä, vaikka vanhemmillani ja heillä ei ole tarjota täysin vegaanista ruokaa, esim ovat ostaneet jotain kasvispihviä, jossa on kananmunaa, syön sen. Mielestäni ruuan hukkaaminen, kun sitä ilmaiseksi saa, on huononpi juttu, kuin että söisi, kun ilmaiseksi saa.

Eli en enää ajattele, että eläinten takia, vaan itseni ja hyvinvointini. kun syö oikein vegaanina, on oikeasti todella hyvä olo. Ymmärrän kuitenkin lihansyöjiä, enkä koskaan pakottaisi ketään kääntymään vegaaniksi. Neuvoja annan tottakai niille, jotka haluavat niitä vastaan ottaa.

Vierailija
11/23 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa vain yhtä syytä koska syitä on monia ja eri syillä perustelen eri asioita. Mutta olisikohan kattavin syy:

En syö lihaa, koska en pysty tappamaan eläintä itse.

Vierailija
12/23 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 16:02"]

Vain yksi? En halua syödä eläinten lihaksia ja eritteitä koska tämä käytös joko tappaa eläimet tai laittaa ne kokemaan kurjuuksia.

[/quote]

Olen itse samoista syistä, mutta ihan mielenkiinnosta, jos omistaisit vaikka oman vuohen/lehmän/kanoja ja hoitaisit ne hyvin jne, niin söisitkö niiden maitoa ja munia? Koska itse en näe maidon ja munien käytössä itsessään mitään pahaa, vaan se mitä niihin liittyen vastustan on tämä tehotuotantotapa. Voisin ihan hyvillä mielin käyttää omien eläinten eritteitä :D.

Vierailija
13/23 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 16:28"]

[/quote]

Olen itse samoista syistä, mutta ihan mielenkiinnosta, jos omistaisit vaikka oman vuohen/lehmän/kanoja ja hoitaisit ne hyvin jne, niin söisitkö niiden maitoa ja munia? Koska itse en näe maidon ja munien käytössä itsessään mitään pahaa, vaan se mitä niihin liittyen vastustan on tämä tehotuotantotapa. Voisin ihan hyvillä mielin käyttää omien eläinten eritteitä :D.

[/quote]

Henkilökohtaisesti en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että ihmiset eivät näe mitään pahaa maitotuotteissa ja kananmunissa, mutta liha on se kaikista pahin. Jotta maitoa saadaan, siinähän pitää tappaa se vasikka, jotta maito saataisiin käyttää. Tai että kana joudutaan jatkuvasti olemaan raskaana, jotta ne kananmunat tulevat. Eiväthän ne niitä nyt ihan tyhjästä saa tai se maito tule itsestään sieltä utareista. 

Vierailija
14/23 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se on hyödyllisin, järkevin ja paras ruokavalio, tieteellisesti todistetusti.

Vierailija
15/23 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 16:28"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 16:02"]

[/quote]

[/quote]
No, en luultavasti joisi lehmäni maitoa, sillä minulla ei ole resursseja pitää enempää kun yhtä joten en teettäisi lehmälläni vasikkaa ja ilman vasikkaa ei tule maitoa. Maito ei myöskään ole aikuiselle ihmiselle mitään ihmeellistä terveysjuomaa, olen laktoosi-intolerantti ja haluan että aterioillani rauta saa imeytyä rauhassa.
Kanoista taas, en raaskisi tappaa kukkotipuja vain kananmunien mussuttamisen vuoksi. Voisin kyllä syödä rescue-kanan munia, eli jos joku tila antaisi minulle muuten tapettaviksi joutuvia eläkeläiskanoja, niiden tuottavuuden laskettua hoitaisin niitä kyllä täydellä rakkaudella ja söisin mahdolliset silloin tällöin munitut munat.

Vierailija
16/23 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 16:30"]

[/quote]

[/quote]

Henkilökohtaisesti en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että ihmiset eivät näe mitään pahaa maitotuotteissa ja kananmunissa, mutta liha on se kaikista pahin. Jotta maitoa saadaan, siinähän pitää tappaa se vasikka, jotta maito saataisiin käyttää. Tai että kana joudutaan jatkuvasti olemaan raskaana, jotta ne kananmunat tulevat. Eiväthän ne niitä nyt ihan tyhjästä saa tai se maito tule itsestään sieltä utareista. 

[/quote]

Juuri siksi sanoin, että vastustan tehotuotantoa, mutta voisin käyttää kyllä oman eläimen maitoa, koska silloin eläin saisi elää lajityypillisen hyvän elämän, syödä hyvää ravintoa ja saisi pitää myöskin poikasensa niin kauan, että itse vieroittaa sen. Maitoa kyllä riittää omiin tarpeisiin ihan riittävästi sen vasikan/kilin tarpeiden jälkeen.

Vierailija
17/23 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 16:30"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kanat munivat myös ilman kukkoa. Muniva kana ei siis ole jatkuvasti vastaavassa tilassa kuin raskaana oleva nainen. Tietenkin voidaan pitää jossain määrin epäeettisenä, ettei kana koskaan saa hautoa munistaan poikasia, kuten sen luonnollisen kaltaisessa tilanteessa tekisi.

Vierailija
18/23 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 16:30"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 16:28"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]
Kana ei ole raskaana, kananmunat on kanan "kuukautisia" lintu kun on ovipaarinen eläin. Mutta muuten olet kyllä oikeassa, jos eläinperäistä ruokaa olisi syötävä (vaikka yliherkistyisin yht'äkkiä usealle merkittävälle kasviproteiinin lähteelle) mieluummin valitsisin riistan kun lakto-ovo-vegeilyn. Lisäksi kaikki kenellä on sydän paikallaan tietää, että linnun sulkeminen häkkiin tai pitäminen liian suuressa parvessa lattialla on väärin. Samoin kun äidin hoivan ja maidon kieltäminen vasikalta.
t. 8 ja 16 (mobiili)

Vierailija
19/23 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 16:32"]

Koska se on hyödyllisin, järkevin ja paras ruokavalio, tieteellisesti todistetusti.

[/quote]

Voi ollakin, mutta ei ihmiselle.

Vierailija
20/23 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 16:45"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 16:32"]

[/quote]

Voi ollakin, mutta ei ihmiselle.
[/quote]
Eläimille, luonnolle eikä vegaaninen ruokavalio ole ihmiselle vaarallinenkaan, saa hyvän omantunnon ja veganiruokavalio on terveellinen vaikkei varmastikaan juuri se kaikkein terveellisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän