Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

murrosikäinen puhuu rumasti

Vierailija
19.02.2015 |

tai oikeastaan juuri murrosikä käynnistymässä. sanoo turpa kiinni, ihan siis läpällä ikäänkuin ja on alkanut myös kiroilla. olen sanonut, että minä en halua tuota kieltä kuunnella ja olen pyytänyt olla kotona puhumatta rumasti. 

ei oikein tehoa. 

miten nopeasti menee ohi? 

yksi pienempi kaveri sanoi, että hän saisi kotiaresti, jos puhuisi kotona noin. 

kotiaresti ei oikein meillä toimi, kun poika nimenomaan haluaisi vaan olla kotona ja makaa sitten passiivisena päivästä toiseen, jos kaikki pelit jne. laitetaan jäähylle.  enemmän pitäisi rangasituksena pakottaa esim. luistelemaan tai pulkkamäkeen perheen kanssa, mutta ei sinnekään oikein voi kantaa kun ei evääkään jaksa liikauttaa.

antakaa apua ennenkuin murkkuikä oikeasti alkaa!

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötä saippuaa (mäntysuopaa), kunnes kielenkäyttö siistiytyy.

Vierailija
2/11 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä loppui todella nopeasti, kun jätin "kuulematta" ne huonoimmat kommentit. Alussa hermostuin, ja sanoin, ettei meidän kodissa tarvitse puhua rumasti, no, siitä mitään hyötyä ollut. Sitten lopetin kuuntelemisen, ja rumaa kieltä käyttävät enää ns tosipaikan tullen, eli kun joko sattuu kovaa tai ketuttaa ihan täysillä. Teinit ovat 13-17veet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä 8 taktiikkaa ajatteli ap:kun kokeilla. Lapsi toisaalta rehellinen,kun sanoo ettei halua esittää kotona muuta kuin kavereille eli vähän hölmösti on avoin minulle eikä salaa asioita.

Toni yritän selittää tuota asioiden oikeaa laitaa,että ihmisen tulisi antaa itsestään fiksu kuva jne. Mutta enemmän aiheuttaa protestia ja huonoa kieltä "pidätkö minua nyt tyhmänä" poika on älykäs ja osaa haastaa ja provosoida. Menee kuitenkin porukan mukana,mikä toisaalta hyvä asia,toisaalta huolestuttaa.kaverit kun ei itsestäänselvyyskään. Mutta miten paljon oma persoona muokkautuu..ja varsinkin eri arvomaailman suuntaan kuin kotona opetetaan..

Vierailija
4/11 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 15:09"]

tai oikeastaan juuri murrosikä käynnistymässä. sanoo turpa kiinni, ihan siis läpällä ikäänkuin ja on alkanut myös kiroilla. olen sanonut, että minä en halua tuota kieltä kuunnella ja olen pyytänyt olla kotona puhumatta rumasti. 

ei oikein tehoa. 

miten nopeasti menee ohi? 

yksi pienempi kaveri sanoi, että hän saisi kotiaresti, jos puhuisi kotona noin. 

kotiaresti ei oikein meillä toimi, kun poika nimenomaan haluaisi vaan olla kotona ja makaa sitten passiivisena päivästä toiseen, jos kaikki pelit jne. laitetaan jäähylle.  enemmän pitäisi rangasituksena pakottaa esim. luistelemaan tai pulkkamäkeen perheen kanssa, mutta ei sinnekään oikein voi kantaa kun ei evääkään jaksa liikauttaa.

antakaa apua ennenkuin murkkuikä oikeasti alkaa!

[/quote] lapseni joka on jo 18 v ei oo koskaan sanonut mulle että turpa kiinni tai muuta vastaavaa

Vierailija
5/11 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa meillä ei ole ollut ikinä ollenkaan kielenkäytön kanssa, johtuu varmaan siitä etten miehen kanssa itsekään kiroile tai nimittele ketään. Ihan se ja sama mitä muksuille sanoo, esimerkki se on joka toimii. Mutta ap:n sijassa sanoisin lapselle ihan asiallisesti ja ymmärrykseen vetoavasti, että sanat loukkaavat ihan oikeasti. Äiti/ isäkin on ihminen, jolla on tunteet.

5 teiniä on jo talossa nähty.

Vierailija
6/11 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ap:jaan kiroile eikä suku jne. En minäkään uskaltanut kotonani kiroilla. Että ihan on kavereiden kautta tullut. Kaiken kyseenalaistaminen on pinnalla,eikä lapsi pelkää näyttää uusia keksintöjään käyttäytyä,kuten nyt vaikka tuo kiroilu. Hänen mielestään se ei osoita tyhmyyttä,kuten olen hänelle opettanut.saapa nähdä,kun vuosia kuluu!

Vierailija
7/11 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi, tuosta se lähtee! Meillä 14-vuotias käyttäytyy yleisön edessä kuin pirun riivaama. Tänään lääkärissä meni verenpaineenmittaus keturalleen kun hän ei voinut olla paukuttamatta poskeaan kun kerroin lääkärille kuinka lasta on lääkitty sitten edellisen näkemän. Lääkäri komensi teinin olemaan vaiti ja mittaus onnistui. Muuten teini vänkäsi kaikessa vastaan mutta sitten yhtäkkiä hoksasi valittaa uudesta oireesta ja sen vuoksi lääkitys meni uusiksi.

Maksaisin ilomielin vaikka sairaalalle satasen ekstraa siitä ettei minun tarvisi käydä teinin kanssa lääkärissä. Olenkin passittanut hänet omine nokkineen terveyskeskuslääkärille. Pitkäaikaissairauden hoito on kuitenkin sen verran vaativaa että pidän tarpeellisena olla mukana.

Teini ottaa lääkkeensä jotenkuten kun aikuinen vahtii vieressä. Siitä hän saa aiheen kiukutella kyyläävistä vanhemmista jne. Muuten on kuulemma hyväkäytöksinen koulussa ja harrastuksissa mutta kaikki perussairaudenhoitoon liittyvät asiat ovat teinin mielestä perseestä.

Vierailija
8/11 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki kaverit koulussa puhuvat noin niin se puhetyyli on voinut tavallaan "tarttua" ja silloin siitä on tosi vaikeaa tietoisesti yrittää päästä eroon, joten en ehkä suositteli ei mitään isoja rangaistuksia. Saattaa vain vahingossa livahtaa suusta ulos. Ehkä sinun pitäisi itse puhua enemmän, vähän niin kuin vauvoillekin kuuluu jutella koko ajan, että oppivat puhumaan :D

Vierailija
9/11 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin lapsi puhuu kun hänen antaa puhua. Älä salli äläkä itse käytä samanlaista kieltä.

Vierailija
10/11 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kiroilu yhdistyy jotenkin wt- teemaan onneksi teinienkin osalta. Kumpikaan ei tiedä mitään nolompaa kuin tupakointi ja kiroilu, paitsi ehkä räkiminen.

kuulma vain wt porukka toimii näin.

Vierailija
11/11 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 15:21"]Niin lapsi puhuu kun hänen antaa puhua. Älä salli äläkä itse käytä samanlaista kieltä.
[/quote]
Kerropa käytännössä miten ne sanat saa pysymään teinin suussa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi