Kuinka helppoa on siirtyminen yliopistosta AMKiin?
Aloitin opinnot Helsingin yliopistossa, mutta haluaisin hakea myös ammattikorkeaan aikuispuolelle ensihoitoa lukemaan. Onko yliopiston ja amkin välillä suuri "kulttuuriero"? Onko opiskelussa ja opetuksen tasossa paljon eriävyyttä? Olen kuullut, että varsinkin ensihoitoon on todella kova tunku ja sisäänpääsyprosentti erittäin pieni. Olen suorittanut lähihoitajan tutkinnon ja lukion, joten jonkinlainen käytännön pohja minulla on amkiin.
Kommentit (25)
Eräskin siirtyi lääkiksestä lukemaan sairaanhoitajaksi, koska vastuu painoi liikaa.
Äh, en ole dippainssiä nähnytkään :) Ihan teologiaa luen.
ap
Hoitoalan puolella on paljon harjoittelua ja muuta käytännön juttua. Teoria on aivan liikaa jotain muka-tieteellistä ryhmätyötä tms. Eli kyllä on iso ero yliopistoon.
Hoitoala on todella haastava, Paljon teoriatietoa sekä kliinistä farmakologuaa.
Opiskelu tapahtuu ryhmissä, tosin kun yliopistossa ryhmä vaihtuu.
Sh/th/eh opinnot todella vaativat motivaatiota!
Onnea matkaan, mukava ja arvodtettu ala :)
Ainakin AMK-opiskelu oli terveysalalla paljon koulumaisempaa, tunneilla oli oltava läsnä (osittain juuri siitä käytännön harjoittelemisen suuresta määrästä johtuen). Pedagogisesti olin itse aika pettynyt moniin AMK-opettajiin, monet eivät olleet kauhean innostavia tai hyviä opettamaan, vaikka sinänsä oman asiansa asiantuntijoita olivatkin. Käytännön harjoittelujaksoja myös paaaaljon! Riippuu kai ihan mistä itse tykkäät, kaikissa aloissa on puolensa. Itse olen paljon tyytyväisempi vaihdettuani th-/sh-opinnot valtiotieteellisen yliopisto-opintoihin.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 14:49"]
Ainakin AMK-opiskelu oli terveysalalla paljon koulumaisempaa, tunneilla oli oltava läsnä (osittain juuri siitä käytännön harjoittelemisen suuresta määrästä johtuen). Pedagogisesti olin itse aika pettynyt moniin AMK-opettajiin, monet eivät olleet kauhean innostavia tai hyviä opettamaan, vaikka sinänsä oman asiansa asiantuntijoita olivatkin. Käytännön harjoittelujaksoja myös paaaaljon! Riippuu kai ihan mistä itse tykkäät, kaikissa aloissa on puolensa. Itse olen paljon tyytyväisempi vaihdettuani th-/sh-opinnot valtiotieteellisen yliopisto-opintoihin.
[/quote]
Samaa mieltä. Osa opettajista oli suorastaan huonoja. Joustamattomuus yhdistettynä koulumaisuuteen ei sopinut minulle ollenkaan. Oli myös tosi vaikea saada hyväksiluettua aiempaa osaamista tai opintoja. Ei olisi jaksanut opintoja jollei olisi ollut todella motivoitunut alalle!
Kiitos näkökulmista. Ajattelin kuitenkin tehdä akateemisia opintoja hissukseen siinä samalla. Haluan pitää tuoan akateemisen portin kuitenkin auki. Katselin että amkin aikuiskoulutuspuolella ensihoidossa ei ole paljon läsnäolopäiviä, joten en näe mahsottomana tehdä molempia tutkintoja samaan aikaan. Olipa kurja kuulla amkin huonoista opettajista. Mitä ne opet oikein ovat siellä? Ei vissiin mitään proffia? Sairaanhoitajatuttuni ainakin puhui proffien luennoista ja laajoista tenteistä amkissa.
ap
amkin voit käydä todella vähällä työllä ja saada ihan ok paperit tai sitten sen voi käydä tunnollisesti jolloin toki oppiikin enemmän. ihan up to you. todellakin koulumaisempaa kuin yliopisto ja aika paljon liirumlaarumia. sitä tosin oli kyllä yliopistossakin. amkissa pääsee maalaisjärjellä jo pitkälle kunhan osaa perustella.
tasoeroa en nää opiskelija-aineksessa. meidän luokalla on muutama maisteri ja muutama muuten vaan yliopistosta amkiin vaihtanut. löytyypä opiskelukavereista yksi tohtorikin. bimboja pissiksiä löytyy saman verran kuin yliopistoistakin.
opettajien taso vaihtelee kovasti, tosin niin vaihteli yliopistossakin. itse olen siis pari vuotta opiskellut yliopistossa kunnes vaihdoin amkiin.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 14:31"]
Äh, en ole dippainssiä nähnytkään :) Ihan teologiaa luen.
ap
[/quote]
Eli kyllästyit teoriaan ja aiot toteuttaa ihmeparantumisia käytännössä?
Täällä yksi TM. Suosittelen suunnitelmiasi vahvasti, ellei sinulla ole joku varm areitti työllistyä. TM-tutkinto kun työllistää kohtalaisen huonosti.... eli joka tapauksessa joutuisit lukemaan laajat sivuaineet esim toisen opetettavan aineen ja pedagogiset... ja sitten melkeen luokanopen pätevyydenkin työn saamiseksi.... Ehdottomasti kannatan!
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 20:48"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 20:46"]
Suuri kultturiero ja yllätys mulle oli et amkissa oppilaat käyttäytyy tosi huonosti opettajia kohtaan. Puhuvat päälle ja huutelevat. Ope joutuu tunnin alussa viheltämään pilliin että oppilaat rauhoittuis kuuntelemaan :o ihan ku ala-asteella!
[/quote]
Mitä?? :O
[/quote]jooooo-ooo. Aattele.
Vai johtuuko siitä et osa opiskelijoista on tosi nuoria ja vielä semmonen "olen niin vitun paras"-uho jääny päälle. Oon vittu lähihoitaja ja osaan jo näit lääkelaskuja vittu. Uuh.
Ensihoitajaksi ei mennä noin vaan AP :D Erittäin suosittu linja ja sinne on oikastAan yhtä hankalaa päästä kuin lääkikseen. Pääsykokeissa on matikkaa, psykologisia testeja jne. Kunto testitkin taitaa olla.
Yliopistosta AMK:iin siirtyminen on helppoa. Muistaa vain heittää aivot narikkaan ja asennoitua taas peruskoulumaiseen luokkatyyliseen opetukseen.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 16:44"]
amkin voit käydä todella vähällä työllä ja saada ihan ok paperit tai sitten sen voi käydä tunnollisesti jolloin toki oppiikin enemmän. ihan up to you. todellakin koulumaisempaa kuin yliopisto ja aika paljon liirumlaarumia. sitä tosin oli kyllä yliopistossakin. amkissa pääsee maalaisjärjellä jo pitkälle kunhan osaa perustella. tasoeroa en nää opiskelija-aineksessa. meidän luokalla on muutama maisteri ja muutama muuten vaan yliopistosta amkiin vaihtanut. löytyypä opiskelukavereista yksi tohtorikin. bimboja pissiksiä löytyy saman verran kuin yliopistoistakin. opettajien taso vaihtelee kovasti, tosin niin vaihteli yliopistossakin. itse olen siis pari vuotta opiskellut yliopistossa kunnes vaihdoin amkiin.
[/quote]
Riippuu opiskelualasta, esim. lääkiksessä on hyvinkin "koulumaista". Akateemisesta vapaudesta ei tietoakaan (mikä toisaalta ihan hyvä, ainakin omasta mielestäni.)
Helsingin metropolia, joo, ei sinne kaikki pääse... Mutta en mä sitä kovatasoiseksi kouluksi sanois. Monet asiat (esim. tiedonkulku) siellä ei toimineet, ja terveysalalla opetus oli välillä kyllä melkoista diipadaapaa. Sitten taas jotkut kurssit oli ihan älyttömän työläitä saatuihin opintopisteisiin nähden. Meininki oli vähän kuin peruskoulussa, läsnäolopakkoa ja typerää saman kanalauman mukana vuodesta toiseen haahuilua. Koska koulu on myös yritys, jolla talous oli tiukalla, sekin kyllä näkyi resursseissa. Välillä kurssit oli melkein pelkästään jotain "itsenäisiä töitä", koska opettajia ei ollut varaa pitää töissä.
Aikuispuolta ei enää ole, on vain päiväopinnot ja monimuoto.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 18:39"]Helsingin Metropolia on todella kovatasoinen koulu. Ei sinne ainakaan kaikki pääse.
[/quote]
Joo, varmasti aivan Harvardin ja Oxfordin yliopistojen tasoinen.
Suuri kultturiero ja yllätys mulle oli et amkissa oppilaat käyttäytyy tosi huonosti opettajia kohtaan. Puhuvat päälle ja huutelevat. Ope joutuu tunnin alussa viheltämään pilliin että oppilaat rauhoittuis kuuntelemaan :o ihan ku ala-asteella!
On varmaan vähän eroa, jos olit yliopistossa lukemassa diplomi-insinööriksi ja vaihdat lukemaan ensihoitajaksi...