Keittiöihmiset hoi! Miten huuhtelette kvinoan?
Olisiko kellään vinkkejä kvinoan huuhteluun, tai vaihtoehtoisesti vinkkejä siitä, mistä saa ihan hemmetin pienisilmäisiä siivilöitä. >:( Tähän on pakko olla joku kiva niksi? Kiitos kovasti, helpottaisi elämää. :)
Kommentit (20)
Metallinen siivilä. Saa lähes jokaisesta marketista. Tai vaihtoehtoisesti siivilän vuoraaminen esim. sideharsolla.
Ihan tavallisella verkkosiivilällä.
Ei ainakaan siivilällä toimi. Metallilanka repii jyväset rikki. Tulee mössöä.
Mä olen vain huljutellut jossain astiassa ja kipannut sitten vedet pois
Vierailija kirjoitti:
Paineletko niitä sitä siivilää vasten vai miten tuossa onnistut? Itselläni ei ikinä ole tullut mössöä, kun metallisiivilässä juoksevan veden alla kvinoat huuhtelen. Huuhtelu lämpimällä vedellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paineletko niitä sitä siivilää vasten vai miten tuossa onnistut? Itselläni ei ikinä ole tullut mössöä, kun metallisiivilässä juoksevan veden alla kvinoat huuhtelen. Huuhtelu lämpimällä vedellä.
Pyörittelen ja huljuttelen samalla tavalla kuin riisi pestään. Varon koskemasta pohjaan juuri siksi, etteivät jyväset painu. Eli en paina.
Pitääkö se tosiaan lämpimällä vedellä huuhtoa? Itse olen huuhtonut kylmällä, kugen ruoka yleensäkin. Ehkä siinä on syy mössööntymiselle.
Vierailija kirjoitti:
onko se sama kun chiasiemen?
Ei. Kaksi täysin eri tuotetta, joita käytetään eri tarkoituksiin. Kvinoa keitetään lisukkeeksi, chia-siemeniä käytetään esim. tuorepuuroissa tai chi-vanukkaassa. Kvinoa huuhdellaan ennen keittämistä, chia-siementen annetaan turvota nesteessä ennen käyttöä.
Mulla sattuu olemaan tarpeeksi pienisilmäinen siivilä. Mutta jos ei olisi, harsokangas tai vastaava varmasti toimisi! Tai pähkinämaitopussi?
Vierailija kirjoitti:
Huuhteletko siis vasta kypsänä, vai miten tuo on mahdollista?
Kvinoa kuuluu huudella ennen keittämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyörittelen ja huljuttelen samalla tavalla kuin riisi pestään. Varon koskemasta pohjaan juuri siksi, etteivät jyväset painu. Eli en paina.
Pitääkö se tosiaan lämpimällä vedellä huuhtoa? Itse olen huuhtonut kylmällä, kugen ruoka yleensäkin. Ehkä siinä on syy mössööntymiselle.
En tiedä, onko veden lämpötilalla minkälaisia vaikutuksia, mutta ohjeessa kehotetaan käyttämään lämmintä tai jopa kuumaa vettä. Kättä en ole koskaan käyttänyt kvinoan huuhtelussa apuna.
Raaka kvinoa kiehuvalla vedellä metallisiivilässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, onko veden lämpötilalla minkälaisia vaikutuksia, mutta ohjeessa kehotetaan käyttämään lämmintä tai jopa kuumaa vettä. Kättä en ole koskaan käyttänyt kvinoan huuhtelussa apuna.
Kvinoassa on saponiinia, mikä aiheuttaa kitkerän maun jos sitä ei huuhdo kuumalla pois, lajikkeet kai vaihtelee karvauden suhteen.
Miten olisi sellainen kahvinkeittimelle tarkoitettu kestosuodatin?
Mä käytän harsoa, mutta siihen jää siemenet ärsyttävästi kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ihan kahvisuodatinpussin läpi huuhdellut, kun minunkin siivilässä on niin isot reiät että siitä kvinoa menee läpi. Hidastahan se suodatinpussin läpi valutus toki on.
Seassa voi olla hiekanjyviä, niin se hiekka jää myös siihen suodatinpussiin.
Mä oon ihan kahvisuodatinpussin läpi huuhdellut, kun minunkin siivilässä on niin isot reiät että siitä kvinoa menee läpi. Hidastahan se suodatinpussin läpi valutus toki on.