6-vuotias 110cm/16kg
Onks tuo tyttö ihan tosi pieni? Tuntuu, että ikätoverit on järjestään puoli päätä pidempiä...
Kommentit (31)
Eipä ole enää ekan vuoden jälkeen. Silloin juostiin mittailtavana, mut ei sit enää kun kasvaa kyllä. Luulin et nyt olis tullu joku kasvupyrähdys, mut sit hokasin että tais tulla muillekin. :D
Pienenä oli kyllä tosi pieni, kun 1v mitat oli jokseenkin vaatimattomat 72cm/7,5kg
meidän 6v tyttö on 110cm /14kg. asutaan ulkomailla ja on ikäisiään hieman pidempi ja samaa painoluokkaa ainakin silmällisesti. Suomessa kaikki sukulaislapset ja tuttavat ovat huomattavasti isompia mutta en ole asiasta huolissani. Viimeistään murrosiässä saa toiset kiinni
Meillä on 5v 111cm ja 17,1kg... Paino miinuskäyrällä ja pituus nollakäyrällä. Eli onhan tuo teidän 6v vähän keskivertoa pienempi..
On pieni mutta kyllä se siitä kasvaa :)
Meillä tyttö oli ekaluokan pienempiä...120 cm ja 20kg. Tyttö on ollut pieni syntymästään asti ja neuvolassa ja alakoulussa se oli ok koska kuitenkin kasvoi koko ajan tasaisesti omalla käyrällään.
Yläkoulussa piti käydä terkkarilla painokontrollissa vaikka ei laihtunut vaan kasvoi hitaasti mutta varmasti.
Nyt tyttö on jo aikuinen ja mitat 164 ja 49kg. Tosin tuo paino vaati monen vuoden "lihoituskuuria" eli piti syödä ja paljon koska 44 kiloon paino jäi junnaamaan ja se oli liian vähän. Harrastaa urheilua.
Meillä 5,5v ja on n. 105cm, ei varmaan ehdi kasvaa edes 110 senttiseksi ennen eskaria. Mutta samoin me molemmat vanhemmat olemme lyhyitä, ei neuvolassakaan huolestuta. Tasaisesti kasvaa -2-käyrää.
Meidän 6v poika on 109cm ja 17kg. Pieni on samanikäisiin verrattuna. Meillä oli kasvukontrolleja ensimmäiset 1,5 vuotta. Kasvaa kuitenkin tasaisesti omilla käyrillään koko ajan.
Meillä tyttö oli kouluntulo tarkastuksessa 117cm ja 18kg. Olinsiis vielä 6v. Tuolloin kun loppuvuodesta syntynyt. Nyt on 10v ja 134cm ja n.26kg. Luokkansa pienin on ollut tähän saakka.
Kuulostaa kyllä pieneltä ja kevyeltä. 2-vuotias poikamme (tarkalleen 2,5 vuotta) on pitkä, mutta ikäisekseen kevyt ja hän on 98 cm / 13,5 kg. Käytännössä menee jotkut 102/104 cm vaatteetkin hänelle ihan hyvin ja näyttävät sopivilta.
Onhan tuo pieneltä vaikuttaa..oma juuri 4v täyttänyt poika käyttää 110cm vaatteita. Tyttö lähti ekalle syksyllä ja oli kouluun lähtötarkastuksessa 131,5cm pitkä.
Meillä ihan samankokoinen ja -ikäinen tyttö.
Kasvaa tasaisesti ja ei ole ollut kasvukontrolleja ym. Mitä nyt synnytys käynnistyi kun ihmettelivät pienuutta ja hidasta kasvua. No pienuus tuskin johtui olosuhteista kun samaa tahtia on jo 6-vuotiaaksi kasvannut :).
Itse olin kans tosi pieni lapsena ja minusta tuli 167 cm pitkä kuitenkin. Panonnousunkaan kanssa ei ole enä aikuisena ollut ongelmia (valitettavasti).
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 14:30"]
Meillä ihan samankokoinen ja -ikäinen tyttö.
Kasvaa tasaisesti ja ei ole ollut kasvukontrolleja ym. Mitä nyt synnytys käynnistyi kun ihmettelivät pienuutta ja hidasta kasvua. No pienuus tuskin johtui olosuhteista kun samaa tahtia on jo 6-vuotiaaksi kasvannut :).
Siis synnytys KÄYNNISTETTIIN
Itse olin kans tosi pieni lapsena ja minusta tuli 167 cm pitkä kuitenkin. Panonnousunkaan kanssa ei ole enä aikuisena ollut ongelmia (valitettavasti).
[/quote]
Meidän tyttö oli 6-vuotiaana 130cm neuvolassa. Aina ollut käyrien yläpuolella. Mutta tyttösi on kyllä kummallisen lyhyt. Nykyään tuo meidän tyttö on 12-v ja 175cm pitkä, milloin kohan aikoo lopettaa kasvun... Minuakin päätä pidempi...
Onhan hän pieni, mutta ehtii kasvaa myöhemminkin. Meillä oli 6 vuotis neuvolassa jo 128 cm, eikä ole edes eskarin pisin.
Jotkut on pieniä ja kasvaa hitaasti. Mun 8-vuotias on 120 cm ja 19 kg ja 12-vuotiaskin vain 140 cm, molemmat kuitenkin reippaita ja täysin terveitä tyttöjä, jotka kasvavat tasaisesti omilla käyrällään. Meillä ei ole koskaan ollut mitään kasvukontrolleja. Myös me vanhemmat olemme pieniä, minä alle 160 cm.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 14:34"]Meidän tyttö oli 6-vuotiaana 130cm neuvolassa. Aina ollut käyrien yläpuolella. Mutta tyttösi on kyllä kummallisen lyhyt. Nykyään tuo meidän tyttö on 12-v ja 175cm pitkä, milloin kohan aikoo lopettaa kasvun... Minuakin päätä pidempi...
[/quote]
Omasi on kummallisen pitkä.
Meidän kohta 6 v on 108 cm. Ei ole porukassa mitenkään silmiinpistävän pieni, on häntä pienempiäkin. Ei olla itsekään kovin pitkiä joten toki tyttö on samaa kokoluokkaa.
Meidän nuorempi tyttö on nyt juuri 5 vuotta täyttävänä 115cm ja 16 kiloa. On ollut aina pitkä. Painoa voisi olla enemmänkin, mutta on aina mennyt omalla käyrällään, joten en ole huolissani.
Muistan lääkärin sanoneen, että tärkeämpää on omalla käyrällä pysyminen. Jos pituuskasvu vaihtaa käyrämuotoa tai paino suhteessa pituuteen, niin silloin kannattaa miettiä onko jotain, mutta siihen asti kun kasvaa tasaisesti niin ei periaatteessa huolta. Tuossa iässä on vielä suuri hajonta.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 12:12"]Meillä täyttää syksyllä 7vuotta ja nyt on 113cm ja 19kg, on kyllä ikäisiään reilustikin lyhyempi. Minä olen alle 160cm ja mieheni n 170cm pitkä. Eipä odotella lapsista hongankolistajia.
Onko neuvolassa huomioitu asiaa millään tavalla?
[/quote]Empä kyllä noin lyhyttä kutsuisi edes mieheksi.
Aika pieni on jos vertaan omaan poikaan. Hän on vasta 3v4kk ja 103cm/18kg
Meillä täyttää syksyllä 7vuotta ja nyt on 113cm ja 19kg, on kyllä ikäisiään reilustikin lyhyempi. Minä olen alle 160cm ja mieheni n 170cm pitkä. Eipä odotella lapsista hongankolistajia.
Onko neuvolassa huomioitu asiaa millään tavalla?