Oma hiusväri
Onko muita, jotka ovat kasvattaneet oman hiusvärinsä takaisin? Miten projekti onnistui ja kuinka kauan kesti? Minkä väriset hiuksesi ovat? Entä onko monilla värjäämättömät hiukset? Itsellä pitkissä hiuksissa nyt oma väri korviin asti. Loppuhius on punertavampaa, mutta ei oikeastaan erotu. Oma väri on ihmeen hieno, vaikka tylsältä aluksi näyttikin. Kultaista vivahdettakin löytyy yllättävän paljon. Oletteko muut olleet tyytyväisiä väriin, joka kasvaessa paljastui?
Kommentit (214)
Mietin just ottaako blondin n. 7 sentin juurikasvuun raitoja vai kehtaisiko tällä juurikasvulla kulkea. Kun se raitojen ottaminen taas siirtäis oman koko värin esiintuloa, mut on tää karmea näinkin...
Blondatuista hiuksista on erittäin helppo palata maantienväriseen poycolorin sävyteshampoolla nro 15. Juurikasvua ei huomaa ollenkaan, joten tasoitan sävyä puolipitkissä hiuksissani kyseisellä aineella puolen vuoden välein kunnes vaalennettu hius on kokonaan kasvatettu pois.
Kampaaja kysyi onko tukkani vastavärjätty, kun menin 2 kuukautta aiemmin sävytekäsittelyn saaneilla hiuksilla kampaajalle hiustenleikkaukseen.
Aika monella sama projekti meneillään tai jo lopussa. Hienoilta hiuksilta kuullostaa! Ap
Mä olen ilmeisesti poikkeus sääntöön, koska mun oma väri ei todellakaan näytä hyvältä =/ Olen värjännyt hiuksiani viidenneltä luokalta asti ja olen kohta 40. Kolme vuotta sitten aloitin kasvatusprojektin tummanruskeasta omaan väriin (luulin sen olevan maantienharmaa). Juurikasvu mulla oli hyvän väristä, mutta mitä enemmän hiukset kasvoi, sitä rumemmaksi väri tuli. Nyt pähkäilen lähes päivittäin mitä teen tämän pään kanssa, koska tämä väri ei vaan mulle sovi.
Kasvatin ensin muutaman kuukauden tyveä ja sen jälkeen värjättiin pituus aika lähelle omaa, vähän liukuvärityyppisesti. Sitten se värjätty sieltä pikku hiljaa saksitaan pois sitä tahtia kun kasvaa. Tosin olen huomannut että nyt kun oma alkaa olla kasvanut jo aika pitkälle niin hius on niin liukas ja lattea. Kun ei ole edes sitä raitaa tyvessä tukevoittamassa niin hiusten laittaminen on aika tuskaa. Tarvitsen hirveän paljon tuotteita että saan edes jotain kuohkeutta. Taidan kyllä jossain vaiheessa ottaa niitä raitoja kun alkaa tämä liukas liuhuletti kyllästyttää.
Aina välillä kasvatan/värjään oman väriseksi, koska olisihan se helpompaa, mutta oma väri (7-8-asteinen maantie) vaan ei sovi minulle ja päädyn aina taas värjäämään. Värjätyt hiukset eivät myöskään ole niin liukkaat, mikä on kiva. Pidän kyllä siis omasta väristä, mutta se on liian tumma ja harmaa tällaiselle kalpeanaamalle.
Omasta mielestäni minulla on kaunis hiusväri, sellainen keskivaalea kultaisilla raidoilla, mutta muiden mielestä se on todella tylsä: maantieharmaa, tuhkanruskea, likainen väri, mitäänsanomaton... En aio silti enää ryhtyä siihen värjäysrumbaan vaan kasvatan omani takaisin, nyt noin 15 cm jo tullut.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 11:31"]
Onko muita, jotka ovat kasvattaneet oman hiusvärinsä takaisin? Miten projekti onnistui ja kuinka kauan kesti? Minkä väriset hiuksesi ovat? Entä onko monilla värjäämättömät hiukset? Itsellä pitkissä hiuksissa nyt oma väri korviin asti. Loppuhius on punertavampaa, mutta ei oikeastaan erotu. Oma väri on ihmeen hieno, vaikka tylsältä aluksi näyttikin. Kultaista vivahdettakin löytyy yllättävän paljon. Oletteko muut olleet tyytyväisiä väriin, joka kasvaessa paljastui?
[/quote]
Kasvatin oman värin takaisin värjättyäni sitä ennen melkein kuukausittain 15-vuotiaasta 32-vuotiaaksi asti. Päässä ehti olla reilusti vaalennettu väri, kuparinpunainen, tummempi punainen ja erisävyisiä ruskeita. Lähes mustakin. Kun lopetin värjäilyt keväällä 2009, oli pohjalla tummanruskea kestoväri (pituuksissa tietysti vuosien mittaan moneen kertaan kerrostuneena) ja lopuksi sen päällä vielä kasviväri (indigolla ja hennalla saatu tummanruskea). Hiukset olivat yhtä pitkät kuin nytkin eli takapuoleen asti. Olikin hieman kriisin paikka tajuta, että päänahka tykkää kestovärjäilystä jo selvästi huonoa, en viitsisi pelata loppuikääni kasvivärien kanssakaan, mutta en haluaisi leikata hiuksiani lyhyiksikään enkä myöskään elää karusti kaksiväristen hiusten kanssa.
Eipä siinä sitten muuta, kuin päätin kasvattaa omaa väriä ensin niin pitkälle kuin kantti kestää ja leikata sitten värirajan kohdalta poikki. Siis mahdollisimman pitkät omanväriset hiukset, ennen kuin leikkaan värjätyt pois. Kasvatin juuri sinne niskaan asti ja helmikuussa 2011 äitini lopulta leikkasi pyynnöstäni rajan kohdalta. Käteen jäi noin 60 cm pituinen irtoponinhäntä ja jäljelle jäi niin lyhyt niskamittainen polkka, että ihan kaikki karvat eivät ylettyneet aluksi ponnarille. Oli kurjahko kokemus vuosikaudet pitkähiuksisena olleella ihmiselle, joka oli ennen leikkaamista päässyt juuri sellaiseen pituuteen että viihtyi siinä todella hyvin. Olisiko kannattanut huomata lopettaa värjäilyt muutama vuosi aikaisemmin lyhyemmillä hiuksilla...? Siispä lähdettiin uudelleen melko alusta kasvattelemaan hiuksia takaisin pitkiksi. Olen suunnilleen samassa pituudessa nyt 4 vuotta myöhemmin ja hiukset ovat kokonaan omanväriset. Ei kaduta yhtään enkä 99,9 % varmasti värjää näitä enää koskaan. Pidän liikaa omasta väristäni ja sen helppoudesta. Oma hiusvärini on tummemmalla puolella oleva ruskea. En osaa nimetä tarkkaa sävyä. Auringossa siihen tulee jonkin verran raitoja.
Koko projekti on kestänyt 6 vuotta, jos lasketaan viimeisestä värjäämiskerrasta siihen hetkeen eli tähän talveen, jolloin minulla on taas kirjaimellisesti noin metrin mittaiset hiukset, kuten ennen kuin leikkasin ne värirajan kohdalta poikki. Kaksivärisillä hiuksilla (tyvestä vaaleampi kuin latvasta) menin noin 2 vuotta. En pystynyt edes harkitsemaan että olisin leikannut aikaisemmin, koska olen kokeillut menneisyydessäni myös hyvinkin lyhyitä hiuksia (lyhimmillään päällä noin 3 cm ja takana pari milliä) sekä kaikenmittaisia polkkia, ja todella pitkä on ainut missä tunnen oikeasti viihtyväni hyvin.
Pidän omassa värissäni tyvikasvuttomuuden ja kasvojeni väriin sopivuuden lisäksi siitäkin, että väri on elävämpi kuin väripurkista saadut värit. Tämä näyttää erilaisilta eri valaistuksissa eikä se ole joka kohdasta täsmälleen samanlainen.
Useimmat tuntemani ihmiset värjäävät, joten olen vähemmistössä.
Minä haluaisin lakata värjäämästä hiuksia mutta oma värini on samea ja kiilloton tunkkainen maantienharmaa. Oikeasti harmaa, ainoa vihahde mitä on tulee asfaltista... :( Kerran kasvatin ja ihokin näytti harmaiden hiusten takia elottomalta ja näytin ikäistäni vanhemmalta. Joten pakko vain jatkaa vaalentelua :/
nro 136 + joku muukin numero tässä jälleen:)
Tänään olin yhdessä tapahtumassa ja satuin vilkaisemaan peiliin kun kävin wc:ssä. Siinä valossa hiukseni näyttivät todella hyvän värisiltä! Se maantiemäinen harmaus ei näkynyt niin, ja pikemminkin hiukset oli punertavat. Tai aivan kuin olisivat raidoitetut. Nyt alkaa siis jo näkymään sävyerojakin :) Huomasin myös että hiuksiani voi sanoa rehellisesti polkkamittaisiksi, minulla oli siis tässä taannoin se todella kiusallinen mullet-vaihe kun pixie-malli kasvoi pahasti yli enkä halunnut luopua pituudesta tasan yhtään. Mutta eihän se vaihe kestänyt kuin max 4kk, ehkä? Ja sekin sijoittui parhaaseen piposesonkiin. Muille kasvattajille siis lohtua, jotka sätkivät epämallin kanssa :) Kyllä se kasvaa. Tsemmpijä vaan!
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 07:11"]
Ite tuos pari viikkoa sitten päätin kasvattaa oman värin takaisin kun hiusvärit saa mun päänahan hirveeseen kuntoon. Samaan aikaan menossa myös poikatukan kasvatus, joten aika järkky tukka siis tulee olemaan ainakin vuoden jos ei enemmänkin :D huomasin myös, että olen n. 50% harmaantunut, eli puolet hiuksistani on hopeanvalkoisia... olen kuitenkin vasta 31... mutta en anna senkään häiritä. Tyvikasvua on nyt noin 1, 5cm ja latva on tummanruskea, ajattelin antaa kasvaa kesäkuuhun asti ja sit käydä parturilla vähän fiksaamassa latvaa vaaleammaksi.
[/quote] Ehdotettiinko sulle tätä jo? Eli tee öljyhoito(tunteja), öljyhoito, muhita syväputsarilla (pari tuntia päässä) ja öljyhoitoa ja ööljyyäää. Risiiniöljyllä (50/50 jotain muuta öljyä sekaisin) lähti mulla tosi nopsaan väri, käytin sitä kasvattaakseni hiuksia mutta oli kiva bonus kun väri haalistui sillä paljon ihan muutamassa käsittelyssä. Nyt värirajaa ei juuri erota. Mutta kaipa muutkin käy, esim kookos.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 09:56"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 09:14"]
Kasvatin olan värin takaisin ja aikaa meni n. 2 vuotta. Välissä pehmensin tyvikasvua kasviväreillä, mutta hirveä se oli silti. Joku aika sitten kävin leikkaamassa loput värit pois ja lopulta tukka on omaa väriä. Olen yllättynyt siitä kuinka hyvin oma hiusväri sopii ihonväriini ja ennen kaikkea kulmakarvoihini! Minulla on tummat kulmakarvat jotka ovat mielestäni aina näyttämeet vähän hassuilta ja yhtäkkiä ne sopivatin hyvin. Lisäksi hius on paljon parempi kuntoisempi. Hiuksia olen värjännyt teinistä asti ja en edes tiennyt omaa hiusväriäni, koska ainahan se tyvi näyttää erilaiselta verrattuna blondiin tai tummaan väriin. Kasvoilleni ilmestyi joku hehku oman hiusvärin myötä. :) Ehdottomasti kannattaa kasvattaa!!
[/quote]
Mulla taas oman värin kasvatuksen myötä katosi kasvoilta hehku, joka oli tummanruskeatukkaisena "lumikkina"... Sitten kun se oma pahvilaatikon/maantienvärinen, ei tumma eikä vaalea, oli esillä, näytin vaan väsähtäneeltä ja hoitamattomalta, tylsältä.
[/quote]
Kasvatitko kokonaan oman väriseksi vai puhutko nyt pitkästä juurikasvusta?
Kyllästyin värjättyyn tukkaan ja halusin kokeilla, miltä oma väri tuntuu. Pyysin kampaajalta tyvikasvun väriä vastaavan kestovärin, ja oli mukava kasvatella omaa väriä esiin, kun ei jäänyt selkeää rajaa oman värin ja värjätyn osan välille. Nyt on muutamia vuosia viihdytty omassa värissä - ei kaduta.
Minä olen :) 1,5 v meni, että sain oman värisen polkan. Nyt olen ollut ilman hiusvärejä jo kohta 3,5 v eikä kaduta. Oma tukkani on oljenruskea punapigmentillä. Yllätyin miten monisävyinen tukka olikin, eikä harmaa, miltä se tottakai värjätyn rinnalla näytti. Kesäisin aurinko vaalentaa mukavasti. Suosittelen! Itse vierottauduin 7 v:n värikoukusta reteesti vaan kasvattamalla (ja itkemällä samalla "harmaata tukkaa) :)
Nyt on on paikallaan sanoa: Tsemppiä ja kärsivällisyyttä kaikille omaa väriä kasvattaville!
Tsemppiä myös teille jotka jaksatte ylläpitää ei-omaa väriä hiuksissa!
Nosto tälle loistavalle ketjulle!
Itse ajattelin kellertävän kukertavan blondin käydä värjäämässä tuhkaiseksi keskivaaleaksi, mahd. lähelle omaa sävyä ja sitten: tulkoon tyvikasvu!
Päätin viime syksyllä lopettaa hiustenvärjäämisen, sitä ennen vaalensin aina tyveä kampaajalla n. 2kk välein. Hiukset olivat värjäyksen jälkeen hyvät aina noin kuukauden, kunnes alkoi ahdistaa. Ja hiusten laatukin alkoi olla aika järkyttävä - kuivaa hamppua suurin piirtein.
Googletin netissä hiusten värjäämisen lopettamisen kokemuksia ja yhtäkkiä tuli vahva fiilis että mäkin haluan oman värini takaisin. Varasin vielä kerran ajan kampaajalle ja tehtiin mulle liukuvärjäys, tyvi pyrittiin laittamaan mahdollisimman lähelle omaa väriäni, ja latvat saivat yhä olla vaaleat - kuitenkin raja vaalean ja tumman värin välillä on niin taitavasti värjätty, ettei se näytä rumalta, vaan ehkä jopa tällä hetkellä ihan trendikkäältä.
Nyt värjäyksestä on noin 8kk, eikä vieläkään juurikasvu häiritse :) Ihanaa, ettei tarvi laittaa niin paljon rahaa koko ajan kampaajakäynteihin. Nyt omaa väriä on pohjalla ehkä 4-5 cm, hitaasti kyllä kasvaa... Voi olla että käyn jossain vaiheessa raikastamassa latvojen sävyä ja toki leikkaamassa niitä. Mutta tyveen en aio nyt koskea. Ehkä 2 vuoden päästä on kokonaan omaväriset päässä :) Motivaatio tässä hommassa on niin kova, etten aio sortua enää värjäämään. Katsoin lapsuuden kuvia ja ihailin, miten ihana oma värini joskus olikaan. Se myös tsemppaa :)
Kuivashampoo on aivan ehdoton! Kiitos vinkistä 191, ostin pari kuukautta sitten enkä enää voi edes ajatella välipäiviä ilman sitä. Ei tarvitse enää kärsiä liimatukasta ollenkaan enää.
Mä kasvatin semmosen jonkinlaisen juurikasvun (n. 7 cm?) ja pätkäisin siitä poikki. Omaan väriin on viharakkaussuhde. Täällä on paljon lessuja enkä halua tulla yhdistetyks niihin -anteeks lessut, ootte ihan jees, vaikken mä haluakaan olla lessu. Mut on mulla korvikset ja kestopikmentoidut kulmat, vaikka muuten oon laiska meikkaamaan. Vähän tuo eroa :D Sen oon huomannut, että silloin kun meikkaan, niin meikit näyttää paljon paremmilta nyt ku on oma hiusväri, raikkaammilta.
Miksi sitten lopetin värjäämisen? Ehkä kun en enää tiennyt millä värillä värjäisin, kaikki oli nähty ja kokeiltu ja.. sävyteshamppoot, millä väriä ylläpidin, alkoi ärsyttää päänahkaa. Eli osittain sit allergian peloissakin lopetin. Kyllä tähän varmaan tottuu :)
Mä en ole vielä värjännyt kertaakaan kun ensin kasvatan.
Nyt alkaa olla siinä pituudessa johon alunperin pyrin.
Mulla oli ennen ihan kaulttaaltaan blondit, nykyään ruskea paistaa alta ja päältä on ihan blondi. Tarkoituksena olis saada päällekkin ruskeaa. Haluan ihan vaaleanruskean :)